واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:پوران درخشنده از اولين فيلمسازان پس از انقلاب است و در کنار رخشان بني اعتماد و تهمينه ميلاني جزو معدود خانمهاي کارگرداني است که به کار سينمايي خود تداوم بخشيدند. درخشنده متولد 1330 است و مدرک فوق ديپلم کارگرداني سينما و تلويزيون دارد. او تاکنون به عنوان کارگردان ، فيلمهايي چون رابطه (1365) ، پرنده کوچک خوشبختي (1366) ، عبور از غبار (1368) ، زمان از دست رفته (1368) ، عشق بدون مرز (1377) ، شمعي در باد (1382) و روياي خيس را کارگرداني کرده است. در ضمن امسال در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر با نهمين فيلمش «بچه هاي ابدي» حضور خواهد يافت. درخشنده همچنين يک بار در فيلم «خانه آقاي حقدوست» به کارگرداني خسرو سميعي بازي کرده است. او تاکنون موفق شده است جوايزي را در داخل و خارج از کشور دريافت کند. نظير ديپلم افتخار از اولين دوره جشنواره جيفوني ايتاليا براي «رابطه» و لوح زرين بهترين فيلم از ششمين جشنواره فيلم فجر براي «پرنده کوچک خوشبختي». درخشنده در زمينه فيلمسازي مستند نيز داراي تجارب زيادي است. گفتگوي ما را با او درباره فيلم در حال نمايش «روياي خيس» مي خوانيد. به چند درصد از خواسته هايتان در اين فيلم رسيده ايد؟ يعني روياي خيس تا چه حد به همان فيلمي تبديل شده است که شما مي خواستيد و چقدر از آن تحت تاثير ضرورت هاي خواسته و ناخواسته کار حرفه اي و تداوم فيلمسازي شما قرار گرفته است؟ هميشه آگاهانه براي شروع هر فيلم تازه تصميم مي گيرم و موضوع آن را انتخاب مي کنم. کارهاي من هيچ گاه اتفاقي پيش نمي روند و اين گونه نيست که يک دفعه قصد ساخت آنها را بگيرم. بايد موضوعي در ذهنم ته نشين شود ؛ مانند مسائل مربوط به نوجوانان که از مدتها پيش مشغله ذهن من بود. به همين دليل مثل همه فيلمهايم با تحقيق مفصل سراغ اين فيلم رفتم. شايد به همين دليل توانسته ارتباط خوبي با مخاطب برقرار کند ؛ هر چند از اکران آن راضي نيستم ، چون روياي خيس بايد در فصل تابستان اکران مي شد. متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. حالا هم ممکن است که فيلم به فروش لازم دست پيدا نکند ، اما خوشحالم که به هر حال مخاطب خود را يافته است. به نظرم مساله اکران در طول اين سالها نه تنها معضل فيلم شماست که درصد زيادي از فيلمسازان و تهيه کنندگان را با خود درگير کرده است. همه اينها به کنار اما به نظرم درباره فيلمهايي مانند روياي خيس ، اين مساله به قرباني شدن آنها مي انجامد. هر فيلمي زمان اکران خاص خود را مي طلبد. روياي خيس نيز چون به مسائل نوجوانان مي پردازد ؛ بهترين فصل ممکن براي نمايش آن تابستان بود. مشکلات اکران و نمايش روياي خيس را بيان کرديد ، اما نگفتيد که چند درصد از خود فيلم راضي هستيد؟ آدم تقريبا هيچ وقت نمي تواند از کارش به طور کامل رضايت داشته باشد. به نظرم اگر درصدي هم راضي باشد ، کافي است. من هم تا حدودي از روياي خيس راضي ام ، ولي مي شد شرايط به گونه اي باشد که فيلم از آنچه است بهتر شود. اما هميشه محدوديت هايي وجود دارد که مانع تحقق اين کار است. همه ما در طول اين سالها با محدوديت هاي سينماي ايران تاحدي آشنا شده ايم. اما روياي خيس با چه محدوديت هاي ويژه اي روبه رو بود؟ يک سري بايدها و نبايدها هميشگي که به صورت تابو در آمده است. با اين همه فکر مي کنم روياي خيس در سينماي ايران اولين فيلمي است که به مساله بلوغ پسران پرداخته است. ولي ما چيز زيادي درباره اين موضوع حساس و مهم در فيلم نمي بينيم. نوجوانان ايراني در صد چشمگيري از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند و در وهله اول مي خواستم به همه گوشزد کنم که اين رده سني نيازمند توجه و سرمايه گذاري هايي در زمينه هاي گوناگون هستند. مهمترين ويژگي اين دوران ، روياپردازي فرد است و نياز به توجه به خود همچنين پرخاشگري ، انزوا ، گريز از جمعهاي خانوادگي که در دوران بلوغ براي پسران اتفاق مي افتد ، به نوعي دليل اين آسيبها هم تغييرات فيزيکي نظير تغيير صدا و جوش زدن در صورت نوجوان است که اتفاق هايي را پديد مي آورد. من کوشيدم با محدوديت هاي موجود ، مسائلي از نوجوانان را به تصوير بکشم تا هشداري به خانواده ها داده باشم. در همين زمينه يکي از نقاط قوت کار شما انتخاب محمدرضا غفاري براي نقش آرش پسر نوجوان فيلم است. سن او با همه تلاشي که کرده و مستعد هم به نظر مي رسد مقداري بيشتر از 16 سال به نظر مي رسد و همين مساله نوعي تناقض در شخصيت آرش به وجود آورده است. به گونه اي که بيننده نمي تواند گريه هاي پي در پي پسري با اين قد و جثه را بپذيرد. من اين طور فکر نمي کنم ، چون فيزيک آدمها با يکديگر فرق مي کند. يکي ممکن است 45 ساله باشد و 40 ساله به نظر بيايد. در مورد غفاري هم فکر مي کنم سن واقعي اش در زمان فيلمبرداري بيش از 16 سال بود به همين دليل سعي کرديم با گريم او را به آن سن نزديک کنيم. دليل آن همه گريه چه بود؟ شکنندگي او و حساسيت هايش به همراه نبود امنيت عاطفي در خانواده اش. اين شخصيت هميشه گريان در بيرون از فيلم مابه ازاي واقعي دارد؟ بله دارد و شما بهتر است در روزنامه تان ، يک سري مسائل روان شناسانه را پيگيري و با کارشناسان گفتگو کنيد. گفتم که اصولا من بدون تحقيق هيچ کاري را شروع نمي کنم. استفاده از 2 بازيگر جوان و نقش اول فيلمهاي شهر زيبا بابک انصاري و ديشب باباتو ديدم آيدا سوفي کياني آيا با هدف خاصي صورت گرفت مانند پيش زمينه و آشنايي قبلي تماشاگر يا اين که آنها را به دليل انطباقشان با اين دو نقش انتخاب کرديد؟ هيچ هدف خاصي در ميان نبود. انصاري گزينه مناسبي براي ايفاي نقش امير فرامرز قريبيان بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]