تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805659140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پلنگ صورتي ، خاطره ي مشترک نسل ها


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 پلنگ صورتي ، خاطره ي مشترک نسل ها
پلنگ صورتي ، خاطره ي مشترک نسل ها نويسنده:مريم پژوهش شخصيت کارتوني پلنگ صورتي شخصيت اصلي يکي از فيلم هاي سريالي کوتاه نقاشي متحرک مي باشد . محبوبيت اين شخصيت کارتوني باعث توليد چندين سري از فيلم هاي کوتاه نقاشي متحرک شده است . در اوايل دهه ي 1960 فريز فرلنگ و ديويد دپاتي شرکتي تاسيس کردند به نام : دپاتي و فرلنگ اينترپرايزز . روزي بليک ادواردز ( کارگردان فيلم هاي پلنگ صورتي با حضور پيتر سلرز ) به دپاتي پيشنهاد کرد از شخصيت پلنگ صورتي طرحي دراندازند که در عنوان بندي يکي از فيلم هاي اين مجموعه به کار گرفته شود . دپاتي و دستيارانش قريب به 100 طرح از اين شخصيت در انداختند و عاقبت همين پلنگ لاغر اندام صورتي مورد توجه قرار گرفت . اين طرح اصلي ، از آن شخصي بود به نام هالي پرات . اين تکه کوچک روي يکي از فيلم هاي پلنگ صورتي با حضور اين شخصيت کارتوني قرار گرفت و بسيار مورد توجه بينندگان شد . اينجا بود که فريز و دپاتي عزم خود جزم کردند که يک سريال کارتوني از اين شخصيت به وجود آورند . البته فريز اوايل ناراضي بود و وقتي صحبت هاي دپاتي با هرالد ميريش و رضايت يونايتد آرتيست به نتيجه مطلوب رسيد او هم در ميدان بود . آنها تصميم گرفتند 156 قصه را از اين مجموعه بسازند و البته تعهد شد 25 درصد فروش به دپاتي و فريز باز گردد . اولين قسمت اين مجموعه ( همان قسمت که پلنگ صورتي يا شخصيتي ديگر سر رنگ خانه دعوا دارند ) برنده ي اسکار 1964 شد و گروه با عزمي راسخ تر هر ماه يک قسمت از اين مجموعه را توليد کرد که در سراسر جهان و به ويژه اروپا با استقبال خيره کننده اي رو به رو شد . اهنگ اين کارتون همان موسيقي اي است که هنري مانچيني بيشتر براي سري فيلم هاي پلنگ صورتي ساخته بود . يک آهنگ فوق العاده که سال هاي سال در آموزشگاه هاي موسيقي و هنري اروپا به دانشجويان تدريس شده و مي شود . در سال 1980 آخرين سري از مجموعه پلنگ صورتي توليد شد و در همان سال استوديوي يونايتد آرتيستز تمامي انيميشن هاي پلنگ صورتي را به صورت مجموعه هاي نيم ساعته به تعدادي از شبکه هاي تلويزيوني محلي فروخت و اين شبکه ها بر اساس قرار داد موظف شدند تا اين انيميشن ها را در ساعات آغازين شب نمايش بدهند . پيش از پايان يافتن توليد انيميشن هاي پلنگ صورتي ، در سال 1978 استوديوي فرلنگ يک فيلم تک قسمتي پلنگ صورتي را منحصراً براي شبکه اي بي سي ساخته بود که فقط صورتي را در حالي نمايش مي داد که گرسنه و خسته در نيويورک به دنبال غذا مي گردد . پس از پايان يافتن توليد سريال هاي پلنگ صورتي نيز ، در سال 1980 و 1981 دو قسمت ديگر از ماجراهاي پلنگ صورتي که منحصراً براي نمايش در تلويزيون بودند ساخته شدند . در سال 1984 امتياز ساخت سري جديدي از مجموعه پلنگ صورتي به استوديوي هانا باربرا ( استوديوي توليد کننده تام و جري ) که زير مجموعه اي بود از استوديوي مترو گلدوين مه ير انيميشن فروخته شد . اين استوديو مجموعه جديدي از ماجراهاي پلنگ صورتي را به نام پلنگ صورتي و پسران توليد کرد که در آن پلنگ صورتي همچنان ساکت و صامت بود اما دو پسرش حرف مي زدند . در سال 1993 نيز کمپاني مترو گلدوين مه ير سري ديگري از ماجراهاي پلنگ صورتي را توليد کرد که در آن پلنگ صورتي صحبت مي کرد . همين کمپاني در سال 2007 مجموعه جديدي از ماجراهاي پلنگ صورتي را توليد کرد که پلنگ صورتي و دوستان نام داشت و در آن بينندگان با يک پلنگ صورتي تين ايجر رو به رو مي شدند . نمايش اين مجموعه از آغاز سال 2009 در شبکه کارتون نت ورک شروع شد . پلنگ صورتي و پسران جري بک ، محقق ، انيميشن شناس و متخصص در انيميشن هاي پلنگ صورتي در رابطه باپلنگ صورتي مي گويد : سبک کلاسيک انيميشن تقريباً در دهه 1960 مرده و تمام شده تلقي مي شد . نسل جديد توليد کنندگان انيميشن نه از سبک ديزني ، نه از سبک وارنر و نه حتي از سبک انيميشن هاي UPA تقليد نمي کردند . آنها روش ها و شيوه هاي هوشمندانه و مخصوص به خود را داشتند و روش خود را در پيش گرفته بودند . پلنگ صورتي را مي توان يکي از شاخص ترين نمونه هاي اين نسل از انيميشن محسوب کرد . کارگردانهاي معتبري چون هاولي پرت ، گري چينيکاي و رابرت مک کيمسون در کنار نويسنده توانايي چون جان دبليو دان ، هر يک نقش عمده اي را در شکل گيري سبک بصري و شيوه ي روايت پلنگ صورتي ايفا کردند . پس از انيميشن هاي کوتاه توليد شده در عصر طلايي انيميشن ( دهه 40 و 50 ) در دهه 60 تهيه کنندگان فيلم هاي پلنگ صورتي با استفاده از قابليت هاي سبک انيميشن محدود ، ترکيب آن با داستان ها و موقعيت هاي فرا واقعي و شوخي هاي تازه و متفاوت و همچنين پانتوميم هاي بي بديل شخصيت ها به علاوه موسيقي خارق العاده هنري منچيني ، سبکي از انيميشن را ارائه دادند که تنها با شاهکارهاي دوران صامت کساني چون چارلي چاپلين و باستر کيتن قابل مقايسه بود . انيميشن هاي پلنگ صورتي ، با سبک بصري ساده و خلاصه شده و همچنين عدم استفاده از گفتگو ، بسيار متفاوت تز از انيميشن هاي هم دوره ي خودش چون يوگي خرسه ( در ايران : يوگي و دوستان ) و فلينتستون ها ( در ايران : عصر حجر ) جلوه مي کرد ، کمتر از آنها تحت تاثير فرهنگ پاپ آمريکايي قرار مي گرفت و در زماني که اغلب سريال هاي تلويزيوني در قالب تک قسمت هاي 30 دقيقه اي توليد مي شدند ، پلنگ صورتي همچنان به زمان بندي کلاسيک شش دقيقه براي هر قسمت وفادار مانده بود . بزرگ ترين نقشي که شخص فريز فرلنگ در شکل دادن به شخصيت پلنگ صورتي ايفا کرد ، به کار گرفتن بزرگ ترين تخصص اش يعني هنر زمان بندي ، در متحرک سازي پلنگ صورتي بود . فريز فرلنگ همواره معترف بود که پلنگ صورتي بزرگ ترين دستاورد او در حيطه ي انيميشن و شاخص ترين شخصيتي است که او خلق کرده است . پلنگ صورتي در طول زمان به چيزي بيشتر از يک شخصيت انيميشني تبديل شد . او يک شاخص فرهنگي و منبع الهام بسياري از هنرمندان است . کمتر کسي است که نخستين اپيزود از مجموعه مستربين ( مستربين در جلسه امتحان ) را نديده باشد و از شوخي هاي آقاي بين با عروسک پلنگ صورتي به خنده نيفتاده باشد ... به نظر نمي رسد که پلنگ صورتي به آساني از خاطره نسل هاي متمادي کودکان و بزرگسالان در سراسر دنيا پاک شود . منبع:مجله راه کمال، شماره 24/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن