تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830937838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز ماندگاری


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راز ماندگاری
راز ماندگاری اشارهبخش بزرگی از هنر، سوای آنچه به معماری و نقاشی، طراحی و خط، مجسمه سازی، بافندگی و صنایع دستی و نیز فیلم و نمایش مربوط می‏شود، در ارتباط با قلم است. آن ارزش‏های متعالی که در محتوای هنر مکتبی یاد شده است، از قبیل بُعد معنوی، کمال، هدفداری آفرینش، مشیّت الهی، ارتباط با خدا، شهادت‏طلبی، ایثار، ایمان و زیبایی معنوی، به دست قلم طرح می‏گردد که شاخه‏ای از هنر است. شعر، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، تألیف، ترجمه، طنز و روزنامه نگاری، شاخه‏های گوناگون نوشتار است که می‏تواند به خدمت هدف‏های والای مکتب اسلام درآید.قلم؛ وسیله انتقالهنگامی که بنا باشد با استفاده از شیوه‏های هنری، در راه انتقال اندیشه، احساس، مکتب یا ایدئولوژی کار کرد، ایمانی را جوشانْد، اندیشه‏ای را جهت داد و به نگاهی بصیرت بخشید، قلم و نوشته، نقش اول را به عهده دارد و قلم، به عنوان رابط صاحب فکر با مخاطبان، ناقل اندیشه و عقیده و بیانگر احساس برای افراد جامعه، وارد میدان می‏شود. به همین دلیل، باید در انتخاب واژه‏های نوشته درست اندیشید و توجه کرد که خواننده، فقط نوشته را می‏بیند و به نویسنده آن توجه ندارد. روشن است که سخن آراسته و زیبا، مؤثرتر، نافذتر، رساتر، جذب کننده‏تر وماندگارتر است. بر این اساس، امیر بیان امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: «فرستاده تو، ترجمان خرد و عقل توست و نوشته و نامه‏ات، رساترین چیزی است که از طرف تو سخن می‏گوید».رسالت قلمامروزه و در دنیای کنونی، تنها راه مبارزه با ستم و ستمگری و استکبار، حَربه نظامی نیست؛ بلکه به اعتقاد اندیشمندان، کار فرهنگی همواره پاسخ مثبت‏تری در مقایسه با جنگ نظامی به دست می‏دهد. بر این اساس، باید به قلم و قلم به دست گرفتن، با دید دیگری نگریست؛ چنان که رهبر فقید انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه‏الله فرمود: «قلم، یک اسلحه است» و شاعری نیز سروده است:هان اهل قلم! قلم تفنگ است امروزبرگیر سلاح خود، که جنگ است امروز برخیز که بی‏بهانه، سنگر گیریمدر خانه، به هر بهانه، ننگ است امروز نوشتن؛ منّت الهیحتی تصور اینکه آدمی بر روی این کره خاکی نوشتن نداند و نتواند از این راه با کسان دیگر ارتباط برقرار کند، عذاب آور و وحشتناک است. در آن صورت، انسان‏ها در واقع برتری چندانی بر حیوانات نداشتند؛ زیرا همه اندیشمندان هر دوره، باید مسائل و راه حل آنها را از ابتدا شروع می‏کردند و چندان نمی‏توانستند بر دانش‏های پیشین، چیزی بیفزایند. به همین دلیل است که حضرت امام صادق علیه‏السلام در کلامی گهربار، به موضوع اهمیت قلم به دست گرفتن و نوشتن اشاره می‏کند و آن را منتی الهی می‏داند و می‏فرماید: «خداوند با نعمت نوشتن و حساب کردن، بر مردم، از نیک و بد، منت نهاد و اگر این دو کار نبود، آنان گرفتار اشتباه می‏شدند».گنجینه‏های گران بهابدون تردید کتاب و نوشته، ثمره اندیشه‏ها و تحقیقات بزرگان بشر و نابغه‏های علوم و انسان‏های وارسته و والاست. میراث گران بهای گذشتگان، کتاب‏ها و نوشته‏های آنان است و بهترین یادگار انسان‏های معاصر برای نسل‏های آینده، علوم و معارفی است که به رشته تحریر و بند نگارش و چاپ می‏کشند؛ چنان که حضرت امام حسن مجتبی علیه‏السلام به پسرانش توصیه می‏کرد و می‏فرمود: «شما اکنون خردسالان یک قوم و نسل هستید، و امید است در آینده، بزرگان نسل دیگری گردید. به همین دلیل، دانش بیاموزید و هر کس از شما بتواند دانش‏هایی حفظ کند، پس آن را بنویسد و در خانه بگذارد».نگهداری و پخش نوشته‏ها حضرت امام صادق علیه‏السلام در بیان نقش سودمند نوشته‏ها و کتاب‏ها به عنوان ذخیره‏ها و گنجینه‏هایی والا برای آینده می‏فرماید: «از نوشته‏های خود خوب نگهداری کنید. همانا در آینده به آنها نیازمند خواهید شد». ایشان همچنین به یکی از بهترین شاگردان خود، مُفضَّل بن عمر فرموده است: «دانش وعلم خود را بنویس و بین برادرانت پخش کن و پس از مرگ، کتاب و نوشته‏هایت را برای فرزندانت به میراث بگذار. همانا بر مردم، زمانی آشفته خواهد آمد که در آن روزگار، جز به کتاب‏هایشان، به چیز دیگری انس نمی‏گیرند».جهت، محتوا، انگیزهدر اسلام آنچه ارزش دهنده و اعتبار بخش کار قلم و آبروی نویسندگی است، جهت، محتوا و انگیزه می‏باشد. اگر در احادیث می‏خوانیم که: «در روز قیامت، مرکب قلم دانشمندان را با خون شهیدان می‏سنجند»، با توجه به این جنبه‏هاست، وگرنه هر قلم و هر نوشته‏ای، از این اعتبار بهره‏مند نیست. اگر قلم و نوشته دانشمند، از خون شهید برتر است، به آن دلیل است که چه بسا شهیدان را هم نوشته‏ها و آثار قلمی علمای پاکدل و مؤمن و متعهد، در معراج شهادت به لقاءالله می‏رساند و در این خط سیر، از خاک تا افلاک پیش می‏برد.شهیدان قلمچه بسیار نویسندگان آگاه و شجاعی که شهید قلم گشته و از قلم خونین خویش، بر دار آویخته شدند. آنکه تیغ تیز قلم را برمی‏گیرد و کفنی سپید از کاغذ می‏پوشد، رنگ نوشته‏هایش خون اوست که در این میدان می‏ریزد و درچنین معرکه‏ای، سرِ قلمزن، سپر اوست و جانش، آخرین تیر ترکش وجودش. چه دست‏هایی قلم شده تا قلم‏ها در دست پاکان قرار گیرد.در طول تاریخ، قلم‏های متعهد و آگاه، همواره از سوی مستبدان غالب، آزادی نداشته‏اند و تازیانه توقیف، بر پیکر نوشته‏هایی که از خون دل این قلم‏ها تغذیه و سیراب می‏شده‏اند، خطی کبود یا سرخ بر جای می‏گذاشته‏اند. تکلیف صاحب قلم هم که معلوم است؛ او قلم را سلاحی در برابر ستم و ستمگر می‏داند؛ چنان که جلال آل احمد می‏گوید: «قلم این روزها برای ما شده یک سلاح... و بریده باد این دست، اگر نداند که این سلاح را کجا باید به کار برد».ظلم‏ستیزی قلمقلمی که به حق و عدالت متکی، و جوهرش، آزادی خواهی و باطل‏ستیزی باشد، بُرنده‏تر و کوبنده‏تر از هر سلاح و تیغی است. به همین دلیل، همواره قدرت طلبان دیکتاتور، برای حفظ سلطه خود، نویسندگان متعهد را به بند می‏کشیدند، قلم‏های افشاگر را می‏شکستند و دهان‏های حقگو را می‏دوختند. در تاریخ آمده یکی از سلاطین زورگوی فرانسوی گفته است: «هرگاه پایه تخت حکومت من بلرزد، حس می‏کنم نویسنده آزاد مردی، قلم به دست گرفته است». ناپلئون هم گفته بود: «من از چهار روزنامه‏ای که با من مخالفند، خیلی بیشتر می‏ترسم، تا از یک لشکر خونخوار که از هزاران سرباز زبده تشکیل شده باشد».برگرفته از: گلبرگ - تیر 1385، شماره 76 منبع: http://www.hawzah.net/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن