واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: دومين روز از بازديد هيات سينمايي ايران از امريکا با بازديد از مرکز مطالعات و تحقيقات سينمايي آکادمي علوم و هنر هاي سينمايي آغاز شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق اعلام خانه سينما، در بازديد از اين مرکز که در يکي از ساختمانهاي سه گانه آکادمي مستقر است در يک بناي تصفيه خانه قديمي آب قرار دارد. هيات فيلمسازان ايراني از نزديک با فعاليتها و امکانات اين مرکز آشنا شدند و ليندا هاريس مدير اين مرکز علاوه بر توضيحاتي درباره تاريخچه و خدمات اين مرکز به پرسشهاي ميهمانان نيز پاسخ گفت. اين مرکز با طبقه بندي سهگانه اسناد و مدارک سينمايي در قالب: فيلم،موضوع و اشخاص در عرصه هاي پوستر،عکس(بيش از 10 ميليون)، فيلمنامه- دکوپاژ(قريب 35000)، و برخي از لوازم صحنه و سي هزار جلد کتاب سينمايي ميزبان محققان و پژوهشگران سينماست. نکته جالب توجه در اين بازديد وجود پوسترهاي فيلم هاي سينمايي نماينده ايران در جايزه اسکار نظير«خيلي دور خيلي نزديک»، «آواز گنجشکها» و «بچههاي آسمان» بود. اين ديدار به مدت 2 ساعت از 11 بامداد تا 13 ادامه داشت. بعد از ظهر نيز ميهمانان آکادمي در ساعت 19 در سالن سينماي دانشگاه يو سي ال اي نخست فيلم مستند «بانوي گل سرخ» به کارگرداني مجتبي مير طهماسب که از سفر باز ماند را به همراه مردم تماشا کردند. مير طهماسب در متني که توسط خانمي از ايرانيان مقيم لسآنجلس و از بستگان بانو همايون صنعتي قرائت شد، مراتب نارضايتياش را از ممنوع الخروج شدنش ابراز و از هيجاناش ناشي از امکان نمايش فيلماش در امريکا سخن گفته بود. حاضران که تمامي صندليهاي سينما را پر كرده بودند، پس از پايان، فيلم با تشويق تماشاگران همراه شد. سپس نمايش فيلم «به نام پدر» ساخته ابراهيم حاتمي کيا رسيد و مجري با معرفي سوابق فيلمسازي وي حاضران را به ديدن فيلمي که روايت مسايل و عوارض جامعه در پس جنگ است،دعوت کرد. پس از نمايش فيلم حاتمي کيا، کرتيس هانسون از اعضاي هيات مديره اکادمي علوم و هنرهاي سينمايي اداره جلسه پرسش و پاسخ را بر عهده گرفت. حاتمي کيا در پاسخ به اين پرسش هانسون درباره اينکه چرا اينگونه فيلمها را ميسازد گفت: من در حقيقت از جنگ به سينما آمدهام و هنوز با آن فضا مانوسم والبته که اخيرا فيلمي در فضاي ديگري غير از جنگ ساختهام اما 14 فيلم از پانزده عنوان فيلمي که ساختهام به موضوع جنگ و بيشتر عوارض ناشي از آن در جامعه پس از جنگ ميپردازد. حاتمي کيا در برابر اين پرسش «کرتيس هانسون» که چگونه بودجه اينگونه فيلمها را تامين ميکند، اينگونه پاسخ داد: فيلمهايي که در باره جنگ ساخته ميشود از بودجه دولتي تامين اعتبار ميشود و اينکه چون اين حوزه با اسلحه و ... ارتباط دارد، حمايت دولت از فيلمساز در برابر نيروهاي نظامي يک ضرورت بشمار ميرود و البته که اميدوارم روزي بشود که بتوان در مورد جنگ که هشت سال بطول انجاميد و عمري از نسل مرا بخود اختصاص داد با شرکتهاي خصوصي، فيلم ساخت. حاتميکيا در پايان اين نشست با ابراز خرسندي از رفع توقيف فيلم «به رنگ ارغوان» که در روز سفر به امريکا خبر رفع توقيفش را شنيده بود ابراز اميدواري کرد تا بزودي بتواند فيلم را براي مردم نمايش دهد. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]