تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848189797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليلي از عقل


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تحليلي از عقل
تحليلي از عقل در سفر معراج، پيامبر، جبرائيل به او فرمود: چون سفر سختى در پيش دارى، خداوند در اين سفر سه فرشته برايت گمارده كه يكى را انتخاب كنى: فرشته عقل - فرشته ايمان - فرشته حيا پيامبر فرشته عقل را انتخاب كرد. جبرائيل پرسيد: چرا فرشته عقل؟پيامبر فرمود: كسى كه عقل داشته باشد، ايمان و حيا هم دارد!« اشو » در باب عقل مى‏گويد:به بال‏هايى نيازمنديم،بال‏هاى عشق و نه بال‏هاى عقل. عقل به پايين مى‏كشدت. قائم به قانون جاذبه است. عشق سوى فرشتگان مى بردت. عرفان را در تو جارى مى‏سازدو آن‏گاه مى‏يابى آنچه را كه ارزش يافتن داشته است روشن بينى بلنداى چكاد خرد است. هنگامى كه كسى به تمامى عاقل مى‏شود. به نقطه‏اى رسيده است كه؛سكوت، آرامش، هشيارى و روز و شب از آن اوست. چه در خواب و چه در بيدارى، نهرى از آرامش، لذت و نيايشى كه بر او جارى است. نهرى كه مائده دنياى « ماورا »ست! عرفا عقل را همپاى علم دانسته و به نور تشبيه كرده‏اند كه انسان را از ظلمات جهل نجات داده و يكى از عوامل تقرب به خلوت حق مى‏باشد. عرفا، دشمن هميشگى « عقل » را « دل » انگاشته‏اند و جدال مستمر و پيوسته آنان را ناگزير دانسته و مباحثه ميان آن دو را اين گونه نگاشته‏اند:دل گويد: عشق آورده‏ام. عقل گويد: عشق! عشق چيست؟دل: مفهوم بودن است!عقل: بودن، بودن براى چه؟ به كجا؟دل: به آن بالا!عقل: تا آسمانها؟دل: خيلى بالاتر، تا خلوت خاص حضرت عشق!عقل: چه خوب! من هم مى‏توانم بيايم؟دل: تو، نه! ولى اگر خود را فراموش كنى، با بال‏هاى (ع) و (ش) و (ق)، آرى!عقل: چگونه؟دل: « ع » عبير است، نسيم دلنواز روح.« ع » عطر دلنشين ايمان به حضرت دوست است. « ع » عالم معناست، عينيت است، عهد است، عدم است، نيست شدن است و دوباره هستى يافتن!عقل: اين همه معنا دارد؟! دل: هر كدامشان دنيايى‏اند، مرحله‏ايى اند، بوى عطر و عبير را مى‏شنوى، علاقه‏مند مى‏شوى، بعد بايد دل بكنى، اگر عالم معنا را مى‏خواهى، بايد نيست شوى، فنا شوى و بعد « عند الله ». عقل: خب، (ش) چيست؟دل: (ش) شيرينى آشنايى است، شهد است، شهادت است، شراب است، سپس، شكر. (ش) شمشاد است، قامت بالاى دلبر است. (ش) شقايق است، شوق است، شوق به معشوق را مى‏خواهى، شراب عشقش را بنوش! آنگاه قول دوستى با تو مى‏بندد. يعنى، همان « ق »، قول الهى، قسم الهى، قلم است و قلم، صنع كردگار است، همه هستى است. « ق » قدرت رب جليل است، قاعده هستى است، قامت يار است، قول دوستى است، آنچه همه محتاج آنيم!« ق » قسط است، عدالت است، كه عاشق به معشوق مى‏رسد. مى‏بينى! « ع » و « ق » يكى‏اند و « ش » شرح اين دو است. همه يكى‏اند، همه عشق‏اند! يعنى، بالاترين!عقل: بالاتر هم هست؟دل: آرى بالاتر هم هست، دوست داشتن!عقل: آن ديگر چيست؟دل: دوست داشتن با « د » آغاز مى‏گردد. « د » دعاى سحرگاهى است، دعوت به ديدار است، دل پر درد است، ديدگانت سرريز خون مى‏شود، ديوانه بايد بشوى، ديگر از عشق گذشته‏اى!بعد، مى‏رسى به « و » او واحد است، حضرت عشق!واجب الوجود از اسماء اوست. وادى درد است، اگر عاشقى!وارث مهربانى است، اگر دل بدهى. « و » وصف زيبايى وصل عاشق و معشوق است. « و » وهم سبز دوست داشتن است. اما، « س »: « س » يعنى، سبحان الله بگويى، سوگند ياد كنى و سبوى نفس را بشكنى آنگاه ساغر عشق را نوش كنى و ساقى مجلس مستان شوى سپس سالك راه شوى، تا ... چكاد هستى. « س » يعنى، سجاده نمازت را پهن كنى سرشار از عشق شوى و سرشك تاسراج راه شوى و سرمد بمانى. آنگاه سروش آسمانى را به سرور، در دل مى‏شنوى سپس سزاوار پرستيدن اگر سفال تنت را در راه دوست بشكنى!آن‏گاه مى‏رسى به « ت »: « ت » يعنى، تبارك الله به سويت مى‏نگرد!اگر تباه كنى نفست را سپس تاراج رفتن دلت را با كجاوه عشق شاهد باشى. اگر تجسم عينى عاشقى شوى تپش دلت را مى‏شنوى كه تمثيل عشق شدى!سپس مى‏رسى به « د »، همان كه: داغ درد و دريغ بذر پيشانى دل دارد، از دورى دلبر!اگر حضرت عشق دستى بر دلت كشيد. درخشش نور را در دل مى‏بينى!سپس دف زنان و سماع كنان به ديار دلبر كه همان دهكده دلدادگى است، گام مى‏گذارى!آن‏گاه مى‏رسى به « الف » قامت دوست؛ در اين لحظه بايد با اخلاص، احرام بپوشى!و اعتكاف پيش گيرى آنگاه حضرت عشق اجابتت مى‏كند، و اين لطيف‏ترين اجر توست!سپس انجيل به دست مى‏نشينى و افطار خود را با يك لقمه اغماض باز مى‏كنى. وقتى رسيدى به « ش » يعنى، نيمه راه را آمدى، آن زمان است كه، شاهد شكر دهان و شاعر شكر گفتار مى‏شوى و شاكر به درگاهش و شايسته زيستن با عشق اگر شتابناك و شوقمند در تعالى روح بكوشى. و شراب بى‏خويشى را نوش كنى و شرح دلدادگى خود را بيان، كه شرط عاشقى همين است!سپس مى‏بويى، شميم شوقناك عشق را و دلت، شرحه شرحه مى‏گردد، در شوق ديدار دلبر. در اين لحظه است كه، شبيه حضرت عشق مى‏شوى!دوباره مى‏رسى به « ت »، از آن رد شو كه قبلاً برايت گفته‏ام، ولى « ت » آمده است كه به تو بگويد: با توكل تلاش كن!ولى تسليم باش!بالاخره مى‏رسى به آخركار؛ يعنى، « ن » تا دوست داشتن! كامل شود. در اينجا اگر، نادم باشى از لغزش‏هايت ناجى خواهد آمد، يعنى، نور نجات‏بخش سپس نكهت شبنم و پاكى را مى‏بويى!و نگاهبان حضرت عشق مى‏شوى و عمرى به، نيايش يار مى‏پردازى و آنگاه نديم عشق مى‏شوى و در آخر جوهر هستى را نوش مى‏كنى و همه‏ى وجودت حضور سبز او مى‏گردد و لاغير!دل لحظه‏اى سكوت كرد و روى به عقل كرد و گفت:اينجا خلوت خاص حق است، ديگر جاى تو نيست!ديگر تو، توان فهميدن، حتى شنيدن آن را ندارى. بايد بروى دنبال كارت، پى همان استدلال‏هاى چوبين!عقل با دلخورى سر به پايين انداخت و در حالى كه انگشت حيرت به دندان مى‏گزيد رفت تا در بستر زمين، يقه‏ى يك فيلسوف نهيليسم را بگيرد! دل طربناك و ترانه‏خوان به سوى « پژواك رنگين كمان » پر گشود تا سر سفره دوست، لقمه نور نوش كند!« هلن كلر » عقل را به دانايى تعبير كرده و بسيار زيبا مى‏سرايد:دانايى قدرت است. نه!دانايى سعادت است‏چرا كه دانايى، دانشى گسترده و ژرف‏شناخت هدف‏هاى راستين از دروغين و پديده‏هاى والااز مفاهيم پست است!« پائولو كوئليو » ثمره‏ى عقل را « خوب فكر كردن مى‏داند و از قول « كنفوسيوس » چنين مى‏گويد:خوب فكر كردن يعنى، بدانى چگونه از ذهن و قلب، از نظم و احساس استفاده كنى، وقتى چيزى را بخواهيم، زندگى ما را به طرف آن راهنمايى مى‏كند. اما، از راه‏هايى كه انتظارش را نداريم خيلى پيش مى‏آيد كه گيج بشويم، چون اين راه‏ها ما را به شگفت مى‏آورندو فكر مى‏كنيم در مسير اشتباهيم!براى همين مى‏گويم: بگذار احساست تو را راهنمايى كند، اما، براى ادامه‏ى اين راه، نظم داشته باش!پس دانستيم، اندوه كه مولود رنج است، براى ساخته شدن روح آدمى و تقرب به خداوند ضرورى است. اما ما گفتيم: رنج‏هايى كه تقدير و خواست خدا باشد، نه رنج‏هايى كه به دست خودمان براى خويشتن به وجود مى‏آوريم، اما چه كنيم كه كمتر دچار اشتباهات و در نهايت در برابر اندوه و رنج‏ها، خود ساخته شويم؟ چه كنيم تا از آنهايى نباشيم كه به فرزندان فرداهايمان بگوييم:« ما را زندگى ساخت، خدا كند شما را انديشه بسازد! »و اين مهم را بدانيم كه « جوان بودن، عذر موجهى براى اشتباه كردن نيست! » زيرا؛ گاه نخستين اشتباه، آخرين اشتباه زندگيمان مى‏گردد!« آنتونى رابينز » با بيانى فهيم مى‏گويد:موفقيت نتيجه تشخيص درست است. تشخيص درست نتيجه تجربه است. تجربه نيز اغلب نتيجه تشخيص نادرست است. اما چگونه مى‏توان از تشخيص نادرست پرهيز كرد؟خداوند در سوره زمر آيه 17 پاسخ مى‏دهد: فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئك الذين هداهم الله و اولئك هم اولوا الالباب « آن بندگان را به رحمت من بشارت ده كه چون سخنان را بشنوند نيكوترين آن را عمل كنند. آنان هستند كه خدا آنها را به لطف خاص خود هدايت فرموده است و هم آنان به حقيقت، خردمندان عالمند! »فقط مشورت!شادكام، انسانى است كه در همه امور با فرزانگان به مشورت مى‏پردازد كه طبعاً در اين مسير حركت كردن حركت در بسترى است كه انسان طعم خوشبختى و نيكبختى را حتماً مى‏چشد، اما براستى فرق بين انسان خوشبخت و انسان بدبخت چيست؟ در يك كلام!خوشبخت كسى است كه از ديگران عبرت گيرد و بدبخت، كسى است كه مايه عبرت ديگران گردد!پس مشكلات قسمت دوم را كه « مشكلات خود ايجادى » مى‏ناميم مى‏توانيم با تفكر و مشورت و انديشه توأم با عمل و در بستر : تلاش، توكل، تسليم و بر سه پايه: اميد، ايمان، عشق بنا نهيم كه يقيناً شاهد مقصود را به آغوش خواهيم كشيد و معضلات خود را رفع خواهيم نمود. ظريفى گويد: اگر « م » مشكلات را برداريم، مى‏شود !؟ ... ببينيد ! پس آن قدرها هم سخت نيست، اما يك چيز مهم را فراموش نكنيد!در هندسه نزديكترين فاصله بين دو نقطه: خط راست است، اما در زندگى دورترين فاصله بين دو نقطه خط راست است و هميشه دو راه وجود دارد، يكى از آنها آسان و تنها پاداشش اين است كه آسان است و راه ديگر سخت اما پاداشش نيك فرجامى است! »و طبعاً پاك‏انديشان و راست قامتان در زندگى چون بر بستر عقيده و حقيقت حركت مى‏كنند، رنج‏هاى بى‏شمارى را تحمل خواهند كرد كه در اين ميان يكى از رهيافت‏هاى نجات و آرامش ما، « دعا » است!راستى!راجع به دعا چه مى‏دانيد!آخرين بارى كه دعا كرديد كى بود؟لطفاً كمى راجع به « دعا » فكر كنيد تا در فصل بعدى به آن بپردازيم!چكيده مطالب:- عقل، يگانه چراغ راه ما در اين ظلمتكده است!- اگر مى‏خواهيد قدرت داشته باشيد، در تعالى عقل خود كوشا باشيد. - عقل نيز مانند: شادى و غم موهبتى است خدادادى و ما همه با يك ميزان عقل به دنيا مى‏آييم، ولى در طول زندگى يا كسب تجربه از ديگران مى‏توانيم اين موهبت خدادادى را افزون كنيم!جان كلام:يكى از دلايل حيات و مهمترين وظيفه ما در اين جهان تلاش در كسب و افزايش عقل و دانايى است!منبع: کتاب لطفاً گوسفند نباشيد/س
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 530]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن