تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836991947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقسیر موضوعی قرآن کریم 7 - توجه: قرآن مثل باران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر موضوعی قرآن کریم 7تجلّی و پیوستگی مراتب قرآن
قرآن کریم
مرحله‌ی‌ نازله قرآن كریم كه به صورت الفاظ عربی است و جامعه انسانی در خدمت آن قرار دارد، رقیق شده‌ی‌ امّ الكتاب است كه مرحله عالیه قرآن می باشد. ذات اقدس اله آن حقیقت متعالی ام الكتاب و كتاب مكنون را تنزّل داده و رقیق نموده و در قالب مفاهیم و الفاظ بر وجود مبارك رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرموده است تا برای عموم مردم قابل درك و تعقّل باشد. آیاتی كه با كلمه‌ی‌ "انزال" یا "تنزیل"، نزول و پایین آمدن قرآن را بیان نموده، به ما می‌فهماند كه این قرآن از خزینه‌ی‌ خود خارج شده و همان طور كه هر چیزی خزانه‌ای دارد "وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ "1. قرآن نیز خزانه‌ای دارد كه همان ام الكتاب است و نزول قرآن یعنی خروج آن از مخزن اصلی خود. نكته‌ی‌ اساسی در این جا آن است كه كیفیّت این نزول از ام الكتاب و ظهور از مخزن آن چگونه است، آیا به صورت "تجافی" است یا به گونه‌ی‌ "تجلی"؟ در امور مادی مانند فرود آمدن باران، نزول و پایین آمدن، همراه با تجافی است یعنی قطرات باران مثلاً تا آن زمان كه فرود نیامده باشد، در بالاست و در پایین نیست و آن زمان كه نزول یافت و پایین آمد، دیگر در بالا وجود ندارد و در این هنگام آن مرتبه‌ی‌ فوقانی اجوف و تو خالی شده است و دارای این قطرات نازل شده نیست. بنابراین، در نزول به نحو "تجافی"، و "تجاوف"، شیء مادّی پیش از نزول در بالاست و پایین نیست و پس از نزول، در پایین است و دیگر در بالا وجود ندارد.ذات اقدس اله آن حقیقـت متعـالـی ام الكتـاب و كتـاب مكنون را تنزّل داده و رقیق نموده و در قالب مفاهیم و الفاظ بر وجود مبارك رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرموده است تا برای عموم مردم قابل درك و تعقّل باشددر مقابل، نزول به نحو "تجلّی" آن است كه حقیقت فوقانی، به نحو خالی نمودن مقام عالی پایین نمی‌آید بلكه همواره در محل و موطن عالی خود مستقر و موجود است و آنچه كه پایین می آید، رقیق شده آن حقیقت است و جلوه و تجلّی آن. این گونه نزول، در امور مجرّد صورت می پذیرد نه در امور مادّی و برای روشن شدن بیشتر لازم است كه مثالی آورده شود. زمانی كه عالم و محقّقی نكته‌ی‌ عمیق عقلی را تعقّل می كند و آن را می فهمد و سپس می خواهد همان را برای دیگران بازگو كند، در این هنگام، آن معنای درك شده را از قوّه‌ی‌ عاقله خود تنزل می‌دهد، به این معنا كه آن را در مرحله خیال خود ترسیم كرده بررسی می كند و می اندیشد كه مثلاً آن را به چه زبانی بیان كند و در قالب چه مفاهیم و الفاظی بریزد، چگونه مقدّمه‌ای برای آن بیاورد و چگونه دلیلی بر تأیید ارائه دهد. پس از تنظیم آن معنا در مرحله‌ی‌ خیال، به وسیله قلم یا زبان برای دیگران بیان می‌كند و چنین می‌گوید آنچه را كه من فهمیده‌ام همین است كه برای شما گفتم. این سخن به آن معنا نیست كه این محقّق، آن درك عمیق را از قوّه‌ی‌ عاقله‌اش پایین آورده و در عاقله‌اش دیگر چیزی وجود ندارد و اجوف و توخالی شده. بلكه مقصود آن است كه آن حقیقت بلند را به صورت رقیق درآورده است كه در قالب مفاهیم و الفاظ بگنجد و قابل شنیدن و گفتن باشد و در این حال، این مطلب ارائه شده، بر اساس آن معنای بلند است و جلوه‌ای از اوست. چنین تنزّلی را "تَجَلّی" می نامند. تنزّل قرآن كریم به نحو "تجلّی" است؛ یعنی در عین حال كه معارف آن به دست مردم رسیده، مرحله‌ی‌ اعلایش در مقام لدن، نزد خدای علیّ حكیم و مرحله عالیه‌اش، در دست فرشتگان "كرام بررة" است. بنابر این، قرآن كریم یك حقیقت ذومراتب است، این مراتب هم ارتباط جلوه‌ای با یكدیگر دارند و هر مرتبه‌ای جلوه مرتبه فوقانی و رقیق شده آن است و از نظر وجودی، وابستگی تمام به مرتبه فوقانی خود دارد و از این جهت تصوّر مراتب منفكّ و جدا از هم برای قرآن كریم، تصوّر درستی نیست؛ زیرا كه با تجلّی و "نزول جلوه‌ای" آن سازگاری ندارد.  گروه دین و اندیشه تبیان - حسین عسگریآیت الله جوادی آملی - تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 11-  سوره‌ی‌ حجر، آیه‌ی‌ 21. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن