واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آموزش مدیریت اسلامی از قرآنقسمت سوم
اشاره:قرآن كریم، کتابی که از سوی پروردگار عالم و خالق و پرورش دهنده تمام موجودات از جمله انسان، نازل گردیده، بیان كننده نیازهای زندگی بشری برای رشد و تعالی و تکامل است، چنان كه در آیات گهربار آن کتاب فرمود: "تبیاناً لكل شیء"از طرفی آیات این سلسله هدایت، بر مدیر جامعه اسلامی، پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله، نازل شده که خود اقدام به تشکیل حکومت و اداره آن نموده و در تمام لحظات و مشکلات، عنایات و راهنماییهای وحیانی، راه گشای وی بوده است.در این مجموعه تلاش بر این است تا با مراجعه به تفسیر قرآن کریم که پل ارتباطی میان ذهنهای خسته ما و آیات نورانی کلامالله است، دستورات و ارشادات آن منشور ربّانی که نگاهی به حوزه علوم مدیریتی دارد، استخراج گردد. قسمت اول و 10 نكته اول قسمت دوم: طالوت، مدیر نمونه خدا شناخت تهدیدها فَلَمّا أَحَسَّ عیسی مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَی اللّهِ ... (آل عمران، 52) هنگامی كه عیسی احساس كرد اطرافیانش كفر میورزند، گفت: چه كسانی مرا در راه خدا یاری میکنند. 21.هوشیاری در شناخت افكار و عقاید و تهدیدها، یكی از شروط اساسی رهبری است.22.شناخت نیروهای وفادار و سازماندهی و تمركز آنان، برای اداره جامعه و ادامة حركت ضروری است. سوء استفاده از مقام ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُؤْتِیَهُ اللّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنّاسِ كُونُوا عِبادًا لی ... (آل عمران، 79)هیچ انسانی كه خداوند به او كتاب و حكمت و نبوت و حكومت داده است، حق ندارد به مردم بگوید: بندگان من باشید. 23.سوء استفاده از موقعیت و مسؤولیت، برای هیچ كس مجاز نیست و باید با آن به شدت برخورد نمود. پیگیری تا حصول نتیجه مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدینارٍ لایُؤَدِّهِ إِلَیْكَ إِلاّمادُمْتَ عَلَیْهِ قائِمًا...(آل عمران، 75)بعضی از اهل كتاب (یهودیان) كسانی هستند كه اگر به او دیناری بدهی آن را به تو برنمیگرداند، مگر آنكه برای مطالبه آن دائماً بالای سر او بایستی. 24.پیگیری برای رسیدن به نتیجه، اصلی مهم در مدیریت است، چنانكه خداوند وصول مطالبات را به پیگیری مستمر منوط میداند.هوشیاری در شناخت افكار و عقاید و تهدیدها، یكی از شروط اساسی رهبری استپیمان و پشتیبانی از مدیران وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ ... (آل عمران، 81)خداوند از پیامبران پیشین پیمان گرفت كه هرگاه علم و حكمت به شما دادم و سپس پیامبری آمد كه آن مطالب را تصدیق میكرد، به او ایمان آورید و او را یاری كنید. 25.در مدیریت اسلامی، لازمه سپردن مسؤولیتها گرفتن پیمان است كه بر طبق موازین و اصول، انجام تكلیف شود.26.مدیران قدیمی باید از مدیران جدید پشتیبانی كنند و مدیران جدید هم باید از مدیران قدیمی تجلیل كنند.
قانون و رهبری كَیْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلی عَلَیْكُمْ آیاتُ اللّهِ وَ فیكُمْ رَسُولُهُ...(آل عمران، 101)خداوند خطاب به مردم مدینه میفرماید: چگونه كفر میورزید در حالی كه آیات خدا بر شما تلاوت میشود و رسول خدا در بین شماست. 27.وجود قانون و حضور رهبری، دو اصل لازم برای جلوگیری از انحراف است. (اگر قوانین و مقررات كامل و جامع، و رهبری آگاه و ناظر وجود داشته باشد، عدول از مسیر اهداف، امری عجیب خواهد بود، زیرا خداوند میفرماید: چگونه كافر میشوید در حالی كه قوانین كامل الهی و رهبری معصوم در میان شماست.) نظارت، اصلاح سازمان وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَیالْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِالْمُنْكَرِ...(آل عمران، 104)از میان شما باید گروهی باشند كه دیگران را به خیر دعوت نمایند و از بدیها بر حذر دارند. 28.باید همواره گروهی جهت نظارت بر امور، در سازمانها باشند كه ضمن دانستن اهداف سازمانی بر رفتارهای فردی و سازمانی افراد دقت نمایند تا هر كجا مغایرتی با آن اهداف دیدند، تذكر دهند.29.اصلاح سازمان و جلوگیری از انحراف، بدون قدرت منسجم كه از سوی مدیریت عالی حمایت شود امكان پذیر نیست. انتصاب وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِینَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ ... (آلعمران، 121)خداوند در یادآوری جنگ احد خطاب به پیامبر اكرم صلیالله علیهوآله میفرماید: آن صبحی كه از خانه?ات خارج شدی و مؤمنان را برای جنگ در جایگاه خودشان قرار دادی. 30.انتصاب افراد برای جایگاههای استراتژیك و حساس بر عهده شخص مدیر است و باید مستقیماً در انتخاب ایشان، اعمال نظر نماید. ویرایش : گروه دین و اندیشه - عسگریاز: 300 نکته مدیریت اسلامی، مصطفی مؤمنی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1531]