تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805264902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ حقوقي وقف


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرهنگ حقوقي وقف
فرهنگ حقوقي وقف (مشتمل بر توضيح اصطلاحات حقوقي، قواعد، موضوعات واحکام وقف و ساير اصطلاحات مرتبط) اشاره مجله وقف ميراث جاويدان از همان آغاز انتشار علاوه بر جمع‏آوري مقالات و فعاليتهاي روزمرّه مطبوعاتي درصدد برآمد برخي کارهاي زيربنائي و تحقيقي را نيز براي شناسائي فرهنگ وقف انجام دهد. بدين منظور عناوين و موضوعاتي را که به گونه‏اي با مسأله وقف و اسناد و مدارک وقفي مرتبط بود با کارشناسان و نويسندگان صاحبنظر در ميان نهاد تا هر يک در زمينه موضوع مورد علاقه و تخصص خود مقاله‏اي را فراهم کند و از طريق مجلّه در اختيار علاقمندان قرار گيرد. مقاله علم سياق در شماره پيشين از اين دست بود و مقاله حاضر نيز با عنوان فرهنگ اصطلاحات وقف محصول اين تلاش است. اين مقاله که به کوشش آقاي دلاور برادران فوق ليسانس رشته حقوق دانشگاه شهيد بهشتي تهيه و تدوين شده و از نظر محتوايي به تأييد اهل نظر منجمله استاد دکتر ناصر کاتوزيان رسيده است به منظور آشنائي هر چه بيشتر خوانندگان محترم با مفاهيم و اصطلاحات وقفي ارائه مي‏گردد. اميد آنکه مورد استفاده قرار گيرد. و در ضمن پذيراي هر گونه نقد و نظر اصلاحي و تکميلي در جهت کمک به عمق و غناي مجلّه هستيم. مقدمه سنّت حسنه وقف يکي از مصاديق اجلاي احسان و غيرخواهي است که بشر با استفاده از تعاليم انبيا آن را از ديرباز به وجود آورده و در صحنه حيات اجتماعي به وديعت نهاده است. وقف يکي از حسنات مؤکّد و از «باقيات الصّالحات» است و از نظر اخلاقي بارزترين تجلّي روحيه تعاون اجتماعي و سبقت در خيرات است؛ تأسيسي که از وارستگي و آزادگي واقف حکايت نموده و به عمل او مُهر ابديّت و جاودانگي مي‏زند. بي‏ترديد يکي از رسالتهاي مهم رسانه‏هاي جمعي، آموزش عامّه مردم و تزريق فضائل انساني و مکارم اخلاقي به روح و جان آنان و ارائه نمونه‏هاي اين فضائل و مکارم است و فصلنامه ميراث جاويدان که بنابر داعيِ گسترش معارف اسلامي به‏طور اعم و شناساندن وقف و موقوفات به نحو اخص داير گرديده است، در اين راه وظيفه مضاعفي دارد. طبيعي است يکي از طُرُقِ آشنا ساختن صحيح عامه مردمِ باسواد با ساختمان اين نهاد اجتماعي، توضيح اصطلاحات و پيچيدگيهاي حقوقي آن است. نگارنده که بضاعت مزجاتي در دانش حقوق و مطالعاتي در اين زمينه دارد، با احساس اين وظيفه، به مطالعه و استقصا در امّهات کتب فقهي از متقدّم تا متأخّر (عمدتا باب وقف و صدقات) و جوامع حديثي و کتب تخصّصي حقوقي و بعض اسناد موقوفات پرداخته و اصطلاحات حقوقي و عمده قواعد و احکام و موضوعات مربوط به وقف را گردآوري نموده و آن‏گاه به تدوين و توضيح آن پرداخته است. مجموعه حاضر حاصل اين تلاش است که به خواننده عزيز عرضه مي‏گردد: در اينجا تذکّر اين نکات را مفيد مي‏داند: اولاً ـ هدف اصلي از تدوين اين مجموعه آشنا ساختن هر چه بيشتر عامه مردمِ باسواد با نهاد اجتماعي وقف است. لذا اين مجموعه پيش از هر چيز جنبه «آموزشي» دارد. ثانيا ـ هم به دليل رعايت حال خواننده و هم به دليلي که عنوان اين مجموعه حکايت مي‏کند، در توضيح هر اصطلاح از اطناب کلام پرهيز شده و به اختصار و ايجاز مکفي که موجب ملال نباشد، اقتصار شده است، در عين حال جامعيّت کلام به‏زعمِ نگارنده، همراه با سادگي توضيح، حتي‏الامکان حفظ گرديده است. ثالثا ـ نگاهِ اين مجموعه به وقف، نگاه به «ساختمان حقوقيِ» وقف است بنابراين هم در گزينش اصطلاحات (عمدتا) و هم در توضيح آنها، اين انگيزه حفظ گرديده است. رابعا ـ محور اظهارات نويسنده در اين مجموعه، قانون مدني است، بنابراين در خصوص هر موضوع يا اصطلاح به نحوي اظهار نظر شده است که با موازين حاکم بر قانون مدني منطبق باشد، به همين دليل در مواضع مناسب به نصّ يا مواد قانون مدني اشاره شده است. خامسا ـ بعضي از ابعاد وقف از نظر حقوقي به قدري پيچيده است که فقهاي شيعه (رضوان‏اللّه‏ عليهم اجمعين) به بحث مطوّل در آن موارد پرداخته و از نظر فنّي و تخصّصي اختلافات نظري عديده‏اي را فراهم آورده‏اند که بيان اين اختلاف فتاوي و تبيين مواضع هر طرف و نقض و ابرام آنها در حوصله يک فرهنگنامه نمي‏گنجد، بلکه بايد در خصوص هر کدام از اين موارد مقاله مستقلّي را پرداخت و به جرح و تعديل نظريات موافق و مخالف و تبيين مباني فقهي آنها اقدام نمود، به همين دليل اين اختلاف فتاوي در اين مجموعه طرح نشده و بعضا به اشاره‏اي اکتفا شده است، در عين حال، مطالب به نحوي تدوين شده‏اند که ـ در فرضِ وجود اختلاف ـ قدر متيقّن از بين آراي مختلف باشند. سادسا ـ توضيح تمامي اصطلاحات و عناوين و تعاريف ـ منهاي مواردي که نصّ قانون عينا نقل شده است ـ به قلم شخص نويسنده است که در اين مورد طبيعتا از محفوظات، استدراکات و شمّ حقوقي خود بهره برده است، به عبارت ديگر هيچ توضيحي عينا از مأخذ معيني اقتباس نشده است، به همين دليل نگارنده گناه نقص، فساد، يا مخدوش بودن توضيحات و تعاريف را بر ذمه خود مي‏داند. اباحه انتفاع عـبارت از اين اسـت که مالـک يک مال، با اذن صـريح يا ضمني خـود، استفاده بلاعوض اشخاص را از مال خود، جايز و روا قرار مي‏دهد؛ اعم از اينکه مدّت اين استفاده رايگان، معيّن باشد يا نامعيّن. اباحه انتفاع از وقف و ساير اقسام حق انتفاع ضعيف‏تر است؛ زيرا در آن براي استفاده‏کننده اباحه انتفاع، هر لحظه که بخواهد مي‏تواند از اذن خود عدول نمايد. ابن ‏سبيل (ج: ابناء السبيل) شخصِ در راه مانده؛ کسي که در مسافرت مقصد خود را گم کرده يا به‏واسطه نداشتن وسايل لازم، دچار مشقّت گرديده و محتاج کمک ديگران است. ممکن است واقف بخشي از عوايد عين موقوفه را براي کمک به اين‏گونه اشخاص اختصاص دهد. اثلاث باقي اگر شخصي ثلث مال خود را تماما يا بعضا در مواردي وصيت نمايد که منافع اين اموال استمرارا عايد اشخاصي بشود يا در جهات خاصي صرف گردد، ولي اصل مال به استفاده‏کنندگان تمليک نشود، به اين قبيل اموال، ثلث باقي، و در صيغه جمع اثلاث باقي اطلاق مي‏شود. اين عمل تقريبا مشابه وقف مال از طريق وصيّت است. اجاره عين موقوفه اجاره عقدي است که به موجب آن، منافع مالي به مدت معيّن و در قبالِ عوض ماليِ معيني به ديگري تمليک مي‏شود. اجاره‏دهنده «موجر» و اجاره‏گيرنده «مستأجر» ناميده مي‏شود. اجاره‏دادنِ عين موقوفه چه از طرف موقوفٌ‏عليهم و چه از طرف متولّي صحيح است. چنان‏که موقوفٌ‏عليهم، عين موقوفه را به مدت طولاني اجاره داده باشند، اجاره در مدت عمر آنان صحيح و در مدت زايد بر عمر آنان غيرنافذ بوده در حکم اجاره فضولي است. (ملاک ماده 497 قانون مدني) زيرا موقوفٌ‏عليهم فقط در مدت عمر خود، صاحب حق انتفاع از عين مستأجره هستند، ولي چنان‏که متولّي با ملاحظه مصلحت موقوفه، اقدام به اجاره‏دادن آن نمايد نظر به صلاحيت قانوني متولّي در اداره عين موقوفه، اجاره در مدت زايد بر عمر او نيز صحيح است. (ماده 499 قانون مدني) اجرت المتولي به حق‏الزّحمه متولّي از بابتِ اداره عين موقوفه که ميزان و نوع آن در وقفنامه معيّن شده باشد، اجرت‏المتولّي اطلاق مي‏شود. (رک: متولّي) اجرت المثل به مالي گفته مي‏شود که شخصي به‏واسطه انجام کار يا تحمّل زحمت، با توجه به عرف محل يا طبيعت کار و عمل، استحقاق دريافت آن را دارد؛ مثلاً اگر واقف براي اداره عين موقوفه، متولّي معيّن بنمايد، ولي اجرت او را مشخص نکند، در اين صورت مي‏گويند متولّي بابتِ زحمات خود در اداره عين موقوفه، مستحق اجرت‏المثل است. در اين مورد ارزش کار و زحمات لازم براي اداره عين موقوفه با لحاظ خصوصيّات آن، و احيانا تخصص‏هاي ويژه متولّي در مقايسه با موارد مشابه در عرف محل، مورد نظر قرار گرفته و اجرتي که معمولاً عبارت از مبلغي پول است براي آن معيّن مي‏شود. همين مبلغ اجرت‏المثل ناميده مي‏شود. اجرت‏المثل ممکن است حسب مورد از اجرت المسمّي کمتر يا بيشتر يا برابر آن باشد (رک: اجرت‏المسمّي) اجرت‏المثل ريشه قانوني دارد؛ يعني تعهد به پرداخت آن ناشي از حکم قانون است. اجرت المسمي به حق‏الزّحمه‏اي گفته مي‏شود که ميزان و نوع آن در متنِ قرارداد مشخص گرديده است؛ مثلاً اگر واقف براي اداره عين موقوفه، متولّي تعيين نمايد و مقرر بدارد که مثلاً ماهانه ده‏هزار تومان بابت زحمات متولّي به او پرداخت نمايند، اين مبلغ را اجرت‏المُسمّايِ متولّي مي‏نامند. اين عنوان، همواره مَنشأ قراردادي دارد. احباس مجموعه اموال حبس‏شده را احباس گويند. (رک: حبس) اخراج اين عنوان، برعکس فرضِ اِدخال است (رک: ادخال)، يعني واقف پس از تماميت وقف، بعضي از موقوفٌ‏عليهم را از طرفيّتِ وقف و انتفاع از عين موقوفه، برکنار نمايد. اين امر قانونا امکان‏پذير نيست. (ماده 61 قانون مدني) اخراج ثلث اقدامي است مرکّب از سه مرحله زير: الف ـ پس از فوت کسي، مجموع ماترک (اموال و حقوق مالي) او تعيين و تحرير مي‏گردد. ب ـ هزينه‏هاي لازم کفن و دفن و تمام ديون و واجبات ماليِ متوفّا، از آن کسر مي‏شود. ج ـ 31 آنچه پس از کسر ديون و واجبات مالي ـ به عنوان ترکه خالص ـ باقي مانده است، کنار گذاشته به اجراي وصاياي ميّت اختصاص مي‏دهند. چنانچه ميّت در ضمن وصاياي خود، به وقف مالي مبادرت نموده باشد يا وقف کردنِ مالي را پس از فوتش سفارش کرده باشد، اجراي وصيّت او بايد با رعايت مراحل يادشده صورت گيرد. (رک: وقف معلّق بر فوت) ادخال بدين معني است که واقف پس از تشکيل و تماميّتِ وقف شخص يا اشخاص جديدي را داخل موقوفٌ‏عليهم نمايد. اين عمل امکان قانوني ندارد. (ماده 61 قانون مدني) اراده انشايي همان قصد انشاست (رک: قصد انشا) که معمولاً در قالب الفاظ و بعضا در قالب اشارات يا اعمال ديگر نظير قبض و اقباض ابراز مي‏شود. اراده انشايي اولين رکن لازم تشکيل و صحّت هر عمل حقوقي است. منبع:ميراث جاويدان (شماره 6)/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن