تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826141365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسافر هفت شهر عشق


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مسافر هفت شهر عشق
مسافر هفت شهر عشق نويسنده: سید حسن یوسفی اشارهدر جای جای کشور پهناور ایران، کسانی را می‏توان یافت که اثر خاصی در فرهنگ و ادب این مرز و بوم گذاشته‏اند. خطّه عالم‏پرور نیشابور با پرورانیدن عالمان بزرگ و ادیبان نام‏آور، فرهنگ دوستی خویش را به رخ دیگر مناطق کشیده است. یکی از چهره‏های درخشان عرصه ادبیات عرفانی، عطار نیشابوری است که اشعار و به ویژه مثنوی‏هایش، گوش دل را نوازش می‏دهد.تولدفرید الدین ابو حامد محمد بن ابی‏بکر معروف به عطار نیشابوری، یکی از شاعران و عارفان نام‏آور ایران، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ه . ق است. او در قریه «کَدْکَن» یا «شادیاخ» که در آن زمان از توابع نیشابور بود به دنیا آمد. از دوران کودکی او اطلاعی در دست نیست، جز اینکه پدرش به شغل عطاری و گیاه‏درمانی مشغول بوده و مهارت ویژه‏ای در این کار داشته است. بعد از وفات پدر، فرید الدین کار عطاری را ادامه می‏دهد.انقلاب روحیداستان‏های مختلفی در چگونگی تحول و انقلاب روحی عطار بر سر زبان‏هاست. معروف‏ترین آنها بدین قرار است که روزی درویشی به مغازه عطار رفت و در راه خدا چیزی برای خویش خواست. بعد از چندین بار طلب کردن، وقتی جوابی از عطار نشنید به او گفت: ای خواجه! هنگام مرگ چگونه می‏خواهی دست از این دنیا برداری؟ عطار گفت: همان‏گونه که تو از دنیا خواهی رفت. درویش گفت: آیا تو می‏توانی همانند من بمیری؟ عطار پاسخ داد: آری. درویش، کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن لفظ جلاله «اللّه‏» از دنیا رفت. با دیدن این صحنه، قلب عطار آتش گرفت و از مغازه بیرون رفت و روش زندگی خویش را برای همیشه تغییر داد.در جست و جوی استادزمانی که عطار آمادگی روحی در خویش احساس کرد، به خدمت عارف معروف آن زمان «رکن الدین اَکّاف» رفت و به دست او توبه کرد. از آن پس، عطار به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چندین سال نزد رکن الدین ماند. او نیز همانند دیگر عارفان و به رسم سالکان طریقت، بخشی از عمر خویش را در سفر گذراند و از مکه تا ماوراءالنهرین به مسافرت پرداخت و بزرگان زیادی را زیارت کرد و به راستی که «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». او در این سفرها پخته شد و پس از آنکه جوانی خود را صرف علم‏آموزی و تجربه‏اندوزی کرد، در دوران پیری، به گوشه‏گیری و عزلت‏نشینی پرداخت و مشغول سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خویش شد.آثارآثار عطار دو دسته‏اند؛ منظوم و منثور. آثار منظوم او عبارت است از: دیوان اشعار که شامل غزلیات، قصاید و رباعیات است. مثنوی‏های الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، وصلت‏نامه، بلبل نامه، منطق الطیر، جواهرالذّات، حیدر نامه، مختارنامه، خسرونامه، اشترنامه، مظهر العجائب و لسان الغیب. البته برخی، این دو اثر اخیر را از آثار او نمی‏دانند.عطار افزون بر آثار منظوم، آثار منثوری نیز داشته که معروف‏ترین آنها، تذکرة الاولیاء است. او در این کتاب، 96 تن از بزرگان و عارفان صوفیه را معرفی کرده است.ویژگی سخن عطارعطار، یکی از شاعران بزرگ صوفی‏مسلک و از مردان نام‏آور تاریخ ادبیات ایران است. سخن او ساده و گیراست. عطار برای بیان مقاصد عرفانی خود، بهترین راه را برگزید؛ یعنی آوردن کلمات ساده و کلام بی‏پیرایه. اگر چه در ظاهر، کلام او استحکام سخن شعرای دیگر همچون سنایی را ندارد، ولی همین بیان ساده که از دل سوخته او برخاسته است، خواننده را مجذوب می‏کند. افزون برآن، استفاده از تمثیلات و بیان داستان‏ها و حکایات مختلف، از جاذبه‏های آثار اوست که سرمشق عارفانی همچون مولوی و جامی قرار گرفته است و آنان زبان به مدح عطار گشوده‏اند؛ چنان‏که مولوی می‏گوید:عطار روح بود و سنایی دو چشم اوما از پی سنایی و عطار آمدیم کجاییز عشقت سوختم ای جان کجاییبماندم بی سر و سامان کجایی نه جانیّ و نه غیر از جان چه چیزینه در جان نه برون از جان کجایی ز پیداییّ خود پنهان بماندیچنین پیدا چنین پنهان کجایی هزاران درد دارم لیک بی‏توندارد درد من درمان کجایی چو تو حیرانِ خود را دست‏گیریز پا افتاده‏ام حیران کجایی ز بس گر عشق تو در خون بگشتمنه کفرم ماند و نه ایمان کجایی شد از توفان چشمم، غرقه کشتیندانم تا در این توفان کجایی چنان دلتنگ شد عطار بی توکه شد بروی جهان زندان کجایی شاهکاری از ادب و عرفانمنظومه منطق الطیر، از شاهکارهای زبان فارسی است که عطار آن را با توحید آغاز کرده و در فنا فی اللّه‏ به اتمام رسانیده است. این اثر، منظومه‏ای است رمزگونه و تمثیلی که 4600 بیت دارد. موضوع این منظومه، هفت شهر عشق است که سالک برای رسیدن به خدا باید بپیماید: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا. پرنده سیمرغ، تمثیلی از ذات باری تعالی و هدهد، پیر مرشد است. در این منظومه، عطار با آمیختن تمثیل و ادب با عرفان، به راستی که هم اثری ادبی بر جای نهاده و هم توانسته است مسائل عرفانی و مشکلات سیر و سلوک را به زیبایی تمام به نمایش درآورد.وفاتسال وفات عطار را 627 دانسته‏اند. هنگام یورش مغولان به نیشابور و قتل عام مردم، ضربت شمشیری بر دوش وی اصابت کرد که موجب وفات او شد. می‏گویند وقتی خون از زخمش جاری شد و آثار مرگ بر او عارض گردید، با خون خود بر دیوار این رباعی را نوشت:در کوی تو رسم سرفرازی این استمستان تو را کمینه بازی این است با این همه رتبه هیچ نتوانم گفتشاید که تو را بنده ‏نوازی این است سرانجام، این عارف نامی را در نزدیکی شهر نیشابور به خاک سپردند.نشان جانانتا چشم بر ندوزی از هر چه در جهان استدر چشم دل نیاید چیزی که مغز جان است در عشق، درد خود را هرگز کران نبینیزیرا که عشق جانان دریای بی‏کران است تا چند جویی آخر از جان نشان جاناندر باز جان و دل را کین راه بی‏نشان است تا کی ز هستی تو کز هستی تو باقیگر نیست بیش مویی، صد کوه در میان است هر جان که در ره آمد لاف یقین بسی زدلیکن نصیب جان زان پندار یا گمان است رند شراب‏خواره چون مست مست گردد گوید که هر دو عالم در حکم من روان است لیکن چو باهش آید در خود کند نگاهیحالی خجل بماند داند که نه چنان است منابع و مآخذ:1. مصطفی بادکوبه‏ای، زندگی شیخ فرید الدین عطار، شرکت توسعه کتابخانه‏های ایران.2. پوران شجیعی، مسافر سرگشته، سیمای دانش.3. محمود حکیمی، در مدرسه پیر نیشابوری، چاپ قلم.4. علی معصومی، چهره‏ها و قصه‏ها، پیام محراب.5. نرم‏افزار شهریار.6. نرم‏افزار دُرج.منبع : سایت حوزه/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن