تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 26 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853548975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاك شرك در عبادت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ملاك شرك در عبادت
عبادت
معیار و ملاك شرك در عبادت چیست؟یكى از مراتب توحید، توحید در عبادت است یعنى عبادت و پرستش مخصوص خداست، و غیر او شایسته پرستش نیست; چنانكه در نمازهاى یومیه همگى چنین مى گوییم: «إیّاكَ نَعْبُدُ» تنها تو را مى پرستیم.عبادت را مى توان به صورت هاى گوناگون تعریف كرد:الف) عبادت، خضوع و كرنشى است كه از اعتقاد به الوهیت معبود سرچشمه مى گیرد; چنانچه اگر گفتار یا رفتارى ناشى از این اعتقاد نباشد، عبادت محسوب نمى شود.مؤید این معنا آیاتى است كه به عبادت خداوند امر كرده و از عبادت غیر خدا نهى مى كند( ...یقَوْمِ اعْبُدوُ اللّه مَالَكُمْ مِنْ إِله غَیْرُه... ).1«اى قوم من، (تنها) خداوند یگانه را پرستش كنید، كه معبودى جز او براى شما نیست». ب) عبادت، خضوع و كرنش در مقابل موجودى است كه او را «ربّ» و صاحب خود مى دانیم، بسان صاحب هر باغى و مزرعه اى كه آن را پرورش مى دهد، یعنى عبادت معبود به دلیل ربوبیّت او است.گواه این تعریف، آیاتى است كه دلیل منحصر بودن عبادت به خداوند را، یگانه ربّ بودن او مى داند مانند:1. ( ...وَ قالَ الْمَسِیحُ یا بَنى إِسرائیل اعْبُدُوا اللّهَ رَبِّى وَ ربَّكُمْ... ).2«مسیح گفت: اى بنى اسرائیل خداوند یگانه را كه پروردگار من و شما است پرستش كنید».2. ( إِنَّ هَذه أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ ) .3«این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امت واحدى بودند و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش كنید».3. ( إِنَّ اللّهَ رَبِّى وَ ربُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذَا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ ) .4ب«خداوند پروردگار من و پروردگار شما است، او را بپرستید (نه من، و نه چیز دیگر) این است راه راست». ج) عبادت، خضوع و خشوع در برابر كسى است كه او را اله عالم، یا موجودى كه امور هستى به او واگذار شده است مى دانیم، حال چه امور تكوینى مانند خلق، رزق، زنده كردن و میراندن، و چه امور تشریعى مانند قانونگذارى، شفاعت و مغفرت.عبادت، خضوع و كرنشى است كه از اعتقاد به الوهیت معبود سرچشمه مى گیرد چنانچه اگر گفتار یا رفتارى ناشى از این اعتقاد نباشد، عبادت محسوب نمى شود.
برکات دعا
انسان موحّد معتقد است كلیّه ى امور تكوینى و تشریعى به عنایت خداوند انجام مى گیرد و هیچ یك از این امور به مخلوقات او واگذار نشده است و به همین دلیل، خداوند را مى پرستد. امّا انسان مشرك معتقد است گرچه آلهه و رب ها مخلوق حق اند، امّا برخى یا تمام امور تكوینى و تشریعى، به  آنها واگذار شده است، و بر اساس همین اعتقاد از ستاره ها و بت ها طلب باران، شفاعت، یارى رساندن و پیروزى در جنگ مى كند، چرا كه این امور را تفویض شده به آنها مى پندارند.با توجه به تعاریف سه گانه یاد شده ، معیار اساسى توحید و شرك در عبادت آشكار مى شود. هر خضوعی كه ناشى از اعتقاد به الوهیت یا ربوبیّت و یا تفویض كارى به موجود مورد خضوع باشد، عبادت شمرده مى شود، حال چه این اعتقاد، بر حق و صحیح باشد ( اگر خداوند معبود باشد) و یا اعتقادى باطل و ناصواب باشد (اگر بت ها و غیر خداوند معبود باشند) در هر دو صورت، خضوع او برگرفته از اعتقاد به الوهیت یا ربوبیّت یا تفویض است و چنین خضوعى عبادت آن موجود محسوب مى شود.امّا اگر خضوع انسان، بدون این اندیشه و اعتقاد باشد، این خضوع عبادت نیست، بلكه تعظیم و بزرگداشت شمرده مى شود، و نه انسان خاضع مشرك است و نه عمل او شرك آمیز. امّا این تعظیم و احترام غیر عبادى، گاهى جایز و حلال است مانند تعظیم انبیا و اولیاى الهى و یا معلمان و مربیان، و گاهى حرام و غیر مجاز است، مانند سجده كردن در مقابل انبیا و اولیاى الهى; امّا حرمت این كا ر ، به دلیل عبادت بودن آن نیست، بلكه به دلیل ممنوعیت سجده كردن در برابر غیر خداوند است و این كه غیر او، سزاوار سجده نیست.حال كه تفاوت بین تعظیم و عبادت روشن شد، به این نتیجه مى رسیم كه اعمالى مانند بوسیدن قرآن مجید، یا ضریح انبیا و چیزهایى كه به گونه اى به آنها مربوط اند، در صورتى كه همراه با اعتقاد به الوهیت و ربوبیّت یا تفویض نباشد، عبادت آنها محسوب نمى شود. برگرفته از بیانات حضرت آیت الله سبحانیگروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی[1] . اعراف/59. [2] . مائده/72. [3] . انبیاء/92. [4] . آل عمران/51. و آیات دیگرى نیز به همین مضمون وجود دارد مانند: آیات 3 یونس، 99 حجر، 65 و 36 مریم، 64 زخرف.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن