تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804513879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد محمد خاتمي: انتقاد صحيح باعث تقويت است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سيد محمد خاتمي: انتقاد صحيح باعث تقويت است
جام جم آنلاين: رئيس جمهور سابق كشورمان گفت:هيج كس معتقد نيست كه دولت بايد تضعيف شود، بلكه انتقاد صحيح باعث تقويت است ؛بايد با ملاك و معيارهايي كه اسلام ، انقلاب و قانون اساسي به ما داده است موقعيت خود را درست درك كنيم و به لحاظ مقتضيات ملي ،منطقه اي و جهاني مسائل را مطرح مي كنيم.


به گزارش جام جم آنلاين به نقل از روابط عمومي بنياد باران؛حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در افتتاحيه دهمين اردوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران يك سير معقول،مستقل و متعهدانه اي را از آغاز تاكنون داشته است،اظهار داشت:عنوان انجمن اسلامي مستقل يقيناً شايسته انجمن اسلامي دانشگاه تهران است كه همواره پايبند به معيارهاي ديني و وفادار به خط امام بوده است در عين حال نسبت به سرنوشت كشور دغدغه داشته و داراي نظر انتقادي البته بازهم با معيارهايي كه از خط امام و اسلام گرفته است براي اصلاح اموري كه در جمهوري اسلامي مي گذرد بوده است.

رئيس بنياد باران در ادامه گفت:انجمن اسلامي دانشگاه تهران همچنين كوشيده است تا به بعضي گرايشات و تمايلاتي كه متاسفانه ممكن است از بيرون دانشگاه نفوذ كند آلوده نشود؛اينها همگي قابل تقدير است و همه مي دانيم كه انجمن اسلامي دانشگاه تهران با چه مشكلاتي نيز روبرو بوده است. الحمدالله به همت و ايمان اعضاي خود توانسته اين مسير را ادامه دهد و انشاء الله در آينده نيز ادامه خواهد داد.

سيد محمد خاتمي با اشاره به اينكه انجمن، انجمن اسلامي است و همه چيزمان را از اسلام داريم و مي خواهيم اسلام را به گونه‌اي بفهميم كه بتواند هم به زندگي ما معنا و هم بتواند در دوران كنوني با همه خصوصياتي كه زمان و مكان ما دارد كار كرد و عملكرد موفق در جامعه داشته باشد و به لحاظ مادي و معنوي زندگي ما را معني و ارتقاء ببخشد گفت: دو آيه از قرآن و فرازي از يك دعا را در اينجا نقل مي كنم .

وي در ادامه گفت:آيه اي كه در آغاز جلسه تلاوت شداين بود"وعدالله الذين امنو منكم و عملو الصالحات ليستخلفنهم في الارض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهمو ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لا يشكرون بي شئيا (55نور)يعني( خداوند آن دين را در عرصه حيات اجتماعي انسان حاكم مي گرداند كه مورد رضايت خودش است و نتيجه آن اينكه جامعه فقط عبادت و پرستش خدا مي‌كند و هيچ شركي به او نمي ورزد.)

خاتمي افزود:در فرازي از دعاي افتتاح كه انشاء الله در شب هاي ماه مبارك رمضان خواهيم خواند و دعاي بسيار ارزنده اي است در مورد امام زمان (عج) دعامي كند:"استخلفه في الارض كما استخلف الذين من قبله مكن له دينه الذي ارتضيه له ،ابدله من بعد خوفه امنا لا يشرك بك شئيا( امام زمان را به آن ديني كه مورد رضايت توست ممكن گردان كه ترس آن حضرت به امنيت تبديل شود و امام زمان (عج)تو را عبادت كند و به تو شركت نورزد.)

يقيناً عبادت و شرك اعتقادي نيست

رئيس موسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها تصريح كرد: يقيناً عبادت و شرك اعتقادي نيست چون مومنان هميشه پرستش خدا مي كنند و در اعتقادشان مشرك نيستند ؛ يا امام زمان كه انسان كاملي است كه مقام قرب الهي را در درحد اعلاء دارد و مظهر اسماء جماليه و جلاليه و كماليه الهي است خود عين توحيد و مظهر توحيد است؛ نمي شود اين تصور كرد كه امام زمان العياذ بالله شرك بورزد.

خاتمي خاطرنشان كرد:مراد از توحيد و شرك در اينجا در متن جامعه است و اينكه آيا در جامعه معيارها و ملاك هاي توحيدي حاكم است؟يا معيارها و ملاك هاي شرك؟ اين است كه پايان تاريخ در نظر همه اديان الهي بخصوص اسلام و بالاخص تشيع عبارتست از دوره اي كه ميعارها و ملاك ها ي الهي و توحيدي بر جامعه بشري حاكم مي شود و معيارها و ملاك هاي انحرافي و شرك رخت بر بندد.

وي با اشاره به آيه اي ديگراز قرآن «ونريد ان نمن علي الذين استضعفوا فنجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين» افزود: (( خدا مي فرمايد ما تصميم گرفيتم منت بگذاريم به كسانيكه مورد ستم وضعف قرار گرفتند آنها را ائمه قرار دهيم و وارث زمين كنيم))يعني جامعه مطلوبي كه مورد نظر خدا است و در نهايت مي آيد و حاكميت معيارهاي توحيدي دارد و معيارهاي شرك در آن نيست اين است كه مردم در آن امام هستند ؛يعني همه امام مي شوند .

سيد محمد خاتمي در ادامه افزود:وارثان زمين يعني برخوردار از همه مواهب مادي و معنوي كه در زمين وجود دارد اين معيار و ملاك جامعه توحيدي است يعني همه جامعه رشد يافته داراي تعقل، رشد، همه امام (گرچه حول محور آن امام كامل مويد من عندالله كه امام زمان است) هستند،يعني جامعه توحيدي دوران بلوغ و رشدهمه انسانهاست ، همه مجتهدند ؛ همه مي توانند راه را با تفكر خود تشخيص دهند و البته همه الگو دارند كه آن امام برتر است اما همه داراي تفكر، تدبير، تحليل و تشخيص راه هستند و برخوردار از مزاياي زندگي. يك تصوير فوق العاده زيبا، آرماني و بزرگ براي جامعه مورد نظر اسلام و نيز اين هم بيشتر ناظر به توحيدو شرك اجتماعي است.

رييس بنياد باران گفت:آنچه مهم است اين است كه ما در چه مرحله تاريخي قرار داريم؟ ما وارد قرن 21ميلادي شده ايم و از قرن 14 هجري شمسي داريم عبور مي كنيم وارد قرن 15 هجري مي شويم دنيا تحولات عجيبي داشته، تحت تاثير مسائل مختلفي هستيم.در ايران حادثه بزرگي رخ داده است و آن اينكه انقلابي فراگير رخ داده و بدون ترديد مردمي ترين انقلاب عصر ما بلكه همه ادوار تاريخ بوده است.

خاتمي افزود:اين انقلاب با محوريت يك انسان بزرگوار، عارف دانشمند ، فقيه مرجع مجتهد اخلاقي ، فيلسوف بوده است كه طبيعاً اولين دعوتش به پرستش خدا، پايبندي به معيارهاي الهي ،تمسك به دين خداست خيلي از علماي ديگر هم همين را مي گفتند امام و انقلاب يك وجهه ديگر هم دارد و آن اينكه دعوت كرده است بر اساس اعتقادات و ارزشها يك نظامي به نام جمهوري اسلامي ايجاد شود. يقيناً ما نه از به لحاظ تاريخي ، نه بر اساس ارزشهاي ديني و نه از نظر امكانات، اين وظيفه را نداريم كه همه دنيا را تسخير كنيم و نظاممان را به همه دنيا تحميل كنيم كه نمي توانيم و نمي شود، اصلاً اگر اينطوري بود فلسفه مهدويت، معني نداشت.

رئيس بنياد باران تاكيد كرد:آنچه مهم است اينكه اگر جمهوري اسلامي را با معيارهايي كه هم به لحاظ معنوي و فلسفي، سياسي، انتقادي رشد به گونه اي بسازيم كه الگو باشد اگرملت ما موفق شود كه نظامي را ايجاد كند كه همه مزاياي يك زندگي خوب را براي انسان داشته باشد و خلائي كه كشورهاي ديگردارند، نداشته باشد خودش الگو مي شود و ديگران به آن گرايش پيدا مي كنند، در اين مسير است كه ما خودمان را به آن جامعه ايده آل نزديك تر مي كنيم.

نظام هم اگر متكي بر خواست مردم نباشد دوام نمي آورد

خاتمي اظهار داشت: پذيرش انسانها شرط رسيدن به آن جامعه ايده آل است ؛مطمئن باشيد نه پيامبر اكرم(ص)، نه امير المومنين (ع)و امام زمان (عج)بنايشان بر تحميل خير بر جوامع نبوده است.اصلاً چرا غيبت وجود دارد؟ براي اينكه آمادگي در دنيا نيست يعني مردم بايد بپذيرند و قبول كنند اگر نكنند به زور و شمشير نمي توان دين و نظامي را بر مردم تحميل كرد، نظام هم اگر متكي بر خواست مردم نباشد دوام نمي آورد.

سيد محمد خاتمي با اشاره به اينكه الگوسازي يعني ما بتوانيم نظامي درست كنيم كه هم به لحاظ معنوي، مادي، حرمت مردم، جايگاهي كه درعرصه جهاني داريم يك نظام مطلوبي باشد،خاطرنشان كرد: آيا مي توانيم نظامي را عرضه بداريم كه درعين حاليكه خواستهاي انسان را برآورده مي كند به انسان رشد مي دهد؛ آزادي انسان را تامين مي كند، حرمت انسان را بالا مي برد، حقوق انسان را رعايت مي كند در جنبه مادي پيشرفت مي كند، جايگاه ملت را در دنيا ارتقاء مي بخشد در عين حال پايبند به معيارهاي ديني و اخلاقي باشد؟ اگر اين كار را كنيم موفق شده ايم.

وي در ادامه گفت:اگر بايد انتقادي باشد اين است كه آياما از اين معيارهايي كه مورد توجه بوده است دور مي شويم يا به آنها نزديك؟اتفاقاً اينها اصول انقلاب و دين است و همين هاست كه براي ما مسئوليت ايجاد مي كند.

خاتمي خاطرنشان كرد:ما به نام اسلام از آزادي انسان دفاع مي كنيم؛ ما به نام اسلام از عدالت در جامعه دفاع مي كنيم. و در عين حاليكه عدالت اقتصادي را مهم مي دانيم بر عدالت اجتماعي، عدالت فرهنگي، عدالت سياسي تاكيد داريم.

عدالت سياسي يعني مردم حق دارند و صاحب راي هستند

وي با طرح اين سوال كه عدالت سياسي يعني چه؟ افزود:عدالت سياسي يعني مردم حق دارند و صاحب راي هستند و راي آنها بايد محترم باشد هيچ كس حق ندارد در راي مردم دخالت كند يا كاناليزه كند كه راي مردم به يك طرف برود.

سيد محمد خاتمي تاكيد كرد:ما از پيشرفت و توسعه دفاع مي كنيم. ما نمي توانيم در دنيا عقب افتاده باشيم اين براي اسلام وايران كسر شأن است كه ما دردنيا به لحاظ علمي، اقتصادي ... عقب بيفيتم و هر چه مي خواهيم اينها ست، كه اصولي كه به آن پاي بنديم و معتقديم كار با شعار درست نمي شود. بدتر اين است كه شعار بدهيم ولي عقب بيفتيم و بگوييم اينها معيارهاي انقلاب و اسلام است يعني اسلام و انقلاب در عقب افتادگي ما موثر بوده است.پنا ه مي بريم به خدا!

رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه گفت:بد اين است كه ما شعارها را بد مطرح كنيم ، در عمل نتيجه مطلوب نگيريم و رضايت توده مردم بدست نيايد. اين را بايد در نظر بگيريم ؛ انتقاد اگر هست اين است كه آيا دلبستگي جامعه و قشرهاي مختلف آن و بخصوص نسل جواني كه امروز روز به روز تعدادش زيادتر مي شود، به اين معيارها، به اسلام، انقلاب و امام بيشتر مي شود يا كمتر؟

وي خطاب به حاضرين در اين ديدار توصيه كرد:شما بايد از جمهوري اسلامي ايران ، از راي مردم، از پيشرفت جامعه، از حاكميت معيارهاي علمي به جامعه دانشگاهي دفاع كنيم. در دانشگاه بايد علم، تحقق و پيشرفت در كنار اخلاق وجود داشته باشد.

اخلاق بايد همه جا باشد نه فقط در دانشگاه

خاتمي تصريح كرد:اخلاق بايد همه جا باشد نه فقط در دانشگاه! ولي اگر ما به نام اخلاق و معيارهاي انقلاب طوري عمل كرديم،كه علم و تحقق و بحث آزاد نتواند رشد پيدا كند؛ هم اخلاق شكست خواهد خورد، هم جايگاه دانشگاه و علم از بين خواهد رفت.

وي افزود:شما بايد از سرمايه هاي ملي ، از استادان و پيشكسوتان، به عنوان سرمايه هاي ملي دفاع كنيد و اگر آنها جايگزين مي شوند افراد بهتر به روز تر ، دانشمند تر جاي آنها را بگيرند. اين معيارهايي است كه بايد مور نظر باشد.

خاتمي افزود:همين عنواني كه براي اردويتان انتخاب كرده ايد، عنوان خيلي خوبي است اگر همه جهات تصميم در نظر گرفته شود و خوب آن را اجرا كنيم.

خاتمي با اشاره به اينكه انجمن اسلامي دانشگاه تهران جايگاه خودش را دارد، تاكنون مقاومت كرده ، سابقه بسيار درخشان و روشني هم دارد؛ با استقلال عمل كرده، پايببندي به دين، معيارهاي خط امام، مدافع نظام بوده و جمهوري اسلامي را با همه لوازم و اقتضائاتي كه اين نظام دارد و بايد داشته باشد بوده است، اظهار داشت: شما هم به لحاظ رسالت دانشگاهي، هم به مسئوليت اسلامي بودنتان هم به لحاظ وظيفه انساني براي اصلاح امور با معيارهاي مشخص ما براي تقويت همان چيزي كه معتقديم بايد در جامعه مان حاكم باشد طبعا منتقد خواهيد بود.

انجمن اسلامي مطلوب بايد بر هويت خود تكيه كند

سيد محمد خاتمي خاطرنشان كرد:انجمن اسلامي مطلوب بايد بيش و پيش از همه چيز بر هويت خود تكيه كند. انجمن اسلامي افتخار مي كند كه به اسلام ، معيارهاي اسلامي پاينبد است و در اعتقادو عمل به اخلاق ، و تادب به آداب اسلامي استوار باشد و در عرصه اجتماعي اسلام را آنگونه ببيند و بخواهد كه براي انسان حق و حرمت قائل است و حكومت را وابسته به مردم است در خدمت مردم و مسئول در برابر مردم بداند،از اين امر دفاع كنيد كه امكانات عمومي بصورت مساوي در اختيار افراد جامعه قرار بگيريد، احزاب، گروههابايد بتوانند حرفشان را بزنند اينها اصول و معيارهايي است كه در عرصه اجتماعي و با استباط و استمداد از روح انقلاب اسلامي بدست مي آوريم ما خط امام را اينطور مي شناسيم بايداز آن دفاع كنيم از جمله وظايف شما نقد قدرت است اگر انحرافي در قدرت در هر سطح آن مي بيند باهمان معيارهايي كه به آن اعتقاد داريد بايد تذكر دهيد رسالت شماست.

انتقاد صحيح باعث تقويت است

رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه گفت:هميشه بايد با اعتدال و آرامش مسائل را بيش ببريد؛ هيج كس معتقد نيست كه دولت بايد تضعيف شود، انتقاد صحيح باعث تقويت است بايد با ملاك و معيارهايي كه اسلام ، انقلاب و قانون اساسي به ما داده اند موقعيت خود را درست درك كنيم و به لحاظ مقتضيات ملي ،منطقه اي و جهاني مسائل را مطرح مي كنيم.

خاتمي تاكيد كرد:هدف ما اين است كه ايرانمان سربلند باشدو مردم ايران از هر قشر و طبقه و قومي احساس امنيت عزت و حرمت و پيشرفت داشته باشد.

وي افزود:اگر يك ايراني در سراسر ايران مورد اهانت قرار گيرد رنج مي بريم ، اين اهانت و بدتر از آن عقب ماندگي اگر به خاطر اتخاذ برخي سياستهاي غلط باشد بايد انتقاد كرد؛ اينها اصول و معيارهايي است كه مورد توجه است و بايد سخت روي آنها پافشاري كرد.

سيد محمد خاتمي در پايان گفت:اصول نداشتن بد است، پاينبدي به مسائلي كه از نظر محتوا با اصول اصلي ماسازگار است و انتقاد كردن اينكه اينها اصول انقلاب و اسلام است اين بدتر است و بد بيني در جامعه ايجاد مي كند.
در ابتداي اين ديدار تعدادي از حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن