تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835454570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بي هدفي يا بي طرفي در پژوهش‌هاي تاريخي‌؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بي هدفي يا بي طرفي در پژوهش‌هاي تاريخي‌؟
بي هدفي يا بي طرفي در پژوهش‌هاي تاريخي‌؟ نويسنده:مهدي پيشوايي بي‌طرفي و بي‌غرضي‌ِ راوي و مورخ را شرط لازم براي مصونيت تاريخ از تحريف و عامل‌جلوگيري از جانبداري و تعصب در گزارش‌هاي تاريخي دانسته‌اند. به همين جهت ـ بااقتباس از علم الحديث ـ عدالت را در كنار ضبط‌، از شروط قبول روايت راوي و مورخ‌شمرده‌اند1؛ زيرا اقتضاي عدالت‌، دوري از جانبداري و تعصب است‌.شك نيست كه بي‌طرفي و صداقت در جست‌وجوي واقعيت (يا حقيقت واقع‌) درقلمرو تاريخ از اهميت بسزايي برخوردار است‌؛ ولي گرايش‌هاي قومي و مذهبي‌، تفكرمنفعت طلبانه‌، ملاحظه‌هاي سياسي‌، رعايت جوّ حاكم در جامعه و امثال اينها آسيب‌هاي جدي است كه همواره به بي‌طرفي مورخ خدشه وارد مي‌كند؛ گرچه گفته‌اند:«از همان‌جا كه مورخ‌، موضوع تاريخ خود را انتخاب مي‌كند، در واقع دنبال هوس و ميل‌خود مي‌رود و از بي‌طرفي خارج مي‌شود. اگر تاريخ هند را موضوع تاريخ هند را موضوع ‌تحقيق خويش قرار مي‌دهد، براي آن است كه رغبتي يا مصلحتي‌، او را به حوادث آن‌سرزمين علاقه‌مند كرده است‌. اگر از انقلاب فرانسه سخن مي‌گويد، از آن روست كه درآن ماجرا چيزي هست كه با احساسات و تمايلات او مناسبتي دارد؛ بنابراين بي‌طرفي‌مورخ‌، ادعايي است كه به دشواري مي‌توان آن را تأييد كرد.»2 و «امّا خود گويندگان اين‌سخن قبول دارند كه اين مقدار عدول از حقيقت از طرف خواننده قابل بخشش است‌3».«به علاوه فرق است بين ذهن‌گرايي ناخودآگاه يك محقق بي‌طرف با ذهن‌گرايي كسي‌كه در تاريخ وسيله‌اي مي‌جويد تا عقايد و عواطف خود را تبليغ كند يا تشفي‌!»4 چنان‌كه‌نمونه‌هاي آن را هم در متون تاريخي قديم و هم در تاريخ معاصر مشاهده مي‌كنيم‌.در اين‌جا اين سؤال مطرح است كه آيا مورخ‌، افزون بر بي‌طرفي‌، «بي‌هدف‌» نيز بايدباشد؟ در تبيين هدف مورخ و تاريخ‌نگاري گفته‌اند: «شناخت و كشف واقعيت و توجيه وتفسير آن و برقراري رابطه و پيوند بين جزئيات «واقعيت‌»ها در پرتو گردآوري روايات يامقايسه آنها و سپس بازآفريني و بازسازي حادثه به صورت واقعي ـ حداقل نزديك بهواقع ـ»5. اما آيا اين ميزان از هدفداري براي مورخ كافي است‌؟ در مقوله علم و هنر، اين‌سؤال ديرينه مطرح مي‌باشد كه علم براي علم يا هنر براي هنر است‌؟ يا هر دو درخدمت اهداف عالي انساني و آرمان‌هاي مقدس اجتماعي مي‌باشند؟ اكنون مي‌توان‌چنين سؤالي را در مورد تاريخ‌نگاري نيز مطرح كرد: تاريخ براي تاريخ است‌؟ يا تاريخ درجهت آرمان‌هاي انساني و اجتماعي است‌؟ اگر تاريخ را صرفاً براي تاريخ ارزش‌گذاري‌كنيم‌، تكليف تعهد و آرمان‌گرايي مورخ در جامعه چه خواهد شد و مورخ در چه‌جايگاهي قرار خواهد گرفت‌؟ اگر پژوهش‌هاي تاريخي‌، هدف ارزشمندي را تعقيب‌نكند، محصول چنين امري خنثا خواهد بود و برعكس‌، اگر براي مورخ رسالتي انساني واجتماعي قائل شويم‌، پژوهش‌هاي او نيز آرمان گرايانه خواهد بود. و آن‌گاه مي‌توان پژوهش‌تاريخي را بر حسب اهميت‌، درجه‌بندي و اولويت دهي كرد. اين مقوله مي‌تواند عرصه بحث وبررسي پژوهش‌گران قرار گيرد و صفحه‌هاي اين نشريه براي طرح آن باز است‌.پی نوشتها:1. شمس الدين سخاوي‌، العلان بالتوبيخ لمن ذم اهل التوريخ‌ (بيروت‌، دار الكتاب الاسلامي‌، 1403 ه‍) ص‌70.2. عبدالحسين‌، زرين‌كوب‌، دو قرن سكوت‌، مقدمه‌.3. همان‌.4. عبدالحسين زرين‌كوب‌، تاريخ در ترازو (چاپ 2، تهران‌، اميركبير، 1362 ش‌) ص 140.5. همان‌، ص 168.منبع: سایت قبس





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن