واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: در سومین قسمت و آخرین قسمت از سلسله مقالات مروری بر کارنامه فیلمسازان دفاع مقدس قصد داریم به احمد رضا درویش کارگردان گزیده کاراما همیشه تاثیر گذار سینمای ایران بپردازیم. در تاریخ سینمای ایران و مخصوصا سینمای دفاع مقدس که آغاز آن را می توان به سال های 60 برگرداند کارگردانان زیادی در عرصه دفاع مقدس حضور داشته اند اما از این تعداد، تنها عده ای توانستند تاثیر گذاری عمیقی بر روی مخاطب و روند سینمای ایران داشته باشند و احمدرضا درویش در کنار ابراهیم حاتمی کیا و مرحوم رسول ملا قلی پور از آن دسته اند. احمدرضا درویش متولد سال 1340 در همدان است و فارغ التحصیل گرافیک و معماری از دانشگاه تهران فعالیت هنری را در سال 1361 و با کارگردانی نمایش های تلویزیونی آغاز کرد و از طریق صدا و سیما، سینما و تئاتر را تجربه کرد. نخستین حضور سینمای درویش در سال 63 اتفاق افتاد . فعالیت سینمایی درویش به عنوان یک فیلمساز در سال 68 رخ داد و در این سال موفق شد نخستین فیلم خود را با نام «آخرین پرواز» کارگردانی کند. به فاصله یک سال بعد درویش موفق به ساخت دومین فیلم بلند خود شد و «ابلیس» را روانه اکران سینما کرد. دو سال طول کشید تا درویش سومین فیلم خود را بسازد و در سال 71 «آذرخش» را جلوی دوربین برد. اما چهارمین فیلم بلند درویش نقطه عطف کار وی بود و درویش با «کیمیا» ناباورانه همه را در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر غافلگیر کرد. درویش در سال 73 با "کیمیا" جامعه سینمایی را غافلگیر کرد و نشان داد کارگردانی بزرگ در عرصه دفاع مقدس در راه است. درویش با «سرزمین خورشید» ثابت کرد کارگردان بزرگی است و فیلم هایی بزرگ تر از سوی وی در راه است. احمد رضا درویش با ششمین فیلم بلند خود بار دیگر همه را غافلگیر کرد. در سال هایی که به واسطه فضای سیاسی ناشی از اتفاقات سال 76 افتاد درویش «متولد ماه مهر» را ساخت. «متولد ماه مهر» اثری کاملا احساسی بود که با رویکردی به علاقه همیشگی درویش یعنی سینمای جنگ ساخته شده بود. پس از موفقیت متولد ماه مهر، درویش به مدت پنج سال فیلم نساخت، بازگشت درویش به سینما پس از پنج سال همراه با یکی از پر خرج ترین و موفق ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران بود، فیلمی همانند «کیمیا»که توانست موفقیت های زیادی را برای درویش به ارمغان بیاورد. صدای دالبی فیلم و جلوه های ویژه فوق العاده "دوئل" باعث شد تا تماشاگران استقبال زیادی از آن بکنند و موفقیت تجاری خوبی را در گیشه بدست آورد. بعد از موفقیت دوئل هم از نظر منتقدان و هم از نظر تماشاگران این کارگردان گزیده کار سینمای ایران باز هم کم کاری را اختیار کرد تا اینکه در سال 85 با رویکردی کاملا متفاوت به سراغ پروژه ای مذهبی و مانند دوئل عظیم برود. پروژه ای که درویش قصد دارد آنرا در رابطه با قیام کربلا و مسایل مربوط به زندگی امام حسین (ع) بسازد و آنطور که از خبرها پیداست قرار است از برخی هنر پیشه های عربی و غربی هم در فیلم استفاده شود. پروژه ای که ده، دوازده سالی است ذهن درویش را معطوف به خود کرده و با سابقه ای که از این کارگردان سراغ داریم قطعا کاری متفاوت و البته تاثیر گذار خواهد بود. پرونده مروری بر کارنامه فیلمسازان دفاع مقدس با احمدرضا درویش بسته شد، اما به نظر می رسد که با توجه پرواز رسول ملا قلی پور و گزیده کاری کارگردانانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا و احمدرضا درویش، سینمای دفاع مقدس توجهی خاص و ویژه ای را می طلبد، توجهی که یقینا مسوولان می توانند نقش بزرگ را جذب مخاطب برای این ژانر سینمای داشته باشد./166/02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]