تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821128165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاقات جکي چان با ژول ورن


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم: بسياري از تماشاگران سينما قصه کتاب معروف و ماجراجويانه «دور دنيا در هشتاد روز» ژول ورن را در دوران کودکي و نوجواني خود خوانده اند. با اين حال شايد تعداد اندکي از آنها، جزييات دقيق اين قصه را به خاطر بياورند. با وجود اين ، کمتر تماشاگري مي تواند تصور کند که ژول ورن در نوشته اش اهميت زيادي به ورزش هنرهاي رزمي و کاراته داده باشد! زماني که جکي چان در يک فيلم سينمايي بازي مي کند ، به صورت طبيعي بايد منتظر يک سري صحنه هاي زد و خورد به سبک کاراته و هنرهاي رزمي باشيم و فيلم «دور دنيا در 80روز» (2004) او هم از اين قاعده جدا نيست. او يکي از بزرگترين هنرمنداني است که در اين رشته ورزشي تخصص دارد. پس زنده باد ملاقات ژول ورن و جکي چان ! اين نسخه سينمايي را که فرانک کوراسي کارگرداني کرده ، مي توان سومين نسخه مهم از قصه «دور دنيا در 80روز» ژول ورن قلمداد کرد که به نسخه اريژينال وفادار مانده است. نسخه سال 1956 را ديويد نيون بازيگر کهنه کار انگليسي بازي کرد و برايش يک اسکار بهترين بازيگر مرد را هم گرفت. اين فيلم يک سفر بسيار طولاني و رخوت آور بود. در نسخه دوم که سال 1989 ساخته شد، پيرس برازنان بازي مي کرد و در آن زمان او هنوز تبديل به جيمز باند مامور دو صفر هفت نشده بود و شهرت امروزي خود را نداشت. البته اين فيلم را بيشتر مي توان يک مجموعه 4 قسمتي نيم ساعته تلويزيوني دانست تا يک فيلم سينمايي ؛ شايد به همين دليل بود که تهيه کنندگان نسخه جديد (کمپاني والت ديزني) احساس کردند وقت آن رسيده است که يک نسخه کامل سينمايي از اين قصه دلنشين و جذاب تهيه و توليد کنند.در قصه فيلم ، فلياس فوگ (با بازي استيو کوگان) مخترع جوان و ماجراجويي است که در مدرسه پروفسور آبسنت درس خوانده است. دستيار او پاسپاروت (جکي چان) يک چيني است که به تازگي از بانک انگلستان سرقت کرده است. اين دو با هم راهي سفري طولاني به سراسر جهان مي شوند. علت اصلي سفر شرطي است که فلياس با رقيب خود بسته است. رقيب او لرد کلويي (جيم برادنبت) ديدگاه هايي خاص درباره نحوه سفر و جابه جايي مسافران دارد و فلياس اين ديدگاه ها را قبول ندارد. اگر فيليپ شکست بخورد، ديگر نمي تواند هيچ چيز تازه اي اختراع کند. در طول سفر، فلياس و پاسپاروت در فرانسه همسفر تازه اي پيدا مي کنند که مونيک (سيسيل دفرانس) نام دارد. بزودي او و فلياس به يکديگر دل مي بندند. سفر هيجان انگيز اين 3نفر در شرايطي ادامه داردکه فيکس يک کارآگاه سمج پليس (با بازي ايون بومر که يادآور کاراکتر هربرت مجموعه فيلم «پلنگ صورتي» است) در پي آنهاست. او و ژنرال فنگ (کارن جوي موريس) احساس مي کنند سرقت بزرگي که در روز سفر اين دو نفر صورت گرفته کار خود آنهاست و شرطبندي و سفر پوششي براي فرار و چپاول آن همه پول است. قهرمانان اصلي قصه از پاريس به ترکيه ، هند و چين مي روند و پس از آن از طريق سان فرانسيسکو و نيويوريک به لندن برمي گردند. آنها موفق مي شوند سفر خود به دور دنيا را در زماني که تعيين شده انجام دهند.از نکته مهم در فيلم لحن و حال و هواي اپيزودي آن است. هر يک از شهرهايي که قهرمانان فيلم ، به آنجا مي رسند، مي تواند حکم يک قسمت از يک مجموعه را داشته باشد. اکشن و کمدي بزن بکوب در همه حال حرف اول و اصلي را در فيلم مي زند و بويژه در بخش چين آن هنرهاي رزمي و کاراته نقش مهمي دارند. هر يک از اين قسمتها به تنهايي جذاب و سرگرم کننده است ، ولي به عنوان يک مجموع نمي توانند به خوبي در کنار يکديگر قرار گيرند. در حقيقت ، گره دراماتيکي که بايد اين قسمتها را به يکديگر متصل کند محکم نيست. حضور جکي چان در فيلم اين حس را تقويت مي کند که لحظات زيادي از فيلم با هنر کونگ فو تلفيق شود، اما در عمل چنين اتفاقي نمي افتد و او فرصت زيادي براي هنرنمايي و بدل کاري پيدا نمي کند. سکانس هاي نبرد و زد و خورد او تکراري است و چيز تازه اي براي عرضه کردن ندارد. در حقيقت فيلم آن انتظاري را که از جکي چان در مقام يک کاراته کار تر و فرز داريم برآورده نمي کند. واقعيت اين است که حال و هواي قصه ژول ورن جاي زيادي براي حرکات آکروبات گونه جکي چان باقي نمي گذارد.«دور دنيا در هشتاد روز» که پايتخت و شهرهاي مهم کشورهاي جهان را در دو قرن پيش به تصوير مي کشد، از نظر تصويري فيلمي زيباست. فيلمبرداري فيلم و لوکيشن هاي آن بزرگترين نقطه قوت فيلم هستند. طراحي صحنه آن هم به دليل تاريخي بودن قصه فيلم مثال زدني است. سازندگان فيلم توانسته اند استفاده خوبي از کامپيوتر ديجيتالي کنند و صحنه هايي که در اين رابطه از جلوه هاي ويژه بهره گرفته ، تماشايي است. قصه هاي فانتزي و آينده نگرانه ژول ورن همه در يک دنياي خيالي رخ مي دهند و جلوه هاي ويژه معاصر مي توانند خيلي راحت اين دنياها را خلق کرده و به آنها رنگ و بويي واقعي بدهند. فرانک کوراسي کارگردان «دور دنيا در هشتاد روز» قبل از اين فيلمهاي کمدي «واتر بوي» و «خواننده عروسي» را با بازي آدام سندلر ساخته است. هر دو فيلم در نمايش عمومي با فروش بالايي روبه رو شدند اما تجربه کاري کوراسي در دنياي فانتزي و ماجراجويي نتوانست موفقيت آن فيلمهاي کمدي را تکرار کند.اين فيلم امشب از شبکه 5 پخش مي شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن