تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816301310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دين و مديريت دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دين و مديريت دنيا
مديريت
لازم است بحث هاي عدالت اجتماعي و مسائل سياسي و فلسفه حکومت ديني و... در حوزه هاي علميه کاملا جدي و ضروري تلقي شود و ذهن و ضمير طلاب و دانش پژوهان علوم ديني به سمت مباحث اجتماعي اسلام بيش از پيش سوق داده شود. دين» اگر براي اداره و مديريت دنياي آدمي، حرفي براي گفتن نداشته باشد، حقيقتا دين نيست. درست است که کمال نهايي انسان در اين دنياي فاني و محدود حاصل نمي شود، اما از طريق و در گذر از همين دنيا تامين و تحصيل مي گردد.مگر نه اين است که: «الدنيا مزرعه الاخرة»                                   «دنيا کشتزار آخرت است»                                       بنابراين آنچه در اين دنيا بکاريم در آخرت درو خواهيم کرد. از اين رو معقول نيست که خداوند حکيم گام زدن در راستاي کمال نهايي اخروي را طلب کند، اما براي مديريت حيات دنياي بشر که کشتزار حيات و کمال اخروي است، برنامه اي نداشته باشد.                                   سکولاريسم (Secularism) به معناي جدا انگاشتن دين از دنياي آدمي، اساسا چيزي جز انکار دين نيست. «دين» وقتي هادي بشر است که راه زندگي و طريقه زيستن آدميان در ميان انبوهي از گرايشات و تمايلات و تزاحمات حيات مادي و طبيعي را ارائه دهد. از اين روست که دين علي الاصول نمي تواند از حقوق، سياست، جامعه شناسي، روانشناسي، تعليم و تربيت، اقتصاد، مديريت و... خالي باشد. ما اگر مثلا سياست را از ديانت مان جدا بپنداريم، اصلا ديانت هم نداريم و ديني که کاري به مديريت انسان در زمين و زمان نداشته باشد، اساسا دين نيست.                مع الاسف استعمار فرهنگي در طول ساليان متمادي، ذهنيت برخي از مومنان و متدينان و فرهيختگان ديني ما را چنان مورد هجوم و تحت تاثير خود قرار داده است که هنوز هم چنين مي پندارند که ديانت جداي از سياست است! پاره اي چنين توهم مي کنند که هرگونه تلاش براي کسب حکومت و قدرت، تلاش براي صرف دنياست و ربطي به دين و آخرت ندارد. اين پندار و توهم نادرست، در طول ساليان دراز زمينه را براي نفوذ اجانب و استعمارگران شرق و غرب در بلاد اسلامي فراهم ساخته و به تدريج دين را از صحنه هاي مديريت عالم و آدم به کناري زده و منزوي کرده است. چرا بايد آمريکاي مستکبر مدعي برقراري نظم نوين جهاني باشد؟ چرا ما مدعي نظم جهاني نباشيم؟ و چرا محور نظام و انتظام دنياي امروز، دين وحياني و کتاب آسماني نباشد؟ اديان الهي و کتب آسماني و پيامبران رباني همه براي تشکيل حکومت و به دست گرفتن قدرت و مديريت جوامع بشري آمده اند تا مردم در پرتو دين خدا به «قسط» و «اعتدال» در حيات نائل آيند و نظام و آئين و دولتي را بر جامعه و زندگي خويش حاکم کنند که زمينه هاي استکمال و تعالي و تقرب آدميان به سوي کمال مطلق را فراهم سازد. از اين روست که «اجتناب از طاغوت» همسنگ «عبادت خدا» قرار مي گيرد و خداوند مي فرمايد: «ولقد بعثنا في کل امه رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت»(نحل: 36)  «ما در ميان هر امتي، پيامبري مبعوث کرديم تا به آنان بگويد خدا را عبادت کنيد و از طاغوت بپرهيزيد»                           حکيمان و فقيهان ما بايد در راهکارهاي نظري و عملي محقق ساختن «قسط» در جامعه بشري، تامل و تدبر بيشتري بنمايند. مگر «قسط» هدف ارسال رسولان و غايت انزال کتاب و ميزان نيست؟ خداوند مي فرمايد: «لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» (حديد:25)« ما رسولان خويش را با ادله و شواهد متعدد فرستاديم و با آنان کتاب و ميزان نازل کرديم تا مردم به قسط و انصاف برخيزند»    در زمان ما، مسئوليت قيام به قسط، پيش و بيش از ديگران بر دوش عالمان ديني سنگيني مي کند. از اين رو لازم است بحث هاي عدالت اجتماعي و مسائل سياسي و فلسفه حکومت ديني و... در حوزه هاي علميه کاملا جدي و ضروري تلقي شود و ذهن و ضمير طلاب و دانش پژوهان علوم ديني به سمت مباحث اجتماعي اسلام بيش از پيش سوق داده شود. نوییسنده:حجه الاسلام و المسلمین محسن غرويان                           تنظیم:نقدی حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن