تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836430130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاخص هاي جريان شناسي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شاخص هاي جريان شناسي
شاخص هاي جريان شناسي پرسش: امروزه در عرصه رقابتهاي سياسي و اجتماعي، شاهد حضور جريان هاي مختلف با اسامي گوناگوني در جامعه مي باشيم سؤال اصلي اين است كه آيا صرف حضور چهره هاي شاخص انقلاب در هر يك از اين جريان ها مي تواند ملاك حقانيت و اصالت هاي مكتبي و ارزشي اين گروه ها به حساب آيد؟ يا اينكه شاخص هاي ديگري را نيز بايد در كنار اين معيارها مورد توجه و مداقه قرار داد؟پاسخ:اين سؤال اگرچه در ظاهر صبغه سياسي دارد اما در واقع جوهره آن، ماهيتي مكتبي و اعتقادي داشته و انسان را در تشخيص صحيح جريان ها و گروه هاي موجود در صحنه سياسي و اجتماعي جامعه ياري مي رساند. به طور كلي از دو راه مي توان يك دين، و يا يك مكتب را شناخت 1- از طريق پيروان و يا چهره هاي شاخص و بزرگاني كه در آن مكتب يا دين وجود دارند 2- از طريق مراجعه به متون و كتاب هاي مرجع و اصلي آن دين يا مكتب كه در آنها مجموعه تفسيرها از عالم هستي، پيام ها و ارزش هاي خود را براي پيروان ارائه داده اند.طبيعي است كه هر يك از اين دو راه شناخت، آثار و تبعاتي را براي انسان به دنبال دارد. كه به نحو اجمال در اين كلام مولا علي(ع) تجلي يافته است. آن حضرت مي فرمايد: «كسي كه دين خود را از افواه و دهان هاي مردم و يا شخصيتهاي برجسته پيروان بگيرد، همان رجال و شخصيتها دين او را از بين خواهند برد و كسي كه دين خود را از كتاب و سنت اخذ نمايد. (در چنين حالتي) كوهها از بين مي روند اما چنين فردي (ثابت قدم و استوار در مسير آن دين باقي مي ماند) و از بين نمي رود.از اين كلام امام علي(ع) چنين استنباط مي شود كه شخصيتها و بزرگان و پيروان هر دين و يا مكتبي نمي توانند ملاك و شاخص مطلوبي براي تشخيص حقانيت و مشروعيت آن دين يا مكتب باشند به تعبير ديگر قدر و منزلت افراد در هر جمعيت، فرقه، گروه و يا جرياني نمي تواند معيار صحيحي براي صحت و سقم و يا حق و باطل بودن آن جريان ها در جامعه باشد. همانا ملاك ها و شاخص هاي اصيل حق و باطل را بايد در مراجعه به متون اصلي كه در مكتب ما يعني كتاب و سنت جستجو نمود و سپس رجال و شخصيتهاي وابسته به آن دين يا مكتب را براساس آن شاخص ها و معيارها مورد ارزيابي و سنجش قرار داد و در پي آن صحت و سقم و يا حق و باطل بودن جريان ها را تعيين نمود. شهيد والامقام مرتضي مطهري(ره) در تبيين اين موضوع به يك واقعه تاريخي استناد، و حق مطلب را چنين ادا كرده و مي نويسد: «مردي از صحابه اميرالمومنين(ع) در جريان جنگ «جمل» سخت در ترديد قرار گرفته بود. او دو طرف را مي نگريست، از يك طرف علي(ع) را مي ديد و شخصيتهاي بزرگ اسلامي را كه در ركاب علي(ع) شمشير مي زدند، و از طرفي نيز همسر نبي اكرم(ص) عايشه را مي ديد كه قرآن درباره زوجات آن حضرت مي فرمايد: «و ازواجه امهاتهم» (احزاب-6) همسران او، مادران امتند. و در ركاب عايشه طلحه را مي ديد، از پيشتازان در اسلام و باز زبير را مي ديد، خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتي در روز سقيفه، از جمله متحصنين در خانه علي(ع) بود. اين مرد در حيرت عجيبي افتاده بود كه يعني چه؟ آخر علي(ع) و طلحه و زبير كه از پيشتازان اسلام و فداكاران سخت ترين دژهاي اسلامند اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام يك به حق نزديكترند؟ در اين گير و دار چه بايد كرد؟ ... به هر حال اين مرد به محضر علي(ع) شرفياب شد و گفت: «آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟ شخصيتهايي مانند آنان از بزرگان صحابه رسول خدا، چگونه اشتباه مي كنند و راه باطل را مي پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟!»علي(ع) در جواب سخني دارد كه دكتر«طه حسين» دانشمند و نويسنده مصري مي گويد: «سخني محكمتر و بالاتر از اين نمي شود؛ بعد از آنكه وحي خاموش گشت و نداي آسماني منقطع شد، سخني به اين بزرگي شنيده نشده است.»حضرت فرمود: سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمي شود شناخت. اين صحيح نيست كه تو اول شخصيتهايي را مقياس قرار دهي و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجي فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند، و فلان چيز باطل است، چون فلان و فلان با آن مخالف، نه اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند. اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنها باشد.»يعني بايد حق شناس و باطل شناس باشي، نه اشخاص و شخصيت شناس. افراد را خواه شخصيتهاي بزرگ و خواه شخصيتهاي كوچك، با حق مقايسه كني، اگر با آن منطبق شدند شخصيتشان را بپذيري، والا نه. در اينجا علي(ع) معيار حقيقت را خود حقيقت قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزي نيست. و در حقيقت، فرشته شيعه، مولود يك بينش مخصوص و اهميت دادن به اصول اسلامي است؛ نه به افراد و اشخاص. (1) در يك جمع بندي نهايي مي توان تمامي ملاكها و معيارها را در سه شاخص كلان براي شناخت جريان هاي اصيل و مكتبي ارائه داد. 1- انطباق افكار وعملكردها با آموزه هاي قرآن و ارزش هاي والاي وحياني 2- انطباق افكار و عملكردها با آموزه هاي مكتب اهل بيت عصمت و طهارت يعني سيره پيامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) 3- در زمان غيبت كبري يعني زمان حال ما انطباق افكار و عملكردها با افكار و سيره عملي حضرت امام راحل(ره) و بعد از ايشان مقام معظم رهبري.پی نوشت:1- جاذبه و دافعه ، صص123 تا 126منبع: کیهان
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن