تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805199779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باقی مانده های زندگی شهری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باقی مانده های زندگی شهرینگاهی به جایگاه تهران در داستان کوتاه معاصرقصه کوتاه‏ تهران بخش اول ، بخش دوم :- شهرنشینی، نهادهای شهری جدید و داستان کوتاه ایرانی
باقی مانده های زندگی شهری
اعتقاد به داستان کوتاه ایرانی محل بحث است. بعید می‏دانم جمالزاده یا هدایت به داستان کوتاه ایرانی فکر می‏کرده‏اند. از سوی دیگر، ایرانی بودن داستان کوتاه با فارسی بودن آن متفاوت است از طرفداران این تمایز نیستم اما این‏طور به نظر می‏رسد کسانی که از این تعبیر دفاع می‏کنند، این دسته‏بندی را قبول کرده‏اند .وضع این نوع اصطلاحات حاصل مدرن شدن با تاخیر است. جمالزاده حتی به ژانر داستان کوتاه هم فکر نمی‏کرد و از این بابت تلقی او با هدایت فرق می‏کند از این جنبه که بگذریم، ژانرها همواره با فرم حیات مرتبط هستند؛ منتها نباید این ربط و ارتباط را به صورت تناظر جزء به جزء در نظر گرفت. غالباً و به صورت کلیشه‏ای چنین بیان می‏شود که مدرنیته، مشروطیت و... اقتضامی کرد که زبان و ادبیات دستخوش تغییر شوند و لاجرم چنین شد. نگره بینابینی نسبت به آرایش ژانر و فرم حیات، این قضیه را طور دیگری می‏بینید. به همان میزان که زندگی اجتماعی و تجربیات زیسته بر ادبیات و هنر اثر می‏گذارد، از آنها تاثیر هم می‏پذیرد. ادبیات حماسی شوون زندگی فئودالی را در خود نگه می‏دارد و از ارزش‏های درباری پاسداری می‏کند؛ همان‏طور که شاعر غنایی در روابط بینافردی اشراف اثر می‏گذاشت و جنبه نگهدارنده داشت. اگر چه داستان کوتاه فارسی تاثیر فراگیری بر زندگی اجتماعی نداشته اما در الگوسازی و ارائه تصویر از زندگی اخیر کاملا هم بی‏تاثیر نبوده است. داستان کوتاه فارسی حامل تصور خاصی از زندگی است که می‏توان بخشی از صفات آن را شناخت. داستان کوتاه زمانی در ایران متولد شد که اغتشاش ذهنی و سیاسی، ترس‏های گوناگونی را پدید آورده بود. نظمی متلاشی شده بود که هیچ نظمی جایگزین آن نمی‏شد. حتی امروز هم شان داستان کوتاه در مقایسه با رمان در بین نویسندگان ایرانی از تفاوتی چشم‏گیر برخوردار است. در این میان، عده‏ای سعی در زیبایی شناختی کردن این سمپتوم کرده‏اند و به این نتیجه رسیده‏اند که ادبیات ایرانی در داستان کوتاه پیشرفته شده و در رمان هنوز مانده تا به این توفیق دست یابد. این طرز تلقی که ژانرها را در حد تکنیک عریان و سلیقه‏ورزی صرف تقلیل می‏دهد به منشأ مالیخولیایی داستان کوتاه در سیر تحولات تاریخ معاصر ایران توجهی ندارد. اگر به «یکی بود یکی نبود» دوباره نظری بیندازیم آشوب و هراس‏های راوی را در جای‏جای آن پیدا می‏کنیم. آن سوژه‏ای که بتواند جهان پیرامون خود را شکل بدهد و باز‏گو کند، در آن داستان‏ها دیده نمی‏شود. پراکنش‏ هندسه ذهنی از مشخصه‏های داستان کوتاه در ایران بوده و هنوز هم هست. آدم‏های آن داستان‏ها که از مشروطیت به بعد نوشته می‏شدند نه دقیقا رعیت و نوکر هستند و نه به شهروند و سوژه سیاسی بدل شده‏اند؛ به عبارتی اسم این شکاف داستان کوتاه شد. هدایت از زوایه‏ای دیگر و البته با خودانگیختگی بیشتر همین تصور را تعقیب می‏کند. او حامل موقعیتی است که نه می‏تواند مرمت کند و نه آنکه چیزی را تمام و کمال بسازد.پراکنش‏ هندسه ذهنی از مشخصه‏های داستان کوتاه در ایران بوده و هنوز هم هست. آدم‏های آن داستان‏ها که از مشروطیت به بعد نوشته می‏شدند نه دقیقا رعیت و نوکر هستند و نه به شهروند و سوژه سیاسی بدل شده‏اند؛با روش‏شناسی تاریخی گرایانه‏ای که همه لحظه‏های زمانی را همگن و یکپارچه فرض می‏گیرد و بر این باور است که اگر داستانهای کوتاه‏ صدساله اخیر را با حوادث سیاسی، اجتماعی مطابقت بدهد، موفق شده به تحلیلی فراگیر و ممتع دست یابد، عمیقا مخالفم. اتفاقاً داستان کوتاه لااقل در حیطه مخاطبان محدودش، بیش از هر چیز در تصور رمانی دخل و تصرف کرده است. از تبعات زندگی شهری در تجربه حاشیه‏نشینان مدرنیته که ما هم در شمار آنها هستیم، اخلال در حوزه عمومی و خصوصی شاید مهم‏ترین این جلوه‏ها باشد. تفاوت شهر و بیرون شهر دچار نوعی تاخوردگی می‏شود و به تفاوت خیابان و خانه، نقل مکان می‏یابد. آنچه در این بین قابل توجه است نامعلوم بودن و لغزندگی این مرزهاست. دقیقا نمی‏توان فاصله بین خیابان و خانه را معین کرد، همان‏طور که حدود زندگی عمومی و خصوصی قابل تشخیص نیست. این حیطه غیرقابل تشخیص وقتی وسعت پیدا می‏کند، باید آن را با چیزی انباشته کرد. داستان کوتاه یکی از مکانیسم‏های این انباشتگی بوده و هست؛ هر چند صورت‏بندی این انباشتگی در لحظه‏های مختلف تاریخی دگرگون شده است.طی سال‏‏های اخیر از سوی نویسندگان و منتقدان ادبی، این مساله مرتبا گوشزد شده که داستان ایرانی آن‏قدر که در ژانر داستان کوتاه توفیق دارد، در رمان نویسی موفق نیست. عمدتا هم این مساله را یا به کمبود مهارت منتسب کرده‏اند یا به مصائب بختک تاریخی و جدال سنت و مدرنیته. بخش‏هایی از این آسیب‏شناسی بجا و قابل قبول است. اما نگره‏ای که مغفول می‏ماند، ناتوانی در تغییر شکل زندگی و آفریدن زیستن‏های متفاوت است. از طرف دیگر، به شرایط کشف این نارسایی هم باید توجه کرد. در دوران‏های دیگری از تاریخ داستان‏نویسی ایران ظرف یک قرن گذشته، هیچ‏گاه به این شدت وحدت ژانرهای ادبی- به عنوان مثال رمان و داستان کوتاه- محل نزاع و اختلاف نبوده‏اند.طی سال‏‏های اخیر از سوی نویسندگان و منتقدان ادبی، این مساله مرتبا گوشزد شده که داستان ایرانی آن‏قدر که در ژانر داستان کوتاه توفیق دارد، در رمان نویسی موفق نیست. عمدتا هم این مساله را یا به کمبود مهارت منتسب کرده‏اند یا به مصائب بختک تاریخی و جدال سنت و مدرنیته.می‏توان موضع سوال را تغییر داد و به تجربه‏های حاشیه‏نشینی از مدرنیته دوباره نظر کرد. در این تجربه، زندگی در مفهوم سیاسی خود به صورت موجی دچار اعوجاج می‏شود و تقریباً هر نسلی گزارش انفجار ایده‏های خود را برای نسل دیگر رقم می‏زند. به عبارت ساده‏تر، داستان‏ها بیش از آنکه داستان زندگی باشند، داستان باقیمانده‏های زندگی می‏شوند. برای بازگو کردن آنچه از تکاپوی ذهنی رسوب کرده و باقی‏ مانده، ژانری مناسب‏تر از داستان کوتاه پیدا نمی‏شود. زندگی خصوصی مدام مرزهای خود را به حوزه‏های عمومی‏تر و جمعی گسترش می‏‏دهد. زیرا از این طریق می‏تواند به زخم‏ها و شکاف‏ها شکل بدهد و حتی در مواقعی آنها را مخفی کند. سمپتوم دیگر این معضل، ناتوانی و فرار از شخصیت پردازی است. ادبیات بر خلاف کلام زیبا به شخصیت‏پردازی بسیار بیشتر از زبان ورزی توجه دارد. شخصیت داستانی گویای تصور و انتظار برای رخ دادن موجودی است که بروز عینی پیدا نمی‏کند. در کلام زیبا، میل به سخن‏‏سازی و تیپ‏سازی بدلیل شخصیت است. با مروری اجمالی در فهرست آثار داستانی منتشر شده- اعم از زمان یا داستان کوتاه- در می‏یابیم که تعداد شخصیت‏های شاخص روایی از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نمی‏کند. شخصیت‏هایی مثل دایی‏جان ناپلئون و جلال آریان استثناهای جریان اصلی ادبیات ایران بوده و هستند. تعبیر فلسفی بیلدونگ (Bildung) که آن را به تکوین یا تحول شخصیت ترجمه کرده‏اند، در شرح این نارسایی کارآمد است. شخصیت داستانی در مواجهه با وضعیت، دگرگون می‏شود و از ارزش‏هایی دفاع می‏کند که هستی‏شناسی رمان، تجربه‏های او را قابل گفتن ارزیابی می‏کند. ادبیات داستانی ایران در رمان ضعیف‏تر از داستان کوتاه است زیرا بیلدونگ را سخت و دردناک پشت سر می‏گذارد یا از تجربه آن صرف‏نظر می‏کند. ادامه دارد ... پویا رفوئیتنظیم برای تبیان : زهره سمیعی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن