تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836729877
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي نويسنده: منوچهر ستوده مقدمهميان اسناد و مدارک خاندان اشرفي که چاپ آنها به اتمام رسيده است، وقفنامهاي طولاني است که درازاي آن به 5/ 2 متر ميرسد و پهناي نوشته آن که به خط خوش نستعليق و قلم عبداللّه کبوري است، 21 سانتيمتر است. اين وقفنامه مجدول است و دست راست آن حاشيهاي به عرض 4 سانتيمتر دارد. کمتر وقفنامهاي به اين اندازه يافت ميشود. ميان وقفنامههايي که در شمال ايران تنظيم شده شايد بتوان وقفنامه مظفر بتکچي را که مربوط به زمان شاهعباس است با آن قياس کرد که انشاءاللّه در يکي از شمارههاي آينده، متن آن را به چاپ خواهيم رساند.خطبه اين وقفنامه به قلم حجتالاسلام محمدکاظم است و خطبهاي بسيار فاضلانه و اديبانه است. از القابي که براي ميرزا محمديوسف، مستوفي ديوان فتحعليشاه، در اين وقفنامه آمده مقام و مرتبه دنيايي او را ميتوان سنجيد.رقبات موقوفات در دارالسلطنه تهران و بلده طيبه بارفروش (بابل امروز) و خطه مبارکه ساري است.يکي دو فقره از رقبات مربوط به بخشي از تهران موسوم به «ابهنه» است که ظاهراً در انتهاي خيابان اميريه و شرق دروازه قزوين قرار دارد. محمدآباد و رضاآباد دو آبادي از بلوک غار است که در جنوب و جنوب غربي تهران قرار گرفته و شامل دهکدههايي آباد است.محله شهدا از محلات بارفروش (بابل) است و کاروانسراي مهديخان که 9 رَسْدْ آن متعلق به صغار مرحوم ميرزا ابراهيم است در اين محله قرار دارد.بلوک شهريار درست در غرب بلوک غار است و به دهکدههاي جنوبي کرج ختم ميگردد. باقي مطالب از متن وقفنامه مستفاد ميشود. اميد است مطالب اين وقفنامه مورد توجه اهل تحقيق قرار گيرد، بمنّه وجوده و کرمه.متن وقفنامه ميرزا محمد يوسف اشرفيهو الواقف علي الضمائربسماللّه الرحمن الرحيمحمد بيحد خداوند احد را سزد که به نيّات و اعمال عباد واقف و عليم است «ذلک عالم الغيب والشهادة العزيز الرحيم» و جزا دهنده / عمل از راه فضل عميم «و إنّ الفضل بيداللّه يؤتيه من يشاء واللّه ذوالفضل العظيم»نخست بازار آفرينش را به جواهر عقول عقيله و / نفوس نفيسه بياراست تا نيک را از بد... (1) «و ليتذکر اولوا الالباب» و پس از آن به گرمابه شريعت و سرداب سعادت راه نمود / که «هذا مغتسل بارد و شراب»مستوفي کرمش راتبه روزيخواران را بدانسان که هر يک حظّي مستوفي يابند مرتّب ساخت «و اعتدنا لها رزقاً کريماً» / و محاسب رحمتش چون به جمع و خرج تکاليف و طاعات پرداخته اعمال را باقي يافت به جاي تنخواه طلب محرّر داشت که «لاتقنطوا من رحمةاللّه إنّ / اللّه يغفر الذّنوب جميعاً» از مواهب تأئيداتش، واقفان مواقفبينش مصدر حسنات جاريه «واللّه يدعوا إلي دار السلام و يهدي من يشآء / الي صراط مستقيم» و از مآثر توفيقات فاضلهاش، عارفان معارفبينش منشأ خيرات باقيه «و لو لا فضلاللّه عليکم ما زکي من احد ابداً واللّه يزکّي / من يشآء واللّه سميع عليم» دُرر درود نامعدود وقف آستان عرشنمودِ رسولي است امين که گوهر پاکش خاتم رسالت را نگين آمد «ولکن (2) رسولاللّه / و خاتم النبيين»و ملک شديدالقوايش چاکري کمين «ذي قوة عند ذي العرش مکين» مؤمنين و کفار را به ثواب و عقاب خداوند غفار قهار بشارت / بخشا و بيم فرما و شاهد اَعمالِ امت در روز جزا «انّا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذيراً» و شمع تابان ذات اقدسش گمگشتگان تيه جهالت را در ظلمات حيرت / به صراطالمستقيم حق، راهنما «و داعياً باذن اللّه و سراجاً منيراً (3) اعني چابکسوارِ مضمارِ «سبحان الذي اسري»راست ديدارِ «ما کذب الفؤاد ما رأي»صاحب رازِ / «و ماينطق عن الهوي» سخنپردازِ «إن هو الاّ وحي يوحي»قربجوي راهِ «ثمّ دني فتدلي» مربعنشينِ گاهِ «قاب قوسين او ادني» حقيقتبينِ «و لقد رآه نزلةً اُخري» / محفلگزينِ «عند سدرة المنتهي عندها جنّة المأوي»محمّد کازل تا ابد هر چه هستبه آرايش نام او نقش بست و تحيّات متواتره و تسليمات متکاثره بر سيد / اوصيا و سرور اصفيا، صفدري که چون به عزم جهاد جهود تيغش... (4) مضموم گشته تحريک اعلام نصرتْنمود نمود، از نيروي بازوي اعجازنما لواي / ظفرالتوايش بر صخره صمّا منصوب آمد و باب حصن حصين خيبر، مفتوح؛ از اظهار اين زور دست قلب کفر مکسور و مغلوب و خيرالبشر را ممدوح، منشور خلافتش / مزيّن به طغرايِ «اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت لکم الاسلام ديناً»شادُروان قصر قدرش «لو کشف الغطا ما ازددت يقيناً»ختم رسل را / وصيّ مکرّم بر جمله انبياء اعلمِ خسروِ تختِ «سلوني» وارث مرتبه هاروني مدينه علمِ نبي را در و او را در روز وغا مفتاح ظفر، هزبر سالب، علي ابنابيطالب / و بر آل اطهار و اولاد اخيار او باد که به خلافت تامّه و رياست عامّه موصوف، و عفو و عصيان امت به شفاعت ايشان موقوف.اما بعد / چون در دوران دولت ابدنشان و سلطنتِ جاويداقترانِ اعلي حضرت قدَرقدرت فلکتمکين جمنگين خورشيد افسر سکندر در فيروزبخت فيروزه / تخت، خسروي که از قهر و مهرش بهرام و برجيس تيغ ستم انداخته و نقد سعادت اندوخته و زال چرخ از شکوه قصر جلالش براي دفع عينالکمال از مجرّه و انجم / مجمره ساخته و سپند سوخته، کف دُرافشانش را با کان بدخشان چه مشابهت که لعل مذاب را آن به دامن هميپوشد و اين به سائل هميپاشد. طبع مهرسانش را / به عمان چه نسبت که گوهر ناب را آن دربراندازد و اين بر در اندازد. تيغ زمرّد فام الماس دمش را از قائد ظفر خطاب «دمکدمي» آمد و قوت ياقوت [لحمک] لحمي [کذا] / وجود فايزالجودش کالبد ملک و ملکت را روان و حکم قضا مضايش چون آب عطايش بهر تن روان، چوگان امرش را مهر و ماه هر دو گويند و شکوه / از رمحش چون افراخته آمد هر دو گويند. ذات اشرف بيهمالش به دينپروري سَمَر و نخل شوکت لايزالش را عدلگستري ثمر. جنود نصرتپرورش را قضا / و قدر جوشن و مغفرند... (5) که همواره همّت معدلتدستورش به احياي معالم / شريعت و اعلاء اعلام سنّت، موقوف و مقصور است. به مفاد «الناس علي دين ملوکهم» عموم ناس، بتخصيص چاکران و مقربان درگاه گردون اساس، / به اعمال و افعال حسنه مائل و راغب و مثوبات آخرت و حصول رضاي جناب احديّت را خواهان و طالب ميباشند، لهذا در اين زمان سعادت تضمينو / اوان ميمنتقرين به مفاد «و نصيب برحمتنا من نشاء و لانضيع اجر المحسنين» توفيقات رباني و تأييدات يزداني شامل حال نيکومآل عاليجاه نبيلالشأن / بلندپايگاه رفيعالمکان باسط بساط مجدت و مناعت، باني مباني بسالت و نبالت، شهريار جهان را چاکر صداقتآئين و از آن درگاه فلکتمکين / مخاطب به خطاب «انک اليوم لدينا مکين امين» واقف مواقف خيرات و عارف معارف قُرُبات، عزيز مصر عزّت و احسان مقربالخاقان ميرزا محمديوسف اشرفي / مستوفي ديوان قدرنشان گرديده محضاً للّه تعالي و طلباً لمرضاته براي اخراجات و صرف تعزيه جناب سرور شهيدان و صفدر جنود / کفر و طغيان، يکّهتاز ميدان عدوسوزي با تيغ دو دَم، سيّم خليفه بحق از حق بر جميع امم، مربعنشين چاربالش شفاعت، خامس اهل کسا در روز مباهلت، / پيشواي اصحاب يقين، محدِّد حدود ستّه فروع دين، بحر جلالش را هفت گردون حبابي، قصر کمالش را هشت بهشت بابي، باب نُه امام راستين / قتيل يوم عاشورا به تيغ ظلم و کين، داناي اسرار قضا، سرباز مضمار رضا، چارهساز درد دردائيل و از مهد جنبانيش مفتخر جبرئيل، تربت پاکش شفاي هر درد و / در راهش خاري که بر پا خلد خوشتر از ورد، خسروي که گاه جايش دوش رسول آمد و حجره تربيتش حجر بتول، در ماتمش ديدهاي که بگريست، چهره شاهد رحمت / حق نگريست، و هر آن دل که از برايش شمع عزا نيفروخت از آتش حسرت و ندامت بسوخت، صاحبالمحنة والکرب والبلا المدفون بارض کربلا سبط رسول / الثقلين سيدالشهدا ابيعبداللّه الحسين، عليه و علي آبائه و اولاده الطاهرين صلواتاللّه و سلامه الي يوم الدين،از قرار تفصيل بازارچه و حمامات / و يخچالها و دکاکين و کاروانسرا و قري و مزارع و غير ذلک را که واقعهاند در دارالسلطنه طهران و بلده طيبه بارفروش و خطه مبارکه ساري و غيرها / وقف مؤبد ملي و حبس مخلّد شرعي نمود که به طريقي که مبيّن و مشروح ميگردد معمول شود.اوّل، اينکه متولي مداخل و منافع املاک و مستقلات (6) و رقبات را / از روي دقت و اهتمام جمعآوري و تعمير موقوفات را بر ساير مخارج مقرّره مقدّم داند و از منافع دو عُشر را به حقالتوليه و يک عُشر را به حقالنظاره محسوب و بقيّه را / صرف تعزيهداري کند بدين طريق که در ايّام عاشورا روضهخوان و ذاکرين و مرثيهخوانان به قدر ضرورت آورده که شب و روز مرثيهخواني شده / تعزيهداران و حضّارِ محفل عزا را قهوه و غليان و شربت داده اطعام نمايد و مرثيهخوانان را به طريق تعارف تنخواه بدهند و چنانچه از برکات تفضّلات / حق جلّ و علا و جناب سيدالشهدا عليه و علي آبائه و اولاده آلاف التحيّه والثناء منافع موقوفات مقرّره زياده بر مصارف ايام عاشورا آيد در ايام جمعه و دوشنبه / واقع در اسابيع اربعين صرف تعزيه و چنانچه زيادتي داشته باشد، تهيه زاد و راحله شايقين به زيارت کربلاي معلّي علي مشرفها آلاف السلام والثناء / نمايد. هر گاه منافع قدر معتدّبه باشد و بتوان در همه ولايتي که اعيان موقوفه واقع است تعزيه داشت فبها و الاّ منافع اعيان موقوفه واقعه در / ولايتي را در ولايت ديگر صرف تعزيه نمايد و هر گاه العياذ باللّه در ايام مسطوره اختلالي در اوضاع زمان به هم رسد به اين نسبت که اختلال مختص به ولايتي / باشد دون ولايتي، منافع را ارسالِ ولايت مأمونه ساخته که تعزيهداري شود و در ساير ايام سال به لوازم وقف عمل نمايد و عندالتعذّر به هر وضعي که / متولي و ناظر صلاح دانند حصول مقصود واقف را مأذون و مختارند و متولي مختار است که اسباب و مايحتاج تعزيت ـ از ظروف و اواني و فروش و / مسينه آلات ضروريّه و غير ذلک ـ يک دفعه در هر ولايتي مهيا سازد و يا اينکه به دفعات در عرض سنوات خريداري نموده باشد و توليت تمامي موقوفات / مفصله اولاً به نفس نفيس واقف، مادامالحيوة، و بعد به ارشد اولاد ذکور، و نظارت منافع به اصلح و اتقي و اورع اولاد ذکور مفوّض است والعياذ باللّه در صورت انقراض / يا عدم اهليّت و قابليّت، توليت به ارشد اولاد ذکور از بطن اولاد اناث و نظارت به اصلح اولاد ذکور بطن اناث واقف موکول است و بعدالانقراض بايد امام / جمعه و جماعت بلدي که موقوفات در آن واقع است خود را متولي، و اتقي و اورعِ علماي آن بلد خود را ناظر داند و از شرايط وقف اينکه هر گاه منافع بعضي از موقوفات / وفا به تعمير آن نکند، متولي بايد از منافع موقوفات ديگر به تعمير آن پردازد، و صيغه وقف علي نهج الصواب محتويةً علي الشرائط و مختويةً عن النواقص والسواقط، جريان يافت / و تفصيل اعيان موقوفه منظوره بدين دستور است. اللهم تقبل منه و زد توفيقه في ابتغاء مرضاتک و اعنه علي ارتکاب خيراتک و اجعله من موالي الموقوفعليه، عليهالسلام، و عاملهُ بالصواب و تجاوز عنه يوم الحساب.از ابتداء دولت خاقان مغفور آقا محمدخان لغايت حال تحرير که ابتداء سنه ميمونه تخاقوي ئيلفرخنده دليل است، وقف شد؛ مطابق سنه هزار و دويست و بيست و هشت هجري:حمام واقعه در ساري دکاکين واقعه در ساري از جملهحمام بزرگ واقعه در بارفروش بهيک دانگسيزدهبابانضمام دو باب دکان جنب حماميک عشرسه دانگ حمام واقعه در طهران در جنب خانه نشيمن محلّه ابهنهيخچال واقعه در شهر طهران محله ابهنهسه دانگسه دانگ محمدآباد و رضاآباد من بلوک غار طهرانبازارچه واقعه در محله ابهنه در جنب يخچاليک عشراز جمله هفده باب سه دانگ کاروانسراي واقعه در درشهدا من محلات بارفروش مشهور به کاروانسراي مهديخان که نُه رسد آن ازمال صغار مرحوم ميرزا ابراهيم استيک عشراملاک مرقوم در اين وريقه وقفيت آنها در نزد اين داعي محقق و محکومٌبه است. بايد متصرف به شرايط وقف عمل نمايد، از اين قرار معمول دارند. في 27 شهر شوال 1260 (مهري با سجع: عبده ابوالقاسم الحسيني بن محمد محسن)قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسبما زبر و رقم لديّ و انا الداعي لدوام الدولة القاهره (مهري چهارگوشه بزرگ با سجع لا اله الا اللّه الملک للّه باقي لايقرء است)وقف املاک موقوفه مفصل در ورقه متصله به يکديگر نزد داعي واضح و لائح است. في 19 شهر رجب 1259 (مهري بيضي که کلمه «الحسيني» در آن خوانده ميشود ما بقي سجع لايقرء است)قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسبما رقم و زبر والقبض والاقباض لديّ. کتب الداعي 1228 (مهري بيضي با سجع عبده الراجي صفرعلي)که در بلاد و ولايات مفصله واقع است وقف اولاد خويش ذکوراً و اناثاً کرد. و توليت را بعد از خود به ارشد ذکور مفوّض داشته به شرايطي که / مسطور ميگردد معمول دارد. اول آنکه بعد از جمعآوري مداخل و منافع و محصول، تعمير مستقلات و مرز و مزارع و ماليات ديواني را بر ساير / مخارج مقدم داشته از نقد و جنس، يک عُشر را به حقالتوليه و يک عشر را نيز جدا نموده هر گاه در ميان اولاد ذکور و اناث کسي باشد که حصّه / ايشان کفاف معاش ايشان نکند يا کسي خواسته باشد تأهل اختيار کند و از عهده آن برنيايد به ايشان بدهد که از معطلي برآيند / و مابقي را در ميان خود و ساير و ساير (7) اولاد ذکور از قرار کريمه «و للذکر [مثل] (8) حظ الانثيين»سويّت و قسمت نمايد و چنانچه متولي املاک خود را / متولي کفالت سايراولاد دانسته در صله ارحام شرايط صداقت و مروت را ملحوظ و منظور دارد و اولاد از بطن اولاد اناث که / اباً از اولاد واقف نباشد بر وجوه موقوفه رَسد، ندارد امّا در مادام حيواة مطالبه حصه خود نمايد بر متولي است اداي آن، و در هر حال بايد شرائط / و لوازم وقف را منظور دارد و آنچه از املاک که وقف تعزيه جناب سيدالشهدا، عليه و علي آبائه و اولاده آلاف التحيّة والثناء، و املاکي که / وقف اولاد کرده و شرايطي که از توليت و نظارت و حقوق ايشان و غيره قرار داده بايد معمول شود و اگر کسي اراده نمايد که دخل و تصرف بدون اذن / متولي نمايد و در مقام تغيير و تبديل برآيد به لعن دايمي حضرت ربالعالمين و به نفرين جناب سيدالمرسلين و ائمه طاهرين، صلواتاللّه عليهم اجمعين، گرفتار و مقهور گردد.[بر محل اتصال دو ورقه به يکديگر دو مهر بيضي و يک مهر چهارگوشه است که سجع آنها شبيه مهرهاي بالاست.]و نيز از قرار تفصيل، املاک و حمّامات و دکاکين و قري و مزارع و ساير مستقلات را که در بلاد و ولايات مفصله واقعه است / وقف اولاد خويش ذکوراً و اناثاً کرده توليت آنها را بعد از خود به ارشد اولاد ذکورش مفوض داشته به شرائطي که مسطور ميگردد معمول / دارد: اول اينکه بعد از جمعآوري مداخل و منافع و محصولات، تعمير مستقلات و بذر مزارع و ماليات ديواني را بر ساير مخارج مقدّم داشته از نقد و جنس / يک عُشر را به حقالتوليه و يک عُشر را نيز جدا نموده هر گاه در ميان اولاد ذکور کسي باشد که حصّه او کفاف معاش او نکند يا کسي که خواسته باشد تأهل اختيار کند و از / عهده آن برنيايد به ايشان بدهد که از معطّلي برآيند و مابقي را در ميان خود از اولاد ذکور و اناث، کما فرضاللّه، سويّت و قسمت نمايد و اگر متولي موقوفات است خود را / متولي کفالت ساير اولاد دانسته در صله ارحام و شرائط مروت... (9) و انصاف و دقّت را منظور بدارد. و از شرايط اينکه اولاد از بطن اولاد / اناث که اباً از اولاد واقف نباشد از وجوه موقوفه رَسْدْ نبرد الاّ در حين حيات مادر به شرط اذن و رضائها و در هر حال بايد شرائط و لوازم وقف...(10) و معمول / دارد و آنچه در ضمن وقف مستقلات موقوفه بر تعزيه جناب سيدالشهداء، عليه و علي آبائه و اولاده المعصومين آلاف التّحية والثناء، و اعيان موقوفه بر اولاد واقف شرط و قيد شد / بايد مرعي گردد و صيغه وقف، حاوية علي الشرائط والارکان و خاوية عن النواقص والمفاسد والبطلان، سمت جريان يافت. و هر گاه کسي اراده نمايد که دخل و تصرّف در موقوفات / و منافع آنها بدون اذن شرعي متولي نمايد [و] در مقام تغيير و تبديل برآيد به لعن دائمي حضرت ربالعالمين و به نفرين جناب سيدالمرسلين و ائمه طاهرين، صلواتاللّه عليهم اجمعين، گرفتار / و مورد قهر پروردگار گردد. و تفصيل اعيان موقوفه بر اولاد بدين موجب است.و قد حرّر شهر بيع الثاني من شهور سنة 1228حرّره عبداللّه الکبورياز ابتداي دولت خاقان مبرور آقامحمدخان لغايت حال تحريرکه ابتداء سنه ميمونه تخاقويئيل خيريّت دليل است وقف شداملاک واقعه در اشرفاملاک واقعه در ساري دوراب من بلوک قراطغان کمشيان من بلوک قراطغان حمام سوي يک دانگدکاکين از جمله سيزدهشش دانگ سوي يک ثلث شرکا وقف سيدالشّهداباب سوي يک عشر دو ثلث يک دانگوقفت سيدالشهدا مابقيآبندان چال من محال لاکتراشان سوي رودره محله سوي سه دانگقراطغان که محل آبندان سه ربع شرکا ورثه مرحوم حاجي شيخعلياست سوي يکدانگ يک ربع سهدانگميرهاشم و شرکاپنج دانگاملاک واقعه در بارفروش و مشهد سرحمام بزرگ واقعه در بارفروشحمام کوچک واقعه در رودگر محله به انضمام دو باب دکان جنب حمامبارفروش سواي سه دانگ وقف صغار سوي سه دانگ وقف سيدالشهداسه دانگ سه دانگدکاکين واقعه در رودگر محلهقصاب ميان ده من بلوک ساسي کلام که نصف آن ازچهار بابمال ملا صادقا است سه دانگ قراخيل من محال علمدار سواي نصف اربابي ورثهبيشه سر با نصر کلا من محال مشهد سر حاجي عبداللّه ولد حاجي زيناشش دانگ سه دانگروشندون با نصر کلا من محال مشهد سرشش دانگاملاک واقعه در طهران و شهريارحمام جنب خانه سواي سه دانگيخچال واقعه در شهر سواي سه دانگ وقف جناب سيدالشهداوقف جناب سيدالشهدا سه دانگسه دانگ بازارچه واقعه در محله ابهنه در جنب يخچال مشتملقيجاق شهريار سوي يک عشر بر هفده باب سوي نصف وقف جناب سيدالشهداوقف زوّار و چهار عشر و نيم ملکي نصفچهار عشر و نيم يخچال بيرون دروازه قزوين به انضمام چهار دانگعليشيرآباد شهريار مشهور به يخچال ابتياعي از ورثه نادعليبيک و دو دانگ باغکاريزک سوي سه دانگ ملکي ابتياعي از ورثه مزبور سوي دو ثلث وقف زوّار عتباتسه دانگ عاليات و مشهد مقدسيک ثلثقد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسبما زُبر و رقم فيه لديّ و انا الداعي لدوام الدولة القاهره [مهري چهارگوشه بزرگ با سجع: لا اله الاّ اللّه الملک الحق المبين عبده علياصغر]قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسبما رقم و زبر والقبض والاقباض لديّ 1228 [مهري بيضي بزرگ با سجع: عبده الراجي صفرعلي]املاک موقوفه مشروحه در اين اوراق موصوله به يکديگر وقفيّت آنها [ثابت] و بلاخلاف است. في 19 شهر رجبالمرجب 1259 [مهري بيضي بزرگ با سجع: عبده محمد مهدي بن مرتضي الحسيني]اين املاک مرقومه وقف است و وقفيت آن محقق و محکومٌبه است. حرره في شهر شوال 1260 [مهري بيضي بزرگ که سجع آن لايقرء است] [مهري چهارگوشه زير همين مهر که سجع آن خوانده نميشود].و نيز از قرار تفصيل، دکاکين و املاک را وقف زائرين عتبات عاليات عرشدرجات و مشهد مقدّس / و روشنايي مسجد و صغار بيپدر و تلاوت کلاماللّه مجيد جهت والدين نمود که متولي، مداخل ومنافع آنها را / جمعآوري و تعمير موقوفات را مقدم داشته از منافع دو عُشر را به حقالتوليه محسوب و يک عُشر به حقالنظاره منظور دارد / و مابقي را صرف زايرين و غيره ـ از قراري که مرقوم و مشخص گرديد ـ نمايد مشروط بر اينکه زاير مرد معقولي بود و به هر يک / ده تومان تنخواه به جهت قيمت اسب و خرجي راه داده، قرارداد نمايد که مادام توقف در هر يک از اماکن مشرفه هر روز يک زيارت به نيابت واقف و والدين او به عمل آورد. تحريراً شهر جماديالاول سنه 1228.وقف زوار عتبات عاليات و مشهد مقدسيخچال بيرون دروازه قزوين به انضمام چهار دانگقيجاق شهريار سوي چهار عشر و نيم وقف اولاد ويخچال و دو دانگ باغ ابتياعي از ورثه نادعليبيکچهار عشر و نيم ملکي سوي يک ثلث وقف اولاديک عشر دو ثلثوقف روشنايي مسجد از بابت يک باب دکان جنب حمام بلده سارييک بابوقف صغار بيپدر از بابت حمام کوچک واقعه در رودگر محله بارفروش سوي سه دانگ وقف اولادسه دانگوقف تلاوت قرآن مجيد به جهت والدين از بابت دکان جنب حمّام واقعه در سارييک بابقد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسبما رقم و زبر والقبض والاقباض لديّ 1228 [مهري بيضي بزرگ با سجع: عبده الراجي علي]انتهاي وقفنامه طرف چپ مهري بيضي بزرگ با سجع: عبده الراجي محمدکاظم موجود است.پي نوشت : 1-دو کلمه ناخوانا 2-در نسخه «وليکن» آمده است 3-اشاره به آيه 46 سوره احزاب: «وَ داعيا الَي اللّهِ بِاذنه و سراجا منيرا» 4-در اينجا يک کلمه ناخوانا شبيه کلمه «بميان» است 5-کاتب وقفنامه اين اوصاف را براي فتحعليشاه قاجار ذکر کرده است! 6-صحيح اين کلمه مستغلات است 7-اين کلمه در وقفنامه به همين صورت تکرار شده است 8-کلمه «مثل» در اصل افتاده است 9-يک کلمه ناخوانا 10-در اينجا دو کلمه هست که خوانده نميشود منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 585]
صفحات پیشنهادی
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي-وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي نويسنده: منوچهر ستوده مقدمهميان اسناد و مدارک خاندان اشرفي که چاپ آنها به اتمام رسيده است، وقفنامهاي ...
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي-وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي نويسنده: منوچهر ستوده مقدمهميان اسناد و مدارک خاندان اشرفي که چاپ آنها به اتمام رسيده است، وقفنامهاي ...
يادداشتي بر مقالهي «وقف نامهي ميرزا محمد يوسف اشرفي»
يادداشتي بر مقالهي «وقف نامهي ميرزا محمد يوسف اشرفي»-يادداشتي بر مقالهي «وقف نامهي ميرزا محمد يوسف اشرفي» نويسنده: اميد رضايي دواني جهت آگاهي خوانندگان ...
يادداشتي بر مقالهي «وقف نامهي ميرزا محمد يوسف اشرفي»-يادداشتي بر مقالهي «وقف نامهي ميرزا محمد يوسف اشرفي» نويسنده: اميد رضايي دواني جهت آگاهي خوانندگان ...
کتابهای وقف
کتابهای وقف-• وقف در آسياي ميانه • مروري اجمالي بر مقرارت وقف در ساير کشورها ... واقف • وقف در حقوق فرانسه • حقيقت وقف • وقفنامه ميرزا محمد يوسف اشرفي • قاعده ...
کتابهای وقف-• وقف در آسياي ميانه • مروري اجمالي بر مقرارت وقف در ساير کشورها ... واقف • وقف در حقوق فرانسه • حقيقت وقف • وقفنامه ميرزا محمد يوسف اشرفي • قاعده ...
محمد شمع جمع آفرینش
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي-وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي نويسنده: منوچهر ستوده ... بازار آفرينش را به جواهر عقول عقيله و / نفوس نفيسه بياراست تا نيک را از ...
وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي-وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي نويسنده: منوچهر ستوده ... بازار آفرينش را به جواهر عقول عقيله و / نفوس نفيسه بياراست تا نيک را از ...
املاك سعدي در فرانسه
آن با صدقات • وقف در ترکيه • املاک اينجو و وقف خاص در دوران ايلخانان نمونه فارس ... واقف • وقف در حقوق فرانسه • حقيقت وقف • وقفنامه ميرزا محمد يوسف اشرفي • قاعده .
آن با صدقات • وقف در ترکيه • املاک اينجو و وقف خاص در دوران ايلخانان نمونه فارس ... واقف • وقف در حقوق فرانسه • حقيقت وقف • وقفنامه ميرزا محمد يوسف اشرفي • قاعده .
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران نويسنده: ... به حاجيه خديجه خانم و دختر حاجي ميرزا يوسف اشرفي مستوفي و زن عليآبادي و وقف اين ... فهرست دانشگاه 115: 17.6 و 8374 / 5 وقفنامچهي قرآن از حسين بن محمد محقق خوانساري.
وقف نامههاي موجود در کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران نويسنده: ... به حاجيه خديجه خانم و دختر حاجي ميرزا يوسف اشرفي مستوفي و زن عليآبادي و وقف اين ... فهرست دانشگاه 115: 17.6 و 8374 / 5 وقفنامچهي قرآن از حسين بن محمد محقق خوانساري.
موقوفات بر پاية مخطوطات(2)
42) سواد وقفنامه واقف: حسن بن زينالعابدين خراساني متنشناسي: سواد وقفنامة ... خانم )حاجيه آقا( دختر حاجي ميرزا يوسف اشرفي مستوفي و زن علي آبادي و وقف اين يكي آن ... مهر بيضي »مبارك بن اسدالله العاملي« و »عبده محمد حسن« و وقف علي الطهراني با مهر ...
42) سواد وقفنامه واقف: حسن بن زينالعابدين خراساني متنشناسي: سواد وقفنامة ... خانم )حاجيه آقا( دختر حاجي ميرزا يوسف اشرفي مستوفي و زن علي آبادي و وقف اين يكي آن ... مهر بيضي »مبارك بن اسدالله العاملي« و »عبده محمد حسن« و وقف علي الطهراني با مهر ...
فهرست اسناد بقعهي شيخ صفي الدين اردبيلي در بايگاني مرکزي - واضح
در اين مجموعه، کهنترين نمونههاي فارسي و عربي وقفنامه، اجارهنامه، استفتا، استشهاديه، اقرارنامه، فرمان ... بن عبدالعزيزمبيع: قريهي آلادققاضي: يوسف بن حسن بن محمد بن کاکلهکاتب: عبداللطيف بن موسي بن ملک ...... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي ...
در اين مجموعه، کهنترين نمونههاي فارسي و عربي وقفنامه، اجارهنامه، استفتا، استشهاديه، اقرارنامه، فرمان ... بن عبدالعزيزمبيع: قريهي آلادققاضي: يوسف بن حسن بن محمد بن کاکلهکاتب: عبداللطيف بن موسي بن ملک ...... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي ...
مجلس شبيه خواني و تعزيهي وقف قالي به صحن و سراي سيدالشهدا
صاحبدلي به نذر و وقف، قالييي بافته ز دل، تنيده ز جان، فراهم ميبيند و با کاروان مهر و عشق رو به بارگاه قدسي مثال آقا .... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي · انگيزهها و ...
صاحبدلي به نذر و وقف، قالييي بافته ز دل، تنيده ز جان، فراهم ميبيند و با کاروان مهر و عشق رو به بارگاه قدسي مثال آقا .... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي · انگيزهها و ...
شرايط واقف، عين موقوفه و موقوف عليه از ديدگاه فقه اسلام
رکن اول، يعني صيغه وقف از نگاه فقه اسلامي پيش از اين مورد بررسي قرار گرفت (1). در اين مقاله رکن دوم و سو. ... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي · انگيزهها و آثار رواني ...
رکن اول، يعني صيغه وقف از نگاه فقه اسلامي پيش از اين مورد بررسي قرار گرفت (1). در اين مقاله رکن دوم و سو. ... وقف نامه ميرزا محمد يوسف اشرفي · انگيزهها و آثار رواني ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها