تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829418033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهندسی فرهنگ ، مهندسی فرهنگی و مدیریت كشور در نگاه مقام معظم رهبری(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهندسی فرهنگ ، مهندسی فرهنگی و مدیریت كشور در نگاه مقام معظم رهبری(2)
مهندسی فرهنگ ، مهندسی فرهنگی و مدیریت كشور در نگاه مقام معظم رهبری(2) نویسنده: مهدی ناظمی اردكانی شورایعالی انقلاب فرهنگی و مهندسی فرهنگی كشور مهندسی سیستم و مدیریت سیستم دو مقولی متمایزاند. در مهندسی سیستم موضوع طراحی و باز سازی و نوسازی و تحول و پویایی در یك سیستم مطرح است ولی در مدیریت سیستم ، اداری سیستم در چار چوب و محدودیتهای سیستم مهندسی شده انجام می پذیرد. هر اندازه مهندسی یك سیستم كاملتر باشد ، مدیریت سیستم به صورت كاملتر و اثر بخش تر امكان پذیر می شود و بالعكس . مهندسی و مدیریت سیستم با توجه به رویكردی كه بر مهندسی و مدیریت سیستم حاكم می باشد ، هویّت می پذیرد . اگر رویكرد ، فرهنگی باشد و اهداف فرهنگی و رسیدن به ارزشها و نمادهای ویژه فرهنگی ، مقصد قرار گیرد ، نوع مهندسی و مدیریت سیستم ، فرهنگی خواهد بود . مدیران متعهد و متّدین برای رسیدن به اهداف فرهنگی با بهره گیری از سیستم های مهندسی شدی ناسازگار یا كم سازگار با اهداف فرهنگی موفّق ، نخواهد شد موجبات تحوّل و رشد فرهنگی را فراهم كنند . مهندسی فرهنگی سیستم است كه ، انقلاب و تحوّل فرهنگی را زمینه ساز می باشد . انقلاب فرهنگی را باید از مهندسی فرهنگی یك سیستم ، سازمان و یك نظام آغاز نمود . اگر بیان می شود كه انقلاب اسلامی ، انقلاب فرهنگی است به موجب آن است كه در اولین قدم ، نظام كهنه و فرسوده و ناسازگار با اهداف فرهنگی را مهندسی مجدد نمود و به جای آن نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام مهندسی فرهنگی شده قرار داد . استمرار انقلاب فرهنگی در كشور ، مستلزم مهندسی مستمر كشور در همی سطوح خواهد بود . مهندسی كلان‌ْ نظام كشور و نظام های داخلی ودستگاههای مختلف ، موضوع مهندسی فرهنگی كشور می باشند . شورایعالی انقلاب فرهنگی از آن جهت " انقلاب فرهنگی " را حیات و استمرار می بخشد كه مهندسی فرهنگی كشور یعنی باز مهندسی و طراحی نوین سیستم ها و نظام های خرد و كلان را با فرامین و هدایت های مقام معظم رهبری پی می گیرد .بدین مناسبت است كه ولی فقیه در جایگاه مدیریت راهبردی فرهنگی كشور نه تنها هرگز موجب ایستایی نظام مقدس جمهوری اسلامی نخواهد بود . بلكه همواره موجبات پویایی و تحوّل در این نظام را فراهم می سازد . بالعكس آنچه حاكمان مطلق العنان در نظام های توتالیر ولی به ظاهر دموكراتیك موجب می شوند . فلسفه وجودی شورایعالی انقلاب فرهنگی و حمایت های بی دریغ حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی بخصوص در سالهایی كه به بهانی قانون گرایی و اصلاحات و نظائر آن این جایگاه انقلاب را مورد شدیدترین هجمه های آگاهانه و نا آگاهانه باسفسطه های ابهام بر انگیز قرار داده بودند ، در این نكته اساسی است كه این جایگاه می تواند تضمین كنندی استمرار انقلاب اسلامی ، انقلاب فرهنگی و تحول و پویایی در كشور با مهندسی همواری فرهنگی كشور باشد . مقام معظم رهبری چنین دلسوزانه می فرمایند : " بعضی از دستگاهها یا بعضی از آدمها _ چه آدمهای موظّف در بعضی بخشها یا غیر موظّف _ هر وقت دستشان برسد و موقعیت مناسبی وجود داشته باشد و در فضای سیاسی جامعه شعار داغ تری نباشد ، یكی از شعاره های خویشان ، حمله به شورای عالی انقلاب فرهنگی است كه چرا وجود دارد ، وجودك دنب لا یقاس به ذنب چقدر فاصله است بین این حرف كه ما می گوییم شورای عالی انقلاب فرهنگی بی بدیل است و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد و حرف كسانی كه می گویند اصلاً این شورا چرا وجود دارد ، مثل كسانی كه از وجود یك مركز سیاستگذار ی فعال برای اداری كشور ناراضی اند . " ۱۳۸۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی می تواند و باید مجموعه ای بی بدیل و ضروری و مؤثر و پر اهمیت در جایگاه مدیریت راهبردی فرهنگی كشور باشد . با وجود چنین جایگاهی و ایفای مأموریت مهندسی فرهنگی كشور است كه می توان به " انقلاب فرهنگی " معنا و مفهوم بخشید . مدیریت فرهنگی ( فراتر از مدیریت دستگاههای فرهنگی ) برای رسیدن به اهداف فرهنگی در یك سازمان و در یك جامعه به توفیق نخواهد انجامید مگر آنكه مقدم بر مدیریت ، مهندسی سازمان و جامعه سازگار با اهداف فرهنگی و با رویكرد فرهنگ هدف ، انجام شده باشد . هر گونه تحول در فرهنگ سازمان و جامعه نیز با مهندسی فرهنگی آن سازمان و جامعه باید آغاز شود بدین ترتیب است كه مفهوم انقلاب فرهنگی را می توان با مفهوم مهندسی فرهنگی كشور روشن ساخت و به خوبی دریافت كه انقلاب فرهنگی با هیچ اقدام دیگری متصور نمی باشد . مقام معظم رهبری می فرمایند : " این جا (شورایعالی انقلاب فرهنگی ) را در واقع باید اتاق فرمان فرهنگی كشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاههای كشور _ اعم از دستگاههای فرهنگی و سایر دستگاهها _ و مركز مهندسی فرهنگی كشور به حساب آورد". رسیدن به اهداف فرهنگی آنهم اهدافی كه مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای والای اسلامی در كشور می باشند جز در پی ایجاد تحول و پویایی و نوسازی و باز سازی نظام های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی كشور و دستگاههای زیر مجموعی آنها امكان پذیر نمی باشد .نظام ها و دستگاههایی كه امروز بار اجرای برنامه های كشور و تحقق اهداف را بر عهده دارند .در رژیم گذشته و چه بسا در سالهای پس از انقلاب اسلامی ، بر اساس فرهنگ ماتریالیسم ، لیبرالیسیم غرب ، مهندسی شده اند و بار آن فرهنگ را به منزل می رسانند . بدین سبب است كه تلاشهای مدیریتی مدیران متدین و مسلمان و انقلابی با وجود چنین سیستم ها و سازمانهای مهندسی شدی متناسب و مبتنی بر فرهنگ غیر خودی به نتیجه مطلوب و رضایت بخش نمی نشیند . جایگاهی كه باید با نگاهی بلند مدت و بصیرتی راهگشا با شناخت و باور نسبت به مسئولیت الهی علما و صاحبنظران اسلامی در عهده دار ی رسالت هدایت امت اسلامی و ملتهای جهان و امیدوار به نصرت الهی ، چشم انداز ایران و جهان را بخوبی ترسیم نماید و تحولات لازم را در كلان نظام جمهوری اسلامی و نظام های زیر مجموعه آن و سیستم ها و سازمان ها منظور دارد و بدین ترتیب انقلاب فرهنگی را استمرار بخشید ، شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد بود . چنین وظیفه و مأموریتی را می توان با واژه مهندسی فرهنگی كشور بیان داشت . مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی كشور و اهمیت و ضرورت و امكان پذیری آن اصلی ترین و محوری ترین عنصر و جزء ، در یك سازمان و در یك جامعه ، عنصر و جزء فرهنگ است . همانگونه كه استمرار حیات و رشد گیاه و حیوان و انسان در محیط زیست طبیعی و مشترك آنها امكان پذیر است . فرد و سازمان و جامعه هم در محیط زیست فرهنگی‌ِ قابل زیست كه محیط زیست خاص انسان است و وجه تمایز او را با حیوان و گیاه نشان می دهد ، می تواند به حیات و رشد خود ادامه دهد . محیط زیست طبیعی و مهندسی و مدیریت آن هر گونه آلودگی و عدم سازگاری محیط زیست طبیعی ، آسیب ها و تنگناهای جدی و محسوس و ملموس برای حیات گیاه و حیوان و انسان به وجود می آورد . همی آنها كه در این محیط زیست طبیعی ، زیست می كنند و بهره می گیرند بر این محیط زیست نیز تأثیر می گذارند . بر تعامل گیاه و حیوان با محیط زیست طبیعی قواعد و قوانین تكوینی حاكم بوده و بر آن اساس عمل می كنند . ولی تعامل انسان و محیط زیست طبیعی او ، تابع علم و اندیشه و عمل و اختیار اوست . گاه با جهالت و ضلالت خود و با تخریب و آلوده سازی محیط زیست طبیعی كه حیات خودش به سلامت آن بستگی دارد ، حیات خود را و حیوانات و گیاهان را دچار مشكل می سازد و آنگاه است كه به فكر چاره می افتد كه چگونه از خطرات، آسیب ها و تهدیدات این محیط رهایی یابد . سازمانی به عنوان سازمان محیط زیست طبیعی شكل داده می شود . قرار دادهای بین المللی امضاء می گردد انذارها و هشدارها شكل می پذیرد ، تشكل ها و انجمن های نگهبان و حافظ محیط زیست و گیاهان و حیوانات پا به صحنه می گذارند و هزار و یك استاندارد و قاعده و ضابطه و طرح و برنامه تدوین و تنظیم و تصویب می شود تا محیط زیست نا سالم طبیعی جای خود را به محیط زیست طبیعی بدهد . محیط زیست طبیعی قابل زیست آرمانی و هدف كه طراوت بخش حیات مادی انسان باشد را مهندسی می كنند و در پی مدیریت محیط زیست طبیعی موجود برای رسیدن به محیط زیست مطلوب ( هدف ) هستند . برای اینكه نقاط ضعف محیط زیست طبیعی موجود را از بین ببرند و یا جلوی افزایش نقاط ضعف و آلودگی های آنرا بگیرند . دو اقدام اساسی را شكل می دهند . ۱ـ نقاط قوت محیط زیست طبیعی را تقویت می كنند ، با ایجاد و گسترش فضای سبز و ایجاد عوامل تقویت كننده محیط زیست طبیعی ، تشكیل مناطق حفاظت شده و نظایر آنها تلاش می‌كنند كه در محیط زیست طبیعی بر اساس نقشه مهندسی محیط زیست طبیعی ،تحول و باز سازی و نوسازی پدید آورند . ۲ـ نقاط ضعف محیط زیست طبیعی را از بین می برند . برای این منظور هم ، كارخانه ها فن‌آوری ها ، سازمان ها و طرح ها و محصولات ناسازگار با محیط زیست طبیعی و آلوده كننده آن را شناسایی می كنند و برای آنها با قرار دادن ضوابط و مقررات و استانداردها ، محدویت هایی فراهم می سازند و اگر بتوانند آنها را از میان بر می دارند . برای اینكه ماشین ها و كارخانه ها و سازمان ها ، محیط زیست خود را آلوده نسازند و محیط زیست را سالمتر بسازند ، در فكر طراحی مجدد و نوسازی و بهسازی آنها می باشند . بدیهی است بدون آنكه انواع محصولات و فن آوری وسیستم های تولیدی و ... سازگار با محیط زیست طبیعی ، مهندسی مجدد نشوند هر اندازه هم مدیران كارگاهها و كارخانه ها و رانندگان خودروها دلسوز و علاقمند به محیط زیست سالم باشند و تلاش نمایند ، هر گز به خواسته خود نمی رسند و عملاً دست اندر كار آلوده كردن محیط زیست طبیعی و عامل حیات بخش خویش اند . بنابر این نخست باید محیط زیست طبیعی مطلوب ( هدف ) یعنی آن محیط زیستی كه باید در یك مدت زمان مشخص مثلاً ۱۰ یا ۲۰ سال آینده بدان رسید ، مهندسی نمود و سپس همی عناصر و عواملی كه در محیط زیست موجود حیات دارند و بر این محیط زیست اثر می گذارند را مهندسی و سپس مدیریت نمود . از آنجا كه تأثیرات محیط زیست طبیعی كاملاً محسوس و سریع است . هشدارها و انذارها قابل درك است . ارزیابی كمی وضعیت آن امكان پذیر بوده و سلامت و آلودگی آن را با نصب تابلوهای هادی در هر چهار راه شهر و در هر منطقه صنعتی و در هر ساحل و جنگل می توان نشان داد . علیرغم همی اینها ملاحظه می شود كه انسان امروز نسبت به محیط زیست طبیعی خود چگونه جاهلانه و قاصرانه و مقصّرانه و ناتوان و درمانده عمل می كند . انسان امروز در محیط زیست آلودی غول شهرهایی كه با بی تدبیری و جهالت خود ، ساخته و پرداخته است باید زندگی كند با چشم سر ، فروكش كردن روزانی شعله عمر خویش و از دست رفتن سلامتی خود را بنگرد و درمقابل غول خود ساخته، تسلیم و درمانده باقی بماند . محیط زیست فرهنگی و مهندسی و مدیریت آن فرهنگ ، محیط زیست انسانی را می سازد . اگر در موضوع مهندسی و مدیریت محیط زیست طبیعی و وضعیت و سر نوشتی كه امروز دارد ، پیچیدگیهای زیادی مشاهده می شود و محسوس و ملموس است . قطعاً در موضوع محیط زیست انسانی و فرهنگی و مهندسی و مدیریت آن ، پیچیدگی ها چندین و چند برابر است و به دقت و بصیرت و دانشی بس افزون تر نیاز مند است . هیچ انسان و سازمان و جامعه و رفتار و علم و اندیشه و مصنوعی وجود ندارد كه در محیط زیست فرهنگی خاص حیات و رشد نیافته باشد . همی انسانها و سازمانها و جوامع در محیط زیست فرهنگی زندگی می كنند و بر این محیط زیست اثر می گذارند . این تعامل و تأثیر پذیری و اثر گذاری همواره و همیشه وجود داشته و دارد و خواهد داشت . محیط های زیست فرهنگی متفاوتی كه در گوشه گوشی دنیا و كشورهای مختلف شكل گرفته است ، حاصل همین تعامل مستمر است . همانگونه كه محیط زیست طبیعی ، جهانی است و محیط های زیست طبیعی منطقه ای و كشوری و قاره ای در تعامل با یگدیگر بوده و اثر می پذیرند و اثر می گذارند . محیط زیست فرهنگی هم جهانی است و محیط های زیست فرهنگی كشورها و ملت هادر تعامل با یكدیگر بوده و اثر می گذارند و اثر می پذیرند .منبع: خبرگزاری فارس
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن