محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847181314
احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنقسمت اول
تفكر معنوی و احیاء دین، احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنچند پرسش اساسیهنر اسلامی چیست؟ آیا با تعریف هنر اسلامی، میتوان نحوهی حیات آن را در متن زندگی مدرن بشر دریافت؟بوركهارت در فصل پایانی هنر مقدس در شرق و غرب ، از خود پرسیده بود آیا هنر مسیحی [ از اینجا، هرگونه هنر دینی و شرقی ] خواهد توانست روزی دوباره زاده شود؟ تجدید و احیای این هنرها در چه شرایطی ممكن خواهد بود؟در اینجا، با چند پرسش اساسی نزدیك به یكدیگر مواجهیم. ابتدا اینكه هنر اسلامی چیست و چه ویژگیهایی برای آن میتوان قائل شد؟ قدرمسلم با شناخت هنر اسلامی میتوان تا حدودی به درك و شناخت وضع آن در جهان معاصر و از آنجا به امكان احیاء آن در صورت افتادگی در تنگنای نخوت رقیب نائل آمد.انحطاط تمدن و هنر اسلامی بر اثر حوالت غربی تاریخ جهانبیمقدمه، باید گفت كه بخت و اقبالی، ولو بسیار ناچیز برای تحقق امری در این امكان فینفسه هست. امّا آنچه بیشتر محتمل است، این است كه سنّت و هنر اسلامی و تمدن مدرن غربی كه در سرزمینهای اسلامی عمیقاً درحال نفوذ است، بیشازبیش از هم جدا شوند و دور افتند. چیزی كه در قرن یازدهم و دوازدهم اسلامی در سرزمینهای اسلامی مقارن قرن هفدهم و هجدهم میلادی رخ میدهد، تحوّلی است كه از مبانی زیباییشناسی و حكمت هنر اسلامی بروز و ظهور میكند. هنرمندان مسلمان در این دوران تحتالشعاع معیارها و ارزشهای مسلط به فرهنگ تصویری و معماری هنر غربی بهویژه هنر باروك قرار میگیرند. نخستین دانشجوی ایرانی جهت تعلیم نقاشی به شهر رُم اعزام شد و نخستین كارمندان دولتی حرفهای در مقام نقاش و نقشهكش از خارجیان به استخدام درآمدند و اولین شیوههای فرنگیساز از طریق این نقاشان یا همراهان سفیران كشورهای غربی در میان نقاشان ایران و هند و عثمانی رایج گردید؛ به نحوی كه روشهای سنّتی هنر نگارگری ایرانی بهشدت رو به اضمحلال نهاد و میرفت تا تابع حوالت و مظهریت تاریخی هنر و فرهنگ هنری دیگر شود. شیخ محمد و شیخ كمال سبزواری و محمد زمان هنرمندانیاند كه نظام زیباییشناسی ایرانی را متزلزل میكنند، هرچند كار مقدماتی به دست رضا عباسی با بهكارگیری معیارها و ارزشهای مقتبس از هنر تصویر غرب آغاز شده بود.تأثیر نقاشی اروپایی در دورهی شاهعباس به نحو جدّی در تاریخ هنر نگارگری ایران آشكار شد. درحقیقت، شاهعباس توجه زیادی به تصاویر و نقش و نگار ابنیه و عمارت داشت كه از آن صُوَر بدیعه هنوز در دو كاخ سلطنتی اصفهان باقی و پایدار است. در این تصاویر، بسیاری از رسوم به طرح و اسلوب نقاشی اروپا دیده میشود كه با نقاشی ایران درآمیخته و محتمل است كه از كارهای یوحنای هلندی 1 باشد كه سالهای چندی در خدمت شاهعباس بوده است. 2از نظر برخی از نویسندگان مسلمان تحتتأثیر شرقشناس غربی، این تحول مثبت تلقی شد؛ چنانكه گفتند تنوع محصول هنری و رنگارنگشدن فنون و هنر بر اثر تأثیر هنری اروپا بوده است زیرا استادان ایران را از این طریق از میدان تنگ كتابت و تصویر و تذهیب كتاب به میدانهای پهناور دیگری وارد كرده كه به ترسیم صور مستقل و آرایش و تزیین ابنیه و دیوارها گراییدهاند.باید پذیرفت كه نهضت هنری ایرانی مقارن مواجهه با هنر اروپایی بعضاً تأثیر مثبتی در هشیاری و تفكر هنری ایرانیان را آشكار كرده است، بهخصوص در آنجا كه قالب ثابت نگارگری كهن فروپاشیده میشود و صحنهی تجربه به فضایی مثالی امّا واقعی و خلقی روی میآورد. هنرمند در این فضا صرفاً به نقاشی نسخههای خطی گرانبها و تذهیب آن نمیپردازد بلكه میكوشد تصویر را با سیاهقلم بعضاً بدون هیچگونه رنگی تجربه كند. باید پذیرفت كه نهضت هنری ایرانی مقارن مواجهه با هنر اروپایی بعضاً تأثیر مثبتی در هشیاری و تفكر هنری ایرانیان را آشكار كرده است، بهخصوص در آنجا كه قالب ثابت نگارگری كهن فروپاشیده میشود و صحنهی تجربه به فضایی مثالی امّا واقعی و خلقی روی میآورد. هنرمند در این فضا صرفاً به نقاشی نسخههای خطی گرانبها و تذهیب آن نمیپردازد بلكه میكوشد تصویر را با سیاهقلم بعضاً بدون هیچگونه رنگی تجربه كند. این روش كمخرجتر بود و نقاشی و هنر را به دلهای مردم نزدیكتر میكرد. رنگروغن نیز میتوانست روحیات دینی و سنّتی مردم را در فضاهایی جدید و متفاوت از مینیاتورها بازگوید و به نحوی همان مواجههای صورت گیرد كه در قلمروی فلسفه و عرفان اسلامی در برخورد با فلسفهی یونانی 3 و عرفان هندوـ بودایی 4 رخ داده بود.علیرغم این تحوّل مثبت، محمد زكی حسن تلویحاً میپذیرد كه تمام این اهتمامات، انحطاطی را كه در هنر نگارگری در حال وقوع بود چاره نمیكرد. هنرمندان دیگر چندان مورد حمایت دربار و اعیان نبودند و آن كوششها مانند تهیهی نسخههای خطی مصور و گرانبهای شاهنامهها و خمسههای درباری و غیره بعد از نیمهی قرن دهم هجری متوقف شده و یا رو به كمی گذاشته بود و تقریباً ازدیاد صور و نقوش وضع تجاری به خود گرفته و بدون فخامت و عظمت، كارهایی صورت میگرفت.امّا آشنایی ایرانیان، چنان كه آمد، با تصاویر اروپاییان و نقاشی آنها مربوط به اوایل قرن دهم هجری میشود كه شرح آن را بازیلگری در كتاب نقاشی ایرانی داده است. مجموعهای از آثار تقلیدی دورِر آلمانی به دست مبلغان مسیحی یا تجار به ایران آورده شد كه گزارش آن در آلبوم كتابخانهی ملی پاریس بهوضوح مشاهده میشود. در منابع ادبی و تاریخی، از نقاشانی كه تصاویر اروپایی و طرز كار آنها را تقلید نمودهاند یاد شده؛ مثلاً از شیخ محمد سبزواری یا شیرازی كه در كتابخانهی شاه اسماعیل دوم ملقب به عادل كار میكرده (984ـ985ه/1576ـ1578م) و پس از آن به خدمت شاهعباس پیوسته است. 5به اعتقاد توماس آرنولد در كتاب نقاشی در اسلام تأثیر هنر غربی در نقاشی ایرانی بطئی و به كندی صورت گرفته است. این تأثیر ابتدا در زمینهی گزینش موضوعات و سپس در شیوهها از نظر فرم وصورت و بزرگی تصویر بود. نكته آن است كه روح ایرانی مانع از رسوخ تام و تمام حوالت هنری نقاشی غربی در آثار آنان شده است. از اینجا برخی معتقدند كه ایرانیان هرگز نتوانستند ارزشهای غربی اروپایی را به شایستگی آنچنان كه سزاوار است، هضم و جذب كنند. به همین جهت، در تصویرگری كتاب هرگز از معیارهای زیباییشناسی اسلامی و ایرانی تاریخی تخطی نكردند و این ابداعات فقط به آثار جدید تصویری مربوط میشد. درحقیقت، شیوههای كهن تذهیب و نگارگری مقدس و غیرقابلتصرّف از عالم اسلامی تلقی میشد، هرچند قدری توان فنی آثار تنزل میكرد.به اعتقاد بسیاری، تحول در تصویرگری ایرانی از آثار محمدی نقاش فرزند سلطان محمد در نیمهی دوم قرن دهم هجری آغاز میشود. او تصاویر دهاتی و برزگری و عامه را به نحوی نو ارائه كرده است. اوضاع روستایی و مناظر طبیعی در پردههای نقاشی او متحول شده و جنبهی اینجهانی یافته است. وی راهورسم مقدس نسخههای خطی را نفی میكند. همین طریقه است كه با ظهور نقاش بزرگ صفوی، یعنی رضا عباسی متحول میشود و به درجهی اعلای ترقی و پیشرفت میرسد.درهرحال، هنر نقاشی اروپایی در نیمهی قرن یازدهم هجری/هفدهم میلادی و در قرن 12ه / 18 میلادی تأثیری تمام در طرز اسلوب نقاشی رضا عباسی ایجاد كرده است. در خدمت این استاد، شاگردانی بودند كه به روش و سبك او رفتار مینمودند. مهمتر از همهی آنها معین مصوّر بود كه در نیمهی دوم قرن یازدهم و سالهای اولیه قرن بعدی كار میكرد.شاه عباس دوم مشوق و مروج اسلوب نقاشی غرب و فنون چهرهكشی اروپایی بود. ازجمله او محمد زمان نقاش را به اروپا فرستاد تا در آنجا هنر خود را تكمیل كند. او كه فنون اروپایی را در ایتالیا فراگرفته بود، به فضای مدرن مسیحی عصر متأخر رنسانس تمایل یافت و به تصویركردن خانوادهی مقدس، قدیسان و كشیشها و فرشتگان و دیگر مناظر مسیحی پرداخت.با این اوصاف، قرن دهم و یازدهم باید آغاز تحولی معقول در نقاشی ایرانی تلقی گردد، امّا این تحولی مثبت به تحول منفی و صرفاً تقلیدی از فضای تمدن غربی تبدیل شد؛ به نحوی كه راهورسم نقاشی اسلامی را از شیوههای هنری تمدن مسلط غربی كه در ایران مستولی میشد، جدا كرد. بهاینترتیب، بهواسطهی نفوذ اروپاییان و تحولات سیاسی كه بر اثر حضور آنها در ایران رخ نمود، نقاشی و هنر ایران راه فنا و اضمحلال را پیمود و به هنری حاشیهای تبدیل گردید. از همین نظر است كه در سراسر قرن 12 هجری/18 میلادی و نیز قرن سیزدهم/19 میلادی اثر شایان ذكری در هنر اسلامی جز كپیها و تقلیدهای ناقص نمیبینیم.آنچه در این دورهی فترت انجام یافته، نقاشیهای رنگروغنی و پردههای بزرگ است كه صنعت و رنگِ اروپایی آنها زیادتر از صنعت و صبغهی ایرانی به نظر میرسد.حال پس از این شرح مختصر از سیر انحطاطی هنر اسلامی، بهخصوص هنر نگارگری به مثابهی نمایندهی تجسمی آن، بیآنكه از هنر معماری و نمایشی و بهویژه ادبیات غافل مانیم ــ كه این سه در قرن سیزدهم اسلامی فروپاشی و اضمحلال كامل خود را آشكار كردهاند ــ باید به اصل هنر اسلامی بازگردیم كه در چند پرسش اساسی آغازین به طرح آنها پرداختیم.ادامه دارد...یادداشتها:1. نام این نقاش را جان هلست نیز خواندهاند.2. محمد زكی حسن، تاریخ نقاشی در ایران ، ترجمهی ابوالقاسم سحاب (تهران: سحاب كتاب، 1364)، ص152.3. فلسفهی یونانی قبلاً بهواسطهی نسطوریان و یعقوبیان مسیحی و گروهی از اهلكتاب به نام مصائبیها در حوزهی ترجمه و تألیف صورتی شرقیتر یافته بود.4. باید عرفان ایرانی و یهودی و مسیحی را نیز به عرفان هندوـ بودایی افزود كه در حكم ماده برای صورت اسلامی در كار آمده است.5. تاریخ نقاشی در ایران ، ص156. منبع : سوره مهر تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]
صفحات پیشنهادی
احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن
احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن-احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنقسمت اول تفكر معنوی و احیاء دین، احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنچند پرسش اساسیهنر ...
احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن-احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنقسمت اول تفكر معنوی و احیاء دین، احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرنچند پرسش اساسیهنر ...
مجله هنری شماره سه
مجله هنری شماره سه- سرمقاله : • چه کسی می خواهد به ندای یاری امام حسین (ع) پاسخ دهد؟ ... هنر اسلامی / تيتوس بوركهارت • احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن • هنر و زيبايي ...
مجله هنری شماره سه- سرمقاله : • چه کسی می خواهد به ندای یاری امام حسین (ع) پاسخ دهد؟ ... هنر اسلامی / تيتوس بوركهارت • احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن • هنر و زيبايي ...
ترويج فرهنگوهنر«رسالتمدار»دربرا برنگاه مدرن«هنربرايهنر»
ترويج فرهنگوهنر«رسالتمدار»دربرا برنگاه مدرن«هنربرايهنر»-مشروح برنامه هاي پيشنهادي ... سليقه اي/سازماندهي وضعيت جامعه فرهنگي و هنري وتلاش براي ايجاد امنيت شغلي ... احياي موسيقي اصيل و معنويتگرا، گسترش هنرهاي تجسمي (نگارگري، گرافيك، ... 17-ناديده گرفتن ظرفيتهاي فراوان فرهنگي و هنري دفاع مقدس و هنر ديني براي ...
ترويج فرهنگوهنر«رسالتمدار»دربرا برنگاه مدرن«هنربرايهنر»-مشروح برنامه هاي پيشنهادي ... سليقه اي/سازماندهي وضعيت جامعه فرهنگي و هنري وتلاش براي ايجاد امنيت شغلي ... احياي موسيقي اصيل و معنويتگرا، گسترش هنرهاي تجسمي (نگارگري، گرافيك، ... 17-ناديده گرفتن ظرفيتهاي فراوان فرهنگي و هنري دفاع مقدس و هنر ديني براي ...
سنجش مولفه هاي هنر اسلامي با هنر مدرن
(2) رابطه هنر ديني با هنر مدرن ماجراي هنر و زيباشناسي در فرهنگ اسلامي، غير از ماجراي .... هنر ديني غفلت زداست و توجه به مرکز عالم را که ذات پروردگار است، در انسان ها احيا مي کند. .... حتي فردي هم چون کارل پوپر که خود از طرفداران جامعه باز و دمکراسي غربي ... تصوير نمودن برهنگي که در اديان ابراهيمي به راحتي از آن عبور مي کند و مي گويد ...
(2) رابطه هنر ديني با هنر مدرن ماجراي هنر و زيباشناسي در فرهنگ اسلامي، غير از ماجراي .... هنر ديني غفلت زداست و توجه به مرکز عالم را که ذات پروردگار است، در انسان ها احيا مي کند. .... حتي فردي هم چون کارل پوپر که خود از طرفداران جامعه باز و دمکراسي غربي ... تصوير نمودن برهنگي که در اديان ابراهيمي به راحتي از آن عبور مي کند و مي گويد ...
نويسنده: محمد مددپور تاثير جهاني شدن در هنر جهاني غرب و هنر ...
نويسنده: محمد مددپور تاثير جهاني شدن در هنر جهاني غرب و هنر جهاني شرق-نويسنده: ... به فرهنگ عصر روشنگري خود طلب و تمناي احياي ساحت روح و معنويت داشته است. از اين منظر اقليتي از انسان غربي به جهان رويكرد عرفاني و معنوي و ديني و هنري پيدا كرده اند. ... جامعه انساني و خود انسان در طول زمان ارائه دادند تا دريابند كه چگونه و چرا تمدن مدرن ...
نويسنده: محمد مددپور تاثير جهاني شدن در هنر جهاني غرب و هنر جهاني شرق-نويسنده: ... به فرهنگ عصر روشنگري خود طلب و تمناي احياي ساحت روح و معنويت داشته است. از اين منظر اقليتي از انسان غربي به جهان رويكرد عرفاني و معنوي و ديني و هنري پيدا كرده اند. ... جامعه انساني و خود انسان در طول زمان ارائه دادند تا دريابند كه چگونه و چرا تمدن مدرن ...
تبارشناسي فرهنگ عاشورا در آيينه هنر
تبارشناسي فرهنگ عاشورا در آيينه هنر-در فرهنگ عاشورا كه دانشنامه بزرگ زشادت جهان ... هنر نقاشي، خوشنويسي، هنرهاي چوب و فلز و هرنهاي معاصر و مدرن از اين ابزارها است هنر ... با سنت همراه بوده و اكنون تنها نشانه هاي ديني در هنر تذهيب با پايه گذاريرضا عباسي ... آن جامعه است و در هنرمندان با هنر خويش وضع عمومي جامعه را به تصوير مي كشانند.
تبارشناسي فرهنگ عاشورا در آيينه هنر-در فرهنگ عاشورا كه دانشنامه بزرگ زشادت جهان ... هنر نقاشي، خوشنويسي، هنرهاي چوب و فلز و هرنهاي معاصر و مدرن از اين ابزارها است هنر ... با سنت همراه بوده و اكنون تنها نشانه هاي ديني در هنر تذهيب با پايه گذاريرضا عباسي ... آن جامعه است و در هنرمندان با هنر خويش وضع عمومي جامعه را به تصوير مي كشانند.
ترسيم عرفان و عدالت خواهي هويت هنر ايراني است مروري ديگر بر ...
28 مه 2008 – ترسيم عرفان و عدالت خواهي هويت هنر ايراني است مروري ديگر بر آراي امام درباره ... ديگر بر آراي امام درباره هنر آرش فهيممنبع راه يابيهنر، در جامعه امروز ايران، به ... گرفته شود و در فرايند تاريخي و اجتماعي كشورمان براي گذر از موانع و گردنه هاي ... از قرن ها، اسلام را مجدداً احيا نموده و اولين انقلاب ديني عصر جديد را رقم بزنند.
28 مه 2008 – ترسيم عرفان و عدالت خواهي هويت هنر ايراني است مروري ديگر بر آراي امام درباره ... ديگر بر آراي امام درباره هنر آرش فهيممنبع راه يابيهنر، در جامعه امروز ايران، به ... گرفته شود و در فرايند تاريخي و اجتماعي كشورمان براي گذر از موانع و گردنه هاي ... از قرن ها، اسلام را مجدداً احيا نموده و اولين انقلاب ديني عصر جديد را رقم بزنند.
تغییرات شیمیایی و فیزیکی
... (آخر) طرح اشتغال زایی تبیان · جشنواره پروين اعتصامي بينالمللي شد · كوشش نو برای ظهور هنر انقلابی ـ اسلامی · دیگر بیا... احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن ...
... (آخر) طرح اشتغال زایی تبیان · جشنواره پروين اعتصامي بينالمللي شد · كوشش نو برای ظهور هنر انقلابی ـ اسلامی · دیگر بیا... احیاء هنر دینی و گذر از جامعه و هنر مدرن ...
دينداري انسان در عصر مدرن
کلمه عبور : ... بنده قصد ورود به رهيافتهايي كه سنت گرايان و يا متفكران معاصر مدرن در جامعه ي ... براي مثال از دوران رنسانس به بعد، ادبيات و هنر راه و مسير خود را پيدا مي كنند. ... چنانچه بخواهيم به تفسير دقيقي از ديانت دست يابيم و به احياي دين باوري ... بايد اقرار داشت اگر مي خواهيم تفسير ديني نسبت به طبيعت داشته باشيم بايد ...
کلمه عبور : ... بنده قصد ورود به رهيافتهايي كه سنت گرايان و يا متفكران معاصر مدرن در جامعه ي ... براي مثال از دوران رنسانس به بعد، ادبيات و هنر راه و مسير خود را پيدا مي كنند. ... چنانچه بخواهيم به تفسير دقيقي از ديانت دست يابيم و به احياي دين باوري ... بايد اقرار داشت اگر مي خواهيم تفسير ديني نسبت به طبيعت داشته باشيم بايد ...
نوآوري در تبليغات؛ راه پيوند جوانان با دين
کلمه عبور : ... يكي از انواع پيام ها در عصر كنوني، پيام هاي ديني است كه به ويژه كشورهايي كه محور ... جامعه، به ويژه جوانان و طراحي برنامه ها و شيوه هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روش .... را زماني مفيد و موثر ميدانند كه از ابزارها و ادوات مناسب و مدرن بهره گيرند. ... هنر در ايران اسلامي يك وسيله و ابزار و از شمار بهترين ها محسوب مي شود و مي توان ...
کلمه عبور : ... يكي از انواع پيام ها در عصر كنوني، پيام هاي ديني است كه به ويژه كشورهايي كه محور ... جامعه، به ويژه جوانان و طراحي برنامه ها و شيوه هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روش .... را زماني مفيد و موثر ميدانند كه از ابزارها و ادوات مناسب و مدرن بهره گيرند. ... هنر در ايران اسلامي يك وسيله و ابزار و از شمار بهترين ها محسوب مي شود و مي توان ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها