پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849185348
جایگاه و نقش رسانه های فرهنگی در عصر ارتباطات(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جایگاه و نقش رسانه های فرهنگی در عصر ارتباطات(1) نويسنده: علیرضا فایضی مهابادی گسترش تكنولوژی ارتباطات وایجاد تحولاتی شگرف در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی سبب شده است تا بسیاری از صاحب نظران مسایل فرهنگی و اجتماعی این عصر را عصر ارتباطات نام گذاری كنند.د ر فرایند گسترش فناوری اطلاعات و تأثیرگذاری آن در تاروپود زندگی مردم و جوامع انسانی سؤال اصلی این است كه در تكوین پدیده های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها چه جایگاه و نقش و كاركردی را دارند و چگونه می توان از این دستاورد امروزی بشر، بهترین استفاده را در جهت رشد و تعالی جوامع انسانی نمود. نگارنده مطلب حاضر در مقام تبیین این موضوع برآمده است كه با هم آن را از نظر می گذرانیم. ● تاثیرات انقلاب اطلاعات با انقلاب اطلاعات (Information Revoulotion) اسارت انسان در حصار زمان از بین رفت خبرها و اطلاعات گستره جهانی (global scope) یافتند، ارتباطات فرهنگی در سطحی بسیار وسیع گسترش یافت و زمینه طرح مسایل جدید جامعه شناختی فراهم گردید. برخی از جامعه شناسان جهان را دهكده ای جهانی معرفی كردند كه انسان در آن به عنوان عنصری فعال (Active) مطرح نبوده بلكه، بیشتر حالت انفعالی (Passive) دارد. به بیان دیگر در باور این گونه جامعه شناسان، عصر ما زمان انحصار رسانه های اطلاعاتی است و در چنبره این انحصار، راهی برای گریز از تأثیرات ناخودآگاه امواج رسانه ای وجود ندارد، امواجی كه با ظهوری دلنواز وجود آدمی را تسخیر می كنند. یكی از مسایلی كه برای توجیه نظریه فوق مطرح می شود مسأله تفاوت ویژگی های جامعه شناختی بین جوامع پیام گیرنده و پیام رسان است بدین نحو كه چون منابع خبررسانی در گستره جهانی معمولا در اختیار قدرتهای بزرگ و صاحب تكنولوژیهای برتر است و كشورهای مزبور از نظر جاذبه های فرهنگی و ویژگی های تمدنی در سطح بالایی قرار دارند. به همین لحاظ كشورهای مزبور از طریق رسانه های نافذ خود بر كشورهای پیام گیرنده كه از نظر ساختارهای فرهنگی و درون مایه های مدنی در سطح پایینی هستند به صورت معنوی حكومت می كنند (Spritual government) و این حاكمیت معنوی یا حاكمیت امواج نامریی، تضمین كننده منافع ملی و اهداف فرهنگی كشورهای پیام رسان است؛ در واقع در این فرآیند نوع خاصی از جبر اطلاعاتی حاكم است. علاوه بر این، در روند جریانات تاریخی و فرآیندهای جامعه شناختی همواره كشورهای ضعیف، تابع و مطیع محض قدرت های بزرگ هستند به همین دلیل راهی برای گریز از چنین گرداب هولناكی ندارند. در نظر معتقدان به نظریه فوق در شرایط جبر رسانه ای انسان همانند موم در دستان ناپیدای امواج رسانه ای و پیام های گوناگون قرار دارد. به همین دلیل، اصولا امواج مزبور قادر به تعیین مسیر و اهداف روزمره و حتی آینده نیز خواهند بود. طرفداران نظریه جبر رسانه ای برای اثبات ادعای خود، شواهدی را به عنوان دلیل مطرح می سازند. به عنوان مثال می گویند: روند فزاینده شبیه سازی و قرابت فرهنگی كشورهای پیام گیرنده با كشورهای پیام رسان دلیل روشنی بر این امر است، كه هیچ كشوری نمی تواند خود را از خوراك فرهنگی جوامع پیام رسان بی نیاز كند و درد كوچك پنداری یا عقده حقارت خود را با داروی دیگری جز عناصر فرهنگی فرهنگ برتر زمان (كشورهای صاحب صنعت و فناوی برتر رسانه ای) درمان كند. دیدگاه جبر رسانه ای اصولا مبتنی بر این تفكر است كه انسان را در مفهوم عام رسانه ای خود موجودی منفعل و پذیرا می داند، كه این جریان انفعالی زمینه را برای تأثیرگذاری بیشتر پیامهای رسانه ای به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فراهم می آورد. دیدگاه فوق درباره انسان و رسانه مبین نوعی نگرش كوتاه، محدود و دور از واقعیت در مورد ماهیت انسان و بیانگر تحلیلی نادرست از روابط انسانی است و چنین اندیشه هایی ناشی از ناآگاهی از ابعاد وجودی بشر یا غرض ورزی های خاص است. بسیاری از اندیشمندان علوم رفتاری و روان شناسان تجربی در تحلیل رفتارهای انسانی به ویژگی های مهم شناختی و ادراكی نوع بشر اشاره می كنند و ویژگی های مربوط به پردازش فكری در وجود انسان را به عنوان خصیصه برتر و مؤثر بشر مورد توجه قرار می دهند؛ ویژگی هایی كه با اراده فعال و انتخابگر (الكترال) انسان در ارتباط است. در دیدگاه جبر رسانه ای به ویژگی های مزبور، توجه چندانی نشده است و تفسیر و تحلیل های به ظاهر علمی به گونه ای جهت یافته اند كه در نهایت به بی ارزش شدن افكار و اندیشه های انسانی منجر خواهد شد. از نظر تفكر اسلامی، اراده و رفتارهای اندیشمندانه انسانی دارای اصالت و اهمیت است. در این دیدگاه انسان به عنوان برترین آفریده كردگار، در پرتویی از خرد و اندیشه قرار دارد كه به یاری عنصر ایمان از ورود انسان به وادی جبر مطلق رسانه ای و پذیرش های شهوت گرایانه محض جلوگیری و انسان را با موجودیت و ماهیت انسانی خود حفظ می كند. ● دیدگاه واقع گرایانه اسلام در اینجا ممكن است این ایراد مطرح شود كه نظر اسلام نسبت به انسان بیشتر بر مبنای امور ایده آلیستی یا آرمانی قرار دارد و از واقعیت به دور است و این طور نیست كه انسان صرفا در پرتو عقل و ایمان حركت كرده، هیچ گونه گرایشی به سمت انحرافات یا پیامهای انحرافی نداشته باشد. به عبارت دیگر، حوزه تأثیر رفتارهای منفی گرایانه انسان بسیار وسیع تر از حوزه های ارادی و عقلانی وجود اوست وغریزه و حس -كه بیشتر با امور ظاهری در ارتباط هستند- دارای گستره عملكرد و تأثیرگذاری بیشتری نسبت به عقل و اندیشه های درونی اند. به همین دلیل، پیامهای فرهنگی مخرب، كه بر امور حسی صرف می پردازند اثرات بیشتری بر رفتار بشر بر جای می گذارند. علاوه بر این، عقل و امور عقلی نیز در بسیاری از موارد در قالب امور حسی و غریزی تبیین و تفسیر می شود. در پاسخ به این اشكال باید بگوییم مستندات اصلی آیین مقدس اسلامی یعنی قرآن و احادیث گرانمایه ادعای فوق را مردود اعلام می كند. چرا كه در هیچ آیه ای از قرآن كریم و در هیچ حدیث یا روایتی نیامده است كه انسان خود را صرفا به امور آرمانی مشغول بدارد و از محیط و دایره عمل به دور افتد. اسلام از همان زمانی كه شروع به تابانیدن انوار فروزان خود بر چهار گوشه عالم كرد. در جایگاه عمل قرار داشت نه در بستر آرمان مطلق. به عبارت دیگر، اسلام از همان ابتدا دین فكری و عملی بود و برای هیچ فكر و اندیشه سلیمی بدون عمل، ارزش كامل قایل نبود. بر همین اساس اسلام به امور پنداری و ذهنی صرف نمی پردازد بلكه رفتار را جایگزین پندار می سازد و به آن اهمیت خاصی می دهد ولی با این وجود در حد متعادل به امور آرمانی و درونی نیز اهمیت می دهد و از آن غافل نمی شود. حال، با توجه به این كه اسلام شریعت آرمان بدون عمل نیست به صورت ذیل به رد اشكال مزبور می پردازیم: انسان از یكسو دارای ویژگی های عقلانی است و از سوی دیگر، خصلت های غریزی و حسی، به گونه ای كه هر یك از این امور در تأثیرگذاری بر مجموعه رفتارهای انسان نقش دارند ولی این امر هیچ گاه نمی تواند دال بر غلبه مطلب و كامل امیال غریزی و امور حسی بر ساختار اندیشمندانه و خردمندانه وجود انسان باشد، دلیل این امر آن است كه امور عقلی، ارادی و ادراكی در وجود انسان دارای عمق و ژرفای بیشتری نسبت به امور حسی و غریزی است. درست است كه امور غریزی سطح بیشتری از رفتارهای انسانی را دربرمی گیرد اما به هیچ وجه دارای عمق و ژرفای بعد عقلی و شناختی وجود انسان نیست. به عبارت دیگر، امور غریزی و حسی در سطح قرارگرفته اند و وابسته به عمق وجود یعنی امور عقلی و شناختی هستند. بر این مبنا، هر چند انسان تحت تأثیر غرایز، امیال، هوس ها و آرزوهای ظاهری قراردارد ولی این امور توسط عقل، ادراك و درونمایه های انسانی هدایت می شوند. انسان زمانی تحت تأثیر كامل و بدون اختیار و غرایز قرارمی گیرد كه به عقل، ادراك و ایمان اهمیت نداده، جایگاهی برای ظهور امور معنوی و باطنی قایل نشود و به عبارت دیگر، از وادی عقل و ایمان پویا خارج و به عرصه حس مطلق وارد گردد وگرنه با بهره گیری از عناصر عقل و ایمان می توان برحس و غریزه غلبه كرد و آن را تحت اختیار اراده خود قرارداد. بنابراین، اصولاً بر مبنای ویژگی های فطری، عقلی و درونمایه های انسانی است كه مفهوم واقعی انسان تجلی می یابد، نه با اتكا به امور ظاهری و حسی. به عبارت دیگر، اصالت و اعتبار كامل دادن به امور غریزی و ظاهری در واقع به مفهوم نفی واقعی انسان بودن انسان است، زیرا در امور غریزی تفاوت و اختلاف بنیادین بین انسان و حیوان- به نحوی كه این دو را به طور كامل از همدیگر جداسازد- وجود ندارد. چون كه انسان از حیث امور غریزی نوعی حیوان است و در زیر مجموعه عام حیوانات قرارمی گیرد. برهمین مبناست كه منطقیون انسان را در یك تعریف كامل (حدتام) به عنوان یك «حیوان» مطرح ساخته و با پسوند ناطق بودن یا خردپیشگی، آن را از سایر حیوانات متمایز می كنند. ● چگونگی حفظ اصالتهای فرهنگی به طور كلی برای این كه بتوانیم در دنیایی كه سراسر آن قلمرو امواج اطلاعاتی است از اسارت نظریه جبر رسانه ای خارج گردیم و دریابیم كه در چنین دنیایی نیز می توان اصالت فرهنگی خویش را حفظ كرد و در تقویت مبانی اصیل آن كوشید. باید به نكات ذیل توجه خاص كرد: ۱) در درجه اول باید باور و یقین راستین پیدا كرد، كه انسان به دلیل داشتن قوه اراده و اختیاری كه مبتنی بر امور درونی و ادراكی است قادر است از هر قید و بندی كه بر سر راه ترقی و پیشرفت انسانی او قرارگیرد، رهایی یابد. به عبارت دیگر، هر فرد انسانی باید به این امر یقیناً ایمان بیاورد كه می تواند با درون خود، برون خویش را به تسخیر درآورد و از تأثیرات نامطلوب عوامل بیرونی بر اندیشه های درونی رهایی یابد؛ چنین ایمان و اعتقادی تضمین كننده استقلال فردی انسان است؛ استقلالی كه ارزش دهنده و اصالت آفرین است. ۲) در مرحله بعد انسان باید سعی كند تا موقعیت خود را در دنیای رسانه های جهانی درك كند و دریابد كه رابطه او با رسانه چگونه باید باشد. از نظر جامعه شناختی، دریافت و ادراك صحیح انسان از موقعیت های گوناگون و درك درست او نسبت به امور پیرامونی می تواند راهگشای بسیاری از مشكلات اجتماعی و فرهنگی باشد؛ وقتی كه ما ندانیم در چه دنیایی قرارداریم و با چه پدیده ها و كیفیاتی روبرو هستیم چگونه می خواهیم راه برخورد صحیح با این دنیا و پدیده ها و امور پیچیده موجود در آن را بشناسیم؟! ۳) یكی از راههای بسیار مهم و اساسی برای جلوگیری از ورود ارزش های منفی بیگانگان از طریق منابع پیام رسانی، «تقویت منابع ارسال پیام و محتوای پیام های ارسالی» است. برخی از صاحبنظران مسائل اجتماعی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی در بعد ارتباطات، صرفاً به اتخاذ راه حل های بیرونی توجه داشته، به منابع پیام رسانی داخلی توجه چندانی نمی كنند. این گونه افراد بر این عقیده اند كه باید به هر طریق ممكن از ورود اطلاعات فرهنگی بیگانگان كه غالباً دارای خصوصیات منفی هستند جلوگیری كرد و در جنبه بیرونی قضیه هیچ راه نفوذی را باز نگذارد. در پیش گرفتن این گونه تدابیر، كه بیشتر معطوف به مسائل خارجی است هر چند ممكن است به صورت مقطعی بتواند راه ورود معیارهای منفی فرهنگی بیگانگان را سد كند اما در بعد وسیع و همه جانبه به توفیق چندانی دست نخواهد یافت. البته، هدف ما، نفی این گونه تدابیر نیست بلكه منظور ما این است كه وقتی كشوری از نظر مبانی درونی خود را تقویت نكند و درصدد انتقال پیامهای ارزشمند فرهنگی جامعه خود از طریق منابع بومی برنیاید، نخواهد توانست در برابر فشارهای شدید اطلاعاتی و فرهنگی بیرون از كشور خود محافظت كند و از هر گونه تعرض فرهنگی اجتماعی در امان بماند. نمونه چنین واقعیتی را در مورد ابتلای انسان به بیماریهای جسمی نیز می توان صادق دانست. به عنوان مثال اگر ما بدن خود را از نظر مواد غذایی و پروتئینی لازم در سطح بسیار بدی نگه داریم و از ورود میكروب ها و ویروس ها به بدن جلوگیری نكنیم و تدابیر پیشگیرانه لازم را به كار نبندیم، جسم ما به راحتی تحت تأثیر عوارض منفی بیماری های گوناگون قرار می گیرد و روز به روز نسبت به گذشته ضعیف تر می گردد.منبع:روزنامه کیهان
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
جایگاه و نقش رسانه های فرهنگی در عصر ارتباطات(1)-جایگاه و نقش رسانه های فرهنگی در عصر ارتباطات(1) نويسنده: علیرضا فایضی مهابادی گسترش تكنولوژی ...
جایگاه رسانه در مهندسی فرهنگی(1) نويسنده:دکتر حاکم قاسمی جهانیشدن در معنای .... که هر یک از این سازمانها و نهادها متناسب با جایگاه و نقش خود در نظر گرفته شوند و عمل کنند. ... نتیجه این ارتباط و پیوند برقراری رابطهای متقابل بین رسانه و فرهنگ است. .... موجب شده است آنها مرزهای زمان را در نوردند و از عصری به عصر دیگر انتقال یابند.
جایگاه رسانهها در مراحل جنگهای نوینبا توجه به آنچه پیشتر به آن اشاره شد، نقش امروز ... رسانه ها در عصر اطلاعات و ارتباطات ابزارهای نوینی برای ایجاد بحران، کاهش یا افزایش ... مراحل جنگ های پست مدرن به این ترتیب است: 1 – اقدام رسانهایدر این مرحله كشور ... این افراد نه تنها هوادار سیاست گوشه گیری نیستند ، بلكه برعكس از فرهنگی ...
نويسنده: موسي كاظم زاده نقش وسايل نوين ارتباط جمعي و رسانهها در مديريت بحرانها ... رسانه همانگونه كه در تضعيف پايه هاي امنيتي موثرند، مي توانند در ايجاد وتحكيم آن نيز سهم ... صر امروز را عصر سلطه ارتباطات مي نامند، بيگمان در مورد همه مسائل جهان، ... امروزه رسانههاباگسترش مرزهاي جغرافيايي، فرهنگي و سياسي، هويت انسان معاصر را نيز ...
رسانه های فرهنگی و اهداف پیش رو رسانهها بر بستری فعالیت میکنند که از فرهنگ رایج ... جهانیشدن در معنای افزایش ارتباطات تکنولوژیک و فراگیر شدن وسایل ارتباطات جمعی ... با وجود این دگرگونی ها نقش رسانه ها انکار نشدنی استرسانهها ابزار و نهادهای موثر در ... در عصر کنونی رسانه ها به علت فوق تخصصی شدن این توان را یافتهاند که از ...
ارتباطات فرهنگي ايران و مصر (1) اشاره:اظهارات و هشدارهاي حسني مبارك در ديدار با رهبران ... اهميت اين موضوع با لحاظ جايگاه مصر در بين كشورهاي خاورميانه از يك سو و سابقه ... بررسي نقش ارتباطات ،مشتركات ،جنبش ها و شخصيت هاي فرهنگي و همچنين ارائه ... هنري و رسانه اي- محيط مجازي مي توان در بهبود روابط سياسي ايران و مصر نقش عمده اي ...
رسانه، هنر، عصر جديد نويسنده: مرتضی گودرزى دنیای امروز زاییده ی فرهنگ و هدایت ... ی خود سازند، امّا دیگر ـ حداقل در زمان كنونی ـ جایگاه فرا انسانی خود را از دست خواهند داد. ... راز در شبكه و توسط دنیای مجازی و آمیختن آن ها با یكدیگر نقش مهم و اول را بازی میكنند. ... در جامعه ی نوین هر چند تنوع رسانه ها و شبكه های تلویزیونی و ارتباطی به سرعت ...
تکالیف و جایگاه نهادهای فرهنگی در دولت زمینه ساز-تکالیف و جایگاه نهادهای فرهنگی در ... [1]توصیف وقایع و فتنه های آخرالزمان در روایات نشان می دهد که از هم اکنون دولت می .... مطالعه و تحقیق در زمینه تبلیغات رسانه های جهانی و کشف روشهای عملکرد آنان و .... هدف استخراج آیات پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام و بررسی ارتباط آیات مذکور ...
روز ملي دختران فرصتي براي بررسي جايگاه زنان در جامعه است-به گزارش روابط ... نهال اسلام در زماني جوانه زد كه مردم عصر جاهليت ارزشي براي زن و دختر قائل نبودند. ... وي گسترش فرهنگ حيا و حجاب، افزايش خودباوري، اصلاح نگرش هاي جامعه، خانواده و رسانه ها ... نظام آموزشي در جامعه پذيري دختران1 ـ 1 آموزش و پرورش رسمي و جايگاه دختران در آن ...
از جمله مؤلفه های مطمح نظر امام خمینی (ره) در جهت تغییر ساختار فرهنگ غالب طاغوت و ... به همین جهت، اعتقاد به این مضمون که اسلام، دینی است که برای هر عصر و نسل و تمامی ... عمومی و نیز رسانه های ارتباط جمعی می توانند ایفاء نمایند و نیز نقش فراگیری را که ... ۵ در این مقال سعی بر آن داریم تا ضمن بررسی جایگاه مهندسی فرهنگی در کلام و ...
-