تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828009916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى بر ادبيات داستانى


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تاثير انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى بر ادبيات داستانى
تاثير انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى بر ادبيات داستانى نويسنده:غلامرضا مرادى اشاره از آنجا كه ادبيات داستانى چشم‏اندازى دلپذير در عرصه هنر است و در حقيقت‏يكى از ماندگارترين و تاثيرگذارترين اشكال و انواع هنرها به حساب مى‏آيد، رويكرد صاحبان قلم هر جاى جهان به اين هنر كاملا طبيعى و به دور از هرگونه استبعادى است. در ايران نيز اگر چه قريب صد سال است كه (1) داستان‏نويسى - به شيوه‏اى كه در غرب مرسوم و متداول است - رواج يافته و با اقبال عمومى مواجه شده، اما جز در سالهاى اخير كه ادبيات داستانى هويت و حاشيه امنيت‏خاصى يافته و به جايگاه فكرى نسبتا مستقلى رسيده است، كمتر نشانه‏اى از اين هويت و حاشيه‏ى امنيت در ميان آثار داستان‏نويسى پيش از انقلاب اسلامى مى‏توان يافت. موضوع و مقوله‏ى تازه‏ى جنگ - با ابعاد و گسترده‏ى فراوانش - چشم‏انداز جديدى از پيش روى داستان‏نويسى، گشوده است و هرگوشه از آن ويژگى‏هايى در خود دارد كه مى‏تواند دستمايه‏ى بديعى براى رمان و داستان‏هاى كوتاه باشد. كما اينكه در سالهاى اخير اينگونه بوده و در راهى كه انتخاب شده، دور از حقيقت نيست كه منتظر آثار متفاوتى در داستان‏نويسى پس از انقلاب اسلامى باشيم. اين نوشتار سعى دارد به طور مختصر، رويكرد ادبيات داستانى ايران را به موضوع جنگ چه در سالهاى وقوع و چه بعد از آن مورد ارزيابى قرار دهد. مقدمه "گاستون بوتول" جنگ را پديده‏اى هدفدار معرفى كرده و آن را كاملا منظم و مستقل مى‏داند و معتقد است كه هرگاه در مطالعه‏ى جنگ از عليت و وقايع‏نگارى دور شويم، پاى ادبيات به ميان كشيده مى‏شود. (2) ترديدى نيست كه پاى ادبيات ديرزمانى است در مقوله‏ى جنگ گشوده شده و هميشه يك تم اساسى براى داستان‏نويسان جهان بوده است. داستان‏هاى بسيارى را مى‏شناسيم كه جنگ اگر نه تمامى موضوع كه بخش عمده‏ى اثر داستانى را شامل مى‏شود. اما لزوما همه نويسندگان داستان‏هاى جنگى از نزديك شاهد وقايع جنگ نبوده‏اند. نوشتن درباره جنگ، عرصه‏ى گسترده‏اى را پيش روى داستان‏نويس قرار مى‏دهد كه مى‏تواند از طريق "ثبت هنرمندانه" وقايع، تصويرگر دلاورى‏ها، حماسه‏ها، پيكارها، شكست‏ها و پيروزى‏ها و نگارگر عوارض و تبليغات آن باشد. با بررسى اندكى در سير داستان‏نويسى دو قرن اخير جهان، اين نكته روشن مى‏شود كه رمان‏ها و داستان‏هاى كوتاه بسيارى با بهره‏گيرى از زمينه‏ى رويدادهاى جنگى و مخاصمه‏هاى قومى، كه گاه بين دو يا چند كشور، بين اقوام گوناگون از يك مليت و يا بين طرفداران دو نحله فكرى و عقيدتى صورت گرفته، نوشته شده است. جنگ‏هاى اول و دوم جهانى در اين ميان، به خصوص انگيزه‏ى خلق آثار ادبى بسيارى شده است. "همينگوى" ضمن اينكه در مبارزات داخلى اسپانيا حضور داشت و رمان - ناقوس‏ها براى كه مى‏نوازد - او برگرفته از اين جنگ داخلى است، خود از زخميان جنگ جهانى اول نيز بود. "تولستوى" نيز تصويرگر زواياى دقيق و صحنه‏هاى غريب جنگ‏هاى روسيه و فرانسه در رمان عظيم جنگ و صلح است. او در اين رمان، گيراتر از هر مورخى جزئيات وقايع را نشان مى‏دهد و داستان او ماندگارتر از هر اثر تاريخى، تصويرگر شرح رنجها و شاديها و پيروزى و شكست‏هاست. "برباد رفته" اثر مارگارت ميچل، "زنى تنها در ميان جمع" اثر هاينريش بل، " قربانى" و "پوست" دو اثر از مالاپارته و صدها اثر برجسته‏ى ديگر به نحوى شگرف و دلپذير گوشه‏هايى از رويدادهاى عظيم دو جنگ بزرگ جهانى را ترسيم كرده‏اند كه به حقيقت تاريخ دقيق و راستين، از دل همين رمان‏ها و داستان‏ها استخراج مى‏شود. اين سلسله‏ى طولانى تا امروز همچنان با شدت وضعيت ادامه دارد و نويسندگان روزگاران اخير نيز حتى اگر جنگ را از نزديك لمس نكرده باشند، با شناخت موقعيتهاى جنگ و عوارض و حواشى آن، گسترده‏ى تخيل خويش را تا دوردستهاى تاريخ مى‏برند و با بهره‏گيرى از حوادث جنگ به جنگ به خلق آثار داستانى مى‏پردازند. بيان موضوع جنگ در قالب داستانى و گزارشهاى ادبى طى سالهاى متمادى از گذشته‏ى دور تا امروز استمرار داشته و اين رشته هيچگاه انقطاع نيافته است و اين همه نشان مى‏دهد كه موضوع جنگ هيچگاه از زندگى انسان و بالطبع از زندگى صاحبان انديشه و قلم خارج نشده است و استمرار آن تا امروز چندان عجيب و غيرعادى نيست. بازار ادبيات جنگ هميشه گرما و حرارت خاصى داشته است. به قول مولف جامعه‏شناسى جنگ "جنگ آفريننده‏ى تاريخ است، و در واقع تاريخ صرفا با شرح كشمكش‏هاى مسلحانه آغاز شده و بعيد است كه اين پديده، زمانى كاملا از ميان برود; زيرا جنگ‏ها به هر حال مشخص‏ترين مبادى تاريخ و در عين حال مرزهايى هستند كه مراحل مهم موارث را از يكديگر متمايز مى‏كنند. تقريبا تمام تمدنهاى معروف در اثر جنگ از بين رفته‏اند. تمام تمدنهاى جديد نيز با جنگ پا به عرصه‏ى وجود نهاده‏اند. " (3) ادبيات داستانى و جنگ تحميلى در عرصه‏ى قابل تامل ادبيات داستانى امروز ايران، اگر از چند مورد اثر داستانى كه در اوايل پيروزى انقلاب اسلامى و قبل از شروع جنگ هشت‏ساله چاپ و نشر يافته بگذريم و از سر حوصله و دقت‏به داستان‏هاى بلند و كوتاه چاپ شده‏ى ايام جنگ تحميلى و پس از آن بنگريم، عمده‏ترين آثار داستانى ايرانى را متاثر از اين جنگ مى‏يابيم كه نويسندگان اين آثار عموما يا به طور مستقيم از جنگ تاثير پذيرفته‏اند و يا به طور غير مستقيم از اين پديده تاثير پذيرفته‏اند. از اين ميان عده‏اى نگرش مثبت و عده‏اى نيز نگرش منفى به جنگ داشته و برخى نيز نگاه بينابينى به جنگ و موضوع و مسائل آن داشته‏اند. تا آغاز سالهاى هفتاد، بيش از يكهزار و يكصد و شصت داستان كوتاه درباره جنگ تحميلى در مطبوعات چاپ شده كه نويسندگان آنها - چه آنها كه در جنگ بودند و جنگ را تجربه كردند و چه آنان كه از دور شاهد صحنه‏هاى جنگ بوده‏اند - عموما صادقانه و خالصانه و گاه با نگاهى منتقدانه، به بيان احساس خويش پرداخته‏اند. (4) در همين زمان نيز از مجموع قريب به دويست و ده داستان بلند چاپ شده، 33 رمان و داستان بلند به طور مستقيم به موضوع جنگ پرداخته‏اند كه 21 مورد از اين 33رمان و داستان بلند با ديدگاه مثبت‏به مقوله‏ى جنگ پرداخته‏اند. در چهار مورد ديگر نوعى نگرش حد وسط و بينابينى وجود دارد و تنها در 8 رمان و داستان بلند با موضوع جنگ با ديد منفى برخورد شده است كه نويسندگان آنها با گذشتن از بيشترين مواهب و وجوه مثبت جنگ و دفاع هشت‏ساله، تنها به برشمردن و بزرگ‏نمايى وجوده منفى احتمالى - كه هيچ جنگى از اين وجه خالى نيست - و يا اصولا جستجوى آسيب‏ها ، ناگواريها و زواياى تاريك جنگ پرداخته‏اند. (5) نخل‏هاى بى‏سر نوشته‏ى قاسمعلى فراست، عروج نوشته‏ى ناصر ايرانى، سرود مردان آفتاب نوشته‏ى غلامرضا عيدان و اسماعيل اسماعيل نوشته محمود گلابدره‏اى، به عنوان نمونه‏هاى برجسته رمان مثبت‏نگر است كه شخصيت‏هاى آنها براى رضاى خدا مى‏جنگند و همسو با دولت و انقلاب و توده‏هاى عظيم مردم هستند و مرگ را در اين جنگ شهادت مى‏دانند. دفاع از ميهن را دفاع از حدود و ثغور ايمان خود قلمداد مى‏كنند و حضور در جبهه را آگاهانه پذيرفته‏اند. رمان‏هاى باغ بلور نوشته محسن مخملباف و زمين سوخته نوشته‏ى احمد محمود از نمونه‏هاى شاخص رمان‏هاى بينابينى و تقريبا خالى از جهت‏گيرى ويژه مثبت‏يا منفى است كه گاهى غلبه‏ى نگرش‏هاى مثبت و مردمى در آن به چشم مى‏خورد. رزمندگان در اين داستان‏ها آگاهانه رزم را برمى‏گزينند، دفاع از حريم و حدود خانه و كوچه و خيابان و شهر براى آنها الزامى است ضمن اينكه در كليت داستان‏ها نيز مى‏توان توجه و تمايلى به ويرانى‏ها و خرابى‏ها داشت و پى‏آمدهاى اجتماعى و تالمات روحى و جسمى را در آدم‏ها يافت كه گاهى با نوعى اغراق و بزرگ‏نمايى همراه است. زمستان 62 و ثريا در اغما نوشته‏ى اسماعيل فصيح و آداب زيارت نوشته‏ى تقى مدرسى و بحث ملخ نوشته‏ى جواد مجابى، از نمونه‏هاى شاخص رمان‏هاى منفى‏نگر است كه شخصيت‏هاى آنها اغلب از مرگ مى‏ترسند، كمتر با شهادت آشنايند و اهل غارت و فرارند. كنجكاوى در هر يك از اين سه بخش داستان بلند كه بن مايه‏ى اوليه‏ى آنها جنگ و شهادت و آسيب‏شناسى و تبعات اجتماعى جنگ است، گذشته از نوع نگرش نويسندگان آنها، گوياى اين حقيقت است كه ادبيات جنگ مى‏رود تا در جامعه‏ى ايران اسلامى جاى شايسته‏ى خود را پيدا كند و اميد مى‏رود كه تحول داستان‏نويسى ما از همين نقطه شروع شود. از داستانها كه بگذريم نوع ادبى ديگرى كه گاه شكلى داستان واره دارد، خاطره‏نگارى از جنگ است و يا نگرش‏هاى ويژه‏اى كه برخاسته از حوادث اردوگاههاى جنگى است. نويسندگان مخلص اين آثار ضمن اينكه دقايق بسيارى از رويدادهاى مناطق جنگى و جزئيات حوادث را بر بال بلند كلام خود تصوير كرده‏اند، لحظه‏هاى ناب ايام اسارت و مقاومت‏هاى دلاورانه را نيز به شكل خاطره‏هايى گاه حتى شيرين‏تر و دلپذيرتر از داستان روايت مى‏كنند. "لزوم دقت در ميان جزئيات حوادث قصه و نزديك كردن آن به واقع امر، موجب وسواسى خستگى ناپذير در نويسنده‏ى واقع‏بين مى‏شود كه در بيان مطلب اگر كمترين تسامحى ببيند خود را نخواهد بخشيد و نبودن روشنى كافى در ظرائف موضوع او را به كوششى چند برابر در رسيدن به حقيقت وادار خواهد كرد. روايت مى‏كنند كه: تولستوى براى نوشتن رمان عظيم جنگ و صلح در بخش توصيف نبرد (برودينو) براى اينكه دقت عينى كافى داشته باشد، سوار بر اسب و نقشه‏ى ستاد كل در دست، دو روز دور و بر اين آوردگاه جولان مى‏كند، فرسنگ‏ها و فرسنگ‏ها راه آهن را درمى‏نوردد، تا از زبان يكى از بازماندگان جنگاوران آن زمان، شرح جزئياتى را بشنود كه براى آرايش نوشته‏ى خود لازم داشت. او نه تنها كتابها را مى‏كاود و همه‏ى كتابخانه‏هاى خصوصى را زير و رو مى‏كند، بلكه با پرس و جو از خانواده‏هاى اشراف و بيرون كشيدن سندهاى گمنام و نامه‏هاى شخصى از لاى پرونده‏ها، نكات بسيارى بيرون مى‏كشد، تنها براى به دست آوردن يك ذره‏ى بيشتر واقعيت. " (6) اما اكنون كه بسيارى از ناگفته‏هاى هشت‏سال دفاع بى‏امان و سالها اسارت دلاور مردان ما به شكل خاطرات و يادداشتهاى شيرين و خواندنى در دست است، براى نويسنده‏هاى كنجكاو و هوشيار فرصتى كم مانند است كه ايده‏هاى ناب آنها را برگيرند و با پيوستن حوادث و رويدادهاى فرعى در قالب و فرم رمان و قصه‏ى كوتاه، به خلق آثار ماندگار بپردازند. در شرايط امروز، قصه‏ها و رمان‏هاى جنگ، خوانندگان فراوانى دارد مشروط بر اينكه از قالب و فرم و تكنيك و زيبايى بيانى شايسته‏اى برخوردار باشند و پرورش درستى از حادثه‏ى جنگ و به كارگيرى متناسبى از تمهيدات لازم داستان پردازى محمل داستان قرار گرفته باشد. تعداد زيادى از رمانهاى بزرگ دنيا كه دم از جنگ زده‏اند امروز هم كم و بيش خوانندگان خود را دارد. جى. بى. پريستلى در كتاب "سيرى در ادبيات غرب" مى‏نويسد: "پس از جنگ جهانى اول مردم نمى‏خواستند چيزى درباره‏اش بخوانند، اما پس از جنگ دوم، مردم جز درباره‏ى آن، نوشته‏ى ديگرى را نمى‏خواستند. " (7) گذشته از جاذبه‏ى خاص موضوع جنگ كه هم اكنون جاى خاص خود را در ادبيات داستانى گشوده است، با توجه به شرايط اجتماعى ما، دين‏باورى و باورهاى معنوى يكى از موضوعات مهمى است كه در اغلب نوشته‏هاى داستانى، در كنار ادبيات ويژه جنگ جلوه‏ى خاص يافته است و در حقيقت‏بخشى از بطن و متن هنر داستان‏نويسى امروز ما با دين‏باورى به نوعى "هنر قدسى" نزديك شده است. هنرى كه ابعاد معنوى و الهى آن گستره‏ى غير قابل وصفى يافته و به نوعى پالودگى زبان و موضوع دست پيدا كرده است. اما آنچه كه در اين نوشته‏ها به عنوان يك نقطه قابل تعمق وجود دارد و موجب شده تا حاصل كار داستان نويسان انقلاب اسلامى قابل عرضه و رقابت در سطوح جهانى نباشد و جاى شايسته‏اى در ادبيات داستانى جهان پيدا نكند، بيان و نگرش شعار گونه آنهاست. داستان‏نويسى امروز ما بايد خود را از اين مرحله بيرون بكشد و داستان‏نويس بايد با تكنيك‏هاى مختلف و سبكهاى گوناگون داستان‏نويسى آشنا باشد و آنچه كه عرضه مى‏كند از هزار توى فرم‏هايى بگذرد كه زيباترين و مورد توجه‏ترين شكل‏هاى داستان‏نويسى جهان است. در اين صورت جاى رقابت‏خواهيم داشت و مجال خواهيم يافت كه دوش به دوش نامداران ادبيات داستانى جهان بايستيم. بيان تعلقاتى همچون عشق به ميهن، دفاع از ناموس و شرف و دين و صفاتى همچون شجاعت و ايثار و فداكارى نه تنها عيب نيست كه بسيار هم پسنديده است، اما چگونگى گفتن است كه تاثير آن را چند برابر مى‏كند و ولع خواندن را فزونى مى‏بخشد. مسلم است كه آثار بيرونى جنگ و مظاهر آسيب‏شناختى آن; ساختمان‏ها، راهها، شهرها و حتى آسيب‏هاى جسمى و روحى به مرور از ذهن فراموشكار انسان‏ها پاك خواهد شد. ولى آنچه كه باقى مى‏ماند ساختمانهاى داستانى است، به شرط آنكه از توانمندى فنى و تكنيكى و زيبايى صورت و سيرتى اثرگذار بهره داشته باشد. آنچه كه از مجموعه‏ى داستان‏هاى بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در دست است; چه داستانهاى بلند و چه داستانهاى كوتاه مؤيد اين نظر است كه : 1- رمان انقلاب اسلامى هنوز - آنگونه كه شايسته‏ى شان و منزلت اين انقلاب عظيم الهى باشد - نوشته نشده است. 2- رمان جنگ تحميلى و هشت‏سال دفاع مقدس - آنگونه كه در خور شان ايثارگران و شهيدان ماست - آفريده نشده است. 3- هنوز كتاب شايسته‏اى در جامعه‏شناسى جنگ تحميلى و آسيب‏شناسى آن نوشته نشده و جايگاه اين مقوله در جامعه‏ى ما از نگاه يك جامعه‏شناس مورد بررسى قرار نگرفته است. 4- هنوز ادبيات انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى و فرهنگ جبهه و جنگ در مدارس و دانشگاههاى ما جاى قابل توجهى ندارد و اين بسيار تاسف‏آور است. البته نبايد تلاشهاى آن تعداد از نويسندگان و پژوهشگران را، كه حاصل سالها نوشتن آنها آثار ارزشمندى است كه طى بيست‏ساله اخير به دامن انقلاب اسلامى هديه شده، ناديده گرفت و از آن به آسانى گذشت. گفتنى است كه بى‏ترديد داستان انقلاب اسلامى موضوع خود را پيدا كرده است، اما هنوز شكل نهايى آن با قلم نويسندگان معتقد و مسؤول آنگونه كه بايسته است ترسيم نشده و در جايگاه جهانى راه نجسته است. اما ادبيات انقلاب اسلامى ميراث آزادى ماست و پاسدارى از اين ميراث عظيم به عهده‏ى نويسندگانى است كه معنويت و اخلاق و حقيقت را در شكلى برتر و قالبى سنجيده و زبانى زيبا و اثرگذار، به ساحت انقلاب و وارثان حقيقى آن هديه مى‏كنند. به قول يكى از داستان‏نويسان‏معاصر: "خلق يك داستان برابر با تولد يك كودك است; دهن و قلب داستان‏نويس همچون رحم مادر از جهانى كه در آن مى‏زيد، باردار مى‏شود و كودك داستان تا لحظه‏ى خلق، در اين رحم پرورده مى‏شود تا به مرحله زايمان برسد. چه كسى مى‏تواند ادعا كند كه اين خلقت كم از آن خلقت دارد؟ مگر چيزى در اين جهان به تفنن آفريده شده كه داستان تفنن باشد؟ " (8) اگر پذيرفتيم كه "هيچ انديشه و تفكرى تا زمانى كه به شكل هنرى شايسته‏اى عرصه نشده است ماندگار نخواهد بود" (9) آنگاه هيچ استبعادى نخواهيم داشت كه در عرصه ادبيات انقلاب اسلامى به داستان‏هايى بيانديشيم كه زمانه را شگفت زده كند. پى‏نوشت‏: 1. صدسال داستان‏نويسى در ايران 1و2، حسن عابدينى، نشر تندر، 1369 و مجموعه سخنرانيها و مقالات نخستين سمينار بررسى رمان در ايران، نقد مطالعات ادبيات داستانى، ارديبهشت‏74، مقاله نگاهى به رمان فارسى، نوشته‏ى عبدالعلى دستغيب، ص‏141 2و3. جامعه شناسى جنگ، ترجمه هوشنگ فرخجسته، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، ص‏1و125 4. فهرست داستان‏هاى كوتاه جنگ تحميلى در مطبوعات ايران - مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگى - وزارت ارشاد اسلامى، 1372 5. مجموعه مقالات سمينار بررسى رمان جنگ در ايران و جهان، بنياد جانبازان انقلاب اسلامى 1372، ص‏85 6. تصوير تولستوى در آيينه‏اى ديگر، نوشته‏ى غلامرضا مرادى، ماهنامه ادبى آواى شمال، شماره 163، ارديبهشت 75 7. ترجمه ابراهيم يونسى، اميركبير، چ‏3، 1372 8. مجموعه مقالات . . . پيشين، مقاله على موذنى، ص‏476 9. روايتى تقريبا نقل به مضمون از حضرت آيت الله خامنه‏اى گزارش، اخبار، معرفى كتاب و. . .
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن