تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833413650
جامعه شناسی هنر و ادبیات
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جامعه شناسی هنر و ادبیات نويسنده:انسیه كریمیان جامعه شناسی ادبیات سه جزء جدایی ناپذیر كتاب، اثر ادبی و خواندن را شامل می شود كه هر كدام به صورت تخصصی در شاخه های جامعه شناسی كتاب، جامعه شناسی آفرینش ادبی و جامعه شناسی خواندن مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.انسان عصر حجر بر روی دیواره های غارها نقاشی می كشید. این نقاشی ها به شكارچیان اولیه ای تعلق داشت كه در مرحله اقتصاد طفیلی به سر می بردند و ناگزیر بودند خوراك خود را از طبیعت پیرامون به دست آورند. در این عصر كه زندگی تماماً بر گرد كسب مایه معاش دور می زد و هنر نقشی جز نزدیك شدن به خوراك و تهیه این مهم نداشت، جادو شكلی عملی به خود گرفت و دستمایه ای شد برای موفقیت در شكار. كشیدن تصویر شكار توسط شكارچی بر دیواره یك غار، مشخص كردن زاویه شكار، ابزار شكار و در نهایت پیروزی بر حیوان، یك نمونه عملی بود كه باید رخ می داد. عملی كه پس از كشیدن حیوان مستلزم فرود آوردن ضربات فراوان ابزار شكار بر تن آن بود. این عمل شكلی از تمرین، امید، زندگی و جادوی كشیدن همراه داشت و توان شكارچی را برای رسیدن به شكارش بالا می برد. این هنر وقتی در كنج غارهای تاریك دور از دسترس كشیده می شد، چگونه می توانسته است جز در خدمت زندگی به كار رفته باشد؟ با اهلی كردن حیوانات و كشاورزی، غلبه انسان بر طبیعت آغاز می شود. با تملك زمین و دام طبقه بندی جامعه پدید می آید. اسكان، صنایع دستی و كارهای تخصصی را به وجود می آورد و انسان ماقبل تاریخ در عصر حجر وارد عصر جدیدی می شود. او با آگاهی از تأثیر باران، آفتاب، بیماری، قحطی و باروری بر زندگی اش، به ابتدایی ترین تصور از روح می رسد: ارواح خیرخواه و بدخواه. این تصور نخستین پایه های معنویت، نیایش و پرستش را موجب می شود و هنر به دو بخش دینی و دنیوی تقسیم می گردد. انتزاع به هنر راه می یابد و انسان عصر حجر جدید، برخلاف انسان عصر حجر قدیم، از محسوسیات صرف فاصله می گیرد و بخشی از زندگی و هنرش را به چیزی ماورای حس و طبیعت اختصاص می دهد. اثر هنری دیگر فقط نمایش شیء مادی نیست، بلكه تصوری از آن است، تخیل در آن راه یافته و درنتیجه «خلاصه پردازی تصویری» راه به نماد می برد. الگوهای خودساخته در مقابل طبیعت قرار می گیرند و اسلوب هندسی و تزئین پدیدمی آید. حتی امروز هم فرهنگ روستایی كه خارج از زندگی پرهیاهوی شهری شكل می گیرد، همچنان وفادار به اسلوب هنری ماقبل تاریخ است. كشاورزی و دامپروری روزهای زیادی از فراغت را به دنبال خود دارد. زمستان این فرصت را به كشاورزی می دهد كه از كاربیاساید. این آساییدن هنری را می آفریند كه از جهتی با نیازهای زندگی پیوند دارد. صنایع دستی حاصل می شود و تزئین با استفاده از نقوش هندسی استحكام می یابد. پایان عصر حجر جدید، آغاز تحول در زندگی انسان است. تحولی كه از اقتصاد و اجتماع آغاز می شود. تجارت، هنر و صنایع دستی را تحت نفوذ خود درمی آورد و باعث خروج آثار هنری از خانه ها می گردد. اینجاست كه هنرمند تبدیل به متخصصی می شود كه از حرفه اش امرارمعاش می كند؛ صنعتكاری كه می تراشد، می كشد، می دوزد، می سازد و البته معلمی كه تجربه های عالی خود را در اختیار شاگردانش می گذارد. اما از آزادی های خود فاصله می گیرد و دیگر طبیعت یا خیال نمی توانند یكه تازی كنند. ● ادبیات نهادی اجتماعی است بررسی تنها سه دوره ابتدایی تاریخ به مانشان داد هنر چه میزان تحت تأثیر پیرامون و اجتماعی است كه هنرمند در آن زیست می كند. این بررسی به ما امكان می دهد مناسبات میان الگوهای اجتماعی و اشكال هنری را دریابیم و ضرورت بررسی جامعه شناختی هنر و ادبیات را متذكر شویم. مگر نه این كه ادبیات نهادی اجتماعی است و زندگی را كه تا حدود زیادی یك واقعیت اجتماعی است، به نمایش درمی آورد؟ از ادبیات می توان به عنوان سند اجتماعی و به دست آوردن نكات كلی تاریخ اجتماعی استفاده كرد. تامس وارتن، نخستین مورخ شعر انگلیسی، معتقد بود كه «حسن ادبیات در این است كه ویژگی های هر عصر را به دقت ثبت می كند و نمودار بلیغ ترین و گویاترین راه و رسم هاست. این گونه است كه می بینیم آثار هنرمندان دوره های آرامش اجتماعی عموماً یكنواخت و یكدست اند و برعكس آثار هنرمندان دوره های بحرانی، تنوع و تناقض آشكار دارند. بررسی اجمالی تاریخ شعر معاصر ایران نشان می دهد، سرآغاز شعر نو در جنبش مشروطیت است، جنبشی كه با تحول در جامعه ایران موجبات تغییر در شعر رسمی ایران را پدید آورد و این شعر را در شكل های بیرونی و درونی اش متحول كرد. برای پدر شعر نو، نیما یوشیج، همواره دو چیز مهم بوده است: درك جوهر زمانه و تبدیل زمانه به شعر. این تاریخ در ادامه به ما نشان می دهد چگونه كودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بیش از هر چیز، به درهم شكستن روحی - روانی هنرمندان ایرانی انجامید و نوعی بی اعتمادی را در آنان گسترش داد. این شاعران از آرمان خواهی به نوعی احساس ترس، بی پناهی و بی انگیزگی رسیدند و شعرشان با كمترین عمق به اعتیاد و میل به ابتذال كشیده شد. به اعتقاد مائوتسه تونگ آثار ادبی و هنری به مثابه فرم های ایدئولوژیك محصول بازتاب [واقعیت بیرونی] در مغز انسان از زندگی و جامعه زیستگاه آنهاست. نه تنها وضع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بلكه رشد تكنولوژیكی جامعه بر كمال هنری مؤثر است. در جوامعی كه بالندگی علمی بالایی دارند و تكنولوژی با سرعت به تغییر مصالح زندگی می انجامد، هنر نیز به تبع این تغییرات به تنوع دست یازیده و هنرمند با استفاده از ابزار جدید به خلق هنر و آثار جدید می پردازد. از طرفی، جهان بینی هنرمند تغییر كرده است و هنرش تحت تأثیر این جهان بینی جدید نمودی تازه می یابد. هر شیء جدید احتیاج به نامی برای معرفی دارد. اشیای تازه نام های جدیدی به محور واژگانی زبان می افزایند و شعركه بامحور واژگانی سر و كار دارد از این تغییرات سود برده، وسعت می یابد. معنا شكلی متفاوت به خود می گیرد و زندگی امروز با مصالحش در آن جولان می دهد. ● جامعه شناسی ادبیات و اركان آن در قرن های متمادی منتقدان ادبی به بررسی آثار ادبی می پرداختند. پس از پیدایش و رشد جامعه شناسی و مطرح شدن این مسأله كه شناخت انسان با چارچوب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی او رابطه تنگاتنگ دارد، جامعه شناسی نیز مدعی بررسی صور مختلف معرفت بشری از جمله ادبیات شد. پس درحقیقت جامعه شناسی ادبیات در پی یافتن فهم چارچوب های اجتماعی در آثار ادبی است. اصالت جامعه شناسی ادبیات در برقراری و تشریح مناسبات جامعه و اثر ادبی است. نویسنده كه در اجتماع زندگی می كند ملزم است به بازتاب و بیان جامعه بپردازد و جویای دگرگون ساختن آن شود. با این حساب، جامعه در اثر ادبی وجود دارد و ردپا و توصیف آن رادر اثر بازمی یابیم. چون شناخت ناشی از برخورد انسان و محیط است پس چگونگی شناخت اثر هر هنرمندی بستگی به چگونگی برخورد او با محیط دارد. جامعه شناسی ادبیات كه در اواخر قرن نوزدهم شكل گرفت و در قرن بیستم تا حدود قابل توجهی رشد كرد، با جامعه شناسی ادبی متفاوت است. این تفاوت از آنجا ناشی می شود كه جامعه شناسی ادبیات، كه بخش جدایی ناپذیر جامعه شناسی عمومی است، به خارج از متن ادبی نظر دارد. اما جامعه شناسی ادبی یكی از روش های علوم ادبیات است و به متن و معنای آن توجه می كند. جامعه شناسی ادبیات با توجه به «فرامتن» تولید و توزیع كتاب، خوانندگان، نویسندگان، منتقدان، نهادهای ادبی و... را مورد بررسی قرار می دهد. اما جامعه شناسی ادبی به دنبال تأویل متن از دیدگاه های واج شناسی، آواشناسی، نشانه شناسی، دستور زبان و... استفاده می كند و در پی گسترش درك متن است. جامعه شناسی ادبیات سه جزء جدایی ناپذیر كتاب، اثر ادبی و خواندن را شامل می شود كه هر كدام به صورت تخصصی در شاخه های جامعه شناسی كتاب، جامعه شناسی آفرینش ادبی و جامعه شناسی خواندن مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. ▪ جامعه شناسی كتاب: شیوه تولید و توزیع ادبیات را در قالب كتاب بررسی می كند و علاوه بر نویسندگان به انتشاراتی ها، مراكز حمل و نقل، كتابخانه های عمومی و كتابفروشی ها نظر دارد. جامعه شناسی كتاب مشخص می كند چه میزان بنگاه های انتشاراتی بزرگ در تولید ادبی مؤثرند. چرا كتابی در یك دوره در مقایسه با دوران دیگر پرفروش و كتابی دیگر اصلاً مخاطبان خود را پیدا نمی كند؟ حتی دانشگاه، فرهنگستان، محافل ادبی و جوایز ادبی می توانند در چگونگی وضع كتاب مؤثر باشند. ▪ جامعه شناسی آفرینش ادبی: به نویسنده بازمی گردد و بر روی اندیشه و زبان تمركز می كند. در نتیجه به واقعیت اجتماعی گریز می زند و به تحلیل رابطه ای صورت و محتوا می پردازد. به طور كلی، دو نوع جامعه شناسی آفرینش ادبی وجود دارد. یكی در مورد آثار متوسط كه بر مفاهیم آگاهی جمعی واقعی، محتوا، كلیشه های ذهنی و بازتاب تكیه می زند و دیگری مربوط می شود به آفرینش های عظیم فرهنگی كه نقش مهمی در تاریخ داشته اند. جامعه شناسی آفرینش ادبی نوع دوم بر مفاهیم آگاهی جمعی بالقوه، پیشینه آگاهی ممكن، انسجام و تركیب دیالكتیكی وحدت و غنا اتكا دارد. ▪ جامعه شناسی خواندن: در این نوع جامعه شناسی ادبیات، برخورد خوانندگان نسبت به خواندن بررسی می شود. فرایند خوانش دوره ای فعال میان متن و ذهن خواننده است. همان قدر كه كار نویسنده و آفرینش هنری و ادبی او، كاری خلاق است، خوانش از سوی خواننده نیز به همان میزان به خلاقیت نیاز دارد. برداشت های مختلف خوانندگان از یك اثر، برداشت های متفاوت از یك اثر هنری در دوران مختلف، تأثیر ساختار متن بر برداشت خواننده و عواملی مانند تحصیلات، سطح طبقاتی و موقعیت اجتماعی خوانندگان مسائلی هستند كه جامعه شناسی خواندن به آنها می پردازد. ادبیات مدرن و فرامدرن نقش مؤثری در تئوری های جامعه شناسی خواندن داشته است. مؤلف در ادبیات كلاسیك نقش متفاوتی نسبت به نقش او در ادبیات دارد. ادبیات كلاسیك جایی برای حضور ذهن فعال خواننده در اثر باقی نمی گذاشت اما در ادبیات پسامدرن با نظریاتی چون «مرگ مؤلف» خواننده به عنوان یك نیروی خلاق مطرح شد و اقتدار مؤلف شكست. در ادبیات پسامدرن نظریاتی هم چون «خالق اثر هنری جمع است» خودنمایی می كند.
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]
صفحات پیشنهادی
جامعه شناسی هنر و ادبیات
جامعه شناسی هنر و ادبیات نويسنده:انسیه كریمیان جامعه شناسی ادبیات سه جزء جدایی ناپذیر كتاب، اثر ادبی و خواندن را شامل می شود كه هر كدام به صورت تخصصی در شاخه ...
جامعه شناسی هنر و ادبیات نويسنده:انسیه كریمیان جامعه شناسی ادبیات سه جزء جدایی ناپذیر كتاب، اثر ادبی و خواندن را شامل می شود كه هر كدام به صورت تخصصی در شاخه ...
چرا به جامعه شناسی در هنر نیاز داریم ؟
در نتیجه ساختارها بهخصوص در جوامع کمتر دموکراتیک از نقدهای جامعه شناسی هنر حمایت نمیکنند. ،به تعبیر دیگر یکی از کارکردهای جامعه شناسی هنر و ادبیات این است ...
در نتیجه ساختارها بهخصوص در جوامع کمتر دموکراتیک از نقدهای جامعه شناسی هنر حمایت نمیکنند. ،به تعبیر دیگر یکی از کارکردهای جامعه شناسی هنر و ادبیات این است ...
نسبت جامعه شناسی با سایر علوم انسانی
در هر حال، من ترجیح می دهم از رابطه هنر و ادبیات و جامعه شناسی سخن بگویم تا از الزام. من حداقل دو نوع رابطه میان این دو می توانم تشخیص دهم؛ اول اینکه هر دو به حوزه شناخت و ...
در هر حال، من ترجیح می دهم از رابطه هنر و ادبیات و جامعه شناسی سخن بگویم تا از الزام. من حداقل دو نوع رابطه میان این دو می توانم تشخیص دهم؛ اول اینکه هر دو به حوزه شناخت و ...
جامعه شناسی ادبیات دفاع مقدس
بنابراین، جستجوی سرچشمه اثر ادبی و هنری در جامعه شناسی ادبیات، به اعتباری، کار ساده و سرراستی است: فرهنگ به مثابه کارخانه تولید اثر ادبی.اینکه جامعه شناسی ...
بنابراین، جستجوی سرچشمه اثر ادبی و هنری در جامعه شناسی ادبیات، به اعتباری، کار ساده و سرراستی است: فرهنگ به مثابه کارخانه تولید اثر ادبی.اینکه جامعه شناسی ...
جامعه شناسی و روانشناسی هنر
با این همه، حجم اندكی از مباحثی كه در جامعه شناسی مورد توجهند، به جامعه شناسی هنر می پردازند. برخی از پژوهشگران معتقدند تنها ۵ درصد از حجم ادبیات جامعه شناسی به جامعه ...
با این همه، حجم اندكی از مباحثی كه در جامعه شناسی مورد توجهند، به جامعه شناسی هنر می پردازند. برخی از پژوهشگران معتقدند تنها ۵ درصد از حجم ادبیات جامعه شناسی به جامعه ...
جامعهشناسی تاریخی(2)
جامعهشناسی تاریخی(2) نویسنده: آناگرین و كات تروپمترجم: سیدحسین شرف الدین جامعه .... از نظر اسكوكپول، ادبیات علوم اجتماعی، ادبیاتی «مأیوس كننده و چندش آور» است، چه تبیین های آن منطبق با اسناد و شواهد تاریخی نیست. .... جامعه شناسی هنر و ادبیات ...
جامعهشناسی تاریخی(2) نویسنده: آناگرین و كات تروپمترجم: سیدحسین شرف الدین جامعه .... از نظر اسكوكپول، ادبیات علوم اجتماعی، ادبیاتی «مأیوس كننده و چندش آور» است، چه تبیین های آن منطبق با اسناد و شواهد تاریخی نیست. .... جامعه شناسی هنر و ادبیات ...
معرفی رشته نمایش (گروه هنر)
معرفی رشته نمایش (گروه هنر)-مقدمه وظیفه نمایش را انتقال مفاهیم انسانی در تمام سطوح دانسته. ... رشته موفق باشد که در انجام کار گروهی توانا ، به ادبیات فارسی مسلط، حافظه ... ترکیب در صحنه ۴۵ تعزیه شناسی ۴۶ جامعه شناسی ۱ ۴۷ جامعه شناسی ۲ ۴۸ جنبه.
معرفی رشته نمایش (گروه هنر)-مقدمه وظیفه نمایش را انتقال مفاهیم انسانی در تمام سطوح دانسته. ... رشته موفق باشد که در انجام کار گروهی توانا ، به ادبیات فارسی مسلط، حافظه ... ترکیب در صحنه ۴۵ تعزیه شناسی ۴۶ جامعه شناسی ۱ ۴۷ جامعه شناسی ۲ ۴۸ جنبه.
درآمدی بر جامعه شناسی ورزش
درآمدی بر جامعه شناسی ورزش-درآمدی بر جامعه شناسی ورزش به هنگام مرور متن های ورزشی اطلاعات متنوعی می توان به دست آورد. ... در جامعه شناسی ورزشی ادبیات غنی در مورد گروه ها، انواع آنها و فرایند های درون گروهی وجود دارد كه در برخی ... [ آرشیو کل فرهنگ و هنر ] ...
درآمدی بر جامعه شناسی ورزش-درآمدی بر جامعه شناسی ورزش به هنگام مرور متن های ورزشی اطلاعات متنوعی می توان به دست آورد. ... در جامعه شناسی ورزشی ادبیات غنی در مورد گروه ها، انواع آنها و فرایند های درون گروهی وجود دارد كه در برخی ... [ آرشیو کل فرهنگ و هنر ] ...
سی دی آفلاین دانشنامه فارسی ویکی پدیا -
... فلسفه شامل: ادبیات - تاریخ - دین - جامعه شناسی - روان شناسی - زبان شناسی - باستان شناسی - علوم سیاسی - فلسفه - فرهنگ و هنر شامل: هنر - موسیقی - سینما - رسانه ...
... فلسفه شامل: ادبیات - تاریخ - دین - جامعه شناسی - روان شناسی - زبان شناسی - باستان شناسی - علوم سیاسی - فلسفه - فرهنگ و هنر شامل: هنر - موسیقی - سینما - رسانه ...
روش شناسی رئالیسم در هنر
روش شناسی رئالیسم در هنر نويسنده:قاسم غریفی انتخاب صفت «رئالیسم ... همه اینها برای این است كه جامعه تصور خود را امروز بر اساس دنیای علم قرن نوزدهم بنا نهاده است. ... مسئول سوء تفاهم در جهان عرب شده است و طبیعی است كه بزرگان هنر و ادب ما به این ...
روش شناسی رئالیسم در هنر نويسنده:قاسم غریفی انتخاب صفت «رئالیسم ... همه اینها برای این است كه جامعه تصور خود را امروز بر اساس دنیای علم قرن نوزدهم بنا نهاده است. ... مسئول سوء تفاهم در جهان عرب شده است و طبیعی است كه بزرگان هنر و ادب ما به این ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها