محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826066885
دین در آیینه جامعه شناسی(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دین در آیینه جامعه شناسی(1) دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به جهانی شدن به سوی ادغام و یکپارچگی پیش می روند ، دین فرهنگ ملیت و هویت در جهان آینده چه جایگاهی دارند و تا کنون چه جایگاهی داشته است ؟عمده بحث ما بر سر دین و جامعه شناسی است که در این مقاله سعی در پرداختن به این موضوع و انعکاس نظر صاحبنظران در این زمینه می شود،طی سال های متمادی که از عمر بشر و جامعه انسانی می گذرد دین تنها گزینه ایی است که تقریبا تمام انسان ها را در اختیار خود داشته است.●تعریف مفاهیم اساسی: ▪ایدئولوژی: اندیشه ها یا باورهای مشترکی که به توجیه منافع گروههای مسلط خدمت می کند با آگاهی دروغین و تحریف شده است که دارای جهت گیری به سمت منافع طبعاتی هستند. ▪جادو: مناسکی که درآن کوشش می شود که ارواح یا موجودات فوق طبیعی را برای دست یابی به اهداف انسانی تحت تاثیر قرار دهند. ▪دین : مجموعه ای از اعتقادات که اعضای یک اجتماع از آن پیروی می کنند. ▪شعائر : شیوه های رسمیت یافته ی رفتار که اعضای یک گروه یا اجتماع به طور منظم به آن می پردازند. ▪دنیوی شدن : فرایند کاهش نفوذ دین در زندگی اجتماعی انسان . ▪همزادآئینی: اعتقاد به اینکه فعالیت ارواح وقایع را در جهان به جریان می اندازند. ▪مذهب : فرقه ای دینی که پویایی احیاگرانه ی خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی از انسان ها از آن پیروی می کنند. ▪توتمیسم : نام اعتقادی دینی که به نوعی خاص از حیوان یا گیاه ویژگی های مقدسی را نسبت می دهند، ▪سکولاریسم : دنیا گرایی مفهومی است که هم ارتباط خویش را با ماورای طبیعت و هم حیات پس از مرگ می گسلد و نیز توجه خویش را منحصرا" معطوف به این جهان می دارد. دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به جهانی شدن به سوی ادغام و یکپارچگی پیش می روند ، دین فرهنگ ملیت و هویت در جهان آینده چه جایگاهی دارند و تا کنون چه جایگاهی داشته است ؟ عمده بحث ما بر سر دین و جامعه شناسی است که در این مقاله سعی در پرداختن به این موضوع و انعکاس نظر صاحبنظران در این زمینه می شود،طی سال های متمادی که از عمر بشر و جامعه انسانی می گذرد دین تنها گزینه ایی است که تقریبا تمام انسان ها را در اختیار خود داشته است ، جدا از ماهیت های متنوع و مختلفی که دین در جهان داشته ، تمامی مردم در ارتباط خود با جهان طبیعت و نیرو های موجود در آن اندیشه ای را برگزیده اند، دین در عرصه ی اجتماع سال های متمادی حضوری چشمگیری داشته است ، روحانیون در کلیساها و مسلمانان در مساجد تمام عرصه های زندگی بشری را در اختیار خود داشته اند ، آموزش و پرورش ، اقتصاد ، سیاست ، تولید ، علم و اخلاق ، همگی در اختیار دین و شارعان آن بوده است ، در جریان پیشرفت علوم مفاهیم دینی در معرض وا کاوی بیشتر قرار گرفته اند و علم و دین جبهه هایی علیه هم داشته اند که طی چند سال اخیر جایگاه دین در جامعه دچار تحولات بحران آمیزی شده است و حتی برخی برآنند که دین محکوم به فناست و همواره در این مورد دیدگاه های مخالف و متضادی در رد و تایید این مساله وجود دارند، کسانی که دین را محکوم به فنا می پندارند در اثبات مدعای خود به فرایند سکولار شدن زندگی اجتماعی اشاره می کنند،از دیدگاهی دیگر ، این روند در حقیقت به معنی نابودشدن دین و مذهب نیست بلکه حکایت ازتغییر آن دارد ، به هر حال چنین روندی در مناطق مختلف دنیا به یک میزان پیش نرفته است ، بی شک نقش مذهب در جوامع غربی در مقایسه با قرون گذشته رو به کاهش گذاشته است و در کشورهای دیگر سنتی، دین همچنان نیرومند و پایدار مانده و حتی در مواردی در برابر سکولارشدن واکنش نشان داده و تقویت شده اند. علم و دین در مذاهب وادیان مختلف متفاوت تعریف می شوند و با تعاریفی که در متون اسلامی از علم می شود نمی توان معتقد بود که دین و علم در مقابل هم هستند اما علم جدید امروزی با تفکرات دینی بعضی جوامع همخوانی ندارد، در اروپا با انقلاب صنعتی موج جدیدی از تفکرات و حرکت غیر دینی بوجود آمد که دین را هر چه بیشتر از دخالت در امور مادی و طبیعی بر حذر داشته است و آنرا محدود به عرصه خصوصی هر فرد نموده است. چگونه دین مسیحت مشروعیت خودرا در بین مسیحیان از دست داده و اروپاییان را در هر چه آسمانی کردن دین و مفهوم آن کشانده است ؟ این سوال را می توان در نوع تفکرات اروپاییان و عمل کلیسا و شرایط فکری ، اقتصادی و فرهنگی اروپاییان جستجو نمود، ولی در حال حاضر اکثریت عظیمی از جوامع بشری دارای دین می باشند و خود را ملزم به دستورات دینی می دانند ، در خاورمیانه که مهد و محل تولد بزرگترین ادیان الهی می باشد ، در اعصار مختلفی از تاریخ ، چه در عرصه ی سیاست و چه در عرصه ی اقتصاد و همچنین در تولید علم بزرگترین و اکنش بشری را در برابر دین می توان مشاهده نمود. ●تعریف دین : انواع اعتقادات و سازمانهای دینی آنقدر فراوان است که محققان رسیدن به یک تعریف عموما پذیرفته شده از دین را بسیار دشوار یافته اند ، در غرب اکثر مردم دین را با مسیحیت یکی می دانند، اعتقاد به وجودی متعالی که به ما فرمان می دهد تا در دنیا به شیوه ایی اخلاقی رفتار کنیم و وعده ی فرارسیدن زندگی پس از مرگ را می دهد، با این وجود نمی توانیم دین را به صورت کلی با این اصطلاحات تعریف کنیم ، این اعتقادات و بسیاری دیگر از جنبه های مسیحیت در بیشتر ادیان جهان وجود ندارد ، در جوامع سنتی دین معمولا نقشی اساسی در زندگی اجتماعی دارد ، نمادها و شعایر دینی غالبا با فرهنگ مادی و هنری جامعه ، موسیقی، نقاشی یا کنده کاری ، رقص، قصه گویی وادبیات در هم آمیخته است ، در فرهنگ های کوچک هیچ گونه روحانیت حرفه ای وجود ندارد، اما همیشه افراد معینی هستند که در دانش اعمال دینی (اغلب جادویی) متخصص می شوند. ●نظریه های دین : رویکرد جامعه شناسی نسبت به دین هنوز و شدیدا تحت تاثیر اندیشه های سه نظریه پرداز کلاسیک جامعه شناسی یعنی مارکس ، دورکیم و وبراست ، هیچ یک از این سه جامعه شناس خود مسیحی نبودندو همگی فکر می کردند که اهمیت دین در دوران امروزی کاهش خواهد یافت ، آنها بر این باور بودند که اساسا مذهب یک توهم است، طرفداران مذاهب مختلف ممکن است به طور کلی در مورد اعتقاداتی که دارند و شعایری که در آن مشارکت می کنند متقاعد شده باشند، البته جامعه شناسان اسلامی هم دارای نظریات متنوع و مهمی در حیطه جامعه شناسی دینی می باشند که از جمله ی آن می توان به دکتر علی شریعتی و استاد مطهری اشاره نمود ، در میان فلاسفه اسلامی همه ی آنها تقریبا نظریات قابل توجهی ارائه کرده اند ، خلاصه نظریات مسلمانان را در این حیطه می توان اینگونه خلاصه نمود که آنان دین و فرایندهای آن را جدای از زندگی مادی در نظر نمی گیرند ، بلکه آنرا در طول همدیگر می دانند، مارکس و دین : کارل مارکس با وجود اینکه در این زمینه تاثیر زیادی بر جای گذاشته است اما هرگز مذهب را به تفصیل مطالعه نکرده است ، اندیشه های او اکثرا از نوشته های تعدادی ازمولفان علوم الهی و فلسفی از جمله فویر باخ در قرن ۱۹ سر چشمه می گرفت ،فویر باخ می گوید : مادام که ماهیت نمادهای دینی ایی که خودمان ایجاد کرده ایم درک نمی کنیم ، محکوم هستیم که اسیر نیروهای تاریخ که توانایی کنترل آنها را نداریم باشیم ، فویر باخ اصطلاح بیگانگی را برای اشاره به وجود آوردن خدایان یا نیروهای الهی متمایز از انسانها به کار می برد، مارکس این نظررا می پذیرد که دین نشان دهنده ی از خود بیگانگی انسان است ، اغلب تصور می شده که مارکس دین را رد کرده است اما به هیچ وجه حقیقت ندارد ، او می نویسد "دین قلب یک دنیای بی قلب است "-پناهگاهی در برابرخشونت و واقعیت های روزانه –از نظر مارکس دین به صورت سنتی آن ناپدید خواهد خواهد شد و باید بشود، اما دین از آن روست که ارزش های مثبتی که در دین تجسم یافته می تواند به صورت آرمانهای راهنمای بهبود سرنوشت بشریت در این جهان در آید نه به این علت که خود آرمانها و ارزش ها اشتباه هستند، ما نباید از خدایانی که خودمان آفریده ایم بترسیم و بایدازبخشیدن ارزش هایی به آنها که خودمان می توانیم تحقق دهیم خودداری کنیم ، مارکش در عبارت مشهوری اعلام کردکه دین تریاک خلق بوده است ، دین سعادت و پاداش ها را به زندگی پس از مرگ موکول می کند و پذیرش تسلیم طلبانه شرایط موجود را در این زندگی می آموزد ، بدین سان با وعده های آنچه در جهان خواهد آمد توجهه از نابرابری ها و بی عدالتی ها در این جهان منحرف می شود.
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1198]
صفحات پیشنهادی
دین در آیینه جامعه شناسی(1)
دین در آیینه جامعه شناسی(1) دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به ...
دین در آیینه جامعه شناسی(1) دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به ...
باز اندیشی درباره رسانه ، دین و فرهنگ
این مقالات فصل مشترک جامعه شناسی دین، مطالعات فرهنگی، تحقیقات رسانه ای، دین ... دو عنوان از کتاب های او عبارتند از: در سرسرای آیینه ها و سوختن و ساختن. .... 8 - جایگاه عبدالرحیم جعفری در نشر ایران بخش دوم: ویرایش 1 - انواع ویرایش و ویراستاران 2 ...
این مقالات فصل مشترک جامعه شناسی دین، مطالعات فرهنگی، تحقیقات رسانه ای، دین ... دو عنوان از کتاب های او عبارتند از: در سرسرای آیینه ها و سوختن و ساختن. .... 8 - جایگاه عبدالرحیم جعفری در نشر ایران بخش دوم: ویرایش 1 - انواع ویرایش و ویراستاران 2 ...
تعریف شادی از نظر روان شناسی چیست؟ (جامعه شناسی شادی (3))
(جامعه شناسی شادی (3))-تعریف شادی از نظر روان شناسی چیست؟ ... شاید این موضوع را شنیده باشید كه گاهی اوقات توصیه می كنند، جلوی آینه .... این رویکردها به طور کلی دین را از منظر تحقق بررسی میکند، نه از منظر تعریف و باید؛ . ... روان شناسي شطرنج 1- « ارنست جانس» ضمن مطالعه استادانه ي روان شناسي شطرنج، خاطر نشان مي كند: .
(جامعه شناسی شادی (3))-تعریف شادی از نظر روان شناسی چیست؟ ... شاید این موضوع را شنیده باشید كه گاهی اوقات توصیه می كنند، جلوی آینه .... این رویکردها به طور کلی دین را از منظر تحقق بررسی میکند، نه از منظر تعریف و باید؛ . ... روان شناسي شطرنج 1- « ارنست جانس» ضمن مطالعه استادانه ي روان شناسي شطرنج، خاطر نشان مي كند: .
کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3)
کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3)-کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3) ... در صورتی که تولید کالا و خدمت در سطح جامعه پویایی لازم را نداشته باشد، ... با مهارت)3- شکوفایی بخشهای مهم اقتصادی (زراعت، صنعت و تجارت)4 راهبردها.1. ... ستم کند، اختلاف کلمه پدیدار گردد و نشانه های جور آشکار و تبهکاری در دین بسیار.
کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3)-کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3) ... در صورتی که تولید کالا و خدمت در سطح جامعه پویایی لازم را نداشته باشد، ... با مهارت)3- شکوفایی بخشهای مهم اقتصادی (زراعت، صنعت و تجارت)4 راهبردها.1. ... ستم کند، اختلاف کلمه پدیدار گردد و نشانه های جور آشکار و تبهکاری در دین بسیار.
جامعه شناسی شیطان پرستی - قسمت سوم
جامعه شناسی شیطان پرستی - قسمت سوم-کتابهـای مقـدس تا مدتها پیش داشتن ... بقول ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، (ج 1 ص 35) ابوالفتوح احمد بن محمد ..... دعا جدای از آنکه عاشق مردی مسلمان شده، خود نیز به دین اسلام ایمان آورده ، او را باید ... دعا كشته میشود تا هم تاوان جسارت خویش را داده باشد و هم برای دیگر دختران ایل آینه عبرتی گردد .
جامعه شناسی شیطان پرستی - قسمت سوم-کتابهـای مقـدس تا مدتها پیش داشتن ... بقول ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، (ج 1 ص 35) ابوالفتوح احمد بن محمد ..... دعا جدای از آنکه عاشق مردی مسلمان شده، خود نیز به دین اسلام ایمان آورده ، او را باید ... دعا كشته میشود تا هم تاوان جسارت خویش را داده باشد و هم برای دیگر دختران ایل آینه عبرتی گردد .
باید بپذیریم که سیره پیامبر در جامعه جاری نیست
باید بپذیریم که سیره پیامبر در جامعه جاری نیست-اندیشه - متاسفانه باید بپذیریم که ... دکتر صادق آیینه وند، استاد تاریخ اسلام در گفت گو با خبر آنلاین با اشاره ... انتقال و انعکاس درست سیر و سیره رسول خدا را از مبلغان و دغدغه داران دین گرفته است. ... مورّخان بعدی نیز همین راه را ادامه دادند و «سیره» به عنوان «رفتار شناسی» و «روش ...
باید بپذیریم که سیره پیامبر در جامعه جاری نیست-اندیشه - متاسفانه باید بپذیریم که ... دکتر صادق آیینه وند، استاد تاریخ اسلام در گفت گو با خبر آنلاین با اشاره ... انتقال و انعکاس درست سیر و سیره رسول خدا را از مبلغان و دغدغه داران دین گرفته است. ... مورّخان بعدی نیز همین راه را ادامه دادند و «سیره» به عنوان «رفتار شناسی» و «روش ...
اوصاف كوثر نور در آینه نامها و لقبها
بر این اساس، در اولین لحظه تغییر دین انسانها، مساله تعویض نام آنان نیز مطرح میشود . به هرحال، امروزه اغلب اندیشمندان روانشناسی و جامعهشناسی و تعلیم و تربیتبر این ... (1) اجمالا مجموعه رهنمودهایی در خصوص نامگذاری بدین صورت وارد شده است: 1 .
بر این اساس، در اولین لحظه تغییر دین انسانها، مساله تعویض نام آنان نیز مطرح میشود . به هرحال، امروزه اغلب اندیشمندان روانشناسی و جامعهشناسی و تعلیم و تربیتبر این ... (1) اجمالا مجموعه رهنمودهایی در خصوص نامگذاری بدین صورت وارد شده است: 1 .
آثار شهيد مطهري آيينه زلال زندگي انسانها است
آثار شهيد مطهري آيينه زلال زندگي انسانها است-يک دانشجوي پسر گلوگاهي روز چهارشنبه ... تأييد اسلام، قرآن، اهل بيت و همچنين امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري به جامعه معرفي کرد. ... نمونهاي کامل از استادي پژوهشمحور، توانست با استفاده از روشهاي ماندگار در تبيين دين و .... آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن (15) ... ارغوانی بر خاکريز (1) ...
آثار شهيد مطهري آيينه زلال زندگي انسانها است-يک دانشجوي پسر گلوگاهي روز چهارشنبه ... تأييد اسلام، قرآن، اهل بيت و همچنين امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري به جامعه معرفي کرد. ... نمونهاي کامل از استادي پژوهشمحور، توانست با استفاده از روشهاي ماندگار در تبيين دين و .... آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن (15) ... ارغوانی بر خاکريز (1) ...
آسيبشناسي تربيت ديني
در فرهنگ دين پيوسته اين مطلب تبليغ و تأكيد ميشود كه خداوند جوانها را دوست دارد ... در ابتدا روي سه عامل كه حالت مبنايي براي ايجاد پويايي و نشاط دارد، تأكيد ميكنم : 1 . ... جديد، بخصوص روانشناسي و جامعهشناسي در حوزه تربيت ديني، در پيشگيري از .... بلكه اين آيينه قلب است كه بايد واقعيات را آنچنان كه هست، بنماياند اگر روي آينه ...
در فرهنگ دين پيوسته اين مطلب تبليغ و تأكيد ميشود كه خداوند جوانها را دوست دارد ... در ابتدا روي سه عامل كه حالت مبنايي براي ايجاد پويايي و نشاط دارد، تأكيد ميكنم : 1 . ... جديد، بخصوص روانشناسي و جامعهشناسي در حوزه تربيت ديني، در پيشگيري از .... بلكه اين آيينه قلب است كه بايد واقعيات را آنچنان كه هست، بنماياند اگر روي آينه ...
نگاهی به آسیب شناسی حکومت دینی
حال می پردازیم به برخی از آسیب های نابود کننده حکومت دینی از نگاه قرآن: 1ـ ستمگری .... و پویایی جامعه اسلامی و یا راه مواجهه با آسیب کهنه گرایی، آن است که عرصه دین و ...
حال می پردازیم به برخی از آسیب های نابود کننده حکومت دینی از نگاه قرآن: 1ـ ستمگری .... و پویایی جامعه اسلامی و یا راه مواجهه با آسیب کهنه گرایی، آن است که عرصه دین و ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها