تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831291602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآمدی به شعر دفاع مقدس(قسمت دوم )


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در آمدی به شعر دفاع مقدسقسمت دوم
دفاع مقدس
  با توجه به مطالب گفته شده ،در بین شعرهاى دفاع مقدس، مثل هر شعر دیگرى مى توان به شعرهاى خوب، عالى و حتى ضعیف و متوسط برخورد، كه این ضعف و قوت شعرها بستگى به توان و استعداد شاعران دارد و ربطى به تضاد مفاهیم مشترك ندارد.گفتنى است كه عمومیت این مفاهیم اسلامى در شعرهاى دفاع مقدس بدین معنا نیست كه نمى توان بدون بهره ورى از این مفاهیم شعر دفاع مقدس گفت، نمونه اش شعر «در خلوت بعد از یك تشییع» سلمان هراتى است و نیز شعر معروف «شعرى براى جنگ» قیصر امین پور كه هر دو از شعرهاى موفق دفاع مقدس به شمار مى روند. تبصره:به طورى كه گفته شد «شعر دفاع مقدس» شعرى است خاص كه داراى مؤلفه هاى ویژه خود است، با این وجود «شعر دفاع مقدس» در درجه نخست «شعر» است. به همین دلیل نیز باید با اصول و موازین شعرى به نقد و بررسى آن پرداخت. از سوى دیگر در هنر شعرى كاربرد و عناصر گوناگون شعر و برخورد شاعر با این عناصر در توفیق یاعدم توفیق شعرهایش، نقش عمده اى دارد كه نمى توان آن را نادیده گرفت، و بدیهى است كه در شعر هاى دفاع مقدس نیز مى توان به این عناصر و نحوه برخورد شاعران با آنها دقت كرد و توفیق یاعدم توفیق شاعران در بهره برى از این عناصر را مورد نقد و بررسى قرار داد و این عناصر به طور عمده عبارتند از زبان، بیان، عاطفه، اندیشه، موسیقى،و ... كه در زیر با آوردن نمونه هایى از شاعران مطرح دفاع مقدس به بررسى آن مى پردازیم:?- زبان و بیان: زبان غالب شعرهاى دفاع مقدس، زبان زنده و پویاى روز است، زبان ساده و صمیمى كه تا حد امكان از گنگى و ابهام به دور است و از سوى دیگر همین سادگى زبان به جمعیت فضاى شعرهاى دفاع مقدس مى افزاید، مثل:«مى دانم، مى دانمفردا درخت ستاره گل خواهد كردما خوشبخت خواهیم شدو زمین به آرزویش خواهد رسیدامشب اما فریادم رابه پیشواز مردى خواهم بردكه هنوز توبره شبانه پدرانش رابه دوش دارد.»منظومه از خاك تا ماه: علیرضا قزوهاما این اتفاق بیشتر در شعر شاعرانى مى افتد كه در قالب هاى نو شعر مى گویند. برعكس زبان شعر شاعرانى كه بیشتر به قالب هاى سنتى شعر فارسى توجه دارند، به خاطر دلبستگى شان به زبان حاكم در شعرهاى سنتى به گونه اى ریشه در ادبیت زبان دارد، و از زبان زنده و پویاى امروزى فاصله مى گیرد، مثل:«شاهبازا، سفر عرش توخوش باد برونرود كس سوى آن كنگره زیباتر از این»كس تماشانكند ، زكریا اخلاقىكه به راحتى مشاهده مى شود زبان این دوگروه از شاعران- گرچه هدف واحدى دارند- به دلیل دید و نگاهشان، و برداشتشان از «زبان شعر» به كلى با همدیگر متفاوت است. البته توجه شود، كه منظور از زبان یا واژگان زبان، كل زبان است، نه واژگان كلیدى و مفهومى، مثل كلمه «معراج» كه یك واژه كلیدى است و داراى بار فرهنگى خاصى است كه در هر زمان با همان مفهوم مى تواند به كار برود.منظور در اینجا بیشتر واژگانى است كه ریشه در شعرهاى سنتى فارسى دارد و فاقد كاربرد امروزى است، مثل كلمات: شاهباز، كنگره، وادى، خرمن، شمیم، مشام، سرو، سرور، كوزه، پیمانه، كاشانه و نیز تركیب هایى از قبیل: زندان تن، شمیم عشق، خون چمن، سرو قیام و ‎...و همین تركیب هاست كه در نهایت بیان خاصى را پدید مى آورد كه با بیان شاعران امروزى متفاوت است.
دفاع مقدس
?-عاطفه: شعر دفاع مقدس، شعرى است كه از دل و جان شاعر سرچشمه مى گیرد، به همین جهت نیز سخت عاطفى است وعنصر عاطفه در شعرهاى دفاع مقدس مهم ترین عاملى است كه در تأثیرگذارى آنها در مخاطب نقش دارد و همین عاطفه و غناى عاطفى شعرهاى دفاع مقدس است كه از نظر بیانى، در بیان عاطفى شاعران جلوه گر مى شود.  «سبد سبد گل ادراك در سخن دارم بهار عاطفه است این، غزل كه من دارم ز پشت عاطفه ام، نقش لاله ها پیداست ز بس كه غنچه پیچیده در كفن دارم»                                                                                                                 گل ادراك: پرویز بیگى حبیب آبادى?- اندیشه: یكى از عناصر بسیار مهم شعرهاى دفاع مقدس است، چرا كه اندیشه ریشه در فرهنگ دارد و از رهگذر اندیشه و جهان بینى است كه فرهنگ و مفاهیم فرهنگ اسلامى در شعرهاى دفاع مقدس، جلوه گر مى شود.به همین دلیل نیز شاعران دفاع مقدس اغلب به دلیل اعتقادات مذهبى و نحوه نگرش به جهان و هستى توجه خاصى به عنصر اندیشه دارند.از سوى دیگر این اندیشه مند بودن شعر ها با مفهوم یا محتوا گرایى شعرهاى دفاع مقدس نیز رابطه اى تنگاتنگ دارد گرچه مى توان گفت از بین شاعران دفاع مقدس، گروهى بیشتر و گروهى كمتر توجه به اندیشه دارند، مثل:«ترفندهاى سرمایه دارىپیش بینى ماركس را مخدوش مى كندلنین به كمك تاریخ مى شتابدو با عجلهماركس را به جلو هل مى دهدوطى نامه اى به گورگى مى نویسدباید واژه خدا را به كار نگیرى»از بى خطى تا خط مقدم جبهه: سلمان هراتىبه طورى كه مى بینیم توجه بیش از اندازه به بیان اندیشه در شعر- یا قالب شعر- این شعرها، از شعر به مفهوم واقعى كلمه فاصله مى گیرند و بیشتر به نثر متمایل مى گردند، البته نثرى كه یا شاعرانه نوشته شده است یا به صورت منظوم.فرقى نمى كند در هر صورت چیزى از شعر كم دارد و به همین دلیل نیز بیشتر جنبه شعارى دارد، تا حدى كه حتى استفاده از تشبیه و استعاره هم نمى تواند به شعریت آن بیفزاید، تا چه رسد به آنجا كه صراحت و سادگى زبان به روشنى حد بین شعر و نثر را در هم مى ریزد، مثل همین نمونه اى كه در بالا از «سلمان هراتى» ذكر شد.?- موسیقى: موسیقى در شعر نقشى تأثیرگذار دارد، به همین دلیل هم شاعرانى كه به شعریت شعرشان بیشتر توجه دارند، به غنى ساختن فضاى موسیقایى شعرهایشان توجه خاص دارند، و این مسئله را در شعر شاعران دفاع مقدس هم مى توان به روشنى دریافت ، مثل:«معناى جنگ اینجاكمبود زندگى استكمبود جان و قحط امان استهرچندایمان در این میانه فراوان استآرىوقت وقوع واقعه باید بود»شعرى براى جنگ: قیصر امین پورمنبع : روزنامه ایران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن