تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815975350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملك سليمان، فيلمي قابل دفاع كه مي توانست بهتر از اينها باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سينماي ايران نيز در اين باب آثاري چند را توليد كرده كه از جمله آنها مي توان به ايوب پيامبر (ع) ساخته فرج الله سلحشور و مريم مقدس (س) به كارگرداني شهريار بحراني اشاره كرد. اما هيچيك از نمونه هاي پيشين از نظر جلوه هاي صوتي و بصري در سطح بالايي قرار نداشتند و اساسا هزينه چنداني براي توليدشان در نظر گرفته نشده بود. به همين رو، با وجود ارزش هاي داستاني شان نتوانستند آنچنان كه بايد مورد توجه عموم قرار گرفته، تاثيرگذار جلوه كنند. حال با فيلمي رو به رو ايم كه از جنبه فني كيفيت بسيار بالايي دارد و به هيچوجه قابل قياس با توليدات ديني پيشين سينماي ايران نبوده است. ملك سليمان كه بر اساس زندگي حضرت سليمان (ع) ساخته شده، روح تازه اي به كالبد اين گونه سينمايي در كشورمان دميده و پس از مدت ها تماشاگران عام را به سالن هاي سينما كشانده است. اين روايت قرآني كه تفاوت هاي عمده اي با روايت توراتي آن دارد (براي مثال به فيلم هاليوودي سليمان و ملكه سبا نگاه كنيد)، از چند منظر داراي اهميت است: نخست مفاهيم غني مستتر در داستان كه مي تواند در هر برهه اي از تاريخ عبرت آموز باشد (مثال: ربا خواري برخي كه در نهايت به حمله اجنه به شهر منتهي مي شود). ديگري تكنيك هاي سينمايي و جلوه هاي صوتي و بصري كه تاثيرگذاري مفاهيم يادشده را دوچندان كرده است. بحراني براي ساخت اين فيلم متريال خوبي را در اختيار داشته و داستان بسيار جذاب زندگي پرفراز و نشيب سليمان نبي (ع) عرصه را براي بلندپروازي هاي وي فراهم كرده است. بودجه بالاي اختصاص يافته به فيلم كه به نتيجه آبرومندي هم ختم شده، غناي تكنيكي فيلم را بسيار بالا برده و تماشاگر آشنا با اينگونه ترفندهاي تكنيكال را به سوي خويش جذب كرده است. به عنوان نمونه به سكانس جذاب حمله اجنه به شهر و تسخير انسان ها اشاره كنيم كه در رده فيلم هاي متوسط تخيلي هاليوود قرار مي گيرد و يا جنگ سليمان با آدم هاي مسخ شده در ساحل رودخانه كه بسيار خوب از كار درآمده است. در واقع فيلم از اين نظر لطمه نخورده، بلكه حفره هايي در فيلمنامه اش داشته كه جلوي ارتقاي كيفي فيلم تا بهترين سطح را سد كرده است. گذشته از كاراكتر حضرت سليمان، ديگر شخصيت ها آنچنان كه بايد پرداخت نشده اند كه از جمله مي توان به آدونيا و آبشالوم (برادران سليمان) و آصف در قطب مثبت و يازار (كاهن يهود) در قطب منفي اشاره كرد كه در به دوش كشيدن بار درام فيلم ناموفق بوده اند. در واقع جاي خالي شخصيت پردازي (البته به جز سليمان) كاملا به چشم خورده و تماشاگر بيشتر شاهد جنگ هاي سليمان با اجنه و ... است تا مباحث ديگر. شروع رويايي فيلم كه با فضايي آرام و بهشت گونه همراه است در كنار سياهي جادوگري به نام عارا؛ كنتراست جالبي را ايجاد كرده و تماشاگر را آماده نبردي سنگين ميان خير و شر مي سازد. اما در فاصله اين بخش تا حمله اجنه به اورشليم، حفره هاي داستاني فراواني وجود دارد كه جلوي آشنايي عميق تر تماشاگر با كاراكترهاي مركزي فيلم را مي گيرد. همين امر به كيفيت اثر خدشه وارد كرده و بسياري از زحمات گروه فني آن را كمرنگ نموده است. در واقع كارگردان و تهيه كننده ملك سليمان به قدري جذب وجه تكنيكال فيلمشان شده اند كه ركن اصلي آن يعني فيلمنامه را تا حدودي فراموش كرده و آن را در سايه قرار داده اند!. با اين حال نمي توان چندان به آنها خرده گرفت چرا كه پس از سال ها، عرصه براي توليد فيلمي فاخر و متكي به جلوه هاي تصويري و بصري باز شده بود. انتخاب بازيگران فيلم هم چندان مناسب نبوده كه از مهمترينشان مي توان به امين زندگاني اشاره كرد. وي كه كارهاي تلويزيوني قابل دفاعي را در كارنامه خود دارد، اساسا بازيگري مناسب براي مديوم سينما نبوده و روي پرده نقره اي اثري از آن معروف بازيگري در او ديده نمي شود. كاراكتر خاص سليمان چهره با صلابت تري را مي طلبيده كه وجوه قهرمانانه اش تماشاگر را به همذات پنداري با خود وادارد كه زندگاني در اين مورد چندان موفق نبوده است (براي نمونه كافيست به بازي فريبرز عرب نيا در نقش مختار به عنوان يك قهرمان دوست داشتني و سمپاتيك نگاه و آن را با بازي زندگاني در نقش سليمان نبي مقايسه كنيد). با همه اينها، ملك سليمان اثر قابل دفاعي است كه نقاط قوت بسياري بخصوص در زمينه هاي فني داشته و نشان مي دهد كه سينماي ايران قابليت توليد آثاري پرخرج و جذاب را با مشاركت نيروهاي غيرايراني دارد، مشروط بر آنكه فيلمنامه و درام پردازي را بيش از اين ها جدي بگيرد. از:محمد جليلوند فراهنگ ** 1788




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن