واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سينماي ايران نيز در اين باب آثاري چند را توليد كرده كه از جمله آنها مي توان به ايوب پيامبر (ع) ساخته فرج الله سلحشور و مريم مقدس (س) به كارگرداني شهريار بحراني اشاره كرد. اما هيچيك از نمونه هاي پيشين از نظر جلوه هاي صوتي و بصري در سطح بالايي قرار نداشتند و اساسا هزينه چنداني براي توليدشان در نظر گرفته نشده بود. به همين رو، با وجود ارزش هاي داستاني شان نتوانستند آنچنان كه بايد مورد توجه عموم قرار گرفته، تاثيرگذار جلوه كنند. حال با فيلمي رو به رو ايم كه از جنبه فني كيفيت بسيار بالايي دارد و به هيچوجه قابل قياس با توليدات ديني پيشين سينماي ايران نبوده است. ملك سليمان كه بر اساس زندگي حضرت سليمان (ع) ساخته شده، روح تازه اي به كالبد اين گونه سينمايي در كشورمان دميده و پس از مدت ها تماشاگران عام را به سالن هاي سينما كشانده است. اين روايت قرآني كه تفاوت هاي عمده اي با روايت توراتي آن دارد (براي مثال به فيلم هاليوودي سليمان و ملكه سبا نگاه كنيد)، از چند منظر داراي اهميت است: نخست مفاهيم غني مستتر در داستان كه مي تواند در هر برهه اي از تاريخ عبرت آموز باشد (مثال: ربا خواري برخي كه در نهايت به حمله اجنه به شهر منتهي مي شود). ديگري تكنيك هاي سينمايي و جلوه هاي صوتي و بصري كه تاثيرگذاري مفاهيم يادشده را دوچندان كرده است. بحراني براي ساخت اين فيلم متريال خوبي را در اختيار داشته و داستان بسيار جذاب زندگي پرفراز و نشيب سليمان نبي (ع) عرصه را براي بلندپروازي هاي وي فراهم كرده است. بودجه بالاي اختصاص يافته به فيلم كه به نتيجه آبرومندي هم ختم شده، غناي تكنيكي فيلم را بسيار بالا برده و تماشاگر آشنا با اينگونه ترفندهاي تكنيكال را به سوي خويش جذب كرده است. به عنوان نمونه به سكانس جذاب حمله اجنه به شهر و تسخير انسان ها اشاره كنيم كه در رده فيلم هاي متوسط تخيلي هاليوود قرار مي گيرد و يا جنگ سليمان با آدم هاي مسخ شده در ساحل رودخانه كه بسيار خوب از كار درآمده است. در واقع فيلم از اين نظر لطمه نخورده، بلكه حفره هايي در فيلمنامه اش داشته كه جلوي ارتقاي كيفي فيلم تا بهترين سطح را سد كرده است. گذشته از كاراكتر حضرت سليمان، ديگر شخصيت ها آنچنان كه بايد پرداخت نشده اند كه از جمله مي توان به آدونيا و آبشالوم (برادران سليمان) و آصف در قطب مثبت و يازار (كاهن يهود) در قطب منفي اشاره كرد كه در به دوش كشيدن بار درام فيلم ناموفق بوده اند. در واقع جاي خالي شخصيت پردازي (البته به جز سليمان) كاملا به چشم خورده و تماشاگر بيشتر شاهد جنگ هاي سليمان با اجنه و ... است تا مباحث ديگر. شروع رويايي فيلم كه با فضايي آرام و بهشت گونه همراه است در كنار سياهي جادوگري به نام عارا؛ كنتراست جالبي را ايجاد كرده و تماشاگر را آماده نبردي سنگين ميان خير و شر مي سازد. اما در فاصله اين بخش تا حمله اجنه به اورشليم، حفره هاي داستاني فراواني وجود دارد كه جلوي آشنايي عميق تر تماشاگر با كاراكترهاي مركزي فيلم را مي گيرد. همين امر به كيفيت اثر خدشه وارد كرده و بسياري از زحمات گروه فني آن را كمرنگ نموده است. در واقع كارگردان و تهيه كننده ملك سليمان به قدري جذب وجه تكنيكال فيلمشان شده اند كه ركن اصلي آن يعني فيلمنامه را تا حدودي فراموش كرده و آن را در سايه قرار داده اند!. با اين حال نمي توان چندان به آنها خرده گرفت چرا كه پس از سال ها، عرصه براي توليد فيلمي فاخر و متكي به جلوه هاي تصويري و بصري باز شده بود. انتخاب بازيگران فيلم هم چندان مناسب نبوده كه از مهمترينشان مي توان به امين زندگاني اشاره كرد. وي كه كارهاي تلويزيوني قابل دفاعي را در كارنامه خود دارد، اساسا بازيگري مناسب براي مديوم سينما نبوده و روي پرده نقره اي اثري از آن معروف بازيگري در او ديده نمي شود. كاراكتر خاص سليمان چهره با صلابت تري را مي طلبيده كه وجوه قهرمانانه اش تماشاگر را به همذات پنداري با خود وادارد كه زندگاني در اين مورد چندان موفق نبوده است (براي نمونه كافيست به بازي فريبرز عرب نيا در نقش مختار به عنوان يك قهرمان دوست داشتني و سمپاتيك نگاه و آن را با بازي زندگاني در نقش سليمان نبي مقايسه كنيد). با همه اينها، ملك سليمان اثر قابل دفاعي است كه نقاط قوت بسياري بخصوص در زمينه هاي فني داشته و نشان مي دهد كه سينماي ايران قابليت توليد آثاري پرخرج و جذاب را با مشاركت نيروهاي غيرايراني دارد، مشروط بر آنكه فيلمنامه و درام پردازي را بيش از اين ها جدي بگيرد. از:محمد جليلوند فراهنگ ** 1788
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]