تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827714558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيينه شو، جمال پرى طلعتان طلب


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيينه شو، جمال پرى طلعتان طلب
آيينه شو، جمال پرى طلعتان طلب نويسنده:جواد محدثیمنبع:مجله پرسمان پاكى، از انواع ديگرپاكى دل از مقوله‏اى ديگر است؛ همان گونه كه آلودگى آن از نوع ديگرى است.وقتى دل، آلوده باشد، فكر، سخن و عمل را هم مى‏آلايد و اگر درون پاك باشد، انديشه، گفتار و رفتار هم پاك و پسنديده خواهد بود.اين بجاست كه هم آلودگى‏هاى دل را بشناسيم، هم به پاكسازى آن توجه كنيم.كسى نيست كه به دنبال پاكى نباشد؛ اما برخى آن را در پاكى از آلودگى‏هاى لباس، بدن، خانه، ماشين و غذا مى‏جويند. گروهى نيز اين طهارت را در فكر، نيت، انگيزه، هدف، اراده و عمل مى‏طلبند.البته پاكى و تميزى ظاهرى هم خوب است، اما پاكى جان خوب‏تر است.كلام حضرت امير عليه‏السلام چنين است: «ان كنتم لا محالة من المتطهرين، فتطهروا من دنس العيوب و الذنوب؛1 اگر به ناچار، در پى پاك شدن هستيد، پس از آلودگى عيب‏ها و گناه‏ها پاك شويد».يعنى طهارت از ذنوب و عيوب در نظر آن پيشوا، برتر از پاكى جامه و اندام است.جان آلوده به گناه و نفس آلوده به عيب، در جا مى‏زند؛ در تاريكى مى‏ماند؛ تباه مى‏شود؛ زمينه رشد نمى‏يابد؛ صاحبش را «صاحب‏دل» نمى‏كند و پنجره‏هاى رو به معنويت و كمال را مى‏بندد.حضرت امام خمينى در چهل حديث خويش مى‏فرمايد: «با خودبينى، خدابينى و خداخواهى، خيالى خام و امرى است باطل و محال. مادامى كه مملكت وجود شما از حب نفس و حب جاه و جلال و شهوت و رياست به بندگان خدا پر است، نمى‏توان ملكات شما را ملكات فاضله دانست و اخلاق شما را اخلاق الهى شمرد... حصول معارف الهيه و توحيد صحيح از براى همچو قلبى كه منزلگاه شيطان است، محال است و تا ملكوت شما ملكوت انسانى نباشد و قلب شما از اين اعوجاج‏ها و خودخواهى‏ها پاك نباشد، منزل حق تعالى نباشد...».2دلبستگى، مانع پروازشايد بتوان سنگين‏ترين وزنه و بار و قيدى را كه به دست و پاى دل بسته مى‏شود و آن را از پرواز باز مى‏دارد، وابستگى دانست.«تعلق»، انسان را اسير مى‏كند. وابستگى، پر و بال حريت انسان را قيچى مى‏كند.اسير شدن در چنگ وسوسه‏ها و پر شدن خانه دل از محبت‏هاى بدنى و محبوب‏هاى غيراصيل و معشوق‏هاى مجازى، مانع دل بستن به محبوب برتر و عشق‏ورزى به معشوق كامل مى‏گردد.اگر بزرگان، توصيه به آزادى از اين اسارت كرده‏اند، به همين خاطر است، حتى وابستگى و دلبستگى، توفيق يك مردن خوب و شهادت و هجرت را هم از انسان سلب مى‏كند و آدمى را اسير خاك و در گرو خانه و زمين و ثروت قرار مى‏دهد و عشق حق را هم از دل مى‏برد. به قول شاعر:جانى كه ز نور عقل، مشتق نشوددل باخته و شيفته حق نشوددل بسته به دنيا ز كرامت دور است‏آن دل كه مقيّد است، مطلق نشود.3و كدام قيد و بندى براى دل، سنگين‏تر از عيوب و ذنوب است كه حضرت امير عليه‏السلام فرمان داده كه ساحت دل را از اين دو آلايش پاك كنيم؟!آلودگى گناه‏تا رسيدن به اين مرز كه گناه را نوعى آلودگى بدانيم، فاصله بسيار است.اين كه قرآن كريم، غيبت برادر مؤمن را همچون خوردن گوشت مرده آن مى‏پندارد و مى‏افزايد كه آن را زشت و ناخوشايند مى‏شماريد، يك حقيقت است؛ اما چرا غيبت كننده، از اين كار اشمئزازآور، لذت مى‏برد؟ چون به زشتى آن واقف نشده و آن را پليد نمى‏بيند. لذت بردن از گناه، نهايت جهل و اوج غفلت و سلطه شيطان بر انسان است؛ اما انسان‏هاى فرهيخته، به خاطر بدى گناه، آن را ترك مى‏كنند و جانشان متنفر از معصيت است و اين، اوج اعتلاى روحى است.حضرت على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «طهروا قلوبكم من درن السيئات؛4 دل‏هايتان را از آلودگى گناهان و زنگار بدى‏ها پاك كنيد، و نيز مى‏فرمايد: «طهروا قلوبكم من الحقد...؛5 قلب‏هايتان را از كينه پاك كنيد.وقتى ما توفيق اين پاكسازى دل را خواهيم داشت كه كينه و گناه و بدى را يك آلودگى به حساب آوريم كه مايه بدنامى، سرشكستگى، رسوايى و سياهى پرونده عمر است و اين، معرفت مى‏طلبد!خداجويان و اهل معنويات و صاحبان دل‏هاى عرشى و جان‏هاى ملكوتى، هرگز نمى‏گذارند بر دامن دلشان، غبار معصيت بنشيند و آيينه جانشان را زنگار معصيت و گناه بگيرد و در پى اين تيره جانى، از تجلى فروغ حكمت و حقيقت، محروم بمانند.وقتى دل مى‏تواند آيينه باشد، چرا بگذاريم خشت تيره بماند؟سخنى بلند از حضرت امير، به اين جلوه مرآتى دل اشاره دارد:«قلوب العباد الطاهره، مواضع نظر الله سبحانه، فمن طهر قلبه نظر اليه؛6 دل‏هاى پاك بندگان، موضع و جايگاه نگاه خداى سبحان است. پس هر كس دلش را پاك كند، خداوند به آن دل مى‏نگرد»آيينه شو، جمال پرى طلعتان طلب‏جاروب كن تو خانه، سپس ميهمان طلب‏كسى مى‏تواند نگاه الهى را مهمان خانه دلش كند كه همه زواياى آن را از آلودگى‏هاى اخلاقى و رذائل و معصيت‏ها پاك كند وگرنه، آن فرشته، مهمان اين ويرانه تاريك نمى‏شود.در حديث قدسى آمده است كه موساى كليم به پروردگارش عرضه داشت: «خدايا! آنان كه اهل تو هستند - خدايى هستند - و در روز قيامت كه هيچ سايه‏اى جز سايه عظمت و رحمت تو نيست، در سايه عرش تو مى‏آرمند، كيانند»؟ خداى متعال به او وحى فرمود كه آنان كه دل‏هاى پاك دارند. «الطاهرة قلوبهم».7نشناخته را محرم هر راز مكن‏قفل دل خود بر همه كس باز مكن در قلّك دل براى آينده خويش‏جز عشق خدا و دين، پس‏انداز مكن.آرايش تن، آلايش دل‏يكى از بدترين نفاق‏ها، دوگانگى ظاهر و باطن است.گاهى كسى را سالم و تندرست مى‏پنداريد، اما بيمارى‏هاى داخلى او وحشت‏آور است.گاهى هم كسى را خوب و سالم و بى‏عيب مى‏شناسيد؛ اما اين ظاهر كار و نمود بيرونى اوست و اگر به خلوت او راه يابيد و از درون قلبش باخبر شويد، خواهيد ديد كه مجموعه‏اى از رذائل را در دل خود گرد آورده است؛ اما ظاهرى آراسته دارد.اى بس آلوده كه پاكيزه ردايى دارد.در موعظه‏هاى حضرت مسيح عليه‏السلام چنين آمده است:«صحت و سلامت ظاهر جسد، چه فايده‏اى دارد، آن گاه كه باطنش خراب و فاسد باشد؟ همچنين، اندام و پيكرى كه بسيار از آن خوشتان مى‏آيد، به چه كارتان مى‏آيد، وقتى كه دل‏هايتان فاسد شده باشد؟ چه فايده كه پوست بدن خود را تميز و پاكيزه كنيد؛ اما دل‏هايتان آلوده و كثيف باشد»؟8اين آلودگى دل، گاهى بدخواهى نسبت به ديگران است؛ گاهى حسد ورزيدن نسبت به برخورداران و نام‏آوران و متمكّنان است؛ گاهى اهل هوس بودن به جاى عاقلانه زيستن و شهوت‏رانى، به جاى عفاف و حرص و ولع به جاى قناعت و مناعت طبع است؛ گاهى تكبر و خودبرتربينى و غرور است؛ گاهى كينه‏ورزى نسبت به ديگران است؛ گاهى اهل ريا و تظاهر و خودنمايى بودن است؛ گاهى محبت دنيا و فريفتگى مال و جاه و عنوان است و... بسيارى از اين گونه رذيلت‏ها.گام نخست آن است كه اين رذايل را آلودگى بدانيم و از بروز آنها شرمسار شويم.گام ديگر، اقدام براى كاستن و زدودن و به صفر رساندن آنها در خانه دل است.در بستر خواب دل فتادن، تا چنددنبال سراب دل فتادن تا چندصد چشمه ز كوثر خرد مى‏جوشددر تور و طناب دل فتادن تا چند9پى‏نوشت:1- غرر الحكم، حديث 3743.2- امام خمينى، چهل حديث، ص 45.3- جواد محدثى، برگ و بار، ص 291.4- غرر الحكم، حديث 6021.5- همان، حديث 6017.6- ميزان الحكمه، حديث 16969.7-المحاسن، ج 1، ص 457.8- تحف العقول، ص 393: «لا يغنى عن الجسد ان يكون ظاهره صحيحاً و باطنه فاسداً كذلك لا يغنى اجسادكم التى قد اعجبتكم و قد فسدت قلوبكم، و ما يغنى عنكم ان تنقوا جلودكم و قلوبكم دنسة».9- برگ و بار، ص 313.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 651]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن