تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826559416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسباب عشق


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اسباب عشق
اسباب عشق منبع:ماهنامه پيام زن براى عشق اسباب گوناگونى مطرح كرده‏اند كه از همه مهمتر دو سبب است كه هر دو ريشه در فطرت هستى دارد:1 - 4- كمال‏جويى‏همه هستى ميل به كمال دارد. كمال‏طلبى آميخته با «حبّ بقا»ست كه هر دو تبلور «حبّ ذاتند». همه موجودات در پى آنند كه چيزهايى را به دست آورند و بهره وجودى‏اشان را بيشتر كنند. هر موجودى، در پى كمال متناسب با خود است. دانه گندمى كه روى زمين قرار گرفته و با شرايط مساعدى شكافته شده، به تدريج مى‏رويد، متوجه آخرين مرحله بوته گندم است كه رشد خود را تكميل كند؛ سنبل داده و دانه‏هاى زيادى بار آورد. هسته ميوه‏اى كه در درون خاك پنهان شده و سپس پوست خود را شكافته و نوك سبزى بيرون مى‏دهد از همان مراحل آغازين، قصد رسيدن به درجه كمال و برومندى خود را دارد كه درختى پر از ميوه خواهد شد.انسان نيز مى‏خواهد سعه وجودى بيشترى بيابد و علم، قدرت، اراده و حياتش نامحدود و مطلق باشد، به صورتى كه به گفته حضرت امام خمينى، اگر قدرت مطلق جهان باشد و عالم را در اختيار داشته باشد و به او بگويند كه جهان ديگرى هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را در اختيار داشته باشد. يا مثلاً هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگرى هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد.(13)تمامى اين نمونه‏ها حكايتگر اين حقيقت است كه دستگاه آفرينش با تربيت تكوينى خود كمال‏خواه و كمال‏جو است و به همين سبب است كه با وجود تمام سختيها، موانع و مشكلات، عاشق كمال است و براى رسيدن به آن، از هيچ كوشش و تلاشى فروگذار نمى‏كند. به بيان ديگر، اين فطرت كمال‏خواهى است كه موجودات را عاشق ساخته است.(14) از اين‏رو، محرك همه موجودات عشق است.آتش عشق است كاندر نى فتادجوشش عشق است كاندر مى فتاد(15) 2-4- جمال‏خواهى‏جمال عبارت است از حضور كمال لايق و ممكن يك «چيز» نزد انسان. بنابراين، اولاً، كمال هر چيز به قابليت كمال‏پذيرى آن چيز بستگى دارد؛ از اين‏رو، بايد ملاحظه كرد آيا مثلاً فلان چيز اصلاً قابليت پذيرش اين كمالات را دارد يا خير؟ ثانياً، اگر تمام كمالات لايق يك چيز نزد انسان باشد، آن چيز در غايت جمال و زيبايى است و اگر فقط برخى از آن كمالات حاضر باشد، چيز به اندازه آن كمالات متصف به حسن و جمال مى‏شود. مثلاً اگر خطى تمام كمالات لايق خود را - كه عبارت است از متوازى، متناسب و منتظم بودن - دارا بود آن خط در اوج زيبايى است و هر چه اين كمالات را كمتر داشت، از زيبايى كمترى برخوردار خواهد بود. وجود همين جمال‏خواهى در انسان است كه موجب پيدايش شاخه‏هاى گوناگون هنر و فرهنگ در تمدن بشرى شده است و اسلام نيز آن را پذيرفته و حتى بخشى از اعجاز قرآن كريم بر اساس هنر و زيبايى پى‏ريزى شده است؛ به گونه‏اى كه قرآن كريم خود يك اعجاز هنرى است.بايد توجه داشت كه زيبايى و جمال منحصر به محسوسات نيست؛ بلكه در غير محسوسات نيز وجود دارد؛ زيرا زيبايى را به علم، اخلاق و ديگر حقايق غير حسى نيز نسبت مى‏دهيم، در حالى كه هيچ يك از اين موارد با حواس پنج گانه ظاهرى درك نمى‏شود، بلكه با بصيرت باطن و چشم دل كه همان نور عقل است، درك مى‏گردند.به هر روى، جمال و زيبايى عامل مهمى در تحقق عشق است، آن هم جمال غير محسوس. سرّ اينكه برخى كسانى را دوست دارند كه در زيبايى ظاهرى آنها ترديد است و چه بسا در چشم ديگران چهره‏اى كريه دارند، اين است كه عاشق در معشوق جمالى را مى‏بيند كه ديگران نمى‏بينند:گفت ليلى را خليفه: كان تويى‏كز تو مجنون شد پريشان و غوى‏از دگر خوبان تو افزون نيستى؟!گفت: خامش چون تو مجنون نيستى
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن