تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاهي فقط خواستن كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گاهي فقط خواستن كافي نيست
تئاتر
 گاهي خيلي مهم نيست كه آدم‌ها چقدر نيازهاي مشترك داشته باشند چون براي رسيدن به آنها بايد سال‌ها يا قرن‌ها صبركنند اين درست نقض همان شعار معروف است كه مي‌گويد فقط كافيست كه شما بخواهيد چيزي را داشته باشيد، بقيه‌اش با كائنات.يكي از موارد نقص اين شعار، حكايت تئاتري‌هاست و سال‌هايي كه مي‌گذرد، سال‌هاست كه تئاتري‌هاي كشور براي به تماشا نشستن كارهاي يكديگر نه تنها خواست، بلكه كلي هم رايزني و تلاش كرده‌اند اما كاري از پيش نبرده‌اند! از يك طرف كارگردانان تهراني مي‌خواهند كه اجراي نمايش‌هايشان فقط منوط به تهران نباشد و حداقل در چند شهرستان نيز اجرا داشته باشند و از طرف ديگر شهرستاني‌ها نيز كه براي ديدن هر نمايش نمي‌توانند هزينه كنند و به تهران بيايند اميدوارند امكاني پيش بيايد تا تئاتري‌هاي تهران به شكل تور در شهرهاي مختلف نمايش‌هاي خود را براي تماشاگران علاقمند و تازه اجرا كنند، اما تنها اين شانس نصيب بعضي از اجراها و در شهرستان‌هاي اندك شده است كه به تعداد انگشتان يك دست در كارنامه يك دهه تئاتر پايتخت هم نمي‌شود. چند سال پيش كه نمايش پرهزينه « فنز» به كارگرداني محمد رحمانيان به اجرا رفت تهيه كننده نمايش قول اجرايش را در اكثر شهرستان‌ها داد اما هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و احتمالا هم گروه اين قول را فراموش كرده‌اند و هم تماشاگران منتظرش! مسلما تمام كارگردان‌ها از ديده شدن نمايش‌هايشان در سطح كشور استقبال مي‌كنند و از وجود تماشاگر بيشتر بدشان نمي‌آيد چه بسا كه بسياري از كارگردان‌ها خود پيشنهاد تور اجرا در شهرستان‌ها را داده‌اند اما به دلايلي هنوز معلق مانده است. گاهي خيلي مهم نيست كه آدم‌ها چقدر نيازهاي مشترك داشته باشند چون براي رسيدن به آنها بايد سال‌ها يا قرن‌ها صبركنند اين درست نقض همان شعار معروف است كه مي‌گويد فقط كافيست كه شما بخواهيد چيزي را داشته باشيد، بقيه‌اش با كائنات.سيامك احصايي، طراح صحنه و كارگردان تئاتر با اشاره به اينكه حدود يك‌سال پيش پيشنهاد داشتن تورهاي اجرا را به واحد تئاتر استان‌هاي مركز هنرهاي نمايشي داده است، گفت: «اين كار مشكلاتي در پي داشت كه ديگر عملا آن را دنبال نكردم. به نظرم 3 مانع در مسير تحقق اين ايده وجود دارد، يكي از موانع برمي‌گردد به بازيگران، از آنجا كه اكثر بازيگران به غير از تئاتر در تلويزيون و سينما هم مشغول هستند كندن آنها از پايتخت براي زماني حداقل يك ماه بايد با برنامه‌ريزي باشد. در اكثر اجراها حداقل يكي، دو بازيگر همزمان در حال بازي در سريال يا فيلمي هستند هماهنگي ساعت‌هاي تمرين و اجرا با اين بازيگران در تهران كار راحت تري است اما براي اجرا در شهرستان بايد بازيگر بقيه كارهايش را تعطيل كند و اين در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه مسئولان تئاتر حداقل خسارت مالي‌شان را جبران كنند در حالي كه تئاتر قادر به پرداخت نصف دستمزدهاي آنها در سينما و تلويزيون نيست چه برسد به اينكه آن را جبران كند.»احصايي عامل دوم را سختي در پيدا كردن حامي مالي براي تامين مخارج اسكان گروه‌هاي تئاتري و هزينه حمل و نقل دكور به شهرستان‌ها مي‌داند. او با اشاره به اينكه اكثر كارگردانان حرفه‌اي مانند كيومرث مرادي، آتيلا پسياني و محمد عاقبتي بارها خواسته‌اند نمايش‌هايشان در شهرهاي مختلف اجرا شود درباره مشكل سوم مي‌گويد: «يكي از دلايل مهم ديگر به نبود امكانات در شهرستان‌ها برمي‌گردد. معلوم است كه هنرمندان از اجراهاي استاني استقبال مي‌كنند و هنرمندان مقيم شهرستان‌ها هم از تماشاي اجراهاي غيرخودي خوشحال مي‌شوند اما جابجا كردن يك گروه تئاتري با دكور و وسايل ديگر نياز به پشتيباني مالي و حمايتي از سوي مركز هنرهاي نمايشي و ارشاد شهرستان‌ها دارد.دكتر قطب‌الدين صادقي، كارگردان و مدرس دانشگاه نيز با گلايه از ضعف مديريتي تئاترمان گفت: « معلوم است كه هنرمندان از اجراهاي استاني استقبال مي‌كنند و هنرمندان مقيم شهرستان‌ها هم از تماشاي اجراهاي غيرخودي خوشحال مي‌شوند اما جابجا كردن يك گروه تئاتري با دكور و وسايل ديگر نياز به پشتيباني مالي و حمايتي از سوي مركز هنرهاي نمايشي و ارشاد شهرستان‌ها دارد. چطور يك گروه 20 نفره حرفه‌اي به شهرستان برود؟ چه كسي منتظرش است؟ چطور تبليغ مي‌شود؟ مركز هنرهاي نمايشي و ارشاد شهرستان‌ها از زير بار مسئوليت شانه خالي مي‌كنند.»عباس غفاري، ديگر كارگردان تئاتر نيز با بيان اينكه 2 سال پيش از بخش امور استان‌هاي مركز خواسته است تا نمايش «كبوتري ناگهان» او را به شهرستان‌ها بفرستند در اين باره گفت: « نامه‌هاي من هنوز هم بايد پيش آقاي حيدري، مسئول وقت امور شهرستان‌هاي مركز باشد.  چطور يك گروه 20 نفره حرفه‌اي به شهرستان برود؟ چه كسي منتظرش است؟ چطور تبليغ مي‌شود؟ مركز هنرهاي نمايشي و ارشاد شهرستان‌ها از زير بار مسئوليت شانه خالي مي‌كنند.»اصرار داشتم اما اين نمايش به دليل فضاي حاكمش در استان گيلان و چند استان ديگر با استقبال مواجه مي‌شود كه متاسفانه به دليل فقدان بودجه موافقت نشد. به نظر مي‌رسد غير از پشتيباني مركز هنرهاي نمايشي در تهران، اداره ارشاد شهرستان‌ها نيز بايد اين خواسته را داشته باشند و امكانات لازم را فراهم كنند و هر 2 طرف بودجه براي اجراها را متقبل شوند. البته خيلي از شهرستان‌ها كل بودجه تئاتر يك سالشان برابر با هزينه يك اجرا در تهران است و در چنين شرايطي ترجيح مي‌دهند كه بودجه اندك‌شان را بين گروه‌هاي تئاتري خود تقسيم كنند تا به اجرا شدن نمايش‌هاي پايتخت كمك كنند. اما غير از اين مسائل يادمان نرود كه بعضي از نمايش‌هايي كه در تهران اجرا مي‌شود در خيلي از شهرهاي ديگر به دليل فضاي مذهبي يا قومي كه وجود دارد اصلا قابل اجرا نيستند و اين هم مي‌شود يك دليل ديگر براي عدم اجرا.»تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن