تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833265025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هر سنگی پرنده است اگر...


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هر سنگي پرنده است اگر... نگاهي به مجموعه شعر قابيل توبه مي‌كند
گنجشک
«قابيل توبه مي‌كند» نخستين دفتر شعر ابراهيم اكبري ديزگاه است. مجموعه شعري كه در مدّت كوتاهي كه از انتشارش مي‌گذرد به موفقيت‌هاي قابل توجهي دست يافته و توانسته است يكي از برگزيدگان بخش مسابقة سومين جشنوارة شعر فجر و نيز جشنوارة هنر آسماني (جشنوارة ويژة هنرمندان حوزه‌هاي عليمه) باشد. شعرهاي اين مجموعه زباني ساده و عاري از پيچيدگي‌ دارد. علاوه بر اين در آنها خبري از تكنيك‌هاي پيچيدة روايي و ساختاري نيست. بيشتر شعرهاي اين مجموعه نيز در فضاهايي ملموس و آشنا اتفاق مي‌افتد. همة اين‌ها «قابيل توبه مي‌كند» را به مجموعه شعري آسان و خوش خوان تبديل كرده است كه مخاطب به راحتي مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.   مردي كه  /  كوير را شخم مي‌زند / بذر نمي‌پاشد  /  خود را مي‌كارد  / صد هزار سال بعد / گنجشكي نشسته روي بيلي /  كنار گلي / مي‌خواند: كوير را شخم بزنيدشايد...                               (صفحة36)من زادة كوهم /  شير خورده‌ام از سينه‌هاي سنگي‌اش  / همه مي‌دانند  / من فرزند كوهم  / پاي در زنجيردر اين ميدان  /  هر روز دود مي‌خورم از لولة ماشين‌ها                                              (صفحة 17) تنوع موضوعات و فضاها از ديگر نكات قابل توجه اين مجموعه است. به رغم اينكه اين مجموعه نخستين دفتر سروده‌هاي اكبري ديزگاه است اما او سعي كرده است كه فضاهاي گوناگون را در آن تجربه كند؛ از شعرهاي طبيعت‌گرايانه گرفته تا شعرهاي مذهبي و شعر جنگ و... . جالب اينجاست كه اين تنوع فضاها به كيفيت شعرها لطمه‌اي نزده است و شاعر توانسته در فضاهاي مختلف نمونه‌هاي قابل قبولي به دست دهد. مثلاً جداي از دو نمونة بالا كه به تقابل انسان و طبيعت مي‌پردازد و از كارهاي خوب مجموعه است در شعرهاي مربوط به جنگ اين مجموعه هم چند كار قابل توجه ديده مي شود:
تقابل
يك هفته بعد از جنگ: تق تق تق /  مادر! /  صداي در / در باز مي‌شود / مردي بي‌سر            (صفحة 42)  خرمشهر آزاد شد / كودك  / روزنامه را ورق مي‌زند / مادر /  دوباره مي‌خواندخرمشهر...كودك مي‌افتد / خون از پيشاني‌اش جاري مي‌شود / مادر مي‌گريد / شايد گلوله‌اي از تيتر خارج شده است                            (صفحة60)فقط كاش شعرهاي مرتبط با هم پشت سر هم مي‌آمد و هر كدام از آنها در دسته‌هاي جداگانه از يكديگر تفكيك مي‌شد. با اين همه، اين مجموعه داراي ضعف‌هايي است كه نمي‌توان به راحتي از آن چشم پوشيد. سادگي مورد بحث در همة موارد منجر به خلق شعر نشده است؛ بلكه در بسياري از شعرها يا با تصاويري ساده مواجهيم كه هيچ كشف يا اتفاق خاصي در آن به چشم نمي‌خورد يا صرفاً با نثري ساده و خام مواجهيم كه هيچ تلاشي براي تبديل شدن به شعر روي آن انجام نشده است. مثلاً:  مجسمة شاه: او را از ميدان شهر كندند / و كشان كشان بردند / بچه‌ها بر سرش / تخم مرغ زدند / سنگ زدند /  مردان ناسزا گفتند / زني با نوك عصايش به چشم‌هايش مي‌كوبيد / و مي‌گفت:ذليل‌مرده هميشه چشم دوخته بود / به پنجرة ما    (صفحة13)گنجشكي در مسجد: وقتي كه قامت بستيم / و گفتيم الله اكبر! / او شروع كرد به خواندن  /  وقتي به ركوع رفتيم / پر زد و رفت نشست روي منبر / و ادامه داد / ما سلام كرديم / و دست داديماو همچنان...   (صفحة 15)   
گنجشک
تعداد قابل توجهي از شعرهاي اين مجموعه نزديكي‌هايي به هايكو و شعرهاي طبيعت‌گرايانه دارد. جداي از آنها چند شعر هم هست در فرم ظاهري‌اش هم آشكارا به تقليد از هايكوهاي ژاپني نوشته شده است. در اين دسته شعرها هم يكي دو نمونة قابل قبول مي‌توان يافت مثل:   بارش برف / باد تند زمستان / كلاغي پاشكسته    صفحة (56) اما اين شعرها هم در ساير نمونه‌ها در حد طرح و ايده باقي مانده‌ است و نه تنها به شعر تبديل نشده است، بلكه حاصل كار تصوير‌هايي طنزآميز و پيش پا افتاده از كار درآمده است. پروانه‌اي / در ترمينال / روي آينة اتوبوس                               (صفحة55)آب مي‌شود / در مقابل مسجد / آدم‌برفي                              (صفحة58)پروانه‌اي / روي سجاده / الله اكبر                                      (صفحة59)  اما به نظر من اصلي‌ترين مشكل اين مجموعه مشكلات ويرايشي آن است. به راحتي مي‌شد معادل‌ها و جايگزين‌هاي بهتري براي خيلي از واژه‌هاي موجود يافت. نحو جملات كمي خشك و تصنعي است و جاي خالي حروف ربط و اضافه در آن كاملاً محسوس است. در عين حال بعضي فعل‌ها به راحتي مي‌تواند به قرينة لفظي يا معنوي حذف شود. شاعر در بسياري از شعرها آشكارا خلاف نحو و موسيقي طبيعي كلام عمل كرده است. در حالي‌كه مي‌توانست با كمي ويرايش و تغيير در جملات به نحوي بهتر و دل‌نشين‌تر دست يابد. از اين منظر به نمونه‌هاي زير توجه كنيد:   پرت مي‌كنم سنگي / پرنده مي‌شود / مي‌نشيند روي گل / پرت مي‌كنم / سنگي / تير مي‌شود / تقسيم مي‌كند به دو قسمت مساوي / پرنده ـ گل / روي سنگ مي‌نويسم / مي‌گذارم/ روي قبرِ گل«هر سنگي پرنده است اگر...» (صفحة22)  روي تك‌قبر /  نيم متر برف / فاتحه مع‌الصلوات                  (صفحة 57)    
کتاب
به نظر شما تقدّم فعل در ابتداي جملات در دو شعر نخست بر اساس ضرورتي شاعرانه انجام گرفته است يا صرفاً از روي نوعي عادت و تقليد؟ آيا شاعر نمي‌توانست با اندكي تأمل فعل بهتري را جايگزين پرت مي‌كنم كند؟ يا مثلاً نمي‌شد به جاي عبارت‌هاي زمخت تك‌قبر يا نيم‌متر برف به جايگزين‌هاي بهتري فكر كرد و تصويرهاي شاعرانه‌تري به دست داد؟ يا ...    با اين همه، قابيل توبه مي‌كند به عنوان نخستين تجربة شاعر جوان ابراهيم اكبري ديزگاه در قياس با مجموعه‌هاي منتشر شدة ديگر شاعران جوان مجموعه‌اي نسبتاً قابل قبول است. اميد است كه شاعر مجموعه‌هاي بعدي‌اش را با دقت و وسواس بيشتر و ِاعمال ويرايشي سخت‌گيرانه‌تر به دست چاپ بسپارد.  مرتضي کاردرتنظيم براي تبيان : زهره سميعي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن