واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیا فرشته گناهکار خدا منم!؟
معمولا در باره فرشتگان الهی سوالات فراوانی به ذهن می رسد .به عنوان مثال تعداد فرشتگان چندتاست،جنسیت فرشتگان چیست، آیافرشتگان گناه می کنند، آیاشیطان از فرشتگان بود و...تلاش ما در این نوشتار پاسخ به این پرسش است که-آیا خدا فرشته گناهکار دارد؟ عصیان فطرس ملکدر داستان های مربوط به ولادت امام حسین (علیه السلام)آمده است :جبرئیل برای تبریك ولادت امام حسین از جزیره ای عبور میكرد.كه در آن جزیره فرشته ای به نام فطرس وجود داشت و از حاملان عرش بود برخورد كرد.فطرس چون در یكی از اوامر الهی تاخیر و سهل انگاری كرده بود در آن جزیره محبوس شده و بالهایش شكسته شده بود وقتی امام حسین به دنیا آمد فطرس 700 سال بود كه در آن جزیره محبوس ومشغول به عبادت خدا بود.خواهش فطرس از جبرئیلفطرس وقتی دید جبرئیل كه همراه ملائك به زمین نزول میكنند از او پرسید كه كجا میروید او گفت خداوند به حضرت محمد نعمتی ارزانی داده و مرا فرستاده تا به او تبریك بگویم. فطرس گفت ای جبرئیل مرا با خود ببر شاید كه آن حضرت بر من دعا كند وخدا از گناهان من بگذرد.فطرس 700 سال بود كه مشغول به عبادت خدا بود.آمدن فطرس خدمت پیامبرجبرئیل همراه فطرس خدمت پیامبر رسید پس از عرض سلام و تبریك شرح حال فطرس را برای پیامبر باز گو نمود .پیامبر فرمودند به او بگو خودش را به این مولود مبارك بمالد و به جایگاه خود باز گردد. باز یافتن سلامتی فطرسفطرس خود را به بدن شریف امام حسین مالید در این هنگام بال هایش در آمدند ودر حالی كه این كلمات رامیگفت به سوی بالا عروج نمود.او گفت یا رسول الله به زودی این امت تو.این مولود را شهید میكنند.واز این جهت كه فرزند تو بر من منت نهاد من نیز به جبران آن زیارت و سلام زائرینش را به او میرسانم و هر كس بر او صلوات بفرستد من این صلوات را به او میرسانم.
فطرس آزاده ی امام حسینطبق روایتی دیگر هنگامی كه به سمت آسمان عروج مینمود این سخنان را میگفت: كیست همانند و همتای من كه آزاده شده ی حسین .علی .و فاطمه ومحمد هستم(1)آیا این داستان واقعیت دارد؟آیا این همه مدیحه سرایی در میلاد امام حسین (علیه السلام )که می شنویم با عقاید دینی سازگار است؟بهترین پاسخها رااز زبان برترین مفسر قرن حاضر ،علامه طباطبایی میشنویم. ایا روایت مشهور "فطرس ملک عاصی"درست است؟جواب :این روایت با دو آیه شریفه که خداوند درباره ملایکه می فرماید،منافات دارد،آن جا که می فر ماید:وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ و [شركگرایان ]گفتند: [خداى ]رحمان [براى خود ]فرزندى برگرفته است. [ذات پاك] او منزّه است، بلكه [این فرشتگان كه شما آنان را فرزندان او مىپندارید ]بندگانى گرانقدرند. 27 - در گفتار بر او پیشى نمىگیرند، و خود هماره به فرمان او عمل مىكنند.ونیز می فرماید:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِیكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ اى كسانى كه ایمان آوردهاید! خود و خانوادهى خویش را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنید كه بر آن فرشتگانى خشن و سختگیر نگهبانند و از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمىكنند و آنچه را كه مأمور شدهاند انجام مىدهند.لذا این روایت با آیات صریح قرآن ناسازگار است درنتیجه این روایت مورد قبول نیست.(2) شاید برای شما کاربرگرامی جای تعجب باشد که روایتی با این همه سند روایی مورد قبول اهل علم حقیقی قرار نگیرد.آنچه معیار صحت و درستی یک حدیث در مکتب اهل بیت می باشد هما هنگی معنایی روایات با آیات صریح قرآن است.درغیراین صورت به فرموده امامان بزرگوار این حدیث به علت خطا ی در نقل و یا تحریف بی ارزش لست و باید آن را کنار گذاشت . گروه دین واندیشه تبیان-رضاسلطانی (1)ر.ک:بحارالانوار،ج26،ص340،ص243،روایت18،ص244،روایت 19،ص250،روایت27؛ج44،ص182،روایت7؛ج50،ص66،روایت47؛ج101،ص148،روایت1،ص367،روایت9(2)در محضر علامه طباطبایی،محمد حسین رخشاد،ص54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 473]