تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816207511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نیرنگهای مرد قرن بیستم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نیرنگ مرد قرن بیستم
نیرنگ
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثری از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. خرید این کتاب سودمند را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می نماییم. متن زیر تکه برگزیده از این کتاب است. نیرنگ مرد قرن بیستممرد قرن بیستم در بسیاری از مسائل مربوط بحقوق خانوادگی توانسته است‏ نعل وارونه بزند و با نامهای قشنگ تساوی و آزادی، زن را اغفال كرده از تعهدات خود نسبت به او بكاهد و بر كامگیری‏های بیحساب خود بیفزاید. اما در كمتر مسئله‏ای باندازه تعدد زوجات از این جهت موفقیت داشته است‏. راستی من گاهی در آثار بعضی از نویسندگان ایرانی چیزهائی می‏بینم كه‏ دچار تردید می شوم. نمیدانم ساده دلی است یا اغفال؟ یكی از این نویسندگان نظر خود را درباره تعدد زوجات این چنین نوشته‏ است: "در حال حاضر در ممالك پیشرفته، روابط زوجین متكی بر تكالیف حقوقی‏ متقابل است و بنابراین شناخت تعدد زوجات بهر شكل و عنوان (دائم یا منقطع) از جانب زن همان اندازه دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند". من نمی‏دانم اینگونه اشخاص تصور واقعی‏شان از این مسأله همین است یا نعل وارونه میزنند؟! آیا اینها واقعا نمی‏دانند كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است كه بر دوش تمام مردان و زنان متأهل سنگینی می كند و راه حل بهتری از تعدد زوجات تا كنون برای این مشكل پیدا نشده است؟ آیا اینها نمی‏دانند كه چشمها را رویهم گذاشتن و شعار دادن و فریاد زنده‏ باد تك همسری، و مرگ بر چند همسری دردی دوا نمی‏كند؟ آیا اینها نمی‏دانند كه تعدد زوجات جزو حقوق زن است نه حقوق مرد و ربطی بحقوق متقابل زن و مرد ندارد؟ مضحك اینست كه میگویند: "تعدد زوجات از جانب زن همان اندازه‏ دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل‏ كند". گذشته از اینكه مقایسه غلطی است، شاید نمی‏دانند كه دنیای‏ امروز كه این آقایان هر پدیده‏ای را باین نام جذب می‏كنند و هیچ تردیدی را در صحت رویدادهای آن روا نمی‏دارند، مرتبا از مرد می‏خواهند كه عشق زن خویش را محترم بشمارد و وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند. دنیای‏ امروز، این "ابردباری‏ها" را بنام حسادت، تعصب، فناتیسم و غیره‏ محكوم میكند. ای كاش جوانان ما لااقل از عمق جریاناتی كه از این لحاظ در غرب میگذرد اندكی آگاهی داشتند.  تعدد زوجات ناشی از یك مشــــكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی‏ مرد، روشــــن است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشــــته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد. روشن شد كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی‏ مرد، بدیهی است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد. و اگر بخواهیم در چنین شرایطی (فرضا چنین شرایطی‏ وجود پیدا كند) تعدد زوجات نه كافی است و نه صحیح. برای این منظور چند چیز دیگر لازم است. اولا عدالت اجتماعی و كار و درآمد كافی برای هر مرد نیازمند بازدواج تا بتواند به تشكیل كانون خانوادگی اقدام نماید دوم‏ آزادی اراده و اختیار همسر برای زن كه از طرف پدر یا برادر یا شخص دیگر اجبارا بعقد یك مرد زن دار پولدار در آورده نشود. بدیهی است كه اگر زن‏ آزاد و مختار باشد و امكان همسری با یك مرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز زن مرد زن دار نخواهد شد و سر "هوو" نخواهد رفت. این اولیاء زن‏ هستند كه بطمع پول، دختر یا خواهر خود را بمردان زن‏دار پولدار می فروشند. سوم اینكه عوامل تحریك و تهییج و اغوا و خانه خراب كن اینقدر زیاد نباشد. عوامل اغوا، زنان شوهردار را از خانه شوهر بخانه بیگانه میكشد، چه رسد به زنان بی شوهر. اجتماع اگر سر اصلاح دارد و طرفدار نجات تك همسری واقعی است، باید در راه برقراری این سه عامل‏ بكوشد ، والا منع قانونی تعدد زوجات جز اینكه راه فحشا را باز كند اثر دیگری ندارد.  جهت خرید کتاب نظام حقوق زن در اسلام کلیک نمایید.                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن