واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نیرنگ مرد قرن بیستم
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثری از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. خرید این کتاب سودمند را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می نماییم. متن زیر تکه برگزیده از این کتاب است. نیرنگ مرد قرن بیستممرد قرن بیستم در بسیاری از مسائل مربوط بحقوق خانوادگی توانسته است نعل وارونه بزند و با نامهای قشنگ تساوی و آزادی، زن را اغفال كرده از تعهدات خود نسبت به او بكاهد و بر كامگیریهای بیحساب خود بیفزاید. اما در كمتر مسئلهای باندازه تعدد زوجات از این جهت موفقیت داشته است. راستی من گاهی در آثار بعضی از نویسندگان ایرانی چیزهائی میبینم كه دچار تردید می شوم. نمیدانم ساده دلی است یا اغفال؟ یكی از این نویسندگان نظر خود را درباره تعدد زوجات این چنین نوشته است: "در حال حاضر در ممالك پیشرفته، روابط زوجین متكی بر تكالیف حقوقی متقابل است و بنابراین شناخت تعدد زوجات بهر شكل و عنوان (دائم یا منقطع) از جانب زن همان اندازه دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند". من نمیدانم اینگونه اشخاص تصور واقعیشان از این مسأله همین است یا نعل وارونه میزنند؟! آیا اینها واقعا نمیدانند كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است كه بر دوش تمام مردان و زنان متأهل سنگینی می كند و راه حل بهتری از تعدد زوجات تا كنون برای این مشكل پیدا نشده است؟ آیا اینها نمیدانند كه چشمها را رویهم گذاشتن و شعار دادن و فریاد زنده باد تك همسری، و مرگ بر چند همسری دردی دوا نمیكند؟ آیا اینها نمیدانند كه تعدد زوجات جزو حقوق زن است نه حقوق مرد و ربطی بحقوق متقابل زن و مرد ندارد؟ مضحك اینست كه میگویند: "تعدد زوجات از جانب زن همان اندازه دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند". گذشته از اینكه مقایسه غلطی است، شاید نمیدانند كه دنیای امروز كه این آقایان هر پدیدهای را باین نام جذب میكنند و هیچ تردیدی را در صحت رویدادهای آن روا نمیدارند، مرتبا از مرد میخواهند كه عشق زن خویش را محترم بشمارد و وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند. دنیای امروز، این "ابردباریها" را بنام حسادت، تعصب، فناتیسم و غیره محكوم میكند. ای كاش جوانان ما لااقل از عمق جریاناتی كه از این لحاظ در غرب میگذرد اندكی آگاهی داشتند. تعدد زوجات ناشی از یك مشــــكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی مرد، روشــــن است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشــــته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد. روشن شد كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی مرد، بدیهی است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد. و اگر بخواهیم در چنین شرایطی (فرضا چنین شرایطی وجود پیدا كند) تعدد زوجات نه كافی است و نه صحیح. برای این منظور چند چیز دیگر لازم است. اولا عدالت اجتماعی و كار و درآمد كافی برای هر مرد نیازمند بازدواج تا بتواند به تشكیل كانون خانوادگی اقدام نماید دوم آزادی اراده و اختیار همسر برای زن كه از طرف پدر یا برادر یا شخص دیگر اجبارا بعقد یك مرد زن دار پولدار در آورده نشود. بدیهی است كه اگر زن آزاد و مختار باشد و امكان همسری با یك مرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز زن مرد زن دار نخواهد شد و سر "هوو" نخواهد رفت. این اولیاء زن هستند كه بطمع پول، دختر یا خواهر خود را بمردان زندار پولدار می فروشند. سوم اینكه عوامل تحریك و تهییج و اغوا و خانه خراب كن اینقدر زیاد نباشد. عوامل اغوا، زنان شوهردار را از خانه شوهر بخانه بیگانه میكشد، چه رسد به زنان بی شوهر. اجتماع اگر سر اصلاح دارد و طرفدار نجات تك همسری واقعی است، باید در راه برقراری این سه عامل بكوشد ، والا منع قانونی تعدد زوجات جز اینكه راه فحشا را باز كند اثر دیگری ندارد. جهت خرید کتاب نظام حقوق زن در اسلام کلیک نمایید. تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]