تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804797418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگراه هند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بزرگراه هند
تاج محل
چندي است حضور و درخشش يكباره نسل جديدي از هنرمندان هندي در مجامع هنر جهاني، توجه اغلب محافل هنري دنيا را به سوي خود جلب كرده و تحليل‌هاي بسياري را از سوي كارشناسان و تحليلگران هنري در پي داشته است و همه جا حرف از هنرمندان هندي است.نمايش آثار هنرمندان اين كشور يكباره نقل مجلس اغلب محافل هنري جهان شده است؛ همان اتفاقي كه در سال‌هاي اخير در مورد هنرمندان چيني هم رخ داده بود. اما شايد پرسش كنوني اين باشد كه چگونه كار به اين روند هنري كشيده است ؟ براي يافتن پاسخ خويش شايد بهتر باشد كه به نمايشگاهي كه اين روزها از آثار هنرمندان هندي در لندن برپا شده است سري بزنيم.«انسان بايد هميشه فقط ادامه دهد قبل از آنكه نيروي جاذبه زمين او را غافلگير كند.»«سابيا» يكي از هنرمندان حاضر در نمايشگاه به بازديدكنندگان غرفه‌اش مي‌گويد:« همه چيز به اراده بستگي دارد. انسان بايد با پشتكار تمام تمرين كند. البته بهتر است تا حد امكان در ساعات اوليه صبح باشد حتي پيش از طلوع آفتاب. دشواري كار تا همين جاست چون بعد از آن انسان مي‌تواند با خيالي آسوده از زمين بلند شده و مانند يك پرنده به پرواز درآيد. همه چيز فقط يك تكنيك درست مي‌خواهد.»او براي اثبات سخنانش به ما و ديگر بازديد كنندگان، يك فيلم كوتاه نيز تهيه كرده است. در اين فيلم خود او در حالي ديده مي‌شود كه به يك ديوار تكيه داده و دستهايش را در مقابل سينه روي يكديگر قرار داده است، درست مانند تمريناتي كه هنگام مديتيشن انجام مي‌گيرد. سپس او ناگهان از جاي خود به سمت بالا مي‌پرد و در همان حالت پرش دوباره بالاتر مي‌پرد و اين كار را چند بار ديگر تكرار مي‌كند تا به قول خود زمين را پشت سر بگذارد.وي در ادامه مي‌گويد: «انسان بايد هميشه فقط ادامه دهد قبل از آنكه نيروي جاذبه زمين او را غافلگير كند.» با اين فيلم كوتاه شيطنت آميز كه توسط «كايران سابيا» ، هنرمند اهل هندوستان تهيه شده نمايشگاه بزرگ هند در گالري سرپنتاين لندن آغاز به كار مي‌كند، البته شروعي بهتر از اين هم نمي‌توانست داشته باشد چرا كه اين نمايشگاه نيز تنها از يك جهش بزرگ سخن مي‌گويد، از اينكه چگونه هنرمندان هندي عصر حاضر توانسته‌اند يكباره خود را تا بلند‌اي قله‌هاي رفيع موفقيت هنري بالا بكشند. هنرمندان هندي كه هفته گذشته در شهر برن سوييس‌ برنامه داشته‌اند و همين روزهاست كه ميهمان گالري ديگري در لندن و بعد از آن هم موزه شهر وين در اتريش هستند؛ موزه‌اي كه نويد بخش تولد دوره جديدي از هنر هندي است.  چندي است حضور و درخشش يكباره نسل جديدي از هنرمندان هندي در مجامع هنر جهاني، توجه اغلب محافل هنري دنيا را به سوي خود جلب كرده و تحليل‌هاي بسياري را از سوي كارشناسان و تحليلگران هنري در پي داشته است و همه جا حرف از هنرمندان هندي است.نمايشگاهي كه در حال حاضر در گالري سرپنتاين لندن گشايش يافته «بزرگراه هند» نامگذاري شده كه ظاهرا به معني آن است كه هنرمندان اين كشور مي‌كوشند در مسير پيش رويشان از همگان پيشي بگيرند؛ هم چنان كه در تمامي غرفه‌هاي اين نمايشگاه نيز آنچه بيش از همه توجه هر بيننده‌اي را به‌خود جلب مي‌كند شتاب، سر و صدا، دگرگوني، تلاقي فقر و ثروت و سنت و مدرنيسم است و حال آنكه كشور هند تركيبي از هر دو اينهاست؛ يعني در كنار محله‌هاي نامرتب و كثيف مكان‌هاي تميز و درخشان نيز وجود دارد و يا اگر نقطه‌اي از هند به كانون جنگ‌هاي ميان اديان تبديل شده است گوشه‌اي ديگر از آن نيز محل سرمايه‌گذاري تراست‌هاي جهاني است و با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد تشبيه بمبئي به يك آتشفشان پيش از شروع فوران كاملا بجا و درست باشد. اين تشبيه را ديگر هنرمند هندي را«يانيتا سنيق» در عكس‌هايي كه به بزرگي ديوار و در شب گرفته به كار برده است. در عكس‌هاي وي نور خيابان‌هاي مشجر و پهن همانند رگه‌هاي آتشين در سراسر تصوير ديده مي‌شود همانند گدازه‌هاي يك آتشفشان در آستانه فوران، كه انفجار آن اجتناب‌ناپذير است.
تاج محل
البته اين نمايشگاه تنها به ترسيم رويكرد به‌اصطلاح «آتشفشاني» هند نپرداخته است كه در اين صورت به گفته كارشناسان آلماني اشتباه بزرگي را مرتكب مي‌شد؛ اگر كه از كل يك كشور تنها سرو صداي بي‌معني آن را نشان مي‌داد، بلكه آرامش، خشم و حتي افسردگي نيز در تصاوير ديگر هنرمندان اين كشور نظير ام.‌اف حسين انعكاس يافته است. هر چند كه بازديدكنندگان همواره با كنجكاوي هر چه تمام جذب آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه شده‌اند با اين حال آنچه در پايان بيش از هر چيز باعث شگفتي آنها مي‌شود اساسا وجود چنين نمايشگاهي است.چرا كه تا پيش از اين از هنر جديد هند در عرصه‌هاي بين‌المللي خبري نبود. در سال‌هاي اخير چين سرزمين آرزوهاي بسياري از مجموعه‌داران هنري به شمار مي‌رفت البته قبل از آن هم شهر لايپزيك آلمان به‌عنوان كانون جهاني زيبايي شناختي محسوب شده و لندن را از جايگاه تراز اول خود كنار زده بود، به‌طوري كه هنرمندان بريتانيايي جوان يكباره بسيار قديمي به‌نظر رسيدند و اكنون گويا مجامع هنري به جولانگاه هنرمندان هندي تبديل شده است.براي آنكه بتوان راز موفقيت هنرمندان هندي را كشف كرد نخست بايد بدانيم كه امروزه در مقايسه با 20‌سال پيش به گونه‌اي ديگر درباره هنر صحبت مي‌شود، بدين معني كه در آن زمان قبل از هر چيز سبك‌ها و مكتب‌ها بودند كه درباره آنها بحث و گفت‌وگو مي‌شد و با وجود مكتب‌هايي چون امپرسيونيسم، اكسپرسيونيسم، ميني ماليسم و... مي‌توانستيم ادعا كنيم كه هنر در پرش از يك «ايسم» به ايسم ديگر همواره در حال كامل شدن است. اما امروزه ديگر هيچ كس از سبك‌ها يا مراحل هنري سخن نمي‌گويد به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد اصل تكامل هنري به انجام رسيده است. به عبارت بهتر اصل «كشف هنر» جايگزين «تكامل هنر» شده است. براي آنكه بتوان راز موفقيت هنرمندان هندي را كشف كرد نخست بايد بدانيم كه امروزه در مقايسه با 20‌سال پيش به گونه‌اي ديگر درباره هنر صحبت مي‌شود، بدين معني كه در آن زمان قبل از هر چيز سبك‌ها و مكتب‌ها بودند كه درباره آنها بحث و گفت‌وگو مي‌شد و با وجود مكتب‌هايي چون امپرسيونيسم، اكسپرسيونيسم، ميني ماليسم و... مي‌توانستيم ادعا كنيم كه هنر در پرش از يك «ايسم» به ايسم ديگر همواره در حال كامل شدن است.البته بديهي است كه پيش از اين نيز هنر كشف مي‌شد و چه بسا اين گالريست و مجموع‌داران بودند كه تك‌تك هنرمندان را پيشگام يك مكتب هنري مي‌خواندند اما امروزه بر عكس، اين شهر‌ها و شبه قاره‌ها هستند كه يكباره به اشغال هنرمندان در مي‌آيند؛ يعني همان اتفاقي كه از چندي پيش از لندن آغاز شده و پس از شهر لايپزيك آلمان به چين و اكنون هم به هند رسيده است. بنابراين آنچه مطرح است گرايش‌هاي جديد و يا ايسم‌هاي هنري نيست بلكه نوع مكان است كه در اين ميان نقشي تعيين‌كننده دارد. از ديگر سو از آنجا كه هنر جديد آشفته و به نوعي عاري از هر گونه سبك و سياقي به‌نظر مي‌رسد لذا انسان را به يافتن الگوهاي جديدي وا مي‌دارد. ماحصل اين جست‌وجو موقعيت جغرافيايي و مكان است كه به‌عنوان نخستين دليل موفقيت روند هنري لندن ، لايپزيك، چين  و هند مطرح مي‌شود. اقتصاد و تكامل هنريدومين دليل موفقيت را كارشناسان اميد به «نو شدن» مي‌دانند. زيرا اگر چه دوره سبك‌هاي هنري به پايان رسيده اما هنر مي‌بايست ادامه پيدا كند. براي يك هنرمند دشوار است كه به تنهايي قادر باشد پيشرفت‌هاي بزرگ هنري را به انجام برساند چرا كه او تنها يك نفر است در ميان هزاران هزار نفر ديگر. و اين چنين است كه بسياري از مجموعه‌داران، تاجران و موزه‌داران به مناطقي سوق داده مي‌شوند كه در آنجا مي‌خواهند همان بيداري و دگرگوني را بيابند كه از حقيقت هنر انتظار دارند.
تاج محل
اين چنين است كه هنر به‌طور اجتناب‌ناپذيري سر از چين در مي‌آورد. امروزه اگر هنر جديد هند آرزوي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي را نداشت اين شبه قاره در سال‌هاي اخير پيشرفت اقتصادي سريعي را تجربه نمي‌كرد. اين وضعيت بيش از همه به سود هنرمندان اين كشور است. پيشرفت اقتصاد هند، مايه پيشرفت هنرمندان هند است. هر چه قدر كشور در عرصه‌هاي جهاني حضور فعال تري داشته باشد به همان اندازه آثار هنرمندانش پرفروش‌تر خواهد شد. البته قبل از اين هم آثار برخي از هنرمندان اين كشور خريد و فروش شده و مورد توجه برخي مجموعه داران قرار داشت اما تازه از سال گذشته آثارهنرمندان هندي در گالري‌هاي با نفوذي حضور پيدا كرده و در حراجي‌هاي صاحب نامي چون ساتبي در كنار رقيبان غربي با مبالغ بالايي گاهي تا ميليون‌ها دلار خريد و فروش مي‌شوند.دومين دليل موفقيت را كارشناسان اميد به «نو شدن» مي‌دانند. زيرا اگر چه دوره سبك‌هاي هنري به پايان رسيده اما هنر مي‌بايست ادامه پيدا كند. براي يك هنرمند دشوار است كه به تنهايي قادر باشد پيشرفت‌هاي بزرگ هنري را به انجام برساند چرا كه او تنها يك نفر است در ميان هزاران هزار نفر ديگر.  به گفته كارشناسان پيشرفت اقتصادي يك اقتصاد ملي، علاقه زيبايي شناختي دنياي جهاني‌شده هنر را به ميزان قابل توجهي تسريع مي‌بخشد و اين سومين دليل موفقيت اين روند هنري است. بر اين اساس علاقه‌مندي يك مجموعه دار به آثار هنري هندي علاوه بر دلايل پيشين بيشتر به آن سبب است كه مجموعه‌داران نيز مشتاق هستند در اين قصه دگرگوني بزرگ سهمي داشته باشند. اين قصه زماني مي‌تواند تحقق يابد كه كشور هم روي هم رفته رشد كرده باشد.بعد از آن است كه به ناگاه افراد ثروتمند بسياري شكل مي‌گيرد كه به تبعيت از الگوهاي غربي علاقه‌مند داشتن مجموعه‌اي از تصاوير يا تنديس‌ها مي‌شوند. علاوه بر آن به تدريج گالري‌ها و موزه‌هاي جديدي باز مي‌شود به‌طوري كه در خود شهر كلكته نيز به سرعت يك موزه هنري توسط مهندسين سوئيسي طراحي مي‌شود. بنابراين قصه دگرگوني تنها قصه پيشرفت جوامع نيست، اين قصه از يك انطباق سخن مي‌گويد. هنرمنداني كه تا قبل از اين از شركت در بازارهاي هنر جهاني محروم مانده بودند از اين پس اجازه حضور مي‌يابند.از سوي ديگر انديشه اهميت دادن به هنر خودي نيز در سراسر كشور طنين انداز مي‌شود، روند آموزش هنرمندان بهبود يافته و محافل نقد هنري از سر گرفته مي‌شود. البته انطباق از سويي نيز به معناي از دست دادن و به عبارت ديگر به معناي تصاحب الگوهاي خريد و فروش غربي است؛ يعني از دست دادن آنچه روند هنري را تقويت مي‌كند و اين چهارمين دليل موفقيت روند هنري اخير است؛  يعني اعتبار. برخي صاحب‌نظران معتقدند موفقيت، دليل موفقيت را مي‌بلعد. ما نمايشگاه را ترك مي‌كنيم در حالي‌كه مي‌دانيم هنرمندان اين نمايشگاه به‌خود هند بسيار كمتر پرداخته‌اند. دست كم فقط يك‌رؤيا را هنوز مي‌توان در آنجا مشاهده كرد و آن رؤياي بزرگ هند از پرواز است. سابيا مي‌گويد: «خيلي راحت است» و دوباره مي‌پرد و بالا مي‌رود اما اينكه چگونه فرود مي‌آيد در فيلمش ديده نمي‌شود. همشهري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن