تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829178341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه سود افسونگري اي دل، که در دلبر نمي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چه سود افسونگري اي دل، که در دلبر نمي گيرد
نمايي از آتش سبز
 درباره پرونده فيلم «آتش سبز» مجموعه مطالبي که پيش رو داريد و به همت همکار پيشکسوت مان زاون قوکاسيان فراهم آمده، هدفي جز حرمت گذاشتن به دومين فيلم بلند سينمايي محمدرضا اصلاني پژوهشگر و کارشناس تاريخ و تاريخ هنر ايران و - بعد - سينماگر باسابقه ولي بسيار کم کار ندارد. در حال و وضعي که حتي همنشيني نام بقيه فيلم هاي روي پرده - «چارچنگولي» و «دلداده» و «خواستگار محترم» و «دلشکسته» - با «آتش سبز»، حتي پيش از دانستن چند و چون فيلم ها، از اختلاف سطح شديد اين اثر با هنجارهاي حاکم بر سينماي کنوني ما خبر مي دهد، مکث بر کار و انديشه اصلاني را به منزله نوعي مسووليت فرهنگي، برخود و روزنامه واجب دانستيم.اما اين بدان معنا نيست که رويکرد اصلاني در رويارويي با منتقدان آثارش يا حتي نوع اشاره هاي او به کار همکارانش را به طور مطلق تاييد کنيم يا با اين مجموعه، قصد تاييد محض او و نگرش اغلب متکبرانه را داشته باشيم.
نمايي از آتش سبز
شخصاً معتقدم آنچه اغلب موجب واکنش منفي تند ناقدان حمله ور به فيلم او شده، آن گونه که خود اصلاني و ستايشگرانش مي پندارند، ناشي از پيچيدگي خود اثر يا سهل پسندي اين ناقدان نيست. اينها همان نسلي از منتقدان اند که همين چند ماه پيش در همين روزنامه، برخلاف نسل هاي قبلي که شيفته سادگي نئورئاليسم و وسترن ها و ساتياجيت راي بودند و «جاده» فليني را به «هشت و نيم »اش ترجيح مي دادند، دو فيلم بسيار پيچيده «درخشش ابدي ذهن بي آلايش» و «جاده مالهالند» را در جايگاه فيلم هاي محبوب شان از سينماي بعد از شروع هزاره سوم برگزيدند؛ و بعيد مي دانم تحليل هاي چند لايه و پيچيده هر کدام شان در باب اين فيلم ها، براي اصلاني و اطرافيانش سهل الوصول باشد. چنان که روايت خود فيلم ها نيز با وجود اين همه ناسزا که اصلاني نثار سينماي معاصر مي کند و به نظر مي رسد بيشتر حاصل فيلم نديدن است تا هر دانش و بينشي، نبايد براي او چندان در دسترس باشد. همان گونه که او منتقدان را ناتوان از دسترسي به مفاهيم فيلمش مي خواند.در عوض، به جاي دست نيافتني بودن مفاهيم ارزشمند «آتش سبز»، من همين نوع برخورد را عامل آن صف کشي هاي خشمگينانه در برابر فيلم او تصور مي کنم.
نمايي از آتش سبز
 در همين گفت وگو، در کنار نکات سودمند فراوان، مي توان موضع اصلاني را نسبت به ديگران ديد که چگونه هر فيلم ديگر سينماي ايران را در نهايت «محدود به قصه گويي با مضاميني گاه اجتماعي و گاه روانشناسانه» مي داند و با صراحت، فيلم خودش را بحري لايتناهي از مفاهيم و معاني مي خواند، که چه راحت به جاي کارگردان، بر صندلي «تفسيرگر» اثرش مي نشيند و با بياني يادآور دبيران سال هاي مدرسه که مي خواستند حافظ و فردوسي را برايمان «معنا» کنند، آن هم اين همه سال پس از ديدگاه درخشان «عليه تفسير» سوزان سانتاگ و حاکميتش بر نقد سينماي پويا و منعطف امروزي، تصاوير و آدم هاي فيلمش را معني کند، که چه عجيب در حرف هايش تاکيد مي کند که بدانيم برخلاف بقيه، براي تفريح کتاب نخوانده و از نوجواني با اساطيري که در فيلم تصوير کرده، آشنايي داشته و کلاً آدمي «کتابي» است، که با چه اصراري خودش علناً مي گويد کارهايي که در فيلم کرده، خيلي خيلي مهم و بزرگ است و تا به حال در اين سينما و اين کشور نشده است و... کوشيديم همه اين برخوردها، همه اين تحقير سايرين و همه اين ستايش اثر خود را عامل موجد آن واکنش هاي انکاري نکنيم. گله ها را به همان رويکرد شفاهي ايشان منحصر کرديم و به همين مقدمه، بسنده. باقي هر چه هست، واکاوي خود اثر است، بي تاثير اين شيوه برخورد.با چاپ اين مجموعه کوشيديم در نقد اثر، نقد اخلاقيات مولف را مبنا قرار ندهيم.امير پوريا ( اعتماد)  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن