واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خبرگزاري فارس: بيخوابي عميق شعرهايي در جستوجوي معنا و درك جديد از جهان، سروده محمد مهدي سيار است كه در قالب مجموعه شعر امروز منتشر شده است. «بيخوابي عميق» سرودههاي محمد مهدي سيار است كه در سومين دوره جايزه شعر جوان (مرحوم قيصر امينپور) به عنوان يكي از 7 اثر تقديري معرفي شد. سيار با بيان اينكه از دوره راهنمايي به تمرين قافيه پردازي پرداختم و سال هاست شعر ميگويم درباره مجموعه شعرش گفت: «سرودههاي اين مجموعه شعر كوچك كه شايد در مجموع حدود 100 صفحه هم نباشد با دقت ويژهاي انتخاب شدهاند و در مجموعه جاي گرفتهاند. همچنين اين سرودهها در قالبهاي مختلف سپيد، نيمايي، قطعه، رباعي و غزل هستند.» محمد سعيد ميرزايي؛ شاعر و منتقد درباره مجموعه شعر «بيخواي عميق» معتقد است: «شاعر در اين سرودهها انديشيدهاند؛ اما اين انديشه نوعي از پيش انديشيدگي بوده است. يعني سراينده به مضموني فكر كرده و آن را نوشته است. پيش انديشيدگي هم در شعر سپيد و نيمايي و هم در غزل اتفاق ميافتد. در پيش انديشيدگي توجه شاعر صرف عناصر و قراين بيان در هر دو مصرع هر بيت از غزل ميشود اين موضوع را در غزلهاي اين مجموعه ميتوان ديد.» وي در نقد اين مجموعه به سرودهها و قطعه شعرهاي مثبت مجموعه اشاره كرد و توضيح داد: «قطعه شعر «رستاخيز» بنياد شعري يكدست و ساختار زباني مناسب دارد و از نثر استفاده خلاقانهاي شده است. شاعر به شكل متعادلي از اين امكانات استفاده كرده، استفاده منطقي از زبان و آوردن چند صدا بيآن كه بخواهد چيزي را به رخ مخاطب بكشد. همچنين قطعه شعر اتوبوس تصوير روشني دارد كه به خوبي در ذهن ميماند. شعر براساس تجربه شعر سروده شده و فرم و ساختارش مناسب است. عناصر شعري به صورت متعادلي در متن اجرا شدهاند. درباره قصه شعر «تقلا» نيز ميتوان گفت شاعر استفاده هوشمندانهاي از امكانات زبان كرده است. ميرزايي از قطعه شعرهاي دل تنگ و كشف به عنوان شعرهايي كه در جستجوي معنا و درك جديدي از جهان هستند و مضامين زيبايي دارند ياد كرد و گفت: اين سرودهها خواننده را به ياد اكتاويو پاز مياندازد. شعر ارزش معنايي دارد، اما شعري كه كشف ميكند با متن فلسفي تفاوتهايي دارد. شعر اتفاقي در زبان است. اما بايد توجه داشت اقناع در شعر، يعني موسيقي، وزن، روانشناسي آوايي، زباني، محورهاي جابهجايي، حذف و اضافه و امكانات بيشتر با سايش و درگرديسي زبان در هر لحظه پديد ميآيند. در بخش ديگري ميرزايي به بررسي قطعه شعر «پايان» از متد فرم پرداخت و اظهار داشت: در اين شعر عناصر شعري اندك است چرا ما بايد به شعر كوتاه معتاد شويم. من معتقدم ما بايد به سمت شعر بلند گفتن پيش رويم، تمام شاعران بزرگ ما نيز همين كار را كردهاند. مخاطب با اندك بودن عناصر شعرري شاعر نميتوان به كشف ميان عناصر شعري نايل شود و بنياد شعر براساس يك امكان بزرگ نهاده شده است. وي ادامه داد: پايان اتفاق شعري در دو سطر نخست شعر رخ ميدهد اما از نظر فرم، شعر در همان دو سطر نخست پايان مييابد، از سوي ديگر متكلم وحده بودن سرودههاي اين مجموعه ديگر ويژگي سرودههاست، كه گاه در خدمت مجموعه است و گاه به مجموعه لطمه ميزند. در شعر پايان اين كتاب ميخوانيم: يكي بود... يكي نبود پايان قصه همين جاست ما و اين گنبد كبود دروغهاي مصلحت آميزيم يك راست بيشتر نيست آن راست فتنه انگيز! انتشارات سوره مهر كتاب بيخوابي عميق را در96 صفحه و 2500 شمارگان با قيمت2200 تومان منتشر كرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]