واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نفسهاي آخر قديمي ترين هنر نمايشي ايران
سياه بازي هنري تخصصي، حرفه اي، داراي اصالت ايراني و مفرح است که به واسطه عدم حمايت از سوي مسئولان نفسهاي آخر را مي کشد. نخستين جشنواره سياه بازي کشور در حالي شامگاه پنج شنبه به کار خود در ساري پايان داد که کارگردانان و پيشکسوتان اين عرصه معتقدند که در صورت ادامه عدم حمايت از اين هنر شاد، مفرح و سنتي از سوي مسئولان مرتبط، هنر سياه بازي به مرگ مغزي دچار مي شود.رضا بهشتي، کارگردان و هنرمند پيشکسوت هنر سياه بازي کشور معتقد است: مطالعه و آموزش بايد در راس برنامه ها براي اعتلا، باروري و ماندگاري هنر نمايشي قرار گيرد.داوود فتحعلي بيگي، پيشکسوت نمايش هاي تخته حوضي يا سياه بازي ايران نيز معتقد است که سياه بازي مي تواند با حضور کارشناسانه در موضوعات عرفاني، مفاهيم ديني را به زيبايي و با زباني طنز به جامعه بشناساند.وي بيان داشت: آموزه هاي ديني از طريق هنرهاي نمايشي و در مکان هايي نظير تماشاخانه و با زبان طنزآور و شيرين سياه بازي براي جامعه اثرگذار خواهد بود.فتحعلي بيگي اذعان داشت: ديد و بازديد و حضور در دل مردم شاخصه اصلي هنر سياه بازي است.سياه بازي هنري تخصصي، حرفه اي، داراي اصالت ايراني و مفرح است که به واسطه عدم حمايت از سوي مسئولان نفسهاي آخر را مي کشد. جواد انصافي يا همان بازيگر نقش عبدلي و از پيشکسوتان دهه گذشته هنر سياه بازي در ايران نيز گفت: سياه بازي قديمي ترين هنر نمايشي ايران بوده و يکي از کامل ترين نمايش هاي دنيا است.وي با اشاره به اينکه ديدار بين بازيگر و تماشاگر در هنر سياه بازي از بين مي رود، خاطرنشان کرد: هنر سياه بازي از دوران ساساني در ايران ريشه دوانده است.محسن احمدي نيک، کارگردان نمايش "رام کردن زن سرکش" از اصفهان نيز مي گويد: با برپايي جشنواره هاي مختلف سياه بازي در کشور مي توان ميراث به جاي مانده ايرانيان را حفظ کرد.محمد باقر عبيري، کارشناس ارشد رشته کارگرداني نيز با اشاره به اينکه نمايش هاي سياه بازي و تخت حوضي، ريشه در اساطير و سنت هاي ديرينه ايرانيان دارد، اظهار داشت: مردم از شيوه هاي نمايش هاي ايراني به خصوص نمايش هاي سياه بازي حمايت مي کنند.به گفته عبيري، نمايش هاي سياه بازي هم پيام آور شادي ها بوده و هم زبان حال مردم مظلوم است. مديرکل ارشاد مازندران نيز با اشاره به اينکه هنر نمايشي يکي از هنرهاي تاثيرگذار و آشنا براي مخاطب ايراني است، تصريح کرد: برخي هنر نمايشي را با هنر تخته حوضي يا سياه بازي مي شناسند.امامزاده با بيان اينکه سياه بازي مختص ايرانيان است، يادآور شد: اين هنر توسط هنرمندان مردمي شکل گرفت، به اوج رسيد و دوران طولاني خود را با معرفي شاخه اي از نمايش به ويژه کشورهاي پيراموني به ناگاه ترک کرد.به گفته وي، در عظمت اين هنر ويژه ايراني همين بس که "سياه" گيلماژ يا مترجم زيبايي، پرستش، نيک انديشي و تحسين کننده شاخص هاي اخلاقي جامعه است.سياه بازي قديمي ترين هنر نمايشي ايران بوده و يکي از کامل ترين نمايش هاي دنيا است.وي افزود: سياه خود را نماينده قشر مستضعف جامعه، پايمال، لگد خورده و انعکاس دهنده تالمات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي قشر عظيم جامعه اسلامي مي داند.وي با اشاره به اينکه يکي از مهم ترين دغدغه ها در دوران کنوني اين است که هنر به عنوان زبان فرهنگ بتواند ارتباط گسترده با مخاطب اجرا کند، اظهار داشت: اگر هنر نتواند از مردم، براي مردم و دلمشغولي هاي آنان سخن نگويد آن هنر به فنا و تباهي کشيده مي شود.امامزاده افزود: ارتباط تنگاتنگ با خواسته ها و تعلقات مردمي خصيصه اصلي هنر شرقي است زيرا هنرمند آن از متن مردم مي جوشد و ترجمان دردها، سرور و فرود و فرازهاي زندگي مردم کوچه و بازار است.وي خاطرنشان کرد: هنرمند منتخبي است از ميان مردم که همه دلگويه هاي مردم را با ابزار کارآمد و تاثيرگذار هنر قابل فهم براي عموم مردم بيان مي کند.مديرکل ارشاد مازندران با بيان اينکه ادبيات سياه بازي برگرفته از ادبيات توده مردم و قابل فهم است و مروج ارزش هايي است که با روحيه شرقي ايرانيان و مهرورزي مسلمان عجين بوده است، يادآور شد: به طور قطع و يقين در فرود نابهنگام اين هنر فاخر نيازمند آسيب شناسي جدي هستيم.مطالعه و آموزش بايد در راس برنامه ها براي اعتلا، باروري و ماندگاري هنر نمايشي قرار گيرد.امامزاده اذعان داشت: عدم اتکال هنر، مباني، قوام بخشي و تضمين آفريني موجب شده است تا هنر تخته حوضي يا سياه بازي به تدريج به وادي فراموشي سپرده شود.به گفته وي، تامين، بستر و اعتلاي هنر سياه بازي نيازمند کالبدشکافي دقيق، آسيب شناسي عاقلانه و پژوهش محققانه است.اين مسئول خاطرنشان کرد: مازندران نيز به سهم خود مترصد برداشتن گام حداقلي در حوزه سياه بازي است.وي گفت: جشنواره سياه بازي در مازندران بايد تلنگر و نقطه عطفي براي همه دست اندرکاران جهت آسيب شناسي هنر سياه بازي باشد.امامزاده افزود: تکرار جشنواره سياه بازي کشور مي تواند بسترساز فضايي براي گردهم آمدن دست اندرکاران اين حوزه و دلگويه هاي آنان براي بهتر شدن باشد.به هر جهت پرداختن به هنرهاي اصيل و ايراني که ريشه در درون مردم دارد ضرورتي انکارناپذير است که بايد مورد توجه مسئولان امر در سطوح کشوري قرار گيرد و اين هنر و هزاران هنر اصيل ديگر استوار و پابرجا باقي نمي مانند مگر با تلاش همه دست اندرکاران اين عرصه و چه بسا روزي دوباره شاهد رواج اين هنر نمايشي در کشور باشيم.منبع : مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]