تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816216937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثیر خاقانی و ظهیر فاریابی بر شعر حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تاثیر خاقانی و ظهیر فاریابی بر شعر حافظ
حافظ
خاقانی (متوفای 595ق)افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی از بزرگترین قصیده سرایان تاریخ شعر فارسی است. با آنکه مثنوی و غزل و رباعی و دیگر انواع شعر هم پرداخته است. اما اوج هنر او در قصیده‌سرائی است. خاقانی لفظ‌گرا و مضمون‌پرداز است و سبک بغرنج و دیریابی دارد. از نظر گرایش به سخنوری و مراعات‌های لفظی و بیان شکوهنمند مطنطن شبییه به کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی است. ولی پیچیدگی شعر کمال‌الدین کمتر از شعر اوست. قسمت اعظم شعر خاقانی را می‌توان نظم هنرمندانه به حساب آورد. عاطفه و احساس، جز در مرتبه‌های دلسوز و دلنشینی که سروده است، رنگ و خصلت غالب شعر او نیست.تاثیر هنر خاقانی بر حافظ با آنکه نامحسوس است. مسلم است و به شهادت مضامین و تعابیر مشابه و غزلیات هموزن و قافیه‌ای که حافظ با او دارد، و شمه‌ای نقل خواهد شد، می‌توان به قطع و یقین حکم کرد که حافظ به دیوان خاقانی نظر داشته است. این نیز مسلم است که سبک تو درتوی لغزگونه او را چندان خوش نمی‌داشته، به همین مناسبت تأثیر خاقانی بر او هرگز به پایه و میزان تأثیر کمال‌الدین اسماعیل و خواجو و سعدی نمی‌رسد، بلکه مشابه با تاثیر انوری و حداکثر برابر با تأثیر سنائی است.الف) شباهت‌ها لفظی و معنوی1) خاقانی: گیسوی چنگ و رگ بازوی بر بط ببرید حافظ: گیسوی جنگ ببرید به مرگ می ناب2) خاقانی: الصبوح الصبوح کامد یار حافظ: الصبوح الصبوح یا اصحاب 3) خاقانی: ... کاین شبستان زحمت ما بر نتابد بیش از اینحافظ: خاک کویت زحمت ما برنتابد بیش از این4) خاقانی: می‌خوری به کز ریا طاعت کنی حافظ: می‌خور که صد گناه ز اغیار در حجاب / بهتر زطاعتی که به روی و ریا کنند5) خاقانی: یک اهل دل از جهان ندیدم حافظ: ببین که اهل دلی در میان نمی‌بینم6) خاقانی: دارم از چرخ تهی دو گله چندان که مپرس حافظ: دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس7) خاقانی: دیدی که یار چون ز دل ما خبر نداشت... حافظ: دیدی که یار جز سر جور و ستم نداشت 8) خاقانی: ما را شکار کرد و بیفکند و بر نداشت حافظ: افکند و کشت و عزت صید حرم نداشت9) خاقانی: بر بوی آنکه بوی تو جان بخشدم چو می ... حافظ: بر بوی آنکه جرعه حامت به ما رسد... 10) خاقانی: هوای تو به سر تازیانه باز آورد حافظ: ... زهمرهان به سر تازیانه یاد آرید11)خاقانی: آمد نفس صبح و سلامت نرسانید / بوی تو نیاورد و پیامت نرسانید حافظ: دیریست که دلدار پیامی نفرستاد  /ننوشت سلامی و کلامی نفرستاد12) خاقانی: قصه‌ها پیش داور اندازیم  13) خاقانی: تا مرا سودای تو خالی نگرداند زمن  حافظ: چون شرم خاک رهش دامن بیفشاند زمن 14) خاقانی: گفتا که بی‌جمالت روزی بود چو سالی   حافظ: ... و آندم که بی‌تو باشم یک لحظه هست سالی 15) خاقانی: زان پیش کز دورنگی عالم خراب گردد  ساقی برات ما ران بر عالم خرابی حافظ: زان بیشتر که عالم فانی شود خراب  ما را ز جام باده گلگون خراب کن ب) برخی همانندی‌های وزن و قافیه (بیت اول هر مدخل از آن خاقانی و بیت دوم از حافظ است):1) ای صبح دم ببین که کجا می‌فرستمت    نزدیک آفتاب وفا می‌فرستمتای هد هد صبا به سبا میفرستمت            بنگر که از کجا به کجا می فرستمت 2) پیش لب تو حلقه به گوشم بنفشه‌وار   لب‌ها بنفشه رنگ ز تب‌های بی‌قراعید است و آخر گل و یاران در انتظار         ساقی به روی شاه ببین ماه و می بیار 3) ما دل  به دست مهر تو زان بازداده‌ایم   کاندر طریق عشق تو گرم اوفتاده‌ایمما بی غمان مست دل از دست داده ایم    همراز عشق و همنفس جام باده ایم ظهیر فاریابی (متوفای 598 ق)ظهیرالدین ابوالفضل طاهر بن محمد از بزرگترین قصیده سرایان ایران است و از سوی سخن‌شناسان و تذکره‌نویسان همطراز انوری شمرده شده است. با این تفاوت که شعر او در عین اینکه شیوه‌اش شیرین و سبکش استوار است، دور‌پروازی‌های لفظی و لغزسازی‌های معنائی انوری را ندارد.در بعضی نسخه‌های دیوان حافظ در پایان غزل «نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر»، بیتی الحاق شده است:چه جای گفته خواجو و شعر سلمانست                    که شعر حافظ شیراز به ز شعر ظهیر نگارنده این سطور، ابتدا تصور می‌کرد که وجوه شباهت فکر و مضمون بین حافظ و ظهیر چند گونه و چندین گانه باشد. ولی پس از مطالعه دیوان ظهیر، جز شباهت کلی در صلابت سخنوری، نزدیکی چندانی بین شعر حافظ و ظهیر نیافت. استقبال‌های احتمالی حافظ و اخذ و اقتباس‌ها و تضمین‌های او از شعر ظهیر چندان زیاد نیست و هرگز به پایه  اخذ و اقتباس‌هایش از نظامی و خاقانی هم نمی‌رسد تا چه رسد به فی المثل کمال‌الدین اسماعیل و سعدی و خواجو و سلمان.باری علامه قزونی در مقدمه معروف خود بر دیوان حافظ می‌نویسد: «خواجه گویا در قصاید خود غالباً شیوه ظهیر فاریابی را پیروی می‌کرده و معتقد سبک و اسلوب او بوده، چنانکه قصیده او به مطلع: شد عرصه زمین چو بساط ارم جوان                  از پرتو سعادت شاه جهان ستان ظاهراً به استقبال این قصیده ظهیر است: گیتی ز فرّ دولت فرمانده جهان                           ماند به عرصه ارم و روضه جنان و قصیده دیگر او به مطلع: ز دلبری نتوان لاف زد به آسانی                         هزار نکته در این کار هست تا دانی به نحو وضوح به استقبال این قصیده ظهیر است: در این هوس که من افتاده‌ام به نادانی                مرا به جان خطرست از غم تو تا دانی قصیده او به مطلع: سپیده‌‌دم که صبا بوی لطف جان‌ گیرد                   چمن ز لطف هوا نکته بر جنان گیرد گویا از حیث سبک و اسلوب و نیز وزن به استقبال این قصیده ظهیر باشد: سپیده‌دم که صبا مژده بهار دهد                          دم هوا مدد نافه نثار دهد گو اینکه به همان ردیف و قافیه نیست.» (مقدمه قزوینی، ص قیه- قیو). تضمین:حافظ دو مصراع از ظهیر را عینا تضمین کرده است:1) ظهیر گوید:مرا امید وصال تو زنده می‌دارد                    و گرنه بی‌تو نه عینم بماند نه اثرمحافظ گوید:مرا امید وصال تو زنده می‌دارد                    وگرنه هر دمم از هجر تست بیم هلاک2) ظهیر گوید:با کس غم دل مگوی زیرا که نماند               یک دوست که با او غم دل بتوان گفتحافظ گوید:غم در دل تنگ من از آنست که نیست        یک دوست که با او غم دل بتوان گفتباز گشت به مقاله " یک فروغ رخ ساقی"





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1530]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن