تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833594803
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
سالهاست كه شبكههاي مختلف سيما ميزبان نمايش آثاري متفاوت از سيروس مقدم هستند. پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ديار باقي، روز حسرت، رستگاران و چارديواري همه و همه سريالهايي بودند كه در همه اين سالها مخاطبان خاص خود را داشتهاند و امروز سيروس مقدم نامي آشنا در گذر از همه اين سالهاست. مجموعه «زير هشت» به كارگرداني سيروس مقدم و به تهيهكنندگي الهام غفوري در 50 قسمت 45 دقيقهاي براي نمايش از شبكه اول سيما تهيه ميشود. «زير هشت» يك ملودرام اجتماعي است كه قرار است از اواخر تير ماه روي آنتن برود. روزي كه ما سر صحنه رفتيم تصويربرداري قسمت بيست و سوم مجموعه مقابل منزلي در حوالي خيابان زعفرانيه گرفته ميشد. اعضاي گروه از 30/8 صبح در لوكيشن حاضر شدهاند و ساعت حدود 2 بعدازظهر كه ما به لوكيشن رسيديم پنجمين سكانس از اين قسمت به تصوير كشيده ميشد. يكي از خصوصيات ويژه آثار سيروس مقدم اين است كه تهيه مجموعهها هميشه با يك گروه ثابت دنبال ميشود. گروه در پاركينگ يك مجموعه طبقاتي مسكوني مشغول آمادهسازي صحنه هستند. عوامل چهرهپردازي، بازيگران اين قسمت را براي حضور در مقابل دوربين آماده ميكنند. قرار است در اين صحنه كامران تفتي و آرش مجيدي و در سكانس بعدي بيتا خردمند و شايان جلالي جلوي دوربين بروند. سيروس مقدم به همراه علي احمدي (صدابردار) و محسن بهاري (منشي صحنه) پشت مانيتور نشستهاند و امير معقولي، تصويربردار نامآشناي مجموعههاي سيروس مقدم مشغول بررسي محل قرار دادن دوربين است. تصويربرداري در آپارتمانهاي مسكوني هميشه مشكلات خاص خود را دارد. ماشيني ميخواهد وارد پاركينگ شود و اين بدان معناست كه گروه كارگرداني و بچههاي تصوير بايد وسايل و لوازم را براي ورود اتومبيل جابهجا كنند. گروه مجددا در صحنه مستقر ميشود و با اعلام شمارش 3، 2، 1 توسط دستيار اول كارگردان نما به تصوير كشيده ميشود. در اين صحنه قرار است آرش مجيدي از بالاي در خانه داخل حياط بپرد و با فرياد منصور... منصور، كامران تفتي نيز به صحنه ملحق شود. امير معقولي دوربين روي دست نما را دنبال ميكند. به اعتقاد او نماهاي دوربين روي دست بخصوص در صحنههاي هيجاني در ايجاد هيجان به بيننده نقش دوچندان ايفا ميكند. دوربين امير معقولي نماي Oversholder (پشت شانه) كامران تفتي را ميگيرد و آرش مجيدي ديالوگهاي خود را بيان ميكند. صحنه، صحنه پرهيجاني است. برداشت اول مشكل خاصي ندارد ولي از آنجا كه هيچ چيز از ديد سيروس مقدم دور نميماند از آرش مجيدي ميخواهد كه نوع بيان خود را در اين ديالوگ تغيير دهد. برداشت دوم تكرار ميشود. سيروس مقدم از آرش مجيدي ميخواهد كه موقع پريدن از روي ديوار مراقب خود باشد، به هر حال نما با برداشتي ديگر تاييد ميشود. حركت در دل حادثه به سراغ سيروس مقدم ميروم. اين چندمين بار است كه در پشت صحنههاي مجموعههاي او حضور مييابم. وقتي از او ميپرسم كه آيا «زير هشت» را ميتوان يك درام اجتماعي با نگاهي تلخ به شمار آورد؟ ميگويد: وقتي موضوعات اجتماعي كار ميشود قطعا تلخيها و گزندگيهايي براي خودش دارد. به هر حال تلخي چاشني يك كار درام اجتماعي است. براي ما آدمهايي كه از بيرون به حادثهاي نگاه ميكنيم حادثه ممكن است به ظاهر كوچك به نظر برسد ولي براي آدمهايي كه درگير آن ماجرا هستند خيلي وسيع و عميق است. وقتي تصادفي در جادهاي رخ داده و شما به عنوان مسافر گذري از كنار آن حادثه عبور ميكنيد به طور حتم نميتوانيد عمق فاجعه را از ديد كساني كه در بطن حادثه هستند و حتي اطرافيان آنها ببينيد. سعي من در اين بود كه در «زير هشت» خودم را به جاي آدمهايي بگذارم كه درگير حادثه هستند و احساسي را كه به آنها دست ميدهد به تصوير بكشم. سعي من اين بود كه خارج از گود به داستان نگاه نكنم و خودم هم در دل حادثه باشم. اينجاست كه اگر دوربين وسط بحران برود نوع نگاه نزديكتر و درشتتر است. سيروس مقدم در ادامه در رابطه با سبك نگارش فيلمنامه ميگويد: يكي از ويژگيهاي سعيد نعمتالله (نويسنده) كه خيلي آن را دوست دارم نوع ادبيات و محاورهاي است كه در عين روزمره بودن، ملموس و مردمي است و بشدت لحن و آهنگ دلنشيني دارد. اين سبك نگارش در واقع همان كلماتي هستند كه هميشه ميشنويم، اما به نوعي متفاوتتر و آهنگينتر. سعيد نعمتالله به گفتهاي پا را از محاورات عادي روزمره فراتر گذاشته و به آن لحني شاعرانه داده است. مقدم «زير هشت» را قصه جوانهايي ميداند كه براي رسيدن به خواستهها و مقاصد خودشان مسير زندگي را ميانبر ميزنند و طبيعتا اين مسير ميانبر چالشها و پيچوخمهايي دارد كه گاه گريبان آنها را ميگيرد. عطا، قهرمان داستان هم يكي از آن جوانهاست كه براي رسيدن به آرزوهايش و رسيدن به يك عشق خام و نپخته به كجراههاي ميافتد كه نهايتا به زندان ميرسد و در دنياي حبس با دنياي تازهاي مواجه ميشد كه بعد از آزادي كاملا در يك دوراهي قرار ميگيرد. قصه «زير هشت» داستان ترديدها و دغدغههاي اين نسل است. سيروس مقدم در همه اين سالها در معرفي چهرههاي جديد خوب عمل كرده، «زير هشت» هم از اين قاعده مستثني نيست. او معتقد است «زير هشت» يك اتفاق ساده است، چراكه به گفته او اين بار دوربين به محلهايي رفته كه تا به حال نمودي در تلويزيون نداشته. به لحاظ ساختار كار هم به كمك امير معقولي «زير هشت» حرفهايي ناگفته براي گفتن دارد. يافتن ريشههاي تلخ گروه صحنه را براي ادامه تصويربرداري آماده ميكند. پلان بعدي ادامه صحنه درگيري بين دو شخصيت داستان است. صحنه در مقابل منزل منصور تصويربرداري ميشود؛ پلاني كه قرار است منصور به وسيله آرش مجيدي به بيرون پرتاب شود. نما با بازي خوب آرش مجيدي و كامران تفتي بهخوبي گرفته ميشود و عبور كاميوني كه گاه و بيگاه براي خالي كردن مصالح خود عرض خيابان را ميپيمايد خللي در روند كار ايجاد نميكند. فرصت خوبي است كه با آرش مجيدي به گفتگو بنشينيم. او كه در چندمين تجربه كاري خود با گروه سيروس مقدم همراه است، ميگويد: اين سومين بار است كه با سيروس مقدم همكاري دارم. ايشان مخاطب خود را بهخوبي ميشناسد و قصههاي خوبي را انتخاب ميكند. به عقيده من در جامعهاي كه ما زندگي ميكنيم ريشههاي تلخ اجتماعي وجود دارد و اتفاقا خوب است كه به آنها پرداخته شود، البته در اين جهت كه چارهاي براي آن پيدا شود. آرش مجيدي معتقد است هر آدمي در اجتماع تركيبي از مجموعهاي از عناصر روانشناختي است كه برآيند آن ميتواند مستقيما از دل اجتماع گرفته شود. اين است كه كاراكتر يا شخصيت افراد را ميسازد. اين قضيه را در برخي تيپهاي شخصيتي بيشتر ميتوان لحاظ كرد و به قول معروف روي آن مانور داد. آرش مجيدي نيز در مورد سبك نگارش سعيد نعمتالله با سيروس مقدم موافق است. وي ميگويد: هم جنس قصهپردازياش را دوست دارم و هم نوع ديالوگهايش را. فقط احساس ميكنم اين ديالوگها يك خطري را به همراه دارد، چراكه اگر ديالوگ را مال خودت نكني و از زبان شخصيت داستان درنيايد شايد همه ديالوگها شبيه به هم به نظر برسد و يكي باشد. سعي من با حضور در اين مجموعه اين بوده كه حتيالامكان ديالوگها را به شخصيت داستان متعلق سازم. آرش مجيدي نقش شخصيت عادل را بازي ميكند؛ پسر يك پهلوان اصيل تهراني. از آنجا كه گويش قديمي زبان فارسي هميشه آهنگين بوده عادل هم از اين قاعده مستثني نيست و حتي طي يك اتفاقي كه در داستان ميافتد گويي بخشي از ناخودآگاه سركوب شده اوست كه بيشتر از قبل خود را عيان مينمايد. آرش مجيدي بازي روان و سادهاي دارد؛ او به عنوان آخرين بخش گفتگويش ميافزايد: پخش هر شبي سريالهاي تلويزيوني اتفاق خوبي است كه طي سالهاي اخير رخ داده، چراكه ديگر پخش هفته به هفته قصه در حوصله مخاطب امروزي نميگنجد. به هر حال اميدوارم كه اين بار هم ساختهاي ديگر از استاد مقدم مورد توجه مخاطب قرار گيرد. آدمهاي خاكستري كامران تفتي كه ديگر بازيگر مجموعه «زير هشت» است طي دو، سه بخشي كه امروز با گروه همراه بودم بازي متفاوتي را از خود به نمايش گذاشت. كامران تفتي ميگويد: بالاخره بعد از 10 سال امكان همكاري با سيروس مقدم را پيدا كردم. كامران تفتي كه از 7 سالگي به واسطه پدرش وارد تئاتر شده، بعد از فارغالتحصيلي تئاتر حرفهاي را آغاز ميكند. سريال «ولايت عشق» مهدي فخيمزاده اولين حضور او در عرصه تصوير است. يكي از ملاكهاي كامران تفتي براي انتخاب كارهايش اين است كه عنصر واقعيت در آن اثر وجود داشته باشد. او ميگويد: تلاشم در همه اين سالها اين بوده كه بيننده واقعيت شخصيتي را كه بازي ميكنم ببيند. او خيلي راجع به شخصيت منصور توضيح نميدهد ولي منصور را شخصيت عجيب و غريب قصه ميداند. به عقيده او يكي از خصوصيات كارهاي سعيد نعمتالله اين است كه آدمها در يك موقعيت، طبقه خاص اجتماعي و نيز يك منطقه هستند و اينجاست كه ويژگيها و عمل آن شخصيت را بارز و متمايز ميسازد. به همين دليل اتفاقاتي در بطن داستان ميافتد كه كاملا مسير زندگي منصور را تحت تاثير قرار ميدهد. به گفته تفتي، منصور بشدت انساني خاكستري است. او شخصيتي است كه مابهازاي او را در اطرافمان زياد ميبينيم. منصور به ما ثابت ميكند كه اين شرايط است كه بر حسب نوسان طبيعي از آدمها شخصيتهاي سياه و سفيد و گاه خاكستري ميسازد. كامران تفتي در مورد هر شبي بودن سريال نظر خاصي نميدهد، چرا كه ميگويد: براي من فرقي نميكند كه كار تله 90 دقيقهاي باشد يا يك مجموعه هرشبي. همه تلاشم هميشه اين است كه بيننده بتواند با كار ارتباط برقرار كند. صحنه بعدي نمايي است كه قرار است مرجان (با بازي بيتا خردمند) پسركي را از خانه منصور فراري دهد و بعد از فرار آنها منصور نيز به دنبالشان باشد. ساعت حدود 4 بعدازظهر است و شلوغي خيابان باعث ميشود كه نما به برداشت سوم برسد. بيتا خردمند بازيگر نقش مرجان است. او كه سابق بر اين در مجموعه رستگاران در نقش اكرم، خواهر پونه ايفاي نقش كرده بود اينك در نقش همسر منصور (كامران تفتي) بازي ميكند. بيتا خردمند در 10 قسمت پاياني مجموعه حضور پررنگتري دارد و درباره حضور خود در اين مجموعه ميگويد: اعتقاد آقاي مقدم بر اين است كه مردم قشر زجر كشيده بيشتر بايد به تصوير كشيده شوند. اين اتفاقي بود كه در رستگاران هم افتاد. خردمند ميگويد به نظر من داستان «زير هشت» آنقدر رئال و واقعي است كه مخاطب را تمام و كمال جذب خود ميكند. تصويربرداري سريال «زير هشت» از اسفند سال گذشته به تهيهكنندگي الهام غفوري ـ همسر سيروس مقدم ـ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در اين سريال علاوه بر بازيگران بالا امير جعفري، آتيلا پسياني، پانتهآ بهرام، كتايون اميرابراهيمي، مريم بوباني و آناهيتا افشار نيز ايفاي نقش ميكنند. شبنم مدني / جامجم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 575]
صفحات پیشنهادی
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست-سالهاست كه شبكههاي مختلف سيما ميزبان نمايش آثاري متفاوت از سيروس مقدم هستند. پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ...
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست-سالهاست كه شبكههاي مختلف سيما ميزبان نمايش آثاري متفاوت از سيروس مقدم هستند. پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ...
جذابيت هاي سفيد و سياه
آرشيوی جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست .... منصور به ما ثابت ميكند كه اين شرايط است كه بر حسب نوسان طبيعي از آدمها شخصيتهاي سياه و سفيد و گاه خاكستري ميسازد.
آرشيوی جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست .... منصور به ما ثابت ميكند كه اين شرايط است كه بر حسب نوسان طبيعي از آدمها شخصيتهاي سياه و سفيد و گاه خاكستري ميسازد.
همه چیز در مورد سریال های نوروزی سیما در سال ۹۰
همه چیز در مورد سریال های نوروزی سیما در سال ۹۰. ... امسال این شبكه را هم مقدم بسازد شنیده میشد، اما همه چیز در حد یك خبر و حرف بود. ... جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست .
همه چیز در مورد سریال های نوروزی سیما در سال ۹۰. ... امسال این شبكه را هم مقدم بسازد شنیده میشد، اما همه چیز در حد یك خبر و حرف بود. ... جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست .
مجموعههاي 90 شبي چگونه ....
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست اين چندمين بار است كه در پشت صحنههاي مجموعههاي او حضور مييابم. ... آرش مجيدي بازي روان و سادهاي دارد؛ او به عنوان آخرين بخش گفتگويش ...
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست اين چندمين بار است كه در پشت صحنههاي مجموعههاي او حضور مييابم. ... آرش مجيدي بازي روان و سادهاي دارد؛ او به عنوان آخرين بخش گفتگويش ...
حرف های تازه بازیگران سریال «پیامک از دیار باقی»
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ديار باقي، روز حسرت، رستگاران و .... به واسطه پدرش وارد تئاتر شده، بعد از ...
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ديار باقي، روز حسرت، رستگاران و .... به واسطه پدرش وارد تئاتر شده، بعد از ...
پشت صحنه سريال «پيامك از ديار باقي»
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ديار باقي، روز حسرت، رستگاران و ... سيروس مقدم به همراه علي احمدي (صدابردار) و محسن ...
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست پليس جوان، ريحانه، اغما، پرواز در حباب، پيامك از ديار باقي، روز حسرت، رستگاران و ... سيروس مقدم به همراه علي احمدي (صدابردار) و محسن ...
مجيدي بالاخره مجيدي است
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست آرش مجيدي معتقد است هر آدمي در اجتماع تركيبي از مجموعهاي از عناصر روانشناختي ... كامران تفتي ميگويد: بالاخره بعد از 10 سال امكان ...
جذابيتهاي پنهان طبقه فرودست آرش مجيدي معتقد است هر آدمي در اجتماع تركيبي از مجموعهاي از عناصر روانشناختي ... كامران تفتي ميگويد: بالاخره بعد از 10 سال امكان ...
نگاهی دور به برخورد نزدیك
شخصیتهای اصلی برخورد خیلی نزدیك، از طبقه متوسط اما مرفه و تحصیلكرده ... و شیوه خاصی از پرداخت واقعگرایانه را با تكیه بر طبقات فرودست جامعه به تصویر بكشند. ... و روحیات آنان را آشكار میكند؛ لایهای كه همیشه با مخفیكاری از نگاه دیگران پنهان نگه ... شدهاند و بخشی از دیالوگها و جذابیتهای شخصیتپردازی فیلمنامه را نابود كردهاند.
شخصیتهای اصلی برخورد خیلی نزدیك، از طبقه متوسط اما مرفه و تحصیلكرده ... و شیوه خاصی از پرداخت واقعگرایانه را با تكیه بر طبقات فرودست جامعه به تصویر بكشند. ... و روحیات آنان را آشكار میكند؛ لایهای كه همیشه با مخفیكاری از نگاه دیگران پنهان نگه ... شدهاند و بخشی از دیالوگها و جذابیتهای شخصیتپردازی فیلمنامه را نابود كردهاند.
به بهانه تقدير در ايروان ـ 2/نگاه ويژه مهرجويي به گونههاي مختلف ...
است اما مهمترين امتياز خود را از پرداختن به جزئيات و حاشيههاي پنهان و به شدت ايراني ... براي نمايندگان طبقه فرودست قرار ميدهد، از مناسبات ملموس ايراني استفاده كرده است. ... سيماي بازيگري او را از جذابيتهاي ظاهري به سوي هنر نقشآفرينياش متمركز كرد.
است اما مهمترين امتياز خود را از پرداختن به جزئيات و حاشيههاي پنهان و به شدت ايراني ... براي نمايندگان طبقه فرودست قرار ميدهد، از مناسبات ملموس ايراني استفاده كرده است. ... سيماي بازيگري او را از جذابيتهاي ظاهري به سوي هنر نقشآفرينياش متمركز كرد.
نگاهي به مجموعههاي رمضاني /پايان ضعيف مجموعههاي رمضان در ادامه ...
"مثل هيچكس" با تكيه بر جذابيتهاي آثار اجتماعي و تلخ به خصوص "زير تيغ" و ... فيلمنامه مجموعه "زير تيغ" توانست تلخي و خشونت حاكم بر زندگي طبقه فرودست را در ... به تصوير درنيامده بلكه همه افراد تلاش ميكنند در مقابل هم نيز اين وجوه را پنهان كنند.
"مثل هيچكس" با تكيه بر جذابيتهاي آثار اجتماعي و تلخ به خصوص "زير تيغ" و ... فيلمنامه مجموعه "زير تيغ" توانست تلخي و خشونت حاكم بر زندگي طبقه فرودست را در ... به تصوير درنيامده بلكه همه افراد تلاش ميكنند در مقابل هم نيز اين وجوه را پنهان كنند.
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها