واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: عصر سینما در مفهوم شعبده به سر آمده و مردم دیگر كمتر در سالنهای تاریک سینما گول ميخورند. دوره فیلمهای « گنج قارون» و « رضا موتوری » و « خاک» به سر آمده و دیگر هیچ تماشاگری در سینما برای قهرمانش هورا نمیکشد واشک نمی ریزد. اشکها و لبخندها در سینماها به پایان رسیده اما ستارهها همچون گذشته، ستاره هستند. واژه سوپر استار سالها پس از اقبال ستارههای سینمای فیلمهای فارسی تعریف شد و این روزها نه تنها به معنای درست و منطقیاش دست پیدا نکرده که بازگشت به گذشته دارد. سوپر استار در فرهنگ عامه چهره زیبا برای خانمها و جذاب برای آقایان، اندام رشید و... با اندکی مرام و معرفت تعبیر می شود. زیبا خلقکردن نه زیبا تر شدن. این تعریف فرهنگی سوپر استار در بسیاری از کشورهاست. سوپر استار به افراد مشهور با محبوبیت فراوان گفته می شود که در زمینه کاری خود بیش از دیگران موفق اند. این واژه بیشتر به موزیسینها و هنرپیشهها و ورزشکاران اطلاق می شود.اگر تا پیش از این ستارههای فیلمهای فارسی فروش یک فیلم را در کناراشک و لبخند مردم متضمن شده بودند، این روزها هم به اصطلاح سوپر استاری مانند « گلزار » با دستمزد 200 میلیون تومانی همان کاری را برای فروش فیلم می کند که فلان ستاره فیلم فارسیهای دهه 40 و 50 برای تهیه کنندهاش انجام داده بود. حالا تصور کنید تهیه کننده ای از «گلزار» بخواهد موهایش را از ته اصلاح کند. چه اتفاقی می افتد؟ به قول « علی سرتیپی» مردمي كه طرفدار گلزار هستند، ميخواهند زيبايي و قد و قامت او را ببينند و يك گلزار زشت شده برايشان جذاب نيست. به نظر می رسد هیچ تهیه کننده ای ریسک چنین کاری را نمی پذیرد که از « گلزار » بخواهد کچل کند! حتی اگر « گلزار » هم کچل کند قطع به یقین بدانید که تهیه کننده دچار مشکل است که از « گلزار » کچل در فیلمش استفاده می کند. سرتیپی که تهیه کننده خوش ذوقی است در گفت و گویی با جریده «زندگی ایرانی» از آخرین دستمزد بازیگران سینما می گوید. او تهیه کننده دست به نقدی است. فیلمهای او در این چند ماه اخیر روی پرده سینما بود. سرتیپی می گوید: « مریلا زارعی »،« الناز شاکردوست» و « مهناز افشار » 40 میلیون تومان، « هدیه تهرانی » 80 میلیون تومان و... منهاي « هديه تهراني » كه در بين بازيگران زن يك استثناست، « مهناز افشار » يك بازيگر پولساز است، بعد « الناز شاكردوست » و بعد « نيكي كريمي» است. «نيكي كريمي » به خصوص در دو فيلم آخر جواب نداد. در «نوك برج» با خانم كريمي كار كردم و آن موقع جواب داد، اما الان نميدانم چرا اين انتخابها را انجام ميدهد. در اين محدوده « مريلا زارعي » و « ترانه عليدوستي » هم حضور دارند. اما در مورد آقایان هم این تهیه کننده از « گلزار » و «مدیری» نام می برد که تضمین گیشه فیلمها هستند: « گلزار هم وقتي سر جاي خودش نبود، خوب جواب نداد . تهيهكننده «توكيو بدون توقف» مهران مديري بودم و ديدم مردم او را دوست داشتند و دارند. فكر ميكنم مهران مديري از لحاظ ميزان محبوبيت و جايگاه، الان قطعا بهتر هم شده است و چون فيلم سينمايي هم كم بازي كرده، بين مخاطبان عطش بيشتري براي ديدن او روي پرده سينما وجود دارد.» فیلمهایی که برای عامه مردم ساخته می شوند زیبا خلق کردن مطرح نیست، چگونه زیبا نمایش دادن مطرح است. با تمام این تفاسیر تا اینجای مسئله با اینکه به نظر می رسد راه حلی ندارد منطقی به نظر می رسید. بازیگرانی که پولهای کلان برای فیلمهای عادی دریافت می کنند. حالا صورت مسئله را برعکس کنید. بازيگراني كه پول ميدهند و بازي ميكنند. « سرتیپی » در این باره میگوید: « تاييد ميكنم كه اين مسئله وجود دارد.به عنوان سرمايهگذار وارد ميشوند و به عنوانهاي ديگر هم وارد كار ميشوند.» حیف که این تهیه کننده سینما اسمی از این افراد نمی برد وگرنه... مرجع : تهران امروز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]