واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
بيگناهياز ويژگيهاي شخصيتي اوست. فرنگيس يك زن معصوم و بيگناه است كه مثل غالب بيگناهان ديگر، در جامعهاي كه گناه و پليدي عادت جمعي مردمان و رنگ ثابت زندگي شده، متهم ميشود و محكوم و مطرود. فرنگيس بهعلاوه، به جرم عشق به اصلان و پسرش باربد، قشهاي ماندگار فرنگيس در «ميخواهم زنده بمانم»* شخصيتهاي به ياد ماندني فيلمها، همچون انسانهاي واقعي، زندهاند و از آن بالاتر، ناميرا و ابدي. نقشهاي ماندگاري كه در شخصي ترين تصميمگيريهاي مخاطبان نقش ايفا ميكنند و اينگونه به خيل تجربيات زيستي انسان ميپيوندند. بيگناهياز ويژگيهاي شخصيتي اوست. فرنگيس يك زن معصوم و بيگناه است كه مثل غالب بيگناهان ديگر، در جامعهاي كه گناه و پليدي عادت جمعي مردمان و رنگ ثابت زندگي شده، متهم ميشود و محكوم و مطرود. فرنگيس بهعلاوه، به جرم عشق به اصلان و پسرش باربد، يك عنوان نهچندان خوشنام به اسم «نامادري» را نيز داراست و بايد بهاي آن را هم بپردازد. اينكه اين نامادري چقدر از مادر خوني باربد براي او مادرتر است براي هيچكس مهم نيست. مهم اين است كه نامادري است و نامادريها اساساً در چشم عموم تصوير موجهي ندارند. از اين جهت فرنگيس شباهت به شخصيت ناپدري فيلم «به پدر و مادرت احترام كن» از مجموعه «ده فرمان» كريستف كيشلوفسكي دارد كه اگرچه بهظاهر پدر اصلي آن دختر نبود اما در واقعيت امر، بيشتر شايسته اتصاف به نام زيباي «پدر» بود تا آن به اصطلاح پدر ناشناخته و ناپيدايي كه كمترين مسووليتي در قبال فرزندي كه به دنيا آورده براي خود قائل نبوده است. محبت فرنگيس نسبت به باربد ادعايي ظني و قضاوتي سوگيرانه نيست بلكه مؤيد واضح و غيرقابل انكارش خاطرات شخصي خود باربد است: «فرنگيس براي من دوست خيلي خوبيه. اون هم باهوشه، هم مهربونه و هم خيلي دقيق. فرنگيس اولين كسي بود كه بعد از سالها فهميد گوش راست من نميشنوه. نه اصلان نه ماهمنير هيچكدوم اين موضوع رو تا حالا نفهميده بودن. لحظات با فرنگيس براي من بهترين لحظات زندگيه. كمكم احساس ميكنم فرنگيس رو بيشتر از همه آدما دوست دارم.» اصلان هم وقتي در مقام وكيل مدافع فرنگيس كه به قتل فرزندش باربد متهم شده، به دفاع از او برميخيزد خطاب به همسر سابقش ماهمنير همين قضيه ناشنوايي گوش راست باربد را گوشزد ميكند و ميگويد: «گوش راست باربد كر بود. نه تو مادر عاشق و نه من پدر دلسوز هيچكدوممون نفهميديم كه يه گوش پسرمون كر بوده. اما اين قاتل، همين زني كه امروز هر كس يه طناب دار دستش گرفته و يهدار خصوصي براش بهپا كرده اينو فهميد و چهار ماه هر روز به دكتر بردش» و بالاخره اين بخش ديگر از دفاعيه اصلان صريحترين اشاره را به پليدي باورهاي غلط شايع در جامعه درباره نامادري، كه اصليترين و البته ناموجهترين دليل محاكمه ناعادلانه فرنگيس است، دارد: «پسري 11 ساله از بين رفته. جامعه حاضر نيست زشتيهاي خودش رو باور كنه. تبرئه فرنگيس يعني محكوميت پدر و مادرهاي بسياري كه زندگيشون شبيه من و همسر سابقم بود. زن نگونبختي كه هرگز خودش محاكمه نشد بلكه عنوانش محاكمه شد. حتي در محضر شما قضات محترم و اين جامعه منتظر، فقط يك واژه و يك كلمه محاكمه شد. در تمام اين مدت اين كلمه «نامادري» بود كه محاكمه شد.» پانوشت: * محصول 1373 ايران، نويسنده: رسول صدرعاملي، كارگردان: ايرج قادري، بازيگران: فاطمه گودرزي و فرامرز قريبيان. www.jamejamonline.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]