تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816199175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با مجيد صالحي : دوست ندارم دوشغله باشم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گفت‌وگو با مجيد صالحي بازيگر و كارگردان سريال نوروزي امسال شبكه تهران مجيد صالحي بازيگر خوش‌اخلاقي است. در چند برخوردي كه با او داشتم متوجه شدم زود با همه صميمي مي‌شود. اما مصاحبه گرفتن با او انصافا كار طاقت‌فرسايي بود. در روزهايي به سراغش رفتم كه فرصت سرخاراندن نداشت. مجيد صالحي در تب و تاب به پايان رساندن ساخت سريال نوروزي‌اش براي شبكه تهران بود و بجز سريالش به هيچ چيز ديگري فكر نمي‌كرد. برنامه كاري او اين‌گونه بود كه صبح‌ها در پشت و جلوي دوربين فعاليت مي‌كرد. او يك تنه هم دكوپاژ مي‌كرد و هم خودش جلوي دوربين ظاهر مي‌شد. شب‌ها هم مي‌رفت لوكيشن روز بعد را مي‌ديد. تنها فرصتي كه براي مصاحبه داشتيم داخل سرويس بود. البته او داخل سرويس هم فيلمنامه را ورق مي‌زد. در فرصت كوتاهي كه دست داد با مجيد صالحي درباره سريال «موج‌وصخره» كه قرار است امسال نوروز از شبكه 5 سيما پخش شود هم‌صحبت شديم. اگر موافقي درباره تركيب بازيگران سريال جديدت صحبت كنيم. خيلي از بازيگراني كه پاي ثابت سريال‌هاي نوروزي هستند در سريال موج و صخره حضور ندارند. در عوض با بازيگراني چون زيبا بروفه و نيما شاهرخ‌شاهي مواجهيم كه كار نوروزي تلويزيوني نداشته‌اند. چطور به اين تركيب از بازيگران رسيدي؟ من شخصا به اين تركيب نرسيدم. هميشه براي انتخاب عواملم از افراد دور و برم مشورت مي‌گيرم. كنار هم مي‌نشينيم و با هم بحث مي‌كنيم تا به يك نتيجه مشترك برسيم. خودم هم دوست داشتم سريالم قالب جديدي داشته باشد. مي‌خواستم گروه بازيگران جديدي شكل بگيرد كه براي بيننده تازگي داشته باشد. دوست داشتم ساختارشكني كنم. خودم يك نقش كليشه‌اي را هميشه بازي كرده‌ام كه ديگر نمي‌خواهم تكرارش كنم. قصه ما كمدي مطلق نيست. قصه شيريني است. من نمي‌خواستم يك كمدي مثل خانه به دوش، ترش و شيرين، زن بابا و سه در چار بسازم. در اين سريال‌ها كه اشاره كردم گفتم به عنوان بازيگر يا كارگردان حضور داشته‌ام. كمدي امسال من يك فضاي ديگري دارد. جنس كمدي من با اينها فرق دارد. واكنش مردم به خانه به دوش خنده بود. در سريال‌هاي سه در چار و زن بابا جنس كمدي به گونه‌اي بود كه در هر سكانس مخاطبش را مي‌خنداند. اما در كمدي موج و صخره، من ادعا ندارم كه مي‌خواهم مردم را به قهقهه بيندازم. از الان اعتراف مي‌كنم كه اين‌جور كمدي را دوست دارم. البته خودم تا به حال چنين تجربه‌اي نداشته‌‌ام. درباره علي صادقي صحبت كن. تا به حال با هم چند كار مشترك داشته‌ايد كه آخرينش «بعدازظهر سگي سگي‌» بود. علي صادقي چطور انتخاب شد و هدفت از انتخاب او چه بود؟ علي بازيگر خوب و محبوبي است. با او در سريال سه در چار تجربه همكاري داشتم كه اتفاق خوبي براي جفتمان بود. فيلمنامه سريال موج و صخره،‌ 5 سال پيش نوشته شد. از همان زمان علي صادقي را در نظر گرفته بودم. اين سريال قرار بود 5 سال پيش ساخته شود. وقتي دوباره خواستيم آن را بسازيم ديدم متنش بيات شده. در ضمن توقعات مردم در اين مدت عوض شده است، بنابراين دوباره بازنويسي‌اش كرديم. البته از علي صادقي خواستم در اين سريال جدي بازي كند. در عيد خواهيد ديد كه او خيلي نقش كميك پررنگي ندارد. چرا جزيره كيش را براي سريال‌سازي انتخاب كردي؟ قصه ما در كيش مي‌گذرد. دليل خاصي نداشت. تنها دليلش همين بود. قصه ما درباره دختر و پسري است كه براي ماه عسل به كيش مي‌روند و برايشان اتفاقاتي مي‌افتد. در اين سريال جذابيت‌هاي توريستي كيش را هم به تصوير مي‌كشي؟ بله. مي‌شود از اين مزيت جزيره هم استفاده كرد. اما مساله اين است كه در شهر كيش مسوولان جزيره خيلي از ما حمايت نكردند؛ بنابراين ما خيلي روي اين مساله انرژي نگذاشتيم. من هم بيشتر به خود قصه فكر مي‌كنم. البته ناخودآگاه خود كيش هم در اين كار ديده مي‌شود. ولي قصد من اين نبوده كه بيايم يك سريال با هدف جذب توريست و اين حرف‌ها بسازم. تو در اين سريال، هم كارگرداني را به‌عهده داري و هم خودت يكي از بازيگران هستي. اين دوشغله بودن كارت را سخت نمي‌كند؟ چرا، خيلي سخت است. من خودم دوست ندارم به قول شما دوشغله باشم. براي سريال سه در چار، در پنج شش قسمت آخر جلوي دوربين رفتم. در تله‌فيلم «نيش» خودم حتي يك سكانس هم بازي نكردم. بازيگري و كارگرداني همزمان يك كار اشتباه است. من به ديگران كاري ندارم، اما درباره خودم چنين نظري دارم. بازيگري و كارگرداني هر كدام تمركز خاص خودش را مي‌خواهد. براي هر كدام بايد جداگانه زمان گذاشت. من الان انرژي‌ام را روي بازي و كارگرداني تقسيم كرده‌ام. وقتي جلوي دوربين هستم از بچه‌هاي گروه نظرشان را مي‌پرسم و كمك مي‌گيرم. از اول قرار نبود من بازي كنم. چند نفر از دوستان نامزد بودند كه درگير بودند و نتوانستند بيايند. مجبور شدم خودم بازي كنم. به نظر تو، سريالي كه در عيد روي آنتن مي‌رود بايد چه وي‍ژگي‌اي داشته باشد؟ ويژگي مشخصي تعريف نشده است كه من بگويم سريال نوروزي حتما بايد اين چيزها را به ترتيب داشته باشد. عيد نوروز ما ايرانيان گاهي همراه ماه رمضان است و يك موقع ماه محرم. در ايام عيد «شب دهم» و كارهاي دفاع مقدسي مثل «خوش ركاب» هم ساخته و پخش شده‌اند. سريال عيد معمولا بايد مفرح و سرگرم‌كننده باشد. من خودم به مفرح بودن اهميت مي‌دهم. براي رساندن كار به آنتن فرصت محدودي داريد. اين عجله و شتاب كارهاي مناسبتي اذيتت نمي‌كند؟ من آدمي نيستم كه مناسبتي كار كنم، در ناخودآگاه ذهنت بايد به رسيدن كار به آنتن فكر كني. معمولا كارهاي عيد در دقيقه 90 كليد مي‌خورند. البته در اين سريال آقاي معصوم‌زادگان، مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران و دكتر احمدي، مدير شبكه تهران خيلي كمك كردند و سنگ تمام گذاشتند. هر سريالي سختي‌هاي خودش را دارد. بايد نيمه پر ليوان را هم ببينيم كه از كار خيلي حمايت شده است. اگر سريال خوب بشود به خاطر حمايت و همدلي دوستان بوده است. اگر اين سريال ضعيف بشود به خود من برمي‌گردد. با توجه به اين كه دومين كارگرداني‌ات را تجربه مي‌كني احتمالا اضطراب ضعيف شدن كار را هم داري. يعني مي‌ترسي كه مخاطب سريالت را نپسندد. درست است؟ طبيعتا اين استرس هميشه هست. البته موفقيت كار امسال من در اين نيست كه بيننده قهقهه بزند. ما آمده‌ايم تجربه‌اي كسب كنيم و يك جنس كمدي ديگر خلق كنيم. متن ما اجازه نمي‌دهد يك كمدي سطحي كار كنيم. طي اين چند روز كه در جزيره كيش بودم ديدم خيلي با وسواس كار مي‌كني. معمولا برداشت‌هايت را مرتب تكرار مي‌كني و مراقبي كه همه چيز سر جاي خودش باشد. اين وسواس و دقت از كجا ناشي مي‌شود؟ من از تهيه‌كننده عذرخواهي مي‌كنم كه ممكن است به خاطر شيوه كار كردن من زمان تصويربرداري سريالش طولاني‌تر بشود. مساله اين است كه يك عده آدم به من اعتماد كرده‌اند و شرافتشان را جلوي دوربين گذاشته‌اند. من به اينها تعهد دارم. بايد با دقت و ظرافت كار كنم كه مبادا شرمنده‌شان شوم. اين بازيگرها هر كدام جايگاه بالايي دارند. از رضا ناجي كه خرس نقره‌اي دارد گرفته تا بقيه. اميدوارم اين وسواسي كه شما مي‌گوييد نتيجه مثبتي داشته باشد. اگر موافقي درباره فعاليت‌هايت در سالي كه گذشت، صحبت كنيم. تو در فيلم بعدازظهر سگي سگي‌ بازي كردي كه واكنش مثبت بيشتر منتقدان را در پي داشت. درباره حضورت در اين فيلم صحبت كن. من يك سال و نيم بود كه اصلا با مطبوعات گفت‌وگو نمي‌كردم. اما اين فيلم باعث شد دوباره با رسانه‌ها صحبت كنم. من به جرات مي‌گويم كه 90 درصد منتقدان فيلم را دوست داشتند. تماشاچي‌ها وقتي از سالن بيرون مي‌آمدند از ديدن فيلم راضي بودند. نكته جالب بازي‌ات اين بود كه يك نقش جدي را بازي مي‌كردي. يعني در قالب يك شخصيت خشك، جدي و عبوس فرورفته بودي كه با بقيه نقش‌هايت فرق داشت. مجيد صالحي نقش آدمي را بازي مي‌كند كه به هيچ وجه لبخند نمي‌زند. عجيب نيست؟ آقاي كيايي از من خواسته بود بار كمدي بر دوش من نباشد. حتي مي‌گفت حركت‌هايي كه در كمدي‌هاي ديگر انجام داده‌اي اينجا نبايد از خودت نشان بدهي. يك جورهايي جلوي من را مي‌گرفت. مي‌گفت تو بايد پيشبرنده قصه باشي. ديگران هم به من گفته‌اند كه تو در اين فيلم متفاوت بوده‌اي. اينها باعث مي‌شود من انگيزه پيدا كنم و در كارهاي ديگرم دقت بيشتري داشته باشم. در اين فيلم رضا عطاران، علي صادقي و امير نوري بيشتر نقش كمدي داشتند. من اين فيلم را دوست دارم. خيلي پيش آمده كه نقش‌هاي متفاوت بازي كنم. اما همه شرايط با هم فراهم نشده. اما فكر مي‌كنم از آن طرف خيلي وقت‌ها شرايط فراهم شده كه همان نقش كليشه‌ات را تكرار كني. بله. خيلي‌ها از من مي‌خواستند همان تكيه‌كلام‌هاي فيلم‌هاي ديگرم را تكرار كنم. مي‌گفتند با همان لهجه فلان فيلمت بازي كن. بازيگري و كارگرداني هر كدام تمركز خاص خودش را مي‌خواهد. براي هر كدام بايد جداگانه زمان گذاشت. من الان انرژي‌ام را روي بازي و كارگرداني تقسيم كرده‌ام من خودم فيلم «شاخه گلي براي عروس» را تا به حال كامل نديده‌ام. فيلم «هر چي تو بخواي» را از اولش هم مي‌دانستم فروش خوبي ندارد. براي همين راجع به آن بحث نمي‌كردم. اما فيلم بعدازظهر سگي سگي را خيلي دوست داشتم. من سي‌دي فيلم شاخه گلي براي عروس را دارم. اگر خواستي بدهم ببيني! ممنون. سي‌دي‌اش را خودم دارم، اما سعي كردم نبينم. فكر مي‌كني چرا سينماي ما چند سالي است كه ديگر نمي‌تواند مخاطبان انبوه را به سالن‌هاي سينما بكشاند؟ من حس مي‌كنم بين اتحاديه تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان و ديگر سينماگران بايد يك همدلي به وجود بيايد. در خيابان شريعتي سينما فرهنگ و سينما جوان كه چند متر با هم فاصله دارند هر 2 چند فيلم مشترك را اكران مي‌كنند و مردم همان محدوده از ديدن برخي فيلم‌ها محروم مي‌شوند. اين مساله روي فروش فيلم‌ها تاثير مي‌گذارد. هر فيلم پرفروشي قطعا به گيشه فيلم‌هاي ديگر كمك خواهد كرد. فرهنگ فيلم ديدن در سينما را بايد جا بيندازيم. در آمريكا، هم اينترنت پرسرعت دارند و هم سريال‌هاي جذاب، ولي سالن سينمايشان هميشه بيننده دارد. كشورهاي ديگر هم همين‌طورند. به قول آقاي احمدرضا درويش، ما در جام جهاني نمي‌توانيم بگوييم امسال برزيل اول است يا فرانسه. اما در سينما همه پذيرفته‌اند كه سينماي آمريكا با بقيه كشورها فاصله محسوس دارد. در آنجا فرهنگ فيلم ديدن در سالن براي مردم جاافتاده است. در سينما فيلم ديدن لذت خاص خودش را دارد. صنعت سينما بايد حفظ بشود. سينما و تلويزيون مكمل يكديگر هستند. همه بايد همدلي داشته باشند تا اين سينما دوباره رونق بگيرد. الان بخشي از فرهنگ يك مملكت را از روي سينمايش مي‌شناسند. به نظر من سينما هم به اندازه فوتبال مي‌تواند معرف يك كشور باشد. الان برزيل را در همه جاي دنيا از روي فوتبالش مي‌شناسند. من به يك كشور خارجي رفته بودم. يك ژاپني وقتي نام ايران آمد اسم ابوالفضل جليلي را آورد. يعني ايران را از سينمايش مي‌شناخت. در روسيه با يك فرانسوي صحبت مي‌كردم. او با من درباره فيلم كيارستمي‌ بحث مي‌كرد. بهترين و بدترين خاطره مجيد صالحي در سالي كه گذشت چه بود؟ الان هيچ چيزي يادم نمي‌آيد. با تو كه دارم صحبت مي‌كنم نمي‌دانم امروز چند شنبه است. براي سال 90 چه برنامه‌هايي داري؟ برنامه‌هايم در سال جديد بستگي به كيفيت سريال نوروزي‌ام دارد. بايد ببينم مردم از اين سريال استقبال مي‌كنند يا نه. اگر كار من ضعيف از آب در بيايد تلويزيون كارهاي خوب ديگري هم دارد. از سريال‌هاي قبلي نوروز كداميك را بيشتر پسنديدي؟ «چارديواري» و «زن بابا» را دوست داشتم. اين‌طور كه شنيده‌ام امسال اين دو بزرگوار هم براي عيد سريال دارند. آقاي مقدم و سعيد آقاخاني جزو كارگردان‌هاي خوب ما هستند. آنها كارشان جواب داده است و موفق بوده‌اند. من خوشحالم كه در جمع اين بزرگان هستم. حام جم




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن