تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815294239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به ياد ربّ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به یاد ربّ
ذكر
یاد او (1)یاد خداوند، موجب اطمینان، آرامش و نشاط درون آدمى است و نمى‌گذارد اندوه‌هاى برخاسته از كاستى‌هاى حیات مادى موجودیت انسان را به خطر افكند؛ همان گونه كه نمى‌گذارد سرمستى غرقه شدن در كامجویى‌ها، راز نهایى شخصیت آدمى را از بین ببرد، یاد خداوند، دل را صفا و جلا مى‌دهد و زنگار غفلت‌ها و از خود فراموشى‌ها را مى‌زداید.امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در خطبه 222 نهج‌البلاغه در عالى‌ترین مضامین مقام اهل ذكر را معرفى مى‌كنند. این سلسله نوشتار حاصل سخنان آیت‌آلله مصباح یزدی در شرح این خطبه می‌باشد.بررسى مفهوم ذكر هنگامى كه درباره ذكر خدا و مطلوب بودن آن سخن به میان مى‌آید و مثلا در وصف دوستان خدا گفته مى‌شود كه دائما به ذكر خداوند مشغولند و هیچ كارى آنها را از ذكر خدا باز نمى‌دارد، در آغاز چهره افرادى در ذهن انسان تصویر مى‌شود كه پیوسته لب‌هایشان در حركت و به ذكر خداوند گویا است و زبانشان مشغول خواندن اذكار و اوراد است؛ یعنى در ابتدا، مردم ذكر را منحصر در ذكر لفظى مى‌دانند؛ در صورتى كه طبق آنچه از روایات و قرآن كریم استفاده مى‌شود، گستره و عمق ذكر فراتر از این است. از این رو، ضرورت دارد قدرى درباره مفهوم ذكر بحث كنیم.در زبان فارسى كلمه یاد معادل كلمه ذكر است كه به خوبى معناى آن را مى‌رساند.كلمه یاد معادل كلمه ذكر است، ذكر و یاد در جایى به كار مى‌رود كه دل انسان متوجه چیزى باشد.كاربرد ذكر در مقابل غفلت و نسیان از جمله كاربردهاى كلمه ذكر، كاربرد آن در مقابل غفلت و نسیان است. این دو كاربرد در قرآن نیز ذكر شده است. ذكر گاهى در مقابل غفلت گفته مى‌شود، مانند آیه: «ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذكرنا ؛ و از آن كسى فرمان مبر كه دل او را از یادمان غافل كرده ایم.» (كهف/28) و آن عبارت از این است كه انسان توجه به علم خود نداشته باشد. یعنى علم به چیزى دارد، ولى خودش متوجه نیست كه علم به آن دارد و گاهى در مقابل نسیان گفته مى‌شود و آن عبارت از زایل شدن صورت علمى از محفظه ذهن است چنان كه مى‌فرماید:«و اذكر ربك اذا نسیت ؛ بیاد آر پروردگارت را هر وقت كه فراموش كردى.» (كهف/24)بنابراین ، ذكر یعنى وجود صورت علمى در حافظه و همان طور كه نسیان داراى آثارى است، ذكر هم آثارى مخصوص به خود دارد. ذكر و یاد در جایى به كار مى‌رود كه دل انسان متوجه چیزى باشد؛ خواه انسان به چیزى كه قبلا توجه نداشت توجه یابد و یا این كه پس از فراموشى چیزى كه قبلا به آن توجه داشت ، مجددا به آن توجه یابد. گاه نیز به این صورت است كه پس از غفلت از چیزى ، از حالت غفلت خارج مى‌گردد و مجددا به آن توجه مى‌یابد. در مباحث آینده به بررسی انواع ذكر و حقیقت آن خواهیم پرداخت. آیت‌الله مصباح یزدی، كتاب یاد او، بااندكی تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن