تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815368050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندارقم بركنار، نماينده سابق حامي دولت استاندارخراسان شمالي شد آغاز تغييرات جديد در سال پاياني عمر دولت


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: استاندارقم بركنار، نماينده سابق حامي دولت استاندارخراسان شمالي شد آغاز تغييرات جديد در سال پاياني عمر دولت
گروه سياسي – پروين طالبيان: هيات دولت در جلسه هفته گذشته خود ضمن قدرداني از استانداران قم و خراسان شمالي استانداران جديد اين استان‌ها را معرفي كرد. هيات دولت محمود احمدي بيغش نماينده سابق شازند و از حاميان خود را به عنوان استاندار خراسان شمالي منصوب كرد همچنين كرم‌رضا پيريايي استاندارسابق همدان و از نيروهاي نزديك محمدرضا رحيمي را به عنوان استاندار قم برگزيد.

البته در پايگاه اطلاع رساني دولت سخني از بركناري استاندار به ميان نيامده و اين پايگاه تنها با تيتر استانداران قم و خراسان شمالي تعيين شدند از اين اتفاق خبر داده است؛ حجت الاسلام والمسلمين محمد حسين موسي پور پيش از اين استاندار قم بود.

اين در حاليست كه حسين موسي پور در انتهاي سخنان خود در مراسم تجليل از صنعتگران نمونه استان قم كه در تالار بعثت فرهنگسراي جوان قم برگزار شد، گفته بود كه احتمالاً آخرين جلسه اي باشد كه در جمع صنعتگران استان قم به اين شكل حضور پيدا مي‌كنم.

نماينده حامي دولت استاندار شد

محمود احمدي بيغش كه به عنوان استاندار خراسان شمالي تعيين شده است، نماينده شازند در مجلس هشتم بود، به عنوان نماينده حامي دولت شناخته مي‌شد گفته شده كه وي به علت ردصلاحيت نتوانست نامزد انتخابات مجلس نهم شود. محمود احمدي‌نژاد چندي پيش با راه نيافتن تعداد زيادي از نمايندگان مجلس هشتم به مجلس نهم گفته بود كه تعداد زيادي از شما وارد دولت خواهيد شد؛ اكنون در اولين اقدام احمدي‌نژاد در اين خصوص، محمود احمدي بيغش به عنوان عضوي از دولت روانه خراسان شمالي شد بدين طريق محمود احمدي بيغش اولين وكيل الدوله نمايان شده مجلس هشتم است. ماجراي لقب وكيل‌الدوله سابقه نسبتا تازه در عرصه سياسي ايران به انتخابات مجلس نهم نيز كشيده شد؛ جايي كه بيشتر سياست پيشگان، وكيل‌الدوله بودن را نكوهش مي‌كردند؛ حشمت الله فلاحت پيشه، نماينده سابق مجلس وكيل‌الدوله‌ها را باعث پايين آمدن شأن مجلس مي‌دانست و يا ابولقاسم رئوفيان، رئيس ستاد انتخاباتي جبهه ايستادگي، بر اين باور بود كه وكيل‌الدوله‌ها در حق مردم خيانت مي‌كنند. حال پس از اوج‌گيري تكرار اين لقب در مجلس هشتم، بايد منتظر بود و ديد، آيا در مجلس نهم اين لقب همچنان به روند صعودي خود ادامه مي‌دهد يا سرنوشت ديگري برايش رقم خواهد خورد؟!

با توجه به اينكه رهبران دو گروهي كه در بالا بدان‌ها اشاره كرديم، به مجلس نهم نيز راه پيدا كرده‌اند، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه مجلس نهم، پايان وكيل‌الدوله‌ها و اختلاف آنان با ديگر نمايندگان نيست؛ هر چند ممكن است پايان اين استفاده بي‌حد و مرز از اين لقب باشد كه دلايل آن در جاي خود قابل بررسي است.

يارنزديك رحيمي در قم

اما استاندار جديد قم از كجا به اين استان رفته است؟ كرم رضا پيريايي استاندار جديد قم پيش از اين استاندار همدان( از18 بهمن 1388با تصويب در هيأت دولت) تا هفتم تيرماه 91،معاون هماهنگي معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور، مشاور معاون حقوقي و امور مجلس رئيس‌جمهور، رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مدير كل صدا‌و‌سيماي استان‌هاي كردستان و استان ايلام، مشاور معاون ارتباطات و امور بين الملل صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران، مدير ارتباطات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران،مدير مجتمع بهارستان«مجلس شوراي اسلامي»، مشاور رئيس سازمان امور مجلس شوراي اسلامي، فرماندار شهرستان قروه و دهگلان استان كردستان، فرماندار شهرستان بانه كردستان، مديركل اجتماعي و انتخابات استانداري كردستان، فرماندار شهرستان دره شهر و آبدانان استان ايلام، كارشناس سياسي استانهاي مازندران، گيلان، زنجان، آذربايجان.شرقي، آذربايجان غربي، كردستان، همدان، كرمانشاه و ايلام در وزارت كشور بود كه از نيروهاي نزديك محمدرضا رحيمي معاون اول احمدي نژاد محسوب مي شود. استاندار سابق قم حجت السلام موسي پور به عنوان اولين استاندار روحاني بعد از انقلاب بود. بسياري از فعالان سياسي معتقدند كه به خاطر شرايط و حساسيت شهرستان قم اين تصميم دولت در انتصاب موسي پور تصميم درستي بوده و جابجايي ايشان در شرايط فعلي غلط است.

انتقاد از انتخاب پيريايي

حسين استادآقا كه از فعالين فرهنگي سياسي در قم و تهران كه تا چندي پيش مديركل ارشاد قم بود به علت مخالفت با جريان انحرافي بركنار شده بود در اين باره مي‌گويد كه در طول يك سال آينده كه موعد انتخابات رياست جمهوري است، گرچه اصل جابجايي اشكال ندارد اما مسئوليت پورموسي و عملكرد ايشان نشان مي‌دهد اين تصميم، تصميم درستي نبوده است و مي‌تواند، شائبه انتخاباتي بودن هم داشته باشد.

استاد آقا در گفتگو با فارس با اشاره به تجربه پيريايي در استان همدان گفت: بعد از تجربه موفق يك استاندار روحاني در قم ديگر خيلي بي‌معني است كه يك استاندار غيرروحاني را بياوريم كه حتي در استان قبلي محل خدمت خود روابط گرمي با حوزه علميه همدان نداشته است. اما اين موضوع يك جنبه ديگر قابل بررسي هم دارد كه رييس جمهور با به كارگيري نمايندگان جامانده مجلس در دولت و يا جابه جايي تعدادي از استانداران از استاني به ديگر به دنبال چه هدفي است؟

واكنش امام جمعه به عزل موسي‌پور

امام جمعه قم در واكنش به عزل موسي پور با تجليل از خدمات وي به عنوان استاندار قم، گفت: مردم و علماي قم خواستار ادامه مأموريت وي در قم هستند.

حجت الاسلام سيد محمد سعيدي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قم در خصوص تغيير ناگهاني استاندار قم در روزهاي گذشته اظهار داشت: مردم قم از طريق رسانه‌ها اطلاع پيدا كردند كه دولت درپي تغيير استاندار است كه اين امر موجب ناراحتي مردم شده است.

وي عنوان كرد: بعد از 33 سال از انقلاب براي اولين بار يك استاندار روحاني در كشور و آن هم در قم بر سر كار آمد كه ارتباطش با حوزه و هم مردم بسيار مطلوب بود. توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با تجليل از خدمات حجت‌الاسلام موسي‌پور در استان قم اظهار داشت: وي انسان فاضل‌، دور انديش و با كفايت و داراي آرامان‌هاي بلند براي توسعه و عمران استان قم بود و در اين دوره نيز طرح‌هاي خوبي را آغاز و به سرانجام رساند. وي با بيان اينكه نگاه استاندار قم به طرح‌هاي زيربنايي و همچنين توجه به مناطق محروم استان از نقاط قوت عملكرد وي بوده، افزود: تغيير حجت‌الاسلام موسي‌پور در اين شرايط به هيچ وجه مورد حمايت مردم نيست؛ از طرف مردم شريف قم و علما خواستار تداوم مأموريت استاندار در قم هستيم.

مصلحت قم چيز ديگري است

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: قم حرم اهل بيت، مركز مرجعيت و حوزه است و مردم قم براي انقلاب زحمات زيادي كشيدند، نبايد با برخي تصميمات اين پيشرفت شبانه روزي قم متوقف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا آشتياني در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه قم با اشاره به تغيير استاندار قم گفت: استاندار در يك استان نماينده تام دولت و مدير ارشد استان به شمار مي‌رود و معمولا اگر او در ارتباط با مردم، مسائل فرهنگي، سياسي و...خوب عمل كند تابلوي دولت به شمار مي‌رود.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه استاندار به عنوان مدير ارشد در استان نقش بسزايي مي‌تواند داشته باشد، گفت: مردم به صورت مستقيم با خود دولت ارتباط ندارند و آنچه مي‌بينند از طريق مدير ارشد و استاندار بوده و وقتي تلاش‌ها، فعاليت‌ها و مواضع را مشاهده مي‌كنند موجب اعتماد ايشان به دولت مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه زماني دريادار محتاج استاندار قم بود، افزود: ايشان چون قمي بود تعصب خاصي نسبت به قم داشت و در آن دو سالي كه در اين استان عهده‌دار مسئوليت بود تلاش‌هاي فراواني انجام داد و پس از آن در وزارت كشور مشغول خدمت شد.

وي با اشاره به اينكه قم مركز مرجعيت و حوزه‌هاي علميه است، افزود: انتخاب يك روحاني پرورش يافته حوزه به عنوان استاندار قم كاري ارزشمند بود.

آشتياني با اشاره به موفقيت استاندار قم در كارهاي عمراني افزود: اگر مقايسه‌اي بين زمان مديريت ايشان با دوره‌هاي قبل شود حجم به ثمر رسيدن كارهاي عمراني عقب افتاده و فسيل شده قابل مشاهده است؛ سابقه ندارد پروژه عمراني در استان قم به اين سرعت در طول يك سال به سرانجام برسد. نماينده مردم قم با اشاره به اينكه بايد جلوي اين رنجيدگي خاطر مردم قم كه در تاريخ ماندگار خواهد شد گرفته شود، گفت: مراجع تقليد تاكيد كرده‌اند كه اين جريان به صورت معقول منطقي دنبال شود، ما هميشه در كنار دولت بوديم،هستيم و خواهيم بود ولي مصلحت قم چيز ديگري است و قطعا بايد در اين تصميم تجديد نظر شود. در سال آخر عمر دولت دهم استانداران جديد با وجود بودجه‌هاي مشخص چه كار خاصي مي توانند انجام دهند محمود احمدي‌نژاد نتوانست چيدمان مورد نظر خود را مجلس كند و ظاهرا مجلس نهم با دولت وي همراه نشد، اكنون با وجود كناره گيري عده اي از مجموعه دولت احمدي نژاد مي خواهد تركيب مورد نظر را در دولت ايجاد كند. همچنين گفته مي‌شود عزل و نصب تعدادي از استانداران فقط به دستور رئيس جمهور نيست بلكه اطرافيان وي نيز در اين امر دخيل هستند. البته آنگونه كه از گمانه زني‌هاي محافل سياسي پيداست انتخابات سال آينده رياست جمهوري از حساسيت ويژه اي برخوردار است چون جناح حاضر قصد كناره گيري ندارد و مي‌خواهد همچنان در قدرت باقي بماند و در پي كسب كرسي رياست جمهوري از طرف گزينه اي همراه با خود است. به همين جهت تمام همت خود را به كار گرفته تا به اهداف برنامه ريزي دست يابد. البته نبايد اين نكته را فراموش كرد كه حضور نيروي نزديك به محمدرضا رحيمي معاون رئيس جمهور به عنوان استاندار قم حاوي پيامي است كه در آينده ذي نفوذان در قم نسبت به آن واكنش نشان دهند، موسي پور نيروهاي دلخواه محمود احمدي نژاد در قم نبود و قم شهري است كه علي‌لاريجاني طي اين دو دوره مجلس توانسته است رياست آن را بر عهده بگيرد و همواره بين مجلس و دولت كشمكش‌هاي كارشناسي و سياسي طي هفت سال همراه بوده است. به هر حال نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري يازدهم و تلاش براي ماندگاري در عرصه قدرت دولتي‌ها را برآن داشته است كه از همه ابزارها و امكانات براي بقا خود بهره گيرند، تجربه انتخابات مجلس نشان مي دهد كه اصولگرايان و دولتي‌ها همچنان در عرصه ماندگاري در قدرت رقيب به شمار مي روند و دوره يازدهم رياست جمهوري هم محلي به مناقشه بين آنها خواهد همچنان كه بسياري از اصولگرايان و حاميان دولت نتوانستند به مجلس نهم راه پيدا كنند.

شنبه|ا|10|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن