تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815044603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رستم قاسمي: توليد نفت تا پايان برنامه پنجم4 برابر مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: رستم قاسمي: توليد نفت تا پايان برنامه پنجم4 برابر مي شود


سرويس پارلماني: رستم قاسمي، وزير نفت، در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي حضور يافت و گزارشي در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي نفت و گاز، ارائه داد.

وي نخست اعلام كرد: در صورت سرمايه‌گذاري در اين صنعت، تا پايان برنامه پنجم توسعه برداشت گاز 52 برابر و نفت 4 برابر افزايش مي‌يابد.

قاسمي، اكتشاف را از جمله اولويت‌هاي آن وزارتخانه دانست و گفت: در بعد اكتشاف 197 ميدان و 337 مخزن نفتي و گازي در كشور كشف شده است و در مرزها به خاطر احتمال وجود ميدان‌هاي مشترك تا پايان برنامه پنجم توسعه تعيين تكليف خواهد شد.

وي سپس تاكيد كرد: ايران در زمينه توسعه و بهره‌برداري از ميدان‌هاي مشترك نسبت به شركاي خود عقب‌ماندگي فاحشي دارد، ولي 8 فاز جديد پارس جنوبي تا پايان سال 1392 در مدار توليد قرار مي‌گيرد كه 250 ميليون مترمكعب گاز به ظرفيت كشور اضافه مي‌كند.

قاسمي، افزود: تا پايان سال آينده همه عمليات اجرايي فازهاي پارس جنوبي به پايان مي‌رسد كه اين، نيازمند كمك جدي در زمينه سرمايه‌گذاري در اين بخش است.

وزير نفت، در ادامه يادآور شد: در پايان برنامه پنجم توسعه، ظرفيت توليد نفت به 65 ميليون بشكه و گاز به يك ميليارد و 480 ميليون مترمكعب مي‌رسد كه از پيش‌بيني برنامه پنجم قدري بيشتر است.

قاسمي سپس گفت: اكنون روزانه 38 ميليون متر مكعب گازهاي همراه نفت در كشور مي‌سوزد كه با برنامه‌ريزي انجام شده تا پايان برنامه پنجم توسعه به6 ميليون متر مكعب خواهد رسيد.

برداشت صيانتي نفت

وي آنگاه برداشت صيانتي براي افزايش بازدهي چاه‌هاي نفت را از جمله برنامه‌هاي آن وزارتخانه اعلام كرد و گفت: برداشت فعلي كشور 25 درصد از ميانگين جهاني كمتر است و اگر يك درصد ظرفيت بيشتر شود 6 ميليارد بشكه به توليد صيانتي افزوده خواهد شد كه معادل ظرفيت 5 سال كشور است.

وزير نفت، در ادامه اظهار داشت: 20 طرح صيانتي دردست اجراست و تزريق گاز تا پايان برنامه پنجم توسعه هم دو برابر مي‌شود و سعي مي‌كنيم از روش‌هاي نوين برداشت صيانتي، استفاده كنيم.

قاسمي آنگاه از مصرف بالاي انرژي دركشور انتقاد كرد و گفت: روزانه 600 ميليون متر مكعب گاز استخراج مي‌شود كه 500 ميليون متر مكعب آن به مصرف مي‌رسد و 100 ميليون متر مكعب براي تزريق و پتروشيمي مصرف مي‌شود.

وزير نفت، همچنين اعلام كرد: اين وزارتخانه در نظر دارد به روستاهاي بالاي 100 خانوار گازرساني كند، ولي به دليل وام‌هاي 9 هزار ميلياردي شركت گاز و مشكل نقدينگي، اين مسأله نيازمند توجه است.

وي افزود: اكنون 17 ميليون بشكه نفت در پالايشگاه‌هاي كشور فرآوري مي‌شود كه تا پايان برنامه پنجم اين ميزان به 52 ميليون بشكه افزايش مي‌يابد، همچنين 70 درصد نفت خام كشور به فرآورده تبديل خواهد شد.

قاسمي همچنين اعلام كرد: ظرفيت مجتمع‌هاي پتروشيمي سالانه 54 ميليون تن است كه بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به 100 ميليون تن در سال برسد.

وي توسعه صنايع پايين‌دستي را از اولويت‌هاي آن وزارتخانه دانست و يادآور شد: 70 واحد پتروشيمي در كشور به صورت نيمه ساخت است كه اميدواريم در سال‌هاي آينده به بهره‌برداري برسد.

وي سپس اظهار اميدواري كرد كه مجلس نهم به سرمايه‌گذاري در صنعت نفت توجه ويژه داشته باشد.

برداشت 8 برابري قطر از ميدان‌هاي مشترك

پس از اين گزارش، چند تن از نمايندگان به انتقاد از عملكرد وزارت نفت پرداختند و گفتند: صنعت نفت، بنگاه نيست بلكه جنبه اقتصادي دارد و مناطق نفتخيز و گاز خيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

همچنين صنايع پتروشيمي بايد تقويت شود و براي برداشت از ميدان‌هاي مشترك نفتي و گازي برخورد فعال صورت گيرد.

آنان همچنين گفتند قطر 8 برابر ايران از ميدان مشترك بهره‌برداري مي‌كند و علاوه بر آن رقيب از ميدان‌هاي مشترك عراق، عربستان و تركمنستان هم بهره‌برداري بيشتري دارد.

پاسخ وزير نفت

در پاسخ به اين موارد، وزير نفت طرح آمايش سرزمين را پايان يافته اعلام كرد و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه گازي كه در خارك مي‌سوزد، ظرف 2 سال آينده به متانول تبديل مي‌شود.

توليد صيانتي با استفاده از روش‌هاي نوين علمي هم در دانشگاه‌ها در دست بررسي است.

وي افزود: همه شركت‌هاي پتروشيمي واگذار شده و از 9 پالايشگاه نفتي هم 7 پالايشگاه در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته است.

قاسمي سپس گفت: من با واگذاري طرح‌هاي نيمه تمام مخالفم.

وزير نفت سپس يادآور شد: طرح جامع انرژي در حال انجام است و به لطف تحريم‌ها، امروز بخشي از تجهيزات صنعت نفت را در داخل كشور مي‌سازيم.

وي آنگاه توضيح داد: ايران در ميدان مشترك تركمنستان نسبت به رقيب برداشت بيشتري دارد و در آن منطقه طرح توسعه هم داريم كه مشغول حفاري ميدان‌هاي جديد هستيم.

تاكيد رئيس مجلس بر اولويت دهي به منابع نفت و گاز

به گزارش خبرنگار پارلماني اطلاعات دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هم با تشريح اهميت و حساسيت منابع نفت و گاز كشور تاكيد كرد: سرمايه‌گذاري در منابع نفت و گاز بايد در اولويت قرار گيرد و از متخصصان خبره استفاده شود.وي افزود: اگر سرعت كار بيشتر باشد، از منابع صندوق توسعه ملي نيز مي‌توانند بيشتر استفاده كنند، لذا خصوصي‌سازي به نفع اين بخش است.

گزارش وزير آموزش و پرورش

در ادامه اين جلسه، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش هم از تدوين سند تحويل بنيادين آموزش و پرورش در آن وزارتخانه خبر داد و افزود: اين وزارتخانه براي نخستين بار سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را بر اساس ضوابط قانون اساسي با 8 هدف و 151 راهبرد تدوين كرده است.

وي همچنين يادآور شد: در چند سال اخير، بالغ بر30 طرح تحقيقاتي در كشور انجام شد و حدود 500 نفر از صاحبنظران و كارشناسان در اين ارتباط كار تحقيقاتي انجام داده‌اند.

وزير آموزش و پرورش آنگاه گفت: در 8 ماه فعاليت كارشناسي در وزارت آموزش و پرورش و فعاليت‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تهيه و براي بررسي بيشتر به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع شده است.

وي اضافه كرد: اقدام ديگر، تهيه نقشه جامع علمي كشور است.

حاجي بابايي سپس در پاسخ به نمايندگاني كه از بيمه بازنشستگان آن وزارتخانه انتقاد كردند گفت: بيمه بازنشستگان زير نظر وزارت تعاون، رفاه، كار و امور اجتماعي است.

تصويب دو فوريت طرح بيمه‌ كارگران ساختماني

بنابراين گزارش طرح رفع موانع اجتماعي قانون بيمه كارگران ساختماني با پيشنهاد دو فوريت‌ در اين جلسه مطرح شد و در پي تصويب اين پيشنهاد، نمايندگان موافقت كردند كه اين طرح در جلسه علني آينده مورد بررسي قرار گيرد.

تشكيل كميسيون توليد ملي و نظارت بر اصل 44

همچنين طرح تشكيل كميسيون توليد ملي و نظارت بر اصل 44 قانون اساسي مورد تصويب قرار گرفت.

لازم به توضيح است: اعضاي اين كميسيون 15 نفرند كه اعضاي آن در جلسه آينده مجلس مشخص خواهند شد.





دوشنبه|ا|5|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن