تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815409177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمين سيستم عامل بومي كشور مي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: زمين سيستم عامل بومي كشور مي‌آيد
- وايمكس‌نيوز- يك مقام مسوول در سازمان فناوري اطلاعات ايران از بهره برداري نسخه دسك تاپ سيستم عامل بومي در كشور تا دو سال آينده خبر داد و گفت: نسخه سرور اين سيستم عامل با نام تجاري "زمين" يك سال آينده به انتشار عمومي خواهد رسيد.

نسخه نخست سيستم عامل بومي "زمين" با همكاري سازمان فناوري اطلاعات ايران، موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات و بخش خصوصي، با اعمال تغييراتي مناسب براي استفاده در كاربردهاي مختلف و با درنظر گرفتن نيازهاي بومي كشورمان در هفته ارتباطات امسال وارد فاز اجراي آزمايشي شد تا با نيازهاي مراكز مختلف براي انتشار عمومي آماده شود.

اميرحسين بروجرديان، مديركل مديريت و پشتيباني فني شبكه سازمان فناوري اطلاعات ايران به تشريح جزئيات سيستم عامل بومي "زمين" پرداخت و گفت: اين سيستم عامل كاملا آزاد و متن باز است و آزاد و متن باز باقي خواهد ماند.

وي با بيان اينكه سيستم عامل بومي "زمين" يك سيستم عامل متن بازاست كه با لايسنس هاي باز كه متعلق به هيچ سازمان يا شخصي نيست اجرايي مي شود، درباره تفاوت اين سيستم عامل بومي با پروژه اي مانند سيستم عامل ملي كه پيش از اين قرار بود اجرايي شود، گفت: پروژه سيستم عامل ملي با يك سري اهداف ديگري پديد آمد كه در آن زمان نيز به اهداف فني خود رسيد اما براي آنكه كاربران از آن استفاده كنند مورد بهره برداري قرار نگرفت.

بروجرديان با تاكيد براينكه تنها موضوع اين نيست كه سيستم عامل بخواهد كاربردي شود، ادامه داد: در بحث سيستم عامل، ما يكي از شاخه هاي توزيع لينوكس را انتخاب كرديم تا توزيع جديدي از سيستم عامل لينوكس به تمامي دنيا ارايه دهيم؛ يعني هدفمان اين است كه به چيزي برسيم كه ظرفيت جذب مشاركت جامعه متن باز جهاني را داشته باشد.

مديركل مديريت و پشتيباني فني شبكه سازمان فناوري اطلاعات ايران با بيان اينكه سيستم عامل ملي يعني يك سيستم عاملي كه ما از پايه شروع به نوشتن آن كنيم، گفت: اين به اين معني است كه خودمان بخواهيم همه چيز سيستم عامل را از نو طراحي كرده و بنويسيم كه در كشور ما حدود 20 سال زمان خواهد برد و به دليل تغييرات سريع فناوري، به طور قطع اهدافش نيز بارها تغيير خواهد كرد؛ براين اساس كار كردن و زمان گذاشتن روي سيستم عامل ملي روش ناصحيحي است و با اين وجود ما به اين نتيجه رسيده ايم كه مي توانيم از سيستم عامل هايي كه در دنيا وجود دارد و قابل استفاده هستند و كد منبع آنها مي توانند در اختيار همه قرار گيرند استفاده كرده و از بعضي از منظرها كه برايمان ضرورت بيشتري دارد آن را بومي كنيم.

وي فارسي سازي و امنيت بومي را از جمله ويژگي هايي عنوان كرد كه در سيستم عامل بومي به كار گرفته مي شود و افزود: سيستم عامل بومي "زمين" كاملا با طرح ملي لينوكس فارسي تفاوت دارد و در برخي از زير پروژه هاي فني از خروجي هاي آن طرح استفاده شده است.

بروجرديان با بيان اينكه در سيستم عامل هاي بومي هر شركتي يك توزيع كننده است كه از پايه سيستم عامل اصلي ويژگي هاي جديد سفارش شده را اجرايي مي كند، ادامه داد: سيستم عامل متن باز- اپن سورس- در سطح دنيا براي توزيع در داخل كشورها استفاده مي شود و ما نيز طبق منشور اپن سورس از آن در داخل كشور استفاده كرده و آن را بومي كرده ايم.

به گفته وي در سيستم عامل بومي"زمين" اصل موضوع از بين نرفته و تنها خط و زبان فارسي و يك سري ارزش افزوده هايي روي آن اضافه شده است كه ديگر كشورها نيز مي توانند از آنها استفاده كنند.

كارفرماي طرح سيستم عامل بومي"زمين" با بيان اينكه اين پروژه در موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام شده است، ادامه داد: سازمان فناوري اطلاعات ايران پشتيبان اين سيستم خواهد بود.

بروجرديان درباره كاربردهاي سيستم عامل بومي "زمين" نيز گفت: نسخه اوليه اين سيستم عامل براي سرور پياده سازي شده است كه فاز آزمايشي آن براي رفع اشكالات نرم افزار و عدم تطبيق آن با بعضي سخت افزارها از ابتداي خردادماه جاري آغاز شده است. براين اساس پيش بيني مي شود كه نسخه سرور كه كاربران بتوانند از آن استفاده كنند ظرف يك سال آينده و تا آخر خردادماه سال 92 نهايي خواهد شد.

وي افزود: اما نسخه دسك تاپ براي كاربران خانگي دغدغه هاي خاص خود را دارد و بسيار با اين سيستم عامل تفاوت دارد؛ براين اساس پروژه هاي ديگري بر مبناي "زمين" در دست تعريف داريم كه كاربردهايي به آن افزوده مي شود و تحت استفاده كاربران قرار مي گيرد.

كارفرماي طرح سيستم عامل بومي"زمين" با بيان اينكه هم اكنون پروژه اي با مديريت، هدايت و راهبري موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات در دست اقدام است و مراكز دانشگاهي نيز در اين زمينه همكاري مي كنند، گفت: درصدد هستيم تشكل متن بازي تشكيل دهيم و شركت هاي خصوصي را تشويق و حمايت كنيم تا براي نسخه اوليه سيستم عامل "زمين" كاربردهايي اضافه كنند.

وي گفت: براي آنكه سيستم عامل بومي موفق شود به كمك همه جامعه نرم افزاري كشور نياز است؛ حتي كساني كه نرم افزارهاي كاربردي متن بسته و سيستم هاي اطلاعاتي و اداري مي نويسند نيز مي توانند در اين جنبش ملي مشاركت داشته باشند. براين اساس قرار است يك سري سيستم عامل در كشور در سطح سرور براي دستگاه هاي اجرايي راه اندازي شوند و شركت هاي فعال در اين بخش مي توانند نرم افزارهاي كاربرديشان را در اين بازار جديد به فروش برسانند.

مديركل مديريت و پشتيباني فني شبكه سازمان فناوري اطلاعات ايران با بيان اينكه در اين پروژه اين سازمان سياستگذار و حمايت كننده خواهد بود و به هيچ وجه در پياده سازي آن دخالت نخواهد كرد، گفت: اين پروژه به صورت برون سپاري اجرايي مي شود و هم اكنون نيز برخي از دانشگاه ها مانند دانشگاه الزهرا فعاليت هاي تحقيق و توسعه اوليه آن را در بخش توليد اين پروژه انجام مي دهند و پس از آن ويژگي هاي جديدي به آن اضافه مي شود.

بهره برداري از نسخه دسك تاپ 2 سال طول مي كشد

بروجرديان در مورد بهره برداري از نسخه دسك تاپ سيستم عامل بومي نيز گفت: اين پروسه بسيار طولاني بوده و حتي ممكن است بيشتر از دو سال زمان ببرد تا كاربر نهايي بتواند از آن استفاده كند؛ چرا كه تنها خود سيستم عامل مهم نيست بلكه يك سري ابزارهاي ديگر نيز بايد براي رفع نياز كاربران تغيير داده شود. البته بايد گفت ما هدفمان اين است كه به سمتي برويم كه بتوانيم از نظر تجاري سازي نيز سيستم عامل را خود اتكا كنيم تا با توجه به سطح دانشي كشور، بتواند افزايش ضريب نفوذ رايانه و استفاده از اينترنت را بالا ببرد و به اهداف قانون برنامه پنجم برسد.

وي با بيان اينكه پياده سازي سيستم عامل بومي در برنامه پنجم توسعه اقتصادي نيامده اما از جمله برنامه هاي رسيدن به اهداف نهايي اين برنامه راهبردي است، گفت: اين پروژه يكي از پروژه هاي ذيل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه به صورت حمايت از بخش خصوصي و زيرساخت نرم افزاري شبكه ملي اطلاعات خواهد بود.

بروجرديان با تاكيد براينكه سيستم عامل محصولي نيست كه بگوييم آن را ساخته و به اتمام رسانده ايم، گفت: اين پروژه يك فرآيند و چرخه حيات دارد كه تنها به محصول ساخته شده ارتباط ندارد و در اين چرخه، آموزش نقش اصلي را بازي مي كند؛ براين اساس ما بايد بتوانيم تمامي ظرفيت هاي فرهنگي - آموزشي كشور از قبيل آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بخش خصوصي و در نهايت عموم كاربران كامپيوتر در جامعه را با همكاري رسانه هايي همچون صدا و سيما و روزنامه ها و سايت ها ، به همگرايي جهت ياري و رشد و تعالي اين پروژه ملي تشويق كنيم.

به گفته وي با گسترش به كارگيري و توسعه سيستم عامل بومي يك خيز بلند در صنعت نرم افزار كشور برداشته خواهد شد و ضمن ايجاد مشاغل پايدار باعث ارزآوري و شكوفايي صادرات نرم افزاري نيز مي شويم.

مديركل مديريت و پشتيباني فني شبكه سازمان فناوري اطلاعات ايران با تاكيد براينكه بسياري از كشورها سيستم عامل بومي دارند، گفت: سيستم عامل اپن سورس در اغلب كشورها وابسته به دولت ها نيست و بسياري از شركتها در قالب كنسرسيوم و اجتماعاتي آن را نوشته و به سفارش كشورها توسعه داده اند. براين اساس كشورها نيز از اين طرح ها براي برطرف كردن نيازهاي خاص خود استفاده مي كنند كه نمونه آن اعمال خط و زبان كشورها در سيستم عامل هاي متن باز است.

وي گفت: اعمال خط و زبان كشورها در سيستم هاي اپن سورس مي تواند مورد استفاده ديگر مجامع نيز قرار گيرد.

وي در ادامه گفت: هم اكنون كشورهايي مانند روسيه، تركيه، برزيل، آلمان و آمريكا نيز از نسخه كاملا سفارشي شده سيستم عامل متن باز در صنايع خود استفاده مي كنند.

بروجرديان با تاكيد بر ترغيب كاربران ايراني به استفاده از سيستم عامل بومي در كشور گفت: برخي چيزها ضرورت است و هم اكنون نيز كشور تشخيص داده كه داشتن سيستم عامل بومي در اين زمان ضرورت است و ما بايد به سمت آن برويم.

وي افزود: براي استقبال از اين پروژه نيز چرخه كسب و كار وجود دارد و دولت قرار نيست در آن دخالت كند و تنها نقش كاتاليزور راه اندازي چرخه كسب و كار را دارد و شركت هاي فعال بخش خصوصي با توجه به توان و طرح تجاري خود مي توانند سهم بازارشان را در اين زمينه به دست آورند.

يکشنبه|ا|4|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن