تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806677656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز هسته‌اي پارلمان


واضح آرشیو وب فارسی:الف: روز "هسته‌اي" پارلمان
وكلاي ملت امروز در آستانه مذاكرات ۱+۵ در مسكو با دبير شوراي عالي امنيت ملي به بررسي مسائل پيرامون اين بحث پرداختند.

به گزارش فارس، جلسه علني امروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) ۲۴خرداد ساعت ۸:۱۴ دقيقه با حضور ۲۰۱ نفر از نمايندگان و به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس آغاز شد.

دستور كار امروز مجلسي‌ها بررسي مسائل امنيتي و ارائه گزارش از مذاكرات هسته‌اي با حضور سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي بود.

* اعتبارنامه بروجردي و كريمي‌قدوسي به تصويب مجلس رسيد

در ابتداي جلسه علني مجلس، عليرضا عزيزي سخنگوي كميسيون تحقيق با ارائه گزارش اين كميسيون در مورد بررسي اعتبارنامه منتخبان، از انصراف بروجردي و كريمي قدوسي نسبت به اعتراض در اعتبارنامه يكديگر و تاييد اعتبارنامه اين دو منتخب در كميسيون تحقيق خبر داد.

در ادامه علي لاريجاني از دبير شوراي عالي امنيت ملي دعوت كرد تا به پشت تريبون رفته و در خصوص وضعيت امنيت داخلي و خارجي كشور، مسائل هسته‌اي و مذاكرات ايران و ۵+۱ به نمايندگان ملت گزارش دهد.

**گزارش جليلي درباره مسائل هسته‌اي و مذاكرات ايران با ۵+۱

سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت كشورمان به پشت تريبون رفت و به بررسي مسائل امنيتي كشور و تشريح مذاكرات هسته‌اي ايران با ۱+۵ پرداخت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: موضوع هسته‌اي و آنچه كه امروز در مورد فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران مطرح است، همان طور كه مقام معظم رهبري در سخنراني ۱۴ خرداد مطرح فرمودند،‌ يك بهانه‌ بيش نيست؛ تقابلي كه امروز با جمهوري اسلامي ايران به بهانه هسته‌اي وجود دارد، بيشتر تقابلي است براي آن انديشه‌اي كه نظام اسلامي و مردم‌سالاري ديني امروز به دنبال آن است، در حقيقت آنها از اين نگران هستند كه ايران اسلامي بتواند الگويي براي پيشرفت و مقاومت باشد بنابراين نكته مهمي كه براي آنها بسيار حائز اهميت است، اين است كه امروز جمهوري اسلامي ايران مقاومتي را كه در عرصه‌هاي مختلف در برابر آن الگوي حاكم بر نظام جهاني ارائه كرده است، چه در عرصه‌هاي سياسي، چه در عرصه‌هاي فرهنگي و... صرفا يك مقاومت تنها نيست بلكه يك مقاومت به همراه پيشرفت است.

جليلي بر همين اساس تاكيد كرد: توأم شدن مقاومت ملت ايران در عرصه‌هاي مختلف با پيشرفت مهمترين دغدغه آنهاست؛ انرژي هسته‌اي و فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كه مبتني بر حقوق مشروع ملت ايران است، نمادي از مقاومت و پيشرفت است يعني جمهوري اسلامي ايران توانسته به خوبي از حقوق خود دفاع كرده، در برابر زياده‌خواهي‌ها مقاومت كند و پيشرفت نيز داشته باشد.

وي افزود: اين جاي انكار نيست كه دشمنان ما در اين ۳۳ سال در عرصه‌هاي مختلف هر آنچه كه داشتند، براي جلوگيري از شكل‌گيري شجره طيبه انقلاب و نظام اسلامي ايران به كار گرفتند كه به عنوان مثال اخيراً يكي از مسئولان آمريكايي در جمع خاخام‌هاي يهودي صحبت كرده و به صراحت بيان كرده بود كه ظرفيتي نبوده است كه بتوانيم عليه ملت ايران به كار بگيريم اما به كار نگرفته باشيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه اين نكته قابل اهميت است، تصريح كرد: اين‌ها در اين ۳۳ سال در عرصه‌هاي مختلف، ظرفيت‌هاي گوناگوني را عليه كشور ما به كار گرفته‌اند از جمله در بحث هسته‌اي، چراكه بحث هسته‌اي ايران به عنوان نمادي از مقاومت و پيشرفت ايران براي آنها قابل پذيرش نبود بنابراين اقدامات زيادي از فعاليت‌هاي سخت‌افزاري در بدترين شكل گرفته تا فعاليت‌هاي نرم‌افزاري انجام دادند تا مانع اين موفقيت و پيشرفت ايران شوند.

*غربي‌ها به صراحت اعلام كرده‌اند كه ما مي‌خواهيم شما "دانش هسته‌اي" نداشته باشيد

جليلي در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: زماني بحث تعليق را به مدت ۲.۵ سال به كشورمان تحميل كردند كه عملا آنچه در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي بود، معلق كردند و همچنين فعاليت‌هاي ديگري عليه ايران انجام دادند مانند تحريم‌هايي كه به قول خودشان هدف اصلي اين تحريم‌ها اين است كه ايران نتواند در موضوع هسته‌اي پيشرفت كند همچنين دست به ترور دانشمندان هسته‌اي ايران زدند و آنها را هدف قرار دادند و همچنين يك سري اقدامات خاص انجام دادند مانند فرستادن بدافزارهايي مانند اكستاكسنت كه عملا فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را دچار اختلال كنند و مانع آن روند پيشرفت شوند.

وي افزود: آنها مجموعه اقدامات را به كار گرفتند و كاري نبوده است كه بتوانند در مسير پيشرفت ايران انجام دهند و آن كار را نكرده باشند.

"در يكي از همين گفت‌وگوها كه در آن زمان آقاي لاريجاني اين سمت را داشتند، يكي از طرف‌ها به صراحت بيان كرد كه ما مي‌خواهيم شما دانش هسته‌اي نداشته باشيد و مشكل ما چند تا سانتريفيوژ نيست بلكه فراتر از آن است."

جليلي افزود: آنها در دوره‌هاي قبل در ‌توافقات ايران ‌سعد‌آباد ‌‌به صراحت بيان كرده بودند كه جمهوري اسلامي ايران بايد به ما ضمانت‌هاي عيني بدهد و بعد كه از آنها سؤال شد منظورتان از ضمانت عيني چيست، مي‌گفتند اينكه دانش هسته‌اي نداشته باشيد و اين بهترين ضمانت عيني است و بر همين مبنا مي‌گفتند شما نبايد كاري را كه ما نگران آن هستيم، انجام دهيد، همچنين ‌معتقد بودند كه ما نبايد توانمندي هسته‌اي داشته باشيم اما مقاومت ملت ايران جواب داد و امروز به خوبي مي‌بينيم مسيري كه طي شد، از آن مسيري كه آنها يك روز مي‌گفتند شما نبايد حتي يك سانتريفيوژ داشته باشيد، به ۱۰هزار سانتريفيوژ رسيده است.

* غرب فكرش را نمي‌كرد كه ايران به سوخت ۲۰درصد دست يابد

وي تاكيد كرد: آنها زماني مي‌گفتند شما نبايد غني سازي كنيد اما امروز مي‌بينيد كه ما در غني‌سازي ۲۰ درصد نيز موفق هستيم‌ بنابراين چيزي كه مهم است، اين است كه ما براي فعاليت‌هاي هسته‌ اي خود تمام ‌‌چرخه سوخت هسته‌اي را با استفاده از ظرفيت‌هاي بومي خودمان به دست آورده‌ايم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: اينها حتي براي نيروگاه بوشهر هم مخالفت كردند و قراردادهايي كه داشتند را لغو كردند‌ اما امروز جمهوري اسلامي ايران اين ظرفيت را پيدا كرده كه از معدن، كيك زرد و غني‌سازي را خودش به دست بياورد و بر اساس ظرفيت‌هاي بومي خود به اين توانمندي‌ها برسد و مي‌تواند به خوبي از آنها استفاده كند كه اين مسائل به لحاظ فني است كه امروز ما به اين پيشرفت‌ها رسيده‌ايم، همچنين به لحاظ حقوقي نيز همين طور بوده و اينها ادعاها و اتهامات زيادي را مطرح مي‌كردند.

جليلي اضافه كرد: ما در سال ۸۶ با آنها صحبت كرديم كه مي‌توانيم هر آنچه را كه شما ادعا داريد، ثابت مي‌كنيم كه اين ادعاها غلط است‌ و يك چارچوب كاري با آژانس بسته شد و هر آنچه كه آژانس ادعا داشت، حول ۶ مسئله بود و جمهوري اسلامي توانست آن ۶ مسئله را با آژانس حل كند و براي تك‌تك آنها آژانس نامه داد كه اين موضوع تمام شده است.

وي در ادامه سخنان خود گفت: البته آنها اين نكته را اذعان مي‌كردند و آن اين بود كه مي‌گفتند آن چيزي كه از نظر ما مسئله باقي مانده است، در موضوع هسته‌اي ايران همين ۶ مورد بود كه حل شد اما يك مجموعه‌اي را تحت عنوان برخي مطالعات ادعايي يا اتهاماتي كه در اخبار است، مطرح مي‌كردند و از ما خواستند تا آن را توضيح دهيم كه آنهم بر اساس همان چارچوب كاري توضيح داده شد و آژانس بايد پرونده جمهوري اسلامي ايران را عادي مي‌كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: به لحاظ سياسي نيز وقتي آنها متوجه شدند به لحاظ حقوقي و فني نمي‌توانند اقدامي انجام دهند، بسيار اميد بسته بودند كه با برخي فشارهاي سياسي مانع اين مسير پيشرفت و مقاومت ملت ايران شوند كه خوشبختانه روندي كه در اين۳۳ سال طي شده است، به خصوص در چند سال اخير روندي بوده است كه روز به روز كشورمان ثبات و امنيت خود را بيشتر به دست مي‌‌آورد و هر روز تثبيت اين نظام سياسي بيشتر شد، همچنين مهمترين مسئله تثبيت اين نظام مردم‌سالاري ديني بود كه اخيرا در انتخابات مجلس نهم اين اتفاق رخ داد و آنها ديدند كه نظام جمهوري اسلامي ايران يك نظام مردم‌سالار با ريشه‌هاي عميق است؛ نظامي كه در آن رقابت و مشاركت توأمان است و اين رقابت‌هاي سياسي موجب تثبيت نظام مي‌شود.

*غربي‌ها زماني به تحريم‌ها دل بستند كه ايران جراحي بزرگ اقتصادي را آغاز كرده بود

جليلي به زمينه‌هاي اقتصادي و كارشكني‌هاي غرب در اين زمينه‌ها اشاره كرد و گفت: در زمينه‌هاي اقتصادي نيز آنها عرصه‌هايي را ‌دنبال مي‌كردند و در سال ۸۹ آنها به دنبال اين بودند كه ‌تحريم‌هاي فلج كننده و شكننده چند ماه ديگر جواب مي‌دهد و فكر مي‌كردند كه اين تحريم‌ها مي‌تواند ملت ايران را از پا دربياورد‌ اما من در همان زمان نيز به آنها گفتم شما در حالي به تحريم‌ها دل بسته‌ايد كه جمهوري اسلامي ايران امروز در اوج اقتدار، بزرگترين جراحي اقتصادي كشور را آغاز كرده ‌و اين اعتماد به نفس كشور است كه در اين عرصه با اين اقتدار و قدرت عمل مي‌كنند.

* ترك گفت‌وگو‌هاي ۵+۱ با ايران در ژنو ۳ بدليل بيداري اسلامي بود

وي خاطرنشان كرد: ما قبل از اين دو دور گفت‌وگو داشتيم كه در گفت‌وگوي دو سال گذشته كه گفت‌وگوي استانبول ۱ بود كه اين گفت‌وگوها نيز پس از گفت‌وگوهاي ژنو ۳ مطرح شد؛ گفت‌وگوهاي ژنو ۳ پس از جريان فتنه و بعد از ناكامي آنها در فشار اقتصادي بود و همچنين بحث هسته‌اي ايران به لحاظ سياسي و اقتصادي به يك تثبيت بسيار خوبي رسيده بود كه در آن دور از گفت‌وگوها ما به آنها گفتيم حاضريم با شما براي همكاري گفت‌وگو كنيم و مانعي در گفت‌وگو نمي‌بينيم. البته اين گفت‌وگوها نيز بايد حول نقاط مشترك باشد نه آنچه كه شما مي‌خواهيد كه اين توافقات ما بود و قرار شد در مذاكرات استانبول اين موضوع را دنبال كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: در مذاكرات استانبول كه در بهمن ۸۹ بود، اين بحث مطرح شد و ما گفتيم كه لازمه همكاري پذيرش حقوق ملت ايران است؛ اگر در ژنو ۳ پذيرفته‌ايم كه گفت‌وگوها براي همكاري حول نقاط مشترك باشد، لازمه‌اش اين است كه حق ملت ايران را رسما اعتراف كرده و آن را به رسميت بشناسيد كه اين همان موضوعي بود كه آنها از آن تحت عنوان پيش‌شرط ياد كردند و گفت‌وگو را ترك كردند و گفتند ايران پيش شرط گذاشته است كه من همان زمان نيز در مصاحبه اين موضوع را گفتم كه ما قبل از مذاكره كه پذيرفتيم صحبت كنيم اينها مي‌گفتند فشارها و تحريم‌ها موجب شد كه ايران پاي گفت‌وگو بيايد اما در پايان گفت‌وگو مي‌گفتند كه ايران در گفت‌وگوها پيش شرط مي‌گذارد كه من نيز آن زمان گفتم اگر ايران تحت فشار است، چه طور پش شرط مي‌گذارد.

وي اضافه كرد: آنها به اين دليل گفت‌وگو را ترك كردند كه ترك آن گفت‌وگو مصادف شد با ايام شروع موج بيداري اسلامي در منطقه و در كنار ظرفيت‌هاي ديگري كه جمهوري اسلامي ايران داشت آنها به خوبي ديدند كه امروز ظرفيت‌هاي منطقه و توازن قدرت در منطقه به ضرر رژيم صهيونيستي و هم پيمانان آمريكا تغيير مي‌كند. پس از مدتي آنها شروع به نامه نگاري كردند و گفت‌وگوها را شروع كنيم و در اولين نامه گفتند كه ما گفت‌وگوها را ترك نكرديم.

*غربي‌ها در تبادل براي تامين سوخت ۳.۵ درصدي راكتور تهران نيز بازي درآوردند

جليلي ادامه داد: نامه‌نگاري‌ها آغاز شد و چند دور بين من و خانم اشتون نامه نگاري شد و قرار شد گفت‌وگوها دوباره شكل بگيرد كه در اين فاصله يك اتفاق ديگر نيز در مسير پيشرفت ايران رخ داد؛ وقتي ما در گفت‌وگوهاي ژنو مطرح كرديم كه جمهوري اسلامي ايران براي حقوق هسته‌اي خود امروز به سوخت ۲۰ درصد نيازمند است و به آژانس نامه‌اي نوشتيم كه گفتيم رآكتور تحقيقاتي تهران كه مصارف دارويي دارد، سوخت آن در حال تمام شدن است و وظيفه آژانس اين است كه تسهيل كنند تا اين سوخت در اختيار ايران قرار بگيرد. آنها خيال كردند اين موضوع معطوف به نياز ايران است و آنها گفتند ما اين سوخت را نمي‌فروشيم اما حاضريم با سوخت ۳.۵ درصد شما تبادل كنيم.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با اين موضوع نيز مخالفتي نداشت چرا كه مي‌خواستيم سوخت ۲۰ درصد‌مان تهيه شود اما آنها در تبادل نيز بازي درآوردند و شروطي را مطرح كردند كه به هيچ عنوان معقول و منطقي نبود كه اين مسائل به بيانيه تهران منجر شد و ناكامي آنها در اين بحث به اينجا منجر شد كه آنها سوخت ۲۰ درصد را نه به ما فروختند نه حاضر به تبادل سوخت شدند.

وي بر همين اساس تصريح كرد: به خاطر دارم زماني كه در مذاكرات ژنو ۲ اين موضوع را مطرح كرديم كه اگر شما سوخت ما را تامين نكنيد، ما خودمان آن را تهيه مي‌كنيم، آنها لبخند زدند و من هيچ گاه لبخند آنها را فراموش نمي‌كنم و معني لبخند آنها اين بود كه مگر سوخت ۲۰ درصد چيزي است كه ايران بتواند به آن دست يابد چرا كه ادعاي آنها اين بود كه خود آن كشورها كه فناوري آن را دارند، از زمان تهيه سوخت و راه اندازي خط توليد آن حدود ۲ سال طول مي‌كشد و آنها فكر نمي‌كردند كه ما به اين سوخت دست يابيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي بر همين اساس تاكيد كرد: پس از اينكه جمهوري اسلامي ايران اين موضوع را مطرح كرد به ظرفيت و توان جوانان كشورمان اين اقدام بسيار بزرگ انجام شد كه شهيد شهرياري نيز نقشي بسيار ارزشمند در اين موضوع داشت؛ سوخت ۲۰ درصد تهيه شد و آنها پس از اينكه متوجه شدند ايران به اين فناوري دست يافته دوباره مطرح كردند كه دستيابي به سوخت ۲۰ درصد يك بحث است اما تبديل آن به صفحات سوخت يك بحث ديگر است كه شما نمي‌توانيد به آن دست يابيد. البته حرف آنها چندان غلط نبود چرا كه تبديل سوخت به صفحات سوخت يك كار پيچيده است و نياز به محاسبات سختي دارد كه شهيد شهرياري اين كار را انجام داد وخوشبختانه جمهوري اسلامي ايران در ۲۵ بهمن سال ۹۰ توانست اين سوخت ۲۰ درصد را به صفحات سوخت تبديل كند و در رآكتور تحقيقاتي تهران قرار دهد و استفاده كند كه اين يك ظرفيت بسيار بزرگ را براي جمهوري اسلامي ايران فراهم كرد.

*در گفت‌و گو‌هاي استانبول۲ تيم ۵+۱ طبق ntp حقوق ايران را پذيرفت

وي با بيان اينكه بحث ما در مذاكرات استانبول ۲ همان بحث‌هاي استانبول يك بود، اظهار داشت: در گفت‌و‌گوهاي بعدي آنها اعلام كردند كه طبق npt حقوق جمهوري اسلامي ايران را قبول دارند.

وي با بيان اينكه گفت‌و‌گوها بايد بر اساس اعتماد و گام‌هاي متقابل باشد، افزود: طرف ما در مذاكرات استانبول اين موضوع را پذيرفت كه گام‌هاي متقابل بردارند.

*در مذاكرات بغداد هم در مورد مسئله هسته‌اي و هم مسئله غير‌هسته‌اي وارد مذاكره شديم

جليلي ادامه داد: بعد از اينكه قرار شد در بغداد مذاكره كنيم، آقاي باقري و معاون خانم اشتون گفت‌و‌گوهايي را داشتند تا دستور‌كار مذاكرات بغداد معلوم شود و در اين فاصله يكي از بحث‌هايي كه ما مطرح كرديم، همان گام متقابل طرف مذاكره كننده بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با ذكر اين مسئله كه طرف مذاكره نبايد اين اشتباه را مي‌كرد كه مي‌تواند دوباره وارد مسير غلط گذشته شود و اشتباهات محاسباتي كند، اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران در گفت‌و‌گوهاي بغداد وارد بحث‌هاي جدي شد و ما در آنجا چند پيشنهاد را مطرح كرديم و گفتيم كه اگر ۷ كشور طرف مقابل قرار است صحبت كنند، نبايد فقط در مورد مسئله هسته‌اي باشد و آنها در استانبول ۲ پذيرفتند كه هم براي مسئله هسته‌اي و هم مسئله غير‌هسته‌اي وارد مذاكره شوند و ما در آنجا يكي از بحث‌هايي كه مطرح كرديم، موضوع بحرين بود و آنها هم مسائلي مثل مبارزه با مواد مخدر و دزدان دريايي را مطرح كردند.

*تاكيد بر حرمت سلاح‌هاي كشتار و غني‌سازي در ايران به معناي گام متقابل است

جليلي با اشاره به فتواي رهبر انقلاب در خصوص حرمت سلاح‌هاي هسته‌اي گفت كه اين فتوا يك ظرفيت بزرگ براي خلع سلاح است و طرف ما هم بايد بر همين اساس حق غني سازي در جمهوري اسلامي ايران را به رسميت بشناسد؛ يعني ما بر حرمت سلاح‌هاي كشتار جمعي تاكيد كنيم و طرف مقابل هم بر غني‌سازي در جمهوري اسلامي تاكيد داشته باشد و اين به معناي گام متقابل است.

*تكاليف بيشتر از NPT را نمي‌پذيريم

وي اضافه كرد: بحث بعدي ما حقوق و تكاليف جمهوري اسلامي ايران و اعضاي npt بود كه ما گفتيم نمي‌پذيريم كه ايران يك استثناء باشد يعني تكاليفي بيشتر از NPT بر ما تحميل شود.

جليلي ادامه داد: طرف مذاكره كننده در بغداد يك پيشنهاد داشت كه مربوط به بحث فعاليت‌هاي غني سازي ۲۰ درصد جمهوري اسلامي ايران بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در شهريور ۸۴ كه اولين دور مذاكرات تيم جديد بود، آقاي فيشل به صراحت بيان كرد كه تعليق جمهوري اسلامي ايران بايد به تعطيلي و تخريب دستگاه‌ها بينجامد كه در آن زمان پاسخ مقتضي به او داده شد. آن زمان آنها چنين خواسته‌اي داشتند و امروز به اينجا رسيده‌اند كه در بغداد مي‌گويند فعاليت ۲۰ درصد شما براي چيست.

جليلي اضافه كرد: در خرداد ۸۸ ما طي نامه‌اي اعلام كرديم كه حاضريم سوخت ۲۰ درصد را بخريم ولي آنها به ما ندادند و در نتيجه ما نيازهاي خودمان را برطرف كرديم.

*بر اساس معاهده NPT غني سازي حق مسلم جمهوري اسلامي ايران است

وي گفت: بر اساس معاهده NPT غني سازي حق مسلم جمهوري اسلامي ايران است و ايران هم عضو NPT است و اگر غني‌سازي براي مصارف صلح‌آميز باشد، اشكالي ندارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: روندي كه تاكنون طي شده، اين بود كه ۵ پيشنهاد مشخص از سوي ما ارائه شده كه بر مبناي آن مي‌تواستيم بسترهاي مناسبي را براي همكاري داشته باشيم. در گفت‌و‌گوهاي بغداد وقتي كه صحبت شد، جمع‌بندي‌ها‌ اين بود كه درباره يك موضوع كه آنها مطرح كردند، صحبت شود كه ‌گفتيم ما حرف خودمان را مي‌زنيم چراكه جمهوري اسلامي ايران ۵ محور براي گفت‌و‌گو ارائه كرده است.

*معاون اشتون در خصوص گفت‌و‌گو‌هاي ۶ محوري مذاكرات مسكو طفره رفت!

وي ادامه داد: قرار ما اين بود كه در فاصله ۳۰ روز روي ۶ محور صحبت كنيم تا دستور‌كار براي مذاكرات مسكو فراهم شود؛ معاونت خانم اشتون در مذاكرات با آقاي باقري طفره رفت و گفت ما حاضريم روي موضوع خودمان بحث كنيم كه من طي نامه‌اي به اشتون اعلام كردم اينكه گفت‌و‌گو نيست.

جليلي اظهار داشت: خانم اشتون ۲ شب پيش تماس تلفني داشت و من دوباره اين موضوع را مطرح كردم و گفتم كه نظام ما نظام مردم‌سالار است و مردم از ما انتظار دارند و حتي گفتم كه چهارشنبه قرار است به مجلس بروم و به نمايندگان پاسخ دهم و در نهايت خانم اشتون هم پذيرفت كه هر ۵ موضوع جمهوري اسلامي ايران جزء مذاكرات مسكو باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: اقتدار جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف امروز اين ظرفيت را ايجاد كرده كه در همه عرصه‌ها با قدرت از حقوق ملت ايران دفاع شود.

وي با بيان اينكه منطق جمهوري اسلامي ايران يكي از مولفه‌هاي اصلي ماست، اضافه كرد: حاضريم گفت‌و‌گوها را در جمع خبرنگاران مطرح كنيم تا افكار عمومي هم در مورد آن قضاوت كند.

*راهبرد فشار غير منطقي به پايان رسيده است

جليلي گفت: آن چيزي كه به پايان رسيده است، راهبرد فشار غير‌منطقي است و اتفاقا زمان براي گفت‌و‌گو و همكاري شروع شده و آنها بايد در راهبرد گفت‌و‌گو و همكاري حركت كنند چرا‌كه نمي‌شود از يك طرف رفتارهاي خصمانه با ملت ايران داشته باشند و از سوي ديگر گفت‌و‌گو كنند.

جليلي با ذكر اين مسئله كه ما غني‌سازي را براي مصارف صلح‌آميز حق ملت ايران مي‌دانيم، گفت: تمام فعاليت‌هاي ما زير نظر آژانس است و آژانس هيچ ايرادي به فعاليت‌هاي ما نگرفته است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش پاياني سخنانش نيز اظهار داشت: آنچه كه باعث اقتدار ما شده، پشتوانه مردمي نظام است و مردم ما حتي حاضرن براي دفاع از آرمان‌هايشان هزينه هم بدهند.

وي در پايان گفت كه در گفت‌و‌ گوهاي بغداد بنده روزنامه‌هاي تهران را كه در آن خبر حمايت نمايندگان از تيم مذاكره كننده آمده بود، به طرف مقابل نشان دادم.

**سخنان نمايندگان بعد از ارئه گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي

*بروجردي: آمريكا و غرب بازنده پرونده هسته‌اي ايران بودند

بعد از سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي، علاء‌الدين بروجردي كه امروز طي جلسه‌اي توانست بار ديگر ‌رياست كمسيسون امنيت ملي و سياست خارجي را به دست آورد، به پشت تريبون مجلس رفت و گفت: فن‌آوري هسته‌اي حق مسلم ملي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران است؛ ما چند ده سال است كه عضو پيمان NPT هستيم و در ماده ۴ اين پيمان تصريح شده كه كشورهاي عضو موظف هستند كه اين دانش را در اختيار ديگر كشورها قرار دهند بر اين اساس اگر قرار است ايرادي گرفته شود، بايد به كشورهايي گرفته شود كه به ما ايراد مي‌گيرند.

وي با بيان اينكه كشورهاي ۱+۵ موظف هستند كه با ما همكاري كنند، اظهار داشت: نگاه كشورهاي ۱+۵ بدون ترديد يك نگاه سياسي است و ما بايد با جديت از حق خودمان دفاع كنيم.

بروجردي ضمن تقدير و تشكر از جليلي و تيم مذاكره كننده ايراني گفت: تمام نمايندگان مجلس در هر نوبت با جديت از تيم مذاكره كننده ايراني حمايت كرده‌اند.

در همين حين سبحاني‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس به بروجردي اعلام كرد كه وقتتان در حال به سر آمدن است كه لاريجاني گفت: در اوج سخراني ايشان صحبتشان را قطع كرديد.

بروجردي در ادامه با بيان اينكه غرب و آمريكا دنبال اين هستند كه ما اين حق را نداشته باشيم، اظهار داشت: در اين بازي بدون ترديد غرب و آمريكا بازنده بودند و غرب و آمريكا بهتر است كه اين باخت را ادامه ندهند.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اضافه كرد: نسل‌هاي آينده در كشوري بدون سوخت‌هاي فسيلي زندگي مي‌كنند و اگر ما امروز اين دانش را به نسل‌هاي آينده منتقل نكنيم، دست آيندگان به سوي آنها دراز مي‌شود و ما استقلال نخواهيم داشت.

سبحاني‌نيا مجدد به بروجردي اعلام كرد كه وقت شما به پايان رسيده و علاء‌الدين بروجردي گفت كه هنوز سه نكته باقي مانده است كه لاريجاني گفت: سه نكته ديگر خيلي زياد است.

بروجردي اظهار داشت: با وجود اينكه حق فن‌آوري هسته‌اي در ماده ۴ معاهده NPT به رسميت شناخته شده است، ما انتظار نداريم كه طرفمان در مذاكرات خارج از NPT با ما صحبت كند.

لاريجاني گفت: تمام شد! اين كه يك نكته بود.

*سنايي: مسكو نقش پررنگ‌تري در مذاكرات آتي ايفا كند

بعد از بروجردي، سنايي و جهانگير‌زاده دو عضو ديگر كميسيون امنيت ملي مجلس پاي تريبون رفتند.

مهدي سنايي اظهار داشت: امروز فعاليت‌هاي هسته‌اي براي ما يك موضوع اساسي است كه با تمام دقت ملت ايران آن را پي‌گيري مي‌كند و در واقع اين مسئله تبديل به بخشي از غرور ملي مردم ما شده است.

وي افزود: چند روز پيش مقاله‌اي در يك روزنامه كانادايي منتشر شده بود كه در آن آمده بود به دور از موضوع ايران هراسي كه به وجود آمده، مسئله علمي را در ايران مي‌بينيم.

سنايي با بيان اينكه ملت و مجلس حمايت قاطعي از تيم مذاكره كننده ايراني دارد، اظهار داشت: بزرگترين اشتباه در جريان مذاكرات يكي اين است كه اعتماد يك طرفه تعريف شود‌ چرا‌كه در اطلاعيه‌هاي آژانس هيچگاه دليلي بر نظامي بودن فعاليت‌هاي ايران نيامده ولي طرف مقابل بر آن تأكيد دارد.

وي اضافه كرد: با توجه به مذاكرات پيش روي مسكو بايد بگويم كه با توجه به شرايط بين‌المللي و رويكرد روسيه انتظار مي‌رود كه مسكو نقش قابل توجهي ايفا كند.

سنايي گفت: انتظار مي‌رود كه ديپلماسي و سياست خارجي كشور حامي مذاكرات باشد و بايد تلاش كنيم كه روابطمان را با ساير كشورها خالي از مسئله كنيم و با تسهيل موضوع به پيشرفت ايران كمك كنيم.

*جهانگيز زاده: رفتار دوگانه غرب در جريان مذاكرات ‌قابل پذيرش نيست

جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي،اظهار داشت: در هر دوره مذاكراتي كه تيم مذاكره كننده ايراني با غربي‌ها داشته مجلس شوراي اسلامي همواره از تيم مذاكره كننده حمايت كرده و اميدواريم كه اين مذاكرات به نتيجه برسد.

وي با بيان اينكه در منطقه ما اسرائيل كه عضو NPT هم نيست، بمب هسته‌اي دارد، افزود: تجربه تاريخي به ما نشان داده كه مجموع گفت‌وگوها سازنده است اما رفتار غرب رفتار دوگانه‌اي است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه تا كنون ۶ دور مذاكرات را داشته‌ايم، گفت: ‌تيم مذاكره كننده در پي استيفاي حقوق ملت است و ۱+۵ حق ندارد خارج از عرف با ما رفتار كند.

وي ادامه داد: براي ما رفتارهاي غربي‌ها قابل پذيرش نيست و اين مسئله بايد از سمت ما نمايندگان مجلس به گوش آنها هم برسد.

جهانگيرزاده اظهار داشت: مجلس بحث هسته‌اي را رصد مي‌كند و به آن حساس است.

وي اضافه كرد: مجلس شوراي اسلامي با حساسيت تمام پيگير مذاكرات هسته‌اي و در صورتي كه مذاكرات به استيفاي حقوق ملت بينجامد، از آن به صورت همه جانبه دفاع و حمايت مي‌كند.

*لاريجاني: رفتار غرب "مزورانه" است/ تيم ايراني در مذاكرات كوتاه نيايد

علي لاريجاني بعد از سخنان نمايندگان با بيان اينكه لازم مي‌دانم از فعاليت‌هاي دكتر جليلي و همكارانش تشكر كنم، گفت: حدود ۴۰سال است كه موضوع هسته‌اي در كشور ما جريان دارد كه در اين برهه دو مقطع قبل و بعد از انقلاب تقسيم‌بندي مي‌شود.

وي ادامه داد: در ايام قبل از انقلاب حتي كسينجر به ايران آمد و قراردادي امضاء كرد و در از آن زمان بحث هسته‌اي مورد حمايت آنها بود ولي بعد از انقلاب حتي در مورد نيروگاه‌هاي هسته‌اي ما هم به ما ظلم شد لذا ما چاره‌اي نداشتيم جز اينكه خودمان كار را آغاز كنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دانش امروز ما دانش وارداتي نيست بلكه محصول تفكر دانشمندان ايراني است و آنها حق ندارند كه از ما مطالبه‌اي داشته باشند.

لاريجاني با اشاره به مفاد معاهده NPT گفت: تاريخ مذاكرات نشان مي‌دهد كه رفتار غربي‌ها مزورانه است، معضل اصلي اين است كه آنها سوءتفاهم نسبت به خودشان دارند.

وي گفت: مطالبه اصلي مجلس از تيم مذاكره كننده اين است كه پاي حقوق ملت ايران تساهل نكنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: دوستاني كه در مذاكرات موضوع را دنبال مي‌كنند، توجه كنند كه مرز كار بايد مقررات بين‌المللي باشد و مصالح هم بايد متناسب با حقوق ملت و نيازهاي ما در نظر گرفته شود.

لاريجاني تصريح كرد: ما نتيجه مذاكرات مسكو را هم رصد مي‌كنيم و اميدواريم كه دوستان در اين مذاكرات هم مستحكم و مستقر بمانند.

* اعلام وصول سه طرح در صحن علني مجلس

در ادامه طرح الحاق يك تبصره به ماده ۸۸۱ مكرر قانون اصلاح موادي از قانون مدني، طرح خدمات‌رساني به ايثارگران و طرح حق اقامه دعوي به حقوق كيفري و اداري، ‌حفظ بيت‌المال و حقوق مردم توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سه طرحي بود كه در پايان جلسه علني امروز مجلس از سوي هيئت رئيسه اعلام وصول شد.

*وكلاي ملت به ديدار مقام معظم رهبري رفتند

زنگ پايان جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي ساعت ۹:۳۱ دقيقه به صدا در آمد و علي لاريجاني قبل از به صدا درآوردن زنگ جلسه علني گفت: ما امروز جلسه را براي ديدار با رهبري زودتر تمام مي‌كنيم.

لاريجاني اضافه كرد: جلسه بعدي مجلس ساعت ۸ روز يكشنبه ۴ تير‌ماه برگزار مي‌شود.

چهارشنبه|ا|24|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن