تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809921963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشميان در نشست خبري:آمار دوپينگ ما مايه مباهات است/ بازيكنان بايد پاسپورت كنترل دوپينگ داشته باشند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هاشميان در نشست خبري:آمار دوپينگ ما مايه مباهات است/ بازيكنان بايد پاسپورت كنترل دوپينگ داشته باشند
خبرگزاري فارس: رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال گفت: از اين پس بازيكنان بايد پاسپورت كنترل دوپينگ داشته باشند.


به گزارش خبرگزاري فارس، احمد هاشميان امروز در نشست خبري در فدراسيون فوتبال در خصوص عملكرد كميته پزشكي در سال 90، تصميمات جديد كميته پزشكي فيفا و برنامه‌هاي فدراسيون در سال 91 در زمينه سلامت بازيكنان صحبت‌هاي زير را مطرح كرد.

* رسانه نباشند نمي‌توانيم حيات خود را منتقل كنيم

احمد هاشميان در ابتداي صحبت‌هاي خود گفت: قبل از هر چيز ابراز تأسف مي‌كنم براي اينكه در نشست امروز تعداد كمي از رسانه‌ها حضور دارند. شايد من قابل نباشم اما نكته مهم اين است كه از رسانه‌ها انتظار فرهنگ سازي در زمينه سلامت بازيكنان را داريم. طبيعتا وقتي رسانه‌ها نسبت به موضوع مهمي مثل سلامت بازيكنان حساسيت نشان نمي‌دهند پيام ما به مخاطب نمي‌رسد و هميشه بحث در فوتبال سر مبلغ قرارداد باقي مي‌ماند و مسائل زيربنايي مورد غفلت قرار مي‌گيرد.

وي افزود: تا به حال سابقه نداشته كه در كنگره مجمع فيفا كنگره پزشكي به آن متصل شود اما به تازگي كنگره پزشكي فيفا تشكيل شد و كميته اجرايي و اعضاي مجمع فيفا موظف شدند در اين كنگره حضور پيدا كنند و مسئولان فدراسيون عضو فيفا نيز مكلف شدند در اين كنگره حاضر باشند. اين مسئله نشان مي‌دهد كه سلامت بازيكنان تا چه اندازه براي متوليان فيفا اهميت دارد و تلاش است شرايطي فراهم شود تا توجه همه به اين موضوع جلب شود. انتظارم اين است رسانه‌هاي گروهي با درك حساسيت اين موضوع در انعكاس چنين مطالبي نقش فعال‌تري داشته باشند.

رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال تصريح كرد: امروز مي‌خواهم در ارتباط با سه موضوع اساسي صحبت كنم: 1- عملكرد كميته پزشكي و مبارزه با دوپينگ در سال نود 2- كنگره پزشكي فيفا كه در ماه مي 2012 برگزار شد 3- برنامه‌هاي كميته پزشكي در سال 91 با محوريت مصوباتي كه در كنگره فيفا تصميم‌گيري شده است.

* گزارش عملكرد كميته پزشكي در سال 90

هاشميان با بيان اينكه گزارش عملكرد شامل چهار بخش است افزود: مورد اول مربوط به توجه به امور ورزشي است مورد دوم مبارزه با دوپينگ و مسئله سوم خدمات سلامت و مورد چهارم ساير فعاليت‌هاي ديگر است.

رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال خاطرنشان كرد: در زمينه توسعه امور پزشكي در فوتبال از 4 سال قبل به اين نتيجه رسيديم كه نيازمند يكسري زيرساخت‌ها هستيم. اصلا آيين‌نامه پزشكي و كنترل دوپينگ نداشتيم. در مورد به كارگيري كادر پزشكي در فوتبال آيين‌نامه‌اي نبود و همين كمبودها مسائلي را به وجود آورده بود. در خصوص امكانات و تجهيزاتي كه بايد در استاديوم‌هاي ما در اختيار پزشكان قرار گيرد آيين‌نامه‌هاي لازم را تهيه كرديم تا سيستم عملياتي و نظارتي كميته پزشكي فراهم شود.

وي افزود: شايد احساس مي‌شد كميته پزشكي فقط مسئول امور تيم‌هاي ملي است اما با نگاهي كه كفاشيان به زيرساخت‌ها داشت به تدريج آيين‌نامه‌هاي مختلف تهيه شد و امروز مجموعه فعاليت‌ها را طبق آيين‌نامه پيش ببريم.

هاشميان تصريح كرد: فعاليت‌هايي كه در حوزه پزشكي شكل گرفت برگزاري جلسه توجيهي افسران دوپينگ در مهر سال 90 بود. نياز بود در نشستي باتوجه به اتفاقاتي كه در فصل گذشته رخ داد مسائلي را منتقل مي‌كرديم. موضوع دوم بحث جدي در مبارزه با دوپينگ بود و اينكه برخي تيم‌ها آگاهي لازم در مسائل دوپينگ را نداشتند. در سال 90 در 17 استان سمينار يك روزه دوپينگ را برگزار كرديم و اكنون كمتر كسي است كه در فوتبال در سطح كشور مي‌تواند مدعي شود كه اطلاعاتي در مورد مبارزه با دوپينگ ندارد. تعداد افسران به موازات افزايش مأموريت‌هايي كه داشتيم افزايش پيدا كرد. حدود 29 پزشك در كارگاه‌هاي آموزشي شركت كردند كه 21نفر آنها قبول شدند و به جمع افسران ما اضافه شدند. در مجموع حدود 50 افسر كنترل دوپينگ داريم.

هاشميان خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي آموزشي براي پزشكان برنامه‌ريزي كرديم. هر افسر هنگام مأموريت كنترل دوپينگ دو دستيار دارد كه براي آموزش اين دستياران نيز كارگاه‌هايي را تشكيل داديم و آزمون‌هاي سختي براي آنها در نظر گرفتيم. از جمله آيين‌نامه‌هاي تنظيم شده بايد به استانداردسازي خدمات فوتبال اشاره كنيم و اينكه الزام شد همه پزشكان و فيزيوتراپ‌هاي باشگاه‌ها بايد صلاحيت علمي براي كار داشته باشند به هين دليل ما آزمون‌هاي سطح بندي پزشكان را در آذر و دي سال 90 برگزار كرديم و تعدادي از پزشكان و فيزيوتراپ‌ها موفق به دريافت گواهينامه گريد C از كميته پزشكي شدند.

وي ادامه داد: آنها تنها افرادي هستند كه صلاحيت حضور در فوتبال را دارند و اگر باشگاهي مي‌خواهد از پزشكان استفاده كند چاره‌اي جز اين ندارند كه مدارك پزشكان و فيزيوتراپ هاي خود را به كميته پزشكي ارائه كند و بعد از مجوز كميته پزشكي مي‌تواند با آنها قرارداد ببندد. كميته پزشكي فقط كساني را تأييد مي‌كند كه در اين ‌آزمون‌ها شركت و گواهينامه را دريافت كرده باشند.

هاشميان گفت: كسي كه چنين گواهينامه‌اي را دريافت كرده باشد بايد دو سال در كنار تيم‌ها فعاليت داشته باشد. همچنين در اين دو سال به طور مستمر در كارگاه هاي آموزشي كه كميته پزشكي برگزار مي‌كند شركت مي‌كند و در اين صورت است كه مي‌تواند براي دريافت گواهينامه گريد B در كلاس‌هايش شركت كند.

رئيس كميته پزشكي تأكيد كرد: از ديگر برنامه‌هايي كه در دستور كار خود قرار داديم تا ديگر هيچ تيمي ادعا نكند از آيين‌نامه‌هاي دوپينگ بي خبر است پروژه‌اي است كه با همكاري سازمان ليگ در بخش‌هاي مختلف چه در بخش بانوان چه در بخش آقايان در پيش گرفتيم. نماينده كميته پزشكي بايد در تمام نشست‌هايي كه مربوط به برگزاري مسابقات است شركت داشته باشد تا آ‌موزش هاي لازم را به تمام باشگاه‌ها بدهد. بنابراين از هيچ باشگاهي ادعايي مبني بر اينكه آگاهي كافي از مسائل دوپينگ و پزشكي ندارند را نمي‌پذيريم.

رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال اظهار داشت:‌ يكي از زيرساخت‌ها بخش آيين‌نامه پزشكي در قسمت فوتبال و فوتسال بود. اكنون همه ليگ‌هاي ما صاحب آيين نامه هستند. ما در سال 90 بخش پزشكي را بازنگري كرديم و سپس به همه ليگ‌ها ابلاغ شد. در جهت آموزش بازيكنان كتاب آموزش گام به گام را با تيراژ 10 هزار جلد تكثير و در اختيار باشگاه‌ها گذاشتيم و در اين كتاب آخرين اطلاعات درمورد داروهاي ممنوعه و شيوه نمونه دادن چاپ شده است.

هاشميان ادامه داد: آيين‌نامه ملي مطابق با شرايط اقليمي و فرهنگي ما تهيه شده كه اين افتخار كشور است. آيين نامه جديد با اصلاحات جديدي كه فيفا به زودي براي ما ابلاغ مي‌كند به زودي منتشر خواهد شد. اتفاق مهمي كه امسال رخ داد و ما موفق شديم با تصويب هيئت رئيسه آن را به باشگاه ها ابلاغ كنيم بحث تعيين شناسنامه پزشكي براي هر بازيكن است. بر اساس اين ابلاغيه تمام بازيكنان حرفه‌اي در همه سطوح بايد شناسنامه پزشكي داشته باشند و اگر بازيكني اين شناسنامه پزشكي را نداشته باشد براي فصل جديد دچار مشكل مي‌شود.

وي گفت: سوابق پزشكي براي تصميم گيري حائز اهميت است. اين مصوبه از ليگ جديد عملياتي مي‌شود و يكي از شروط نقل و انتقالات داشتن اين شناسنامه است. در اين شناسنامه نتايج كنترل دوپينگ ثبت مي‌شود. پزشكان و تيم‌ها موظف هستند آنچه كه سال گذشته آموزش ديدند در معاينات پيش از فصل به كار گيرند.

وي اظهار داشت: در آذرماه سال قبل آموزش پزشكي در رده‌هاي پايه را داشتيم كلاس‌هاي آموزشي در حوزه مبارزه با دوپينگ و همچنين كلاس براي كادر فني تيم‌هاي ملي برگزار كرديم. اين الزام است كه تمام مربيان با هماهنگي كميته آموزش در دوره‌هاي مبارزه با دوپينگ و احياي قلبي و ريوي شركت كنند.

* از 71 نمونه، 2 نمونه دوپينگي داريم

به گزارش فارس هاشميان با اشاره به اينكه طبق آخرين نتايج آزمايش كلن آلمان از 71 نمونه دو نمونه مثبت اعلام شده است گفت: يك نمونه مربوط به ليگ برتر و استفاده از ماده ممنوعه سيبوترامين و يك نمونه مربوط به ليگ آزادگان به دليل استفاده از ماده دگزامتازون است. جلسات دفاعيه اوليه اين دو پرونده تشكيل شده و در هفته جاري نشست كميسيون بدلي و براي رسيدگي تشكيل مي‌شود و رأي اوليه اين دو پرونده تا پايان هفته به باشگاه‌هاي آنها ابلاغ خواهد شد.

* افزايش نمونه گيري به دليل افزايش مأموران كنترل دوپينگ

رئيس كميته پزشكي به فعاليت‌هاي اين كميته در زمينه مبارزه با دوپينگ اشاره كرد و گفت: مبارزه با دوپينگ را در شرايطي شروع كرديم كه با كمبودهايي رو به رو بوديم اما با اهتمام هيئت رئيسه فدراسيون، رئيس و دبير فدراسيون فوتبال پشتيباني‌هاي جدي به عمل آمد و محصول اين شد كه در سال 87-88 ، 33مأموريت در سال 88-89 ، 112 مأموريت ،‌در سال 89-90 ، 143 و در سال 90-91 ، 425 مأموريت ثبت شده است. با افتخار مي‌گويم كه اين تعداد نمونه‌گيري در كشورهاي آسيايي در رتبه اول است و ما جزو كشورهاي پيشتاز در مبارزه با دوپينگ هستيم. اين نمونه‌گيري‌ها را در بالاترين سطح جهاني انجام مي‌دهيم و پزشكان مربوط به اين كار از متخصصين اين امر هستند. جمعه هفته جاري هم يك دوره تربيت دستياران دوپينگ را داريم كه حدود 40نفر دستيار در آن شركت مي‌كنند.

وي افزود: در كشور ما بهترين تجهيزات كنترل دوپينگ وجود دارد و هم نمونه ادرار و هم نمونه خوني گرفته مي‌شود. بر اساس هدف‌گذاري در فصل جديد پيش بيني 520 نمونه كنترل دوپينگ را كرده‌ايم.

هاشميان ادامه داد: در توزيع نمونه‌گيري بيشترين سهم با 256 نمونه در اختيار ليگ برتر است و كمترين آمار نمونه مربوط به ليگ فوتسال است. يكي از استراتژي‌هاي مهم دنيا اين است كه در رده‌هاي سني پايين‌تر فقط با آموزش دادن در بحث مبارزه با دوپينگ فرهنگ‌سازي شود و ما هم همين كار را انجام مي‌دهيم.

هاشميان با انتقاد از برخورد با كنترل دوپينگ در فوتسال گفت: در تمام بخش‌ها به استثناء فوتسال گسترش نمونه‌گيري داشتيم. متأسفانه در فوتسال اكثر تيم‌ها بدون پزشك و فيزيوتراپ كار مي‌كنند كه ما به شدت از اين موضوع گله‌مند هستيم و با اين مسئله از امسال برخورد خواهيم كرد. از متوليان فوتسال در باشگاه‌ها هم مي‌خواهيم در اين زمينه دقت لازم را داشته باشند. به دليل نبودن كادر پزشكي در تيم‌هاي فوتسال ناگزير شديم تعداد نمونه‌گيري‌ها را كاهش دهيم اما امسال همه باشگاه‌ها در همه بخش‌ها موظفند كادر پزشكي داشته باشند.

هاشميان تصريح كرد: اگرچه تعداد نمونه‌هاي مثبت نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده اما تعداد آن ارزشمند نيست. طبيعي است كه هرچه تعداد نمونه‌گيري بيشتر باشد شانس كشف موارد مثبت افزايش پيدا مي‌كند. در فصل 90-91 به دليل موج مثبت شدن دوپينگ با استفاده از ماده ممنوعه متاهگزالوموبين كه متأسفانه در مكمل‌هاي آلوده بوده تعداد نمونه‌هاي مثبت افزايش پيدا كرد كه اين يك مسئله جهاني بود. اين بازيكنان به دليل ناآگاهي از استفاده مكمل آلوده دچار اين مشكل شدند اما در بخش دوم سال 90-91 با كاهش نمونه مثبت رو به رو شديم و خود را به نرم جهاني دوپينگ نزديك كرديم. نرم جهاني دوپينگ 1.6 درصد است اما نرم ما 1.8 درصد است. توفيق بدست آمده محصول حمايت فدراسيون، مديران عامل باشگاه‌ها و كادر پزشكي تيم‌هاست. آمار بدست آمده باعث مباهات است.

هاشميان اضافه كرد: بحث سلامت بازيكنان متوجه تيم‌هاي ملي است. ما در تيم‌هاي ملي مسئوليت پوشش پزشكي تيم ها را بر عهده داريم و پزشك و فيزيوتراپ ثابت گذاشته‌ايم. تمام بازيكنان در بدو ورود به تيم‌هاي ملي در رده‌هاي سني مورد آزمايش و تعيين سن قرار مي‌گيرند. در سال‌هاي اخير هيچ مورد صغر سن در رده‌هاي سني نداشتيم كه از اين افتخارات پزشكي است. اين موضوع درمورد باشگاه‌ها هم تحقق پيدا كرده و اگر امروز باشگاهي شكايتي از صغر سن داشته باشد كميته پزشكي كمتر از يك هفته كميسيون تعيين سن را تشخيص مي‌دهد.

رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال گفت: طبق آمار در چهار سال گذشته در سال 87-88 ، هزار و 100 شبانه روز، در سال 88-89، 1245 شبانه روز و در سال 89-90 ، 1500 شبانه روز و در سال 90 ، 1510 شبانه روز پوشش اردويي داشتيم. ملي پوشان در همه رده‌ها تحت معاينات پيش از مسابقه قرار مي‌گيرند.

هاشميان عنوان كرد: از ديگر فعاليت‌ها، موضوع توسعه خدمات تخصصي معاينات است. با سرمايه‌گذاري مشترك فدراسيون فوتبال سازمان ليگ در بخش‌هاي مختلف يك مركز پزشكي-ورزشي در كمپ تيم‌هاي ملي تجهيز شده كه حدود 7ماه است فعاليت آن به صورت غيررسمي آغاز شده و به شكل رسمي از ابتداي فصل جاري فعاليت خود را به صورت گسترده آغاز مي‌كند.

هاشميان ادامه داد: بحث معاينات داوران در دستور كار قرار دارد كه ما اين مسئله را هرساله انجام مي‌دهيم. همه داوران داراي فايل پزشكي مخصوص به خود هستند كه در اين فايل‌ها موارد آسيب ديدگي و اضافه وزن آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

* كنگره پزشكي -ورزشي فيفا در بوداپست

احمد هاشميان در ادامه صحبت‌هاي خود به كنگره پزشكي - ورزشي فيفا اشاره كرد و گفت: كميته پزشكي فيفا با توجه به اطلاعاتي كه از فصل‌هاي گذشته داشته به اين نتيجه رسيده سلامت بازيكنان به خطر افتاده و فوتبال در حال از دست دادن سرمايه‌هاي ارزشمند خود است.

هاشميان با بيان اينكه اين مسئله در فوتبال ايران بيشتر به چشم مي‌خورد عنوان كرد: فيفا در اين كنگره يكسري از موارد را الزامي كرده از جمله اينكه معاينات پيش از فصل براي كليه باشگاه‌ها تيم‌هاي ملي در همه سطوح الزامي است. معاينات پيش از فصل با ابلاغي كه به همه باشگاه‌ها شده قبل از فصل جديد الزامي است. براي بازيكناني كه شناسنامه پزشكي نداشته باشند كارت بازي صادر نخواهد شد. موضوع بعدي آموزش كادر پزشكي و فني و كليه افراد مرتبط به فوتبال است. اين افراد بايد آموزش لازم را ببينند تا سلامت بازيكنان حفظ شود.

وي افزود: در مورد داوران هم الزام شده كه آنها بايد عمليات احياي قلبي را آموزش ببينند. با هماهنگي كميته داوران قرار است به زودي كلاس‌هاي عمليات احياي قلبي را برگزار كنيم. اگر داور نزديك‌ترين فرد به بازيكني كه دچار ايست قلبي شده باشد موظف است عمليات احياي قلب را انجام دهد.

رئيس كميته پزشكي گفت: موضوع بعدي برخورد شديدتر داوران با خطاهاي پرخطرتر است و شما شاهد هستيد كه در يورو 2012 كه هنوز مدت زمان زيادي از آن نگذشته داوران به دليل خطاي خشن بازيكنان دو نفر را اخراج كرده‌اند.

هاشميان تصريح كرد: مژده‌اي كه براي بازيكنان حرفه‌اي داريم اين است كه به زودي سقف تعداد بازي براي بازيكنان حرفه‌اي تعيين مي‌شود. اين مسئله در كنگره فيفا مطرح شد و فيفا از اعضاي خود خواست نظراتشان را درباره تعيين سقف بازي براي بازيكنان حرفه‌اي را ادامه دهند.

وي گفت: موضوع بعدي استفاده بي‌رويه از داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي است كه شامل پروفن، ژلوفن،‌ديكنوفناك است. استفاده بيش از حد از اين داروها اثرات مخربي بر عضله‌ها، رباط و تاندول‌هاي بازيكنان مي‌گذارد و يكي از عوامل آسيب‌ديدگي در اين نواحي استفاده از اين داروها است. به بازيكنان توصيه مي‌شود به شدت خود را براي استفاده از اين داروها محدود كنند.

بحث تمرينات گرم‌سازي قبل از تمرينات تاكتيكي هم مورد بحث قرار گرفت تا از اين طريق آسيب‌ديدگي در جريان تمرين كمتر شود. قرار است با همكاري آكادمي ملي كشور به صورت گسترده در كل ايران براي كليه مربيان و كادرهاي پزشكي كلاس‌هاي آموزشي برگزار كنيم.

*استراتژي جديد براي مبارزه با دوپينگ

رئيس كميته پزشكي گفت: فوتبال دنيا با اين استراتژي‌ها تقويت مي‌شود. بحث تشكيل پاسپورت كنترل دوپينگ يك موضوع جدي و الزام‌آور است كه فيفا آن را مطرح كرده است. از اين پس بازيكنان بايد صاحب پاسپورت كنترل دوپينگ شوند كه در اين پاسپورت كليه اطلاعات بازيكنان مبني بر اينكه چه زمان‌هايي آزمايش دوپينگ داده و چه نتيجه‌اي داشته است درج مي‌شود. قالب نرم‌افزاري اين پاسپورت طراحي شده است.

وي افزود: اصلاح بخش‌هايي از آيين‌نامه كنترل دوپينگ فيفا و احتمال الزامي شدن نمونه‌گيري دوپينگ از داوران يكي ديگر از مباحثي بود كه در كنگره فيفا در مورد آن بحث شد. مسئله ديگر اين است كه ميزان هورمون‌هاي استروئيدي خود را كنترل كنند در صورتي كه در نمونه‌گيري‌هاي كنترل دوپينگ اندازه هورمون‌هاي استروئيدي مطابق با پاسپورت دوپينگ آنها نباشد به منزله دوپينگ محسوب مي‌شود بنابراين آنها بايد مراقب استفاده از مكمل‌ها و تزريق‌هاي خود باشند.

وي افزود: مسئله مهم ديگري كه در كنگره فيفا به آن اشاره شد بحث مرگ‌هاي ناگهاني در فوتبال بود. متأسفانه در فصل گذشته فوتبال دنيا چند نمونه مرگ ايست قلبي داشتيم كه در اين زمينه فيفا تأكيد بر الزامي بودن آموزش‌هاي احياي قلبي براي كادر پزشكي، كادر فني و همچنين الزام تجهيز كليه پزشكان در استاديوم‌ها به دستگاه شك قلبي اتوماتيك و آموزش همه پزشكان براي استفاده از اين دستگاه را صادر كرد.

*روش‌هاي نوين در درمان آسيب‌هاي فوتبال

به گزارش فارس هاشميان با اشاره به اين موضوع كه در فيفا مطرح شد اعلام كرد كه 4روش در اين زمينه از سوي فيفا پيشنهاد شده است. اول استفاده از IG F1 دوم سلول‌هاي بنيادين سوم پيوند سلول از خود فرد و چهارم پيوند از ساير افراد

*برنامه‌هاي كميته پزشكي در سال جاري

هاشميان در خصوص برنامه‌هاي پزشكي در سال جاري گفت: از فصلي كه قرار است شروع شود فقط به پزشكاني اجازه همكاري با باشگاه‌ها را مي‌دهيم كه داراي حداقل مدرك پزشكي عمومي و با شماره نظام پزشكي و فيزيوتراپ‌هايي با مدرك حداقل ليسانس فيزيوتراپي و داشتن شماره نظام فيزيوتراپي باشند.

در هيچ رده‌اي در رقابت‌هاي مختلف اجازه عدم رعايت اين استاندارد را نمي‌دهيم و باشگاه‌ها موظف هستند فقط از اين افراد استفاده كنند.

وي گفت:‌ مدارك كليه پزشكان بايد در اختيار كميته پزشكي قرار گيرد در غير اين صورت براي اين پزشكان كارت ورود به مسابقه صادر نمي‌شود به خصوص اين مسئله را در مورد فوتسال مي‌گويم.

وي افزود: مسئله بعدي تأمين امكانات و تجهيزات همراه پزشك تيم و پزشك زمين است. امكانات پزشكي استاديوم هم بايد بررسي شود. اتاق كنترل دوپينگ مسئله ديگري است و تا زماني كه اين اتاق مورد تأئيد كميته پزشكي فدراسيون نباشد مجوز حرفه‌اي به باشگاه‌ها داده نمي‌شود. مسئله بعدي استاندارد شرح وظايف بخش‌هاي مختلف است.

هاشميان تصريح كرد: در راستاي برنامه‌ها در سال جاري كارگاه تخصصي براي پزشكان شامل بخش دوپينگ، تغذيه، تشخيص درمان و بازتواني مصدومان تشكيل مي‌شود. همچنين برگزاري همايش استاني با مباني مبارزه با دوپينگ دوره‌هاي آموزشي براي مربيان و داوران برگزاري كارگاه منطقه‌اي، برگزاري كارگاه‌هاي احياي قلبي و استفاده از دستگاه AEDويژه كادر پزشكي، برگزاري كارگاه معاينات پزشكي، پروژه تحقيقاتي به ويژه در زمينه پيشنهاد سقف تعداد بازي و آزمون صدربندي پزشكان در دستور كار است.

وي افزود: يكي از ديگر از مواردي كه امسال به آن اهميت مي‌دهيم تدوين و ابلاغ استانداردهاي بيمه بازيكنان است. اصلاً از شرايط بيمه بازيكنان رضايت ندارم و به همه باشگاه‌ها ابلاغ كرده‌ايم كه اين موضوع بايد در حد استاندارد آن رعايت شود. بخش كنترل دوپينگ دو بحث تأمين تجهيزات و لزومات مورد نياز از خارج كشور و استانداردهاي سخت‌افزاري در نمونه‌گيري مورد توجه است.

هاشميان گفت: تشكيل پاسپورت كنترل دوپينگ الكترونيكي بازيكنان در دستور كار قرار دارد و ما نرم‌افزار جديدي را در اين خصوص طراحي كرده‌ايم كه اين مسئله با حمايت معاونت فن‌آوري رياست جمهوري پيگيري شد. مشاركت در پروژه تشكيل پروفايل هورمون‌هاي استروئيدي با فيفا تدوين و ابلاغ آيين‌نامه ملي استفاده از معافيت درماني از ديگر مواردي است كه امسال به آنها توجه داريم.

وي تصريح كرد: از سوي دبيركل فدراسيون فوتبال دو آيين‌نامه در تاريخ 18خرداد سال جاري به باشگاه‌ها ابلاغ شد كه معاينات بازيكنان خارجي قبل از هرگونه قراردادي الزامي شده و اين معاينات فقط بايد در مركز پزشكي، ورزشي ايران كه در كمپ تيم‌هاي ملي است بايد صورت گيرد و اينكه كميته پزشكي سلامت اين بازيكنان را تأييد كند و مسئله دوم معاينات پيش از فصل كليه بازيكنان است. بازيكني كه معاينه پيش از فصل نداشته باشد كارت بازي نمي‌گيرد.

هاشميان يادآور شد: باشگاه‌ها در هر مركز معاينه‌اي كه بخواهند مي‌توانند اين آزمايش را انجام دهند اما اين موضوع دو شرط اساسي دارد، اول اينكه معاينات بر اساس استاندارد اعلام شده از طريق كميته پزشكي صورت گيرد براي بازيكنان بايد شناسنامه‌ پزشكي صادر شود و اين معاينه بايد توسط متخصصين صورت گيرد كه پس از هر معاينه مهر متخصص در پاي برگه معاينه ضرب شده باشد.

وي گفت: شرط دوم كليه مدارك تكميل شده بازيكنان تحت عنوان شناسنامه تهيه تمامي اين مستندات بايد به كميته پزشكي تحويل داده شود و همه اين موارد در يك گواهي‌نامه كه كسي نمي‌تواند آن را جعل كند درج مي‌شود. اين گواهي‌نامه مجوز صدور كارت بازي بازيكنان است. با توجه به اينكه در كشور ما مركز تخصصي براي اين موضوع كم است، به توصيه دبيركل فدراسيون فوتبال بهتر است باشگاه‌ها با مركز پزشكي ، ورزشي ايران تماس بگيرند و براي برگزاري اين معاينه وقت بگيرند.

هاشميان در پاسخ به اين سؤال كه چرا در كنگره فيفا از موضوع حضور بانوان با حجاب اسلامي دفاع نكرده گفت: كنگره پزشكي فيفا جايگاه پزشكان است و هيچ كس جز پزشك صلاحيت حضور در آن را نداردو حتي اين مسئله در دعوت‌نامه هم ذكر شده است. مسئله دوم اين كه موارد مطرح شده در اين كنگره از قبل مشخص مي‌شود و چنين موضوعي در دستور كار كنگره نبوده و خارج از دستور هم چنين چيزي مطرح نشد تا من بخواهم از آن دفاع كنم. البته شخصاً در جلسه‌اي كه با دبيركل و نايب‌رئيس بانوان فدراسيون فوتبال يك سال پيش داشتم آمادگي كميته پزشكي براي متقاعد كردن مسئولان فيفا در اين زمينه را مطرح كردم ولي تا امروز درخواست كمكي به ما نشده است.

انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|21|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن