تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815403606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران نيازمند اراده ملي


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: بازسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران نيازمند اراده ملي
بخش شهري: امروزه فرسودگي بافت‌هاي شهري به‌عنوان عاملي براي جلوگيري از تحقق روش‌هاي مدرن مديريت شهري در شهرسازي به حساب مي‌آيد. بنا به اعتقاد اكثر كارشناسان همين امر هم منجر به عدم‌پيشرفت و توسعه بسياري از شهرها شده است.
مناطق فرسوده كه روزگاري بخش مهمي از شهرها را تشكيل مي‌دادند و هويت شهرها به حساب مي‌آمدند اكنون به مناطق ناامني تبديل شده‌اند و در واقع مي‌توان گفت كه با اين شرايط هويت شهرها به نوعي دچار مشكل شده است.
بافت‌هاي فرسوده شهر تهران نيز در حالي تا چند سال گذشته از چرخه رشد و توسعه شهر بازمانده‌اند كه توانمندي‌هاي نهفته و ظرفيت‌هاي لازم را جهت ايفاي نقشي تعيين‌كننده در فرآيند توسعه اين شهر دارا هستند.
تهران كنوني با پهنه‌هاي وسيعي از بافت‌هاي فرسوده مواجه است؛ پهنه‌اي كه گذشته از خطرات و آسيب‌هاي احتمالي فرصتي تازه پيش روي شهر گذاشته است. ترديدي نيست كه پديدة نوسازي به عنوان يك ارزش استمراري بايد مخاطبان خود را بشناسد؛چرا كه همين فرصت بزرگ چنانچه در اثر فقدان مديريت واحد و اعمال مديريت‌هاي سليقه‌اي در اختيار مخاطبان حقيقي خود قرار نگيرد، قطعا در مسير ضعف تحليل و غلبه روحيه سوداگري تبديل به ضد ارزش و تهديدي خواهد شد كه كمتر از وقوع يك زلزله بزرگ نيست.
بافت فرسوده تهرا ن نيز يكي از مشكلات اساسي مركز ايران است. وقوع زلزله احتمالي در تهران در حالي كه 70 درصد ساختمان‌هاي شهر در برابر زلزله آسيب پذيرند جان هزاران نفر را تهديد مي‌كند.
در حال حاضر، 65 هزار هكتار بافت فرسوده در 30 شهر كشور وجود دارد كه سهم تهران از اين عدد 3 هزار و 248 هكتار است.
از سوي ديگر،‌ از آمار ارايه شده از بافت‌هاي فرسوده در تهران، 11 درصد واحد مسكوني است كه 15 درصد از جمعيت شهر تهران در اين بافت‌هاي فرسوده زندگي مي‌كنند.در حال حاضر 37 درصد شهر تهران يعني 3 ميليون نفر در 600 هزار مسكن ناپايدار ساكن هستند. براساس گزارش‌هاي وزارت مسكن 7 درصد بافت فرسوده كل كشور در10 سال اخير نوسازي شده كه از اين ميزان 15 درصد به شهر تهران اختصاص دارد.
بازديد اعضاي شوراي شهر تهران از پروژه‌هاي نوسازي شده بافت فرسوده
در آغاز هفته جاري و در جريان بازديد اعضاي شوراي شهر تهران از پروژه‌هاي نوسازي شده بافت‌هاي فرسوده مركز كشور مديرعامل سازمان نوسازي از اتمام بسته‌هاي خانه به جاي خانه و توقف فروش متري مسكن خبر داد و گفت: تنها 20 درصد پيشرفت فيزيكي در طرح انتشار اوراق مشاركت حاصل شده است.
عليرضا جعفري با بيان اينكه از 3 زاويه جديد به موضوع نوسازي نگاه كرده‌ايم گفت: بخش اول تعهداتي است كه در پروژه‌هاي فروش متري خانه به خانه و اوراق مشاركت به مردم داريم كه بار سنگيني است و 12 هزار واحد مسكوني تعهد است. منظر ديگر تهيه اسناد توسعه و شهرسازي در قالب طرح‌هاي منظر است و نگاه سوم مديريت اجتماعي در بافت‌هاي فرسوده است كه ما از طريق دفاتر نوسازي آن را دنبال مي‌كنيم.
وي پيگيري تحقق اعتبارات و مطالبات غيرنقدي سال‌هاي 88 و 89 سازمان نوسازي از شهرداري تهران را از جمله اقدامات مهم سازمان در حوزه مديرتي مالي دانست و گفت: در آخرين روزهاي سال گذشته مطالبات معوق غيرنقدي سازمان نوسازي از شهرداري وصول شد.
جعفري با بيان اينكه شوراي شهرتهران اعتبار خوبي براي نوسازي بافت فرسوده در سال جاري به سازمان نوسازي اختصاص داده است،‌ خاطرنشان كرد: مشكلات ساختاري در اين سازمان وجود داشت كه با توجه به ضرورت رفع اشكالات شكلي دفاتر تسهيل‌گري سازمان نوسازي، اين دفاتر در سال جاري با نگاه تازه و شرح خدمات جديدي شكل گرفته است.
به گفته وي، از ميان 210 شركت مشاور كه براي همكاري با سازمان نوسازي به عنوان دفاتر تسهيل‌گري اعلام آمادگي كردند، در نهايت 70 دفتر انتخاب شده و از هفته جاري آغاز به كار خواهند كرد.
جعفري اطلاع‌رساني، شناسايي فرصت‌هاي بالقوه و ترغيب ساكنان بافت‌هاي فرسوده به نوسازي را از جمله اهداف دفاتر تسهيل‌گري دانست كه در سال جاري دنبال مي‌شود.
وي در پايان با اشاره به اتمام تعهدات پروژه‌هاي خانه به خانه و فروش متري گفت: اين تعهدات به اتمام رسيده و در حال واگذاري است. همچنين تلاش مي‌كنيم با اعتماد سازي مشاركت مردم را در نوسازي بافت‌هاي فرسوده افزايش دهيم.
اجراي فروش متري مسكن در مناطق 18،19 و 2
در ادامه جلسه نعمتي معاون پشتيباني سازمان نوسازي شهر تهران نيز به ارائه گزارش عملكرد سازمان در طرح فروش متري مسكن پرداخت و گفت: براي اجراي طرح فروش متري بالغ بر 30 هكتار زمين تملك شد تا پنج هزار واحد مسكوني در اين فضا ساخته شود.
وي ادامه داد: اين درحاليست كه تاكنون در18 هكتار از اين اراضي، طرح فروش متري اجرا شده و 2090 واحد مسكوني ساخته شده در اين اراضي آماده بهره‌برداري است.
نعمتي با بيان اينكه پروژه فروش متري مسكن در مناطق 18، 19 و 20 شهرداري تهران اجرا شده است، خاطرنشان كرد: اگر چه وجود 1800نفر- واحد متقاضي خريد واحدهاي مسكوني طرح فروش متري بودند، اما از آنجا كه امكان اعطاي وام 20 ميليون توماني بانك مسكن وجود نداشت، تنها 206 واحد مسكوني توسط مردم خريداري شده است.
وي ادامه داد: به اين ترتيب 1884 واحد مسكوني در طرح فروش متري آماده واگذاري است كه جزو منابع غيرنقدي سازمان نوسازي محسوب مي‌شود.
شكيب:شوراي شهر انتظار ندارد سازمان نوسازي به حوزه اجرايي ورود كند
حمزه شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش مديران سازمان نوسازي شهر تهران از عملكرد اين سازمان و اجراي سه طرح در دستوركار سازمان نوسازي، به وجود 600 هزار واحد مسكوني فرسوده در شهر تهران اشاره كرد و گفت: حدود يك چهارم تا يك ششم واحدهاي مسكوني پايتخت در بافت فرسوده قرار دارد و در چنين شرايطي ساخت تنها چند هزار واحد مسكوني توسط سازمان عريض و طويل نوسازي شهر تهران عملكرد قابل دفاعي نيست.
وي با تاكيد بر اينكه شوراي شهر انتظار ندارد سازمان نوسازي به حوزه اجرايي ورود كند، افزود: اين سازمان بايد با سياستگذاري و برنامه‌ريزي مساله اصلي بافت‌هاي فرسوده را كه بسيار فراتر از سه طرح در دست اجراي اين سازمان است حل كند.
ورود شهرداري به پروژه‌هاي اوراق مشاركت درست نبود
رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران ضمن تقدير از عملكرد مديرعامل جديد سازمان نوسازي شهر تهران، در عين حال انتقاداتي به عدم پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي انتشار اوراق مشاركت داشت.
وي گفت: در پروژه‌هاي اوراق مشاركت ورود شهرداري تهران به مساله درست نبوده و به همين دليل پيشرفت فيزيكي پس از گذشت ماه‌ها تنها 20 درصد است.
وي درادامه با تاكيد بر اينكه بافت‌هاي فرسوده مشكل اصلي شهر تهران است، گفت: حدود يك چهارم تا يك ششم واحدهاي مسكوني تهران فرسوده است و اين فرسودگي مستقيما بر موضوعات فرهنگي، اجتماعي و ترافيكي شهر اثر مي‌گذارد.
شكيب اعتقاد دارد كه سازمان نوسازي بايد نگاه كلان‌تري به معضل بافت فرسوده داشته باشد و تنها به اجراي چند پروژه كوچك اكتفا نكند بلكه با برنامه‌ريزي دقيق افقي را براي حل اين معضل پيش‌بيني كنند.
وي در ادامه در خصوص اينكه آيا پروژه‌هاي تعريف شده در بافت‌هاي فرسوده با ضوابط طرح تفصيلي منطبق است، گفت: بخشي از طرح‌هايي كه در گذشته تعريف شده و اكنون در حال اجراست با ضوابط طرح تفصيلي منطق نيست و مجوزهاي قانوني آن به درستي اخذ نشده است.
چمران: شهرداري نمي‌تواند پول مردم را بدون برنامه هزينه كند
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران هم با تاييد اظهارات شكيب گفت: چند سال قبل پرروژه‌هاي اجراي در سازمان نوسازي تعريف شد، اما اين پروژه‌ها به حدي دست و پا گير شده كه اصل نوسازي بافت‌هاي فرسوده فراموش شد و ما در حال غرق شدن در مرداب اين پروژه‌ها بوديم.
چمران افزود: در حال حاضر نيز تلاش مي‌كنيم خودمان را از اين مرداب بيرون بكشيم و پروژه‌هاي نيمه تمام را به اتمام برسانيم اما مساله اصلي بافت‌هاي فرسوده شهر به قوه خود باقي است و تهران 3260 هكتار بافت فرسوده دارد.
وي با اشاره به اينكه برابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده بايد مساله بافت فرسوده در كل كشور طي يك برنامه 10 ساله حل مي‌شد، خاطرنشان كرد: در هيچ كدام از اين شهرها اين مشكل حل نشده و در تهران نيز برنامه‌ريزي‌ها براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده بدون نتيجه بوده است.
رئيس شوراي شهر تهران در خصوص مشكلات مطرح شده توسط شهروندان در جريان بازديد از مناطق بافت فرسوده گفت: بسياري از مردم در خانه‌هاي 30 -40 متري به صورت چند خانواري زندگي مي‌كنند اما اگر خانه‌هاي خود را واگذار كنند تنها مي‌توانند يك آپارتمان 60 متري بخرند بنابراين ترجيح مي‌دهند يا چندين برابر ارزش واقعي زمين از شهرداري پول بگيرند كه شهرداري گنج قارون ندارد و نمي‌تواند از پول مردم بدون برنامه هزينه كند و اين برخلاف عدالت است و يا اينكه ترجيح مي‌دهند با ورود بحران‌هاي احتمالي در همين خانه‌ها زندگي كنند.
وي با اشاره به اينكه طرح‌هاي گذشته نوسازي بافت‌هاي فرسوده چندان موفق نبوده و هنوز به نقطه قابل قبولي در اين حوزه نرسيده ايم، گفت: بايد راه حل‌هاي مناسب‌تري را پيش گرفت و به اين نكته توجه كرد كه حل مشكل بافت فرسوده تنها يك راه ندارد و به جز شورا و شهرداري بايد دولت نيز به اين موضوع ورود پيدا كرده و وزارتخانه‌هايي مانند راه و شهرسازي، بانك‌ها و خود مردم نيز به اين حوزه ورود پيدا كنند.
مشاركت مردم و نهادهاي مردمي در حل مشكلات بافت‌هاي فرسوده الزامي است
حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينكه حقيقت اين است كه ما در نوسازي بافت‌هاي فرسوده بسيار عقب هستيم، گفت: شان سازمان نوسازي كارهاي اين چنيني نيست اما نبايد با آمارهاي الكي طوري وانمود كنيد كه اوضاع در بافت‌هاي خوب است زيرا اين گونه آمارها ما را به عقب مي‌برد. ما در كنار شهرداري هستيم و شما بايد مشكلات را بگوييد تا ما بتوانيم آنها را حل كنيم.
بيادي با انتقاد از عملكرد سازمان نوسازي در طرح فروش متري مسكن گفت: سازمان نوسازي به طور متوسط سالانه 200 تا 300 واحد مسكوني را نوسازي كرده است كه عملكرد قابل دفاعي نيست اگر اين پروژه‌ها در شركت‌هاي خصوصي مديران سازمان اجرا مي‌شد هم همينگونه عمل مي‌كرديد؟!
وي اعتقاد دارد كه اگر 400 ميليارد تومان منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت را در اختيار يك بنگاه معاملات ملكي قرار مي‌داديم پروژه‌ها سريعتر اجرا مي‌شد و سود بيشتري نيز عايد شهرداري تهران مي‌شد و اثبات اين موضوع نيازي به طرح توسعه و پايانامه دكترا ندارد؟!
بيادي در خاتمه سخنان خود تاكيد كرد كه تعريف و تمجيد از عملكرد غيرقابل دفاع سازمان نوسازي تنها موجب مي‌شود كه از برنامه‌هاي خود عقب بمانيم.
نايب رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به عملكرد مديران سابق اين سازمان گفت:در گذشته مديريت بافت‌هاي فرسوده حركتي متوسط داشته اما با تغيير مديريت بارقه‌هاي اميدي در اين سازمان ديده مي‌شود. هر چند بايد تلاش شود اين سازمان تنها به عنوان سياست گذار به اين مسئله ورود پيدا كند و با مشاركت مردم و نهادهاي مردمي در حل مشكلات بافت‌هاي فرسوده اقدام كند.
وي ادامه داد: قوه قضائيه، وزارت كشور، وزارت اقتصاد و دارايي، صدا و سيما و نهادهاي فرهنگي بايد در اين امر حضور پيدا كنند تا بتوان اين حجم عظيم كاري را به سرانجام رساند.
ارگان‌هاي مرتبط با نوسازي به صورت نمايشي به اين حوزه ورود پيدا كردند
نايب رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه ارگان‌هاي مرتبط با نوسازي بافت‌هاي فرسوده به صورت نمايشي به اين حوزه ورود پيدا كردند گفت: بايد تمامي نهادهايي كه در اين زمينه مسئوليت دارند پول و زمان بگذارند و گمان كنند زلزله‌اي آمده وهمان‌طور كه در زمان بحران مشاركت دارند به كمك مديريت شهري بيايند.
بيادي با بيان اينكه مديريت واحد شهري مي‌تواند در حل اين مشكلات موثر باشد گفت: ما براي تجميع دو پلاك با مشكلات بسياري در سازمان‌هاي مختلف روبرو هستيم و گاهي مردم نيز با استفاده از موقعيت تلاش مي‌كنند ملك خود را به چندين برابر بفروشند كه اين صحيح نيست.
در آخر اين نكته حائز اهميت است كه براي اصلاح بافت‌هاي فرسوده ضروري است كه ابتدا نوع بافت را مشخص كرده سپس راهكار لازم اتخاذ شود. مشكلات اقتصادي،فرهنگي و اجتماعي در بافت‌هاي فرسوده به طور گسترده به چشم مي‌آيد.
از جمله مشكلات اقتصادي بافت‌هاي فرسوده شهري مي‌توان به وضعيت نامطلوب اشتغال و درآمد و در نتيجه كم‌بضاعتي مالي و اقتصادي ساكنان، موقعيت و ارزش اقتصادي زمين، تغيير الگوي مصرف، سرمايه‌گذاري نامتعادل در امور عمراني شهر، ماليات و عوارض شهري و ضعف همكاري نهادها و مؤسسات اقتصادي، فرهنگي در توسعه اقتصادي- اجتماعي بافت قديم اشاره كرد بازسازي بافت‌هاي فرسوده بايد به‌گونه‌اي صورت پذيرد كه اصولي از جمله رعايت اصول معماري و شهرسازي، توانمندسازي ساكنان بافت‌هاي فرسوده جهت مشاركت در بازسازي، جلوگيري از ورود سوداگران زمين،، احيا و بازسازي سريع و كامل بافت‌هاو كاهش فاصله بين دو قطب موجود در شهر رعايت شود.حال بايد منتظر ماند و ديد در مديريت جديد سازمان نوسازي شهر تهران به چه ميزان به اين مسائل اهميت داده مي‌شود.
*سامان چيت سازي

يکشنبه|ا|21|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن